Strona startowa
Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012
Fotogea 2011. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2011. 06, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • okiemkrytyka.xlx.pl

  • Forward no.5, Forward - magazyn studencki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    magazyn studencki
    N
    o
    5
    ISSN 1897-5427
    temat numeru
    Dubaj
    kolos na zadłuzonych nogach
    studia za granica
    Hiszpania
    Bogactwo
    Chin
    Inzynieria
    finansowa
    employer BRANDING
    KARTY ZBLIZENIOWE
    CYCLE
    CHIC
    magazyn studencki
    Witajcie!
    Redaktor naczelna:
    Katarzyna Błaszkiewicz
    Przed Wami już piąty numer Forwardu - mamy nadzieję, że na piątkę. Po
    raz kolejny z przyjemnością możemy donieść Wam o naszych sukcesach:
    rozszerzeniu dystrybucji o kolejne miejsca, między innymi Politechnikę
    Łódzką i Akademię Ekonomiczną w Katowicach, i zwiększeniu nakładu.
    Również takie projekty, jak SFI czy PAC, o których możecie przeczytać
    na końcu, pomagają dotrzeć do nowych czytelników. Dzięki temu For-
    ward staje się prawdziwie ogólnopolskim czasopismem! Mamy nadzieję,
    że to zmotywuje Was do jeszcze większej aktywności przy współtworzeniu
    Forwardu.
    Wszyscy mamy już dość zimy, dlatego proponujemy Wam gorący kli-
    mat: egzotyczny Dubaj i gościnną Hiszpanię. Nadal nie spuszczamy oka
    z Chin i przyglądamy się ich rezerwom walutowym. Absolutną nowością
    jest dział Analiza. Na początek proponujemy w nim artykuły poświęcone
    inżynierii inansowej, dla początkujących i bardziej zaawansowanych. Jeśli
    ryzyko nie jest tym, co lubicie najbardziej, mamy sprawdzone pomysły na
    biznes – podsuwamy je Wam w artykule o franchisingu. Przybliżymy Wam
    też karty… zbliżeniowe, zdobywające nasz rynek. Nie przesadzajcie jednak
    z wydawaniem plastikowych pieniędzy, bo może odbić się to na Waszych
    portfelach. Mamy jednka na to radę: aby pomóc sobie w uporządkowaniu
    domowego budżetu, sięgnijcie po tekst o portalach PFM. Być może
    w ramach oszczędzania postanowicie przesiąść się na rower, ale nie pier-
    wszy lepszy…stylowy jak w Cycle Chic. Mamy też dla Was wiele ze świata
    kariery- Employer branding i CSR pozwolą Wam spojrzeć na pracodawcę
    z nieco innej perspektywy. Być może przekonacie się do telepracy, a w
    wolnych chwilach zaczniecie żonglować?? Jak zwykle zapraszamy do lek-
    tury wywiadu, tym razem o swojej imponującej karierze opowie Konstanty
    Owczarek, absolwent naszego wydziału, a obecnie współwłaściciel irmy
    doradztwa strategicznego.
    Zapraszamy do lektury!
    Redakcja
    Zespół projektowy:
    Joanna Sobczak
    Ewelina Dąbrowska
    Łukasz Jabłoński
    Koordynator projektu
    Paulina Kuzańska
    Autorzy tekstów:
    Katarzyna Błaszkiewicz
    Martyna Czapska
    Agnieszka Forzpańczyk
    Piotr Gregor
    Żaklina Jabłońska
    Klaudia Kaczmarek
    Paweł Kokot
    Joanna Sobczak
    Anna Pawłowska
    Damian Wojarski
    Magdalena Wojciechowska
    Karolina Zarychta
    SKN Progress
    Uniwersytet Łódzki
    Więcej o SKN Progress i magazynie Forward znajdziecie na
    wewnętrznej stronie okładki i w Internecie:
    www.progress.org.pl
    Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
    Instytut Finansów,
    Bankowości i Ubezpieczeń
    Ul. Rewolucji 1905r. 41
    90-255 Łódź
    Siedziba: pok. P-219
    Tel/Fax (0-42) 635-51-05
    progress@progress.org.pl
    www.progress.org.pl
    redakcja.forward@gmail.com
    Patronat nad pismem objęli:
    prof. dr hab. Jan Gajda
    Dziekan Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego
    “Wszystkie materiały chronione są
    prawem autorskim. Przedruk lub
    rozpowszechniane w jakiejkolwiek
    formie i jakimkolwiek języku bez
    pisemnej zgody wydawcy jest zabro-
    nione.”
    prof. zw. dr hab. Krystyna Piotrowska-Marczak
    Kierownik Instytutu Finansów, Bankowości i Ubezpieczeń
    na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego
    Patronat honorowy:
    Jolanta Chełmińska -
    Wojewoda Łódzki
    magazyn studencki
    TOMASZ
    WOCHNA
    Design:
     1
    Forward nr 5
    Spis treści
    Spis treści
    Trendy biznesowe
    str.2
    Dubaj- kolos na zadłużonych nogach
    str.4
    Bogactwo Chin
    str.6
    Franchising sprawdzony biznes
    Twoje inanse
    Karty zbliżeniowe
    str.8
    str.10
    CSR
    str.12
    Zarządzanie budżetem domowym
    Analiza
    str.14
    Inżynieria inansowa
    str.16
    Kalkulacja Duration z wykorzystaniem VBA
    Kariera
    str.20
    Employer branding
    str.22
    Telepraca
    Edukacja
    str.26
    Smak życia w Hiszpanii
    Styl zycia
    str.29
    Cycle chic
    str.34
    Żonglowanie dla każdego
    str.36
    Wywiad z Konstantym Owczarkiem
    str.38
    Pamiętaj o rzeczniku Twoich praw
    Trendy biznesowe
    2
    Dubaj- kolos na zadłuzonych nogach
    tekst: Damian Wojarski
    d.wojarski@gmail.com
    Dubaj
    -
    kolos na zadłuzonych
    nogach
    Stabilny system polityczny, wysoka i stale rosnąca cena ropy naf-
    towej oraz tania i dobrze wykwalifikowana siła robocza to czyn-
    niki, dzięki którym na przestrzeni kilkudziesięciu lat mała wioska
    rybacka stała się najpierw ważnym węzłem komunikacyjnym,
    a następnie wielkim biznesowo-turystycznym kompleksem miejs-
    kim. Obecnie przeżywa kryzys finansowy – jakie będą dalsze losy
    tego niesamowitego miasta?
    Początki potęgi emiratu
    Pierwsze skojarzenia pojawiające się po
    usłyszeniu słowa “Dubaj” u większości lu-
    dzi są bardzo podobne – przepych, bogac-
    two, rekordy, ropa. I to właśnie dzięki tej
    ostatniej w świadomości ludzi mogą ist-
    nieć trzy pierwsze skojarzenia. Złoża ropy
    zostały odkryte w emiracie w roku 1966.
    Dubaj liczył wówczas niespełna 60 tysięcy
    mieszkańców, a ludność trudniła się głów-
    nie rybołówstwem. Nastąpił intensyw-
    ny napływ taniej siły roboczej, która była
    kolejną podwaliną do budowania potęgi.
    Liczba mieszkańców w ciągu 10 lat uległa
    potrojeniu. W latach 70. i 80. ubiegłego
    wieku niepewny wówczas system poli-
    tyczny zaczął się stabilizować, zaś miasto
    systematycznie budowało swoją pozycję
    na trasach transportowych. Wybudowano
    wówczas Jebel Ali – największą przystań
    na świecie. Z biegiem lat zaczęły się po-
    jawiać pierwsze ośrodki finansowe. Rząd
    założył specjalne strefy, którym przypisano
    odpowiednie funkcje i w których zakładały
    centra firmy z określonych branż.
    Na początku XXI wieku decyzją rządu,
    nastąpiła dywersyfikacja budżetu Dubaju.
    Zminimalizowano zależność dochodową
    od wydobycia ropy, jednocześnie nakie-
    rowawszy gospodarkę na usługi oraz tury-
    stykę.
    Ropa stanowiła zaledwie 6%PKB, co
    było ewenementem na Bliskim Wscho-
    dzie. Spowodowało to boom budowla-
    ny, którego kulminacja przypadła na lata
    2004-2006.
    W tym czasie rozpoczęły się budowy
    takich obiektów, jak:
    -Burjal-Arab
    – doniedawna jedyny
    7-gwiazdkowy i najwyższy hotel na świe-
    cie,
    -Burj Dubai
    – najwyższa budowla kie-
    dykolwiek zbudowana przez człowieka,
    -Dubai Mall
    – ogromne centrum han-
    dlowe z 400-metrowym sztucznym sto-
    kiem narciarskim,
    -Dubailand
    – największy na świe-
    cie park rozrywki o powierzchni ponad
    275 km
    2
    i koszcie budowy sięgającym
    20 miliardów dolarów,
    -Business Bay
    – dzielnica biznesowa
    skupiająca 230 wieżowców,
    czy też nawodne projekty:
    -The World
    – archipelag 300 sztucz-
    nych wysp, które z lotu ptaka tworzą wi-
    dok mapy świata,
    -Palm Islands
    – zespół 3 najwięk-
    szych sztucznych wysp na świecie
    w kształcie palm.
    w postaci powstania jednego z najbardziej
    dynamicznie rozwijających się miast świa-
    ta. W 2008 r. liczba mieszkańców osią-
    gnęła poziom 2,3 mln, co oznacza blisko
    2-krotny wzrost w porównaniu do roku
    2005 i niemal 4-krotny do roku 1995.
    Liczby Dubaju:
    60 miliardów dolarów wynosi zadłużenie
    emiratu
    84% mieszkańców Dubaju stanowią obcokra-
    jowcy, z czego blisko połowa pochodzi z Indii
    (2005 r.)
    40-krotnie wzrosła liczba mieszkańców od
    pierwszego spisu ludności w 1968
    9% światowych rezerw ropy kontrolują ZAE
    7 gwiazdek ma najbardziej luksusowy hotel
    świata Burj Al Arab
    6% PKB stanowi ropa (17.10.2008)
    Umiejętne wykorzystanie zasobów oraz
    dalekowzroczna polityka rządu dały efekt
     Trendy biznesowe
    3
    Dubaj-
    kolos na zadłuzonych nogach
    Kłopoty finansowe
    na początku XXI wieku
    tury, mocno nadszarpnęło reputację Du-
    baju.
    Z pomocą zadłużonemu Dubajowi przy-
    szło Abu Zabi, które przekazało zadłużo-
    nemu emiratowi 10 miliardów dolarów.
    Mimo znacznej pomocy finansowej Dubai
    World ma dziś nadal ponad 100 wierzy-
    cieli. Najwięksi z nich to Barclays, HSBC,
    Lloyds i Royal Bank of Scotland. Dubai
    World nadal nie wypracował porozumie-
    nia z wierzycielami na temat restruktury-
    zacji swojego zadłużenia.
    Na początku 2010 roku oczy całego
    świata ponownie zwróciły się na Dubaj.
    Tym razem jednak był to Dubaj przypomi-
    nający, przynajmniej tego jednego dnia,
    czasy swojej świetności. 5 stycznia od-
    dano do użytku najwyższą budowlę, jaka
    kiedykolwiek została wzniesiona przez
    człowieka – Burj Khalifa. Początkowo wie-
    żowiec miał nosić nazwę Burj Dubai, jed-
    nak podczas uroczystości otwarcia szejk
    Dubaju zmienił nazwę wieży na Burj Kha-
    lifa - na cześć władcy emiratu Abu Zabi,
    szejka Chalify ibn Zajeda an-Nahajana, w
    ramach podziękowania za pomoc finanso-
    wą z jaką przyszedł emirat Abu Zabi. Gest
    ten symbolicznie ukazał rangę problemów
    finansowych Dubaju. Kryzys dotknął na-
    wet tę wspaniałą konstrukcję. Jak dumnie
    poinformował inwestor Emaar Properties -
    sprzedano wówczas już 90% powierzchni
    budynku. Jednak ceny, które w momen-
    cie szczytu popularności wieży osiągały
    21 tysięcy dolarów za m
    2
    , w chwili odda-
    nia wieżowca do użytku były już o ponad
    50% mniejsze.
    niem najefektywniejszych pod względem
    ekonomicznym decyzji – wydaje się, że
    nic nie będzie mogło zagrozić ekspansji
    gospodarczej emiratu. Jednak w prze-
    ciwnym wypadku sama sława Dubaju
    i pomoc Abu Zabi mogą okazać się niewy-
    starczające.
    Rozkwit Dubaju ma także swoje ciemniej-
    sze strony. Pierwsze pojedyncze oznaki
    kryzysu pojawiły się w połowie 2008 roku.
    Znad Zatoki Perskiej zaczęły docierać
    niepokojące wieści o sytuacji finansowej
    emiratu, ich liczba była jednak skutecznie
    ograniczana przez władze Dubaju. Mówi-
    ło się nawet o grzywnie do 272 tysięcy
    dolarów za rozpowszechnianie informa-
    cji szkodzących gospodarce. Indeks ryn-
    ku finansowego w Dubaju (DFM) spadł
    z zawrotnego poziomu 6315 punktów
    z początku roku do zaledwie 2012 odno-
    towanych pod koniec listopada. Od po-
    czątku roku ceny akcji Emaaru straciły na
    wartości o 79%, a ceny nieruchomości -
    miejscami nawet o 49%.
    Na początku 2009 roku The New York
    Times opublikował obszerny artykuł o
    opustoszałych placach budowy i wstrzy-
    maniu wielu inwestycji. Obrazowo przed-
    stawiane było lotnisko, na którego parkin-
    gu porzucono 3 tysiące samochodów. Ich
    właścicielami byli obcokrajowcy, pierwsi,
    w których uderzył kryzys. Utrata pra-
    cy, a co za tym idzie wiz, zmusiła ich do
    masowej ucieczki, gdyż w Zjednoczo-
    nych Emiratach Arabskich długi karane są
    więzieniem.
    Pod koniec listopada ubiegłego roku
    Dubaj wystosował oficjalną prośbę o za-
    mrożenie swojego zadłużenia o wysoko-
    ści blisko 60 miliardów dolarów. Prośba
    ta wywołała obawy o wypłacalność Dubai
    World (państwowo-prywatny holding bu-
    dowlany) i jego wiarygodność, co zatrzę-
    sło giełdami praktycznie całego świata.
    Panika ogarnęła banki brytyjskie, które
    kupowały obligacje z Bliskiego Wschodu.
    Akcje HSBC, Barclays i Standard Char-
    tered straciły w ciągu jednej sesji 5-6 %
    a z londyńskiego parkietu “wyparowało”
    w sumie 44 mld funtów. Indeks Dubai
    Nasdaq spadł o 7,3%. Akcje najcenniej-
    szego składnika Dubai World – spółki DP
    World – spadły na giełdzie Nasdaq Dubai
    aż o 15%. Giełda w Abu Dhabi odnotowa-
    ła spadek o ponad 8%
    Wielki boom budowlany finansowa-
    ny był w większości kredytami, które z
    kolei spłacane były szybko sprzedawany-
    mi nieruchomościami. Samonapędzająca
    się “maszyna” nie przewidziała jednego –
    ogólnoświatowego kryzysu gospodarcze-
    go. Pękła bańka deweloperska, spadł po-
    pyt na nieruchomości, i w konsekwencji
    ich ceny. Nastąpiło przesycenie lokalnego
    rynku nieruchomości, które, połączone z
    nieuwzględnieniem cykliczności koniunk-
    Liczby Burj Khalifa:
    8 – w ciągu tylu godzin sprzedano pier-
    wsze 300 luksusowych apartamentów
    57 – tyle wind obsługuje wieżowiec
    95 – z tylu kilometrów widać wieżę
    124 – na tym piętrze znajduje się najwyżej
    położony taras widokowy na świecie
    206 - największa liczba kondygnacji
    i pięter użytkowych (169) na świecie
    828 - tyle metrów liczy Burj Khalifa
    i jest najwyższą budowlą kiedykolwiek
    wzniesioną przez człowieka
    1836 – tyle dni trwała budowa
    12 000 – tyle osób liczyła ekipa
    budowlana
    35 000 – tyle osób może maksymalnie
    pracować w drapaczu chmur
    1,5 mld dolarów - tyle wyniósł całkowity
    koszt budowy
    Przyszłość –
    w jakich barwach?
    Wszyscy oczekujący złowróżbnego za-
    kończenia artykułu będą musieli czuć się
    zawiedzeni. Pozycja jednego z najwięk-
    szych biznesowo-turystycznych komplek-
    sów miejskich, na jaką systematycznie
    pracował Dubaj, przynajmniej w najbliż-
    szych latach pozostanie niezachwiana,
    a do wszelkich zapowiedzi bankructwa
    emiratu należy podchodzić bardzo scep-
    tycznie. Nie da się jednak ukryć licznych
    rys, które coraz częściej pojawiają się na
    nieskazitelnej dotąd sytuacji finansowej
    Dubaju. Ostatnie lata pokazały, że nawet
    najśmielsze wizje budowlane mają szan-
    se realizacji, jednak ową śmiałość należy
    wzbogacić o szczyptę zdrowego rozsąd-
    ku. Jeżeli władze emiratu wraz z rzą-
    dowym holdingiem budowlanym znajdą
    złoty środek pomiędzy nieograniczoną
    fantazją w architekturze a podejmowa-
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.