![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Strona startowa Focus historia 09-2011, Historia, Focus historia 2011 For.Dummies.Ancient.Egyptians.For.Dummies.2007, Wisdom Ancient Fiat Ducato 07-2007 - instrukcja obsługi(1), (2) Instrukcje obsługi samochodów Fiat Ducato 07-2007 - instrukcja obsługi, (2) Instrukcje obsługi samochodów Full Metal Panic TSR 09.DVD(H264.AC3 5.1)[KAA][472F5E53], full metal panic, Full Metal Panic! The Second Raid Fullmetal Alchemist 2 Brotherhood - 09, FullMetal Alchemist 2 Formulas and Functions With Microsoft Office Excel 2007, Dokumenty(eboki programy i inne), @Excel Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012 Fotogea 2011. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Focus Gesundheit 2015-09-10, niemiecki - deutsch, FOCUS GESUNDHEIT |
Farmacja i ja 2007.09, Farmacja i ja[ Pobierz całość w formacie PDF ]ISSN 1733-5256 MIESIĘCZNIK DLA FARMACEUTÓW WRZESIEŃ 2007 JAK SIĘ UCHRONIĆ przed wypaleniem zawodowym? • Leki a ciąża • Odporność u dzieci • Ostre zapalenie zatok Nowa rubr yka MENEDŻER APTEKI BANK W KOMPUTERZE NORWESKA KARUZELA RECEPTA NA SUKCES Dariusz SZPAKOWSKI Kucharz piłkarskich emocji 7 grzechów żywieniowych POLAKÓW Medycyna FARMACJA I JA MIESIĘCZNIK DLA FARMACEUTÓW NR 9 (WRZESIEŃ) 2007 R. Spis treści FAKTY 21 Farmakologia Leki a ciąża 22 Lekarz rodzinny radzi Kaszel u dzieci 24 Pediatria Budowanie odporności u dziecka 26 Laryngologia Jesienny problem 28 Obserwatorium gastrologiczne Kamienie nie całkiem szlachetne (cz. 3) 30 Alergia pokarmowa Alergia czy nietolerancja 32 Alfabet farmaceuty Ź jak źdźbła ziół 34 Znane rośliny, nieznane możliwości Zdrowie o smaku cytryny 36 Odkrycia Leki biologiczne kontra RZS Drodzy 4 Przeglądprasy 4 5 spraw, o których warto pamiętać we wrześniu 5 Aktualności US Pharmacia – uznana marka 5 We wrześniu w tv 5 Zapowiedzi zmian prawnych Czytelnicy! MENEDŻER APTEKI 6 Prawo i farmacja Nowe recepty EAHP – co to takiego? Działanie e-apteki 8 Finanse w praktyce Finanse on-line 10 Marketing Analiza trendu 12 Zarządzanie Recepta na sukces 14 Apteki świata Norwegia – Leki na karuzeli Przeprowadzone przez SMG/KRC badania po raz kolejny pokazały, że „Farmacja i ja” jest niekwestionowa- nym liderem w segmencie prasy skierowanej do farmaceutów. Cieszy nas to. Tym bardziej, że ciężko pracujemy na takie wyróżnienia. Co miesiąc, kiedy kończymy prace nad ostatnią kolumną magazynu i oddajemy numer do druku, wraz z całym zespołem zastanawiamy się: czy na pewno sprosta on Państwa oczekiwaniom. Czy poruszyliśmy w numerze tematy, które z punktu widzenia Czytelnika są interesujące, ważne, godne przeczytania? Nieodmiennie pozostaje w nas wrażenie niedosytu. Pewnego niedopełnienia. Że na coś nie wystarczyło miejsca, że nie wszystko jest możliwe do zrealizowania. A jednak, pewne pomysły udaje się nam się wcielać w życie. Niektóre z nich, już w tym numerze, będą mogli Państwo sami ocenić. Pierwszy z nich – specjalnie dla naszego magazynu powstaje powieść z życia farmaceutów. Będzie opowiadała o problemach, z jakimi mogą się oni borykać w codziennej pracy, ale także o ich perypetiach miłosnych i drama- tycznych wyborach skutkujących zaskakującymi zwrotami akcji. Drugi – strony szczególnie przydatne w menedżerskiej praktyce wyróżnione zostały żółtym kolorem, w celu łatwiej- szej ich identyfikacji. Trzeci – w ciągu najbliższych miesięcy zamierzamy powiększyć objętościowo magazyn. Większa liczba stron to więcej miejsca do poruszenia tematów godnych Państwa uwagi. LIFESTYLE 38 Rozmowa 18 Akademia Farmaceuty Płacz w aptece Dariusz Szpakowski Piłka wyzwala emocje 40 Psychologia Gdy praca przestaje cieszyć 42 Dieta Żywieniowe grzechy Polaków 44 Uroda Jak na dłoni MEDYCYNA 20 W trosce o bezpieczeństwo pacjenta Poznaj swojego pacjenta... z nadciśnieniem tętniczym PO GODZINACH 46 Powieść Apteka z ogrodem 48 Szkoła języka Sprechen wir Deutsch 49 Krzyzówka 50 Humor Zdjęcie na okładce: SGM, stylizacja Dorota Sadoch Wrzesień 2007 Farmacja i ja 3 FAKTY PRASY 5 SPRAW, O KTÓRYCH WARTO PAMIĘTAĆ we wrześniu Diagnostyka nowotworów w domu? „The Analyst”: Naukowcy z amerykań- sko-tajwańskiej grupy badawczej (Iowa State University z USA oraz National Tsing-Hua University, Academia Sinica, National Taiwan University Hospital i Na- tional Taiwan University College of Me- dicine z Tajwanu) opracowali urządzenie, niewiele większe od średniej wielkości monety, które służy do szybkiej detekcji komórek nowotworowych w badanej próbce. Analizator swe działanie opiera na znakowaniu komórek odpowiednimi barwnikami, w tym wypadku barwnikiem fluorescencyjnym BMVC, który po wnik- nięciu do wnętrza struktur subkomórko- wych chorej komórki, oświetlony odpo- wiedniej długości fali światłem świeci światłem fluorescencyjnym. Badanie trwa tylko 20 minut i pozwala na wykrycie 4 typów nowotworów. 1 NADCHODZI JESIEŃ... się podczas I Kongresu Aptekarzy „Apte- ka w nowym ładzie prawnym”. Konferen- cja została objęta honorowym patronatem Polskiego Towarzystwa Farmaceutycznego. Więcej informacji: tel. 0 22 696 98 28. 21 WRZEŚNIA FARMEXPO 2007 Organizatorzy Międzynarodowych Targów Łódzkich zapraszają do wzięcia udziału w tegorocznej edycji FarmExpo. Na targach, które odbędą się w Łodzi, będą prezento- wane m.in. leki recepturowe, preparaty OTC, leki pochodzenia naturalnego, ko- smetyki zatwierdzone do sprzedaży ap- tecznej, oprogramowanie, wyposażenie i sprzęt apteczny, obuwie i odzież aptecz- na, usługi dla aptek, firmy ubezpieczenio- we, firmy szkoleniowe i doradcze, wydaw- nictwa branżowe itp. Wejście tylko za zaproszeniami. Formularz zgłoszeniowy lodz.pl/web/index/getpage/page/512. Więcej informacji: tel. 0 42 636 29 83. Choć trwa jeszcze kalendarzowe lato, pomyślmy o zrobieniu miejsca w maga- zynie na „jesienne” produkty: preparaty wzmacniające odporność, środki prze- ciwbólowe i przeciwgorączkowe. Zamiast kremów z filtrami UV i preparatów zwią- zanych z opalaniem wyeksponujmy „wrześniowe” dermokosmetyki nawil- żające – te, które mają przywrócić skórze i przesuszonym słońcem włosom dobry wygląd po wakacjach. Naukowcy argentyńscy z Uni- versidad de Buenos Aires zaobserwo- wali, że osoby, które pracują w systemie zmianowym, mają w mózgu znacznie niższy poziom serotoniny – związku regulującego emocje, nastroje i sen – niż osoby pracujące w dzień. Badacze liczą, że wyniki ich badań pomogą leczyć za- burzenia snu i wiele innych dolegliwości związanych z pracą na zmiany. Pracow- nicy zmianowi śpią przeważnie od 1 do 4 godzin krócej niż przeciętna osoba, a jakość ich snu jest bardzo obniżona, dlatego m.in. często budzą się niewy- poczęci. To z kolei może negatywnie wpływać na ich wydajność oraz osłabiać zdolność do koncentracji uwagi, zwięk- szając przez to ryzyko wypadku czy urazu. 13-14 WRZEŚNIA ETYKA I PRAWO W BADANIACH KLINICZNYCH Na konferencji „Rejestracja badań kli- nicznych”, która odbędzie się w warszaw- skim hotelu InterContinental, będzie można zapoznać się z zagadnieniami prawnymi oraz etycznymi związanymi z badaniami klinicznymi. Poruszane będą m.in. takie tematy, jak koncepcja produk- tu leczniczego jako „potential high risk”, wymogi dotyczące protokołu badania klinicznego, wytyczne Komisji Europej- skiej. Rejestracja: tel. 0 22 256 72 00. 5 25-28 WRZEŚNIA Leczą cukrzycę, szkodzą sercu „Diabetes Care”: Zrosiglitazon i pioglita- zon, dwa leki często przepisywane pa- cjentom z cukrzycą typu II, dwukrotnie zwiększają ryzyko niewydolności krążenia. Szkodliwy efekt mogą dawać nawet niskie dawki, także u osób przed 60. rokiem życia i u tych, którzy dotąd nie mieli pro- blemów z sercem. Naukowcy oraz Euro- pean Medicines Agency nie zalecają jednak chorym odstawienia leków, ale – jeśli poczują się zaniepokojeni – kon- sultację z lekarzem prowadzącym. Roz- ważana jest zmiana zaleceń dla lekarzy przepisujących farmaceutyki. FARMACJA XXI WIEKU – WYZWANIA I NADZIEJE Pod koniec września w katowickim Spodku odbędzie się XX Naukowy Zjazd Polskie- go Towarzystwa Farmaceutycznego pod hasłem „Farmacja XXI wieku – wyzwania i nadzieje”. Organizatorami imprezy są Oddział Katowicki PTF oraz Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej Śląskiej Akademii Medycz- nej. To doskonała okazja do spotkania przedstawicieli całego środowiska oraz poznania aktualnego stanu badań nauko- wych prowadzonych we wszystkich ośrod- kach akademickich Polski. Więcej infor- macji: tel. 0 32 292 55 09. 18-19 WRZEŚNIA APTEKI PO ZMIANACH Jak przygotować aptekę do zmian wyni- kających z wejścia w życie nowych zapisów prawnych oraz w jaki sposób skutecznie je wykorzystać do wzmocnienia swojej pozycji na rynku będzie można dowiedzieć 4 Farmacja i ja Wrzesień 2007 4 Za mało serotoniny „Sleep”: 2 3 FAKTY AKTUALNOŚCI U S Pharmacia W 2007 r. US Pharmacia została uznana za jedną z najsilniejszych marek biznesowych w Polsce – otrzymała tytuł „Business Superbrands”. S Pharmacia jest liderem wśród firm farmaceutycznych działających na rynku leków OTC. Fakt, że jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się i najefektywniejszych polskich przed- siębiorstw, został dostrzeżony już w 2005 r. – US Pharmacia otrzymała od Instytutu Nauk Ekonomicznych PAN oraz Mini- sterstwa Gospodarki tytuł „Perły Polskiej Gospodarki”. ne marki. Otrzymanie wyróżnienia po raz kolejny potwierdza przynależność US Pharmacia do tego elitarnego grona. Takie marki, jak APAP, Ibuprom i Gripex zdobyły zaufanie Polaków, stały się syno- nimami całych kategorii. Co czwarta ta- bletka przeciwbólowa w Polsce pochodzi właśnie z naszej firmy. – Firma każdego roku umacnia swoją po- zycję biznesową – przynaje prezes US Pharmacia Bogdan Lang. – Nasz sukces zawdzięczamy wysokim kompetencjom na rynku leków OTC, inwestycjom w no- woczesną wytwórnię farmaceutyczną we Wrocławiu oraz współpracy z najwyższej klasy kontrahentami – dodaje. US Pharmacia to obecnie 14 silnych marek z różnych kategorii terapeutycznych. Jednak firma, w odpowiedzi na potrzeby pacjentów, nieustannie wprowadza nowoczesne pre- paraty stosowane w samoleczeniu. WŚRÓD NAJLEPSZYCH W tym roku Niezależna Rada Marek przy- znała firmie US Pharmacia prestiżowy tytuł „Business Superbrands”. Stemplem „Business Superbrands”, znanym w ponad 70 krajach, mogą posługiwać się tylko naj- lepsze, najbardziej cenione i najlepiej zna- Z MYŚLĄ O PRZYSZŁOŚCI Misją US Pharmacia jest dostarczanie produktów, które najlepiej zaspokajają potrzeby konsumentów, poprawiając ich zdrowie, samopoczucie i jakość życia. WE WRZEŚNIU W TV ZMIAN PRAWNYCH • Ratownik na kursie Weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 14 czerwca 2007 r. w sprawie doskonalenia zawodowego ratowników medycznych. Zgodnie z nowym aktem, ra- townicy mogą podnosić swoje kwalifikacje zawodowe w ramach kursów doskonalą- cych, seminariów lub samokształcenia. Każdej z tych form doskonalenia zawodo- wego jest przypisana określona suma punktów, którą ratownik będzie mógł uzyskać. Pierwsze punkty ratownicy mogą zacząć zdobywać w styczniu 2008 r. Farmaceuto, w związku z emisją reklam telewizyjnych, przygotuj się na zwiększone zainteresowanie pacjentów tymi produktami: • Gripex Regular – nowa kampania, • Vigor Plus, • Acatar Acti Tabs, • Ibuprom Zatoki, • Ibuprom Max, • Ibuprom Regular – nowa kampania, • Apap Regular, • Apap Extra, • Apap Noc, • Verdin, • Stoperen, • Xenna Extra. • Ile za zezwolenie? W Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad projektem rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie wysokości opłaty za udzielenie zezwolenia na prowadzenie punktu aptecznego oraz za zmianę zezwolenia na prowadzenie takiego punktu. Dotychczas ustawa przewidywała obowiązek wnoszenia opłaty jedynie za udzielenie zezwolenia na prowadzenie punktu aptecznego. W ramach nowelizacji prawa far- maceutycznego wprowadzony został obowiązek wnoszenia opłaty również za zmia- nę zezwolenia na prowadzenie punktu aptecznego. • Kwalifikacje lekarzy Trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i leka- rza dentysty. Intencją twórców zmian jest m.in. uproszczenie procedur uznawania kwalifikacji zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów – obywateli państw Unii Euro- pejskiej, którzy zamierzają pracować w Polsce. Wrzesień 2007 Farmacja i ja 5 znana marka U [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |