![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Strona startowa Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012 Fotogea 2011. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2011. 06, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 |
Forward no.5, Forward - magazyn studencki[ Pobierz całość w formacie PDF ]magazyn studencki N o 5 ISSN 1897-5427 temat numeru Dubaj kolos na zadłuzonych nogach studia za granica Hiszpania Bogactwo Chin Inzynieria finansowa employer BRANDING KARTY ZBLIZENIOWE CYCLE CHIC magazyn studencki Witajcie! Redaktor naczelna: Katarzyna Błaszkiewicz Przed Wami już piąty numer Forwardu - mamy nadzieję, że na piątkę. Po raz kolejny z przyjemnością możemy donieść Wam o naszych sukcesach: rozszerzeniu dystrybucji o kolejne miejsca, między innymi Politechnikę Łódzką i Akademię Ekonomiczną w Katowicach, i zwiększeniu nakładu. Również takie projekty, jak SFI czy PAC, o których możecie przeczytać na końcu, pomagają dotrzeć do nowych czytelników. Dzięki temu For- ward staje się prawdziwie ogólnopolskim czasopismem! Mamy nadzieję, że to zmotywuje Was do jeszcze większej aktywności przy współtworzeniu Forwardu. Wszyscy mamy już dość zimy, dlatego proponujemy Wam gorący kli- mat: egzotyczny Dubaj i gościnną Hiszpanię. Nadal nie spuszczamy oka z Chin i przyglądamy się ich rezerwom walutowym. Absolutną nowością jest dział Analiza. Na początek proponujemy w nim artykuły poświęcone inżynierii inansowej, dla początkujących i bardziej zaawansowanych. Jeśli ryzyko nie jest tym, co lubicie najbardziej, mamy sprawdzone pomysły na biznes – podsuwamy je Wam w artykule o franchisingu. Przybliżymy Wam też karty… zbliżeniowe, zdobywające nasz rynek. Nie przesadzajcie jednak z wydawaniem plastikowych pieniędzy, bo może odbić się to na Waszych portfelach. Mamy jednka na to radę: aby pomóc sobie w uporządkowaniu domowego budżetu, sięgnijcie po tekst o portalach PFM. Być może w ramach oszczędzania postanowicie przesiąść się na rower, ale nie pier- wszy lepszy…stylowy jak w Cycle Chic. Mamy też dla Was wiele ze świata kariery- Employer branding i CSR pozwolą Wam spojrzeć na pracodawcę z nieco innej perspektywy. Być może przekonacie się do telepracy, a w wolnych chwilach zaczniecie żonglować?? Jak zwykle zapraszamy do lek- tury wywiadu, tym razem o swojej imponującej karierze opowie Konstanty Owczarek, absolwent naszego wydziału, a obecnie współwłaściciel irmy doradztwa strategicznego. Zapraszamy do lektury! Redakcja Zespół projektowy: Joanna Sobczak Ewelina Dąbrowska Łukasz Jabłoński Koordynator projektu Paulina Kuzańska Autorzy tekstów: Katarzyna Błaszkiewicz Martyna Czapska Agnieszka Forzpańczyk Piotr Gregor Żaklina Jabłońska Klaudia Kaczmarek Paweł Kokot Joanna Sobczak Anna Pawłowska Damian Wojarski Magdalena Wojciechowska Karolina Zarychta SKN Progress Uniwersytet Łódzki Więcej o SKN Progress i magazynie Forward znajdziecie na wewnętrznej stronie okładki i w Internecie: www.progress.org.pl Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Instytut Finansów, Bankowości i Ubezpieczeń Ul. Rewolucji 1905r. 41 90-255 Łódź Siedziba: pok. P-219 Tel/Fax (0-42) 635-51-05 progress@progress.org.pl www.progress.org.pl redakcja.forward@gmail.com Patronat nad pismem objęli: prof. dr hab. Jan Gajda Dziekan Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego “Wszystkie materiały chronione są prawem autorskim. Przedruk lub rozpowszechniane w jakiejkolwiek formie i jakimkolwiek języku bez pisemnej zgody wydawcy jest zabro- nione.” prof. zw. dr hab. Krystyna Piotrowska-Marczak Kierownik Instytutu Finansów, Bankowości i Ubezpieczeń na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego Patronat honorowy: Jolanta Chełmińska - Wojewoda Łódzki magazyn studencki TOMASZ WOCHNA Design: 1 Forward nr 5 Spis treści Spis treści Trendy biznesowe str.2 Dubaj- kolos na zadłużonych nogach str.4 Bogactwo Chin str.6 Franchising sprawdzony biznes Twoje inanse Karty zbliżeniowe str.8 str.10 CSR str.12 Zarządzanie budżetem domowym Analiza str.14 Inżynieria inansowa str.16 Kalkulacja Duration z wykorzystaniem VBA Kariera str.20 Employer branding str.22 Telepraca Edukacja str.26 Smak życia w Hiszpanii Styl zycia str.29 Cycle chic str.34 Żonglowanie dla każdego str.36 Wywiad z Konstantym Owczarkiem str.38 Pamiętaj o rzeczniku Twoich praw Trendy biznesowe 2 Dubaj- kolos na zadłuzonych nogach tekst: Damian Wojarski d.wojarski@gmail.com Dubaj - kolos na zadłuzonych nogach Stabilny system polityczny, wysoka i stale rosnąca cena ropy naf- towej oraz tania i dobrze wykwalifikowana siła robocza to czyn- niki, dzięki którym na przestrzeni kilkudziesięciu lat mała wioska rybacka stała się najpierw ważnym węzłem komunikacyjnym, a następnie wielkim biznesowo-turystycznym kompleksem miejs- kim. Obecnie przeżywa kryzys finansowy – jakie będą dalsze losy tego niesamowitego miasta? Początki potęgi emiratu Pierwsze skojarzenia pojawiające się po usłyszeniu słowa “Dubaj” u większości lu- dzi są bardzo podobne – przepych, bogac- two, rekordy, ropa. I to właśnie dzięki tej ostatniej w świadomości ludzi mogą ist- nieć trzy pierwsze skojarzenia. Złoża ropy zostały odkryte w emiracie w roku 1966. Dubaj liczył wówczas niespełna 60 tysięcy mieszkańców, a ludność trudniła się głów- nie rybołówstwem. Nastąpił intensyw- ny napływ taniej siły roboczej, która była kolejną podwaliną do budowania potęgi. Liczba mieszkańców w ciągu 10 lat uległa potrojeniu. W latach 70. i 80. ubiegłego wieku niepewny wówczas system poli- tyczny zaczął się stabilizować, zaś miasto systematycznie budowało swoją pozycję na trasach transportowych. Wybudowano wówczas Jebel Ali – największą przystań na świecie. Z biegiem lat zaczęły się po- jawiać pierwsze ośrodki finansowe. Rząd założył specjalne strefy, którym przypisano odpowiednie funkcje i w których zakładały centra firmy z określonych branż. Na początku XXI wieku decyzją rządu, nastąpiła dywersyfikacja budżetu Dubaju. Zminimalizowano zależność dochodową od wydobycia ropy, jednocześnie nakie- rowawszy gospodarkę na usługi oraz tury- stykę. Ropa stanowiła zaledwie 6%PKB, co było ewenementem na Bliskim Wscho- dzie. Spowodowało to boom budowla- ny, którego kulminacja przypadła na lata 2004-2006. W tym czasie rozpoczęły się budowy takich obiektów, jak: -Burjal-Arab – doniedawna jedyny 7-gwiazdkowy i najwyższy hotel na świe- cie, -Burj Dubai – najwyższa budowla kie- dykolwiek zbudowana przez człowieka, -Dubai Mall – ogromne centrum han- dlowe z 400-metrowym sztucznym sto- kiem narciarskim, -Dubailand – największy na świe- cie park rozrywki o powierzchni ponad 275 km 2 i koszcie budowy sięgającym 20 miliardów dolarów, -Business Bay – dzielnica biznesowa skupiająca 230 wieżowców, czy też nawodne projekty: -The World – archipelag 300 sztucz- nych wysp, które z lotu ptaka tworzą wi- dok mapy świata, -Palm Islands – zespół 3 najwięk- szych sztucznych wysp na świecie w kształcie palm. w postaci powstania jednego z najbardziej dynamicznie rozwijających się miast świa- ta. W 2008 r. liczba mieszkańców osią- gnęła poziom 2,3 mln, co oznacza blisko 2-krotny wzrost w porównaniu do roku 2005 i niemal 4-krotny do roku 1995. Liczby Dubaju: 60 miliardów dolarów wynosi zadłużenie emiratu 84% mieszkańców Dubaju stanowią obcokra- jowcy, z czego blisko połowa pochodzi z Indii (2005 r.) 40-krotnie wzrosła liczba mieszkańców od pierwszego spisu ludności w 1968 9% światowych rezerw ropy kontrolują ZAE 7 gwiazdek ma najbardziej luksusowy hotel świata Burj Al Arab 6% PKB stanowi ropa (17.10.2008) Umiejętne wykorzystanie zasobów oraz dalekowzroczna polityka rządu dały efekt Trendy biznesowe 3 Dubaj- kolos na zadłuzonych nogach Kłopoty finansowe na początku XXI wieku tury, mocno nadszarpnęło reputację Du- baju. Z pomocą zadłużonemu Dubajowi przy- szło Abu Zabi, które przekazało zadłużo- nemu emiratowi 10 miliardów dolarów. Mimo znacznej pomocy finansowej Dubai World ma dziś nadal ponad 100 wierzy- cieli. Najwięksi z nich to Barclays, HSBC, Lloyds i Royal Bank of Scotland. Dubai World nadal nie wypracował porozumie- nia z wierzycielami na temat restruktury- zacji swojego zadłużenia. Na początku 2010 roku oczy całego świata ponownie zwróciły się na Dubaj. Tym razem jednak był to Dubaj przypomi- nający, przynajmniej tego jednego dnia, czasy swojej świetności. 5 stycznia od- dano do użytku najwyższą budowlę, jaka kiedykolwiek została wzniesiona przez człowieka – Burj Khalifa. Początkowo wie- żowiec miał nosić nazwę Burj Dubai, jed- nak podczas uroczystości otwarcia szejk Dubaju zmienił nazwę wieży na Burj Kha- lifa - na cześć władcy emiratu Abu Zabi, szejka Chalify ibn Zajeda an-Nahajana, w ramach podziękowania za pomoc finanso- wą z jaką przyszedł emirat Abu Zabi. Gest ten symbolicznie ukazał rangę problemów finansowych Dubaju. Kryzys dotknął na- wet tę wspaniałą konstrukcję. Jak dumnie poinformował inwestor Emaar Properties - sprzedano wówczas już 90% powierzchni budynku. Jednak ceny, które w momen- cie szczytu popularności wieży osiągały 21 tysięcy dolarów za m 2 , w chwili odda- nia wieżowca do użytku były już o ponad 50% mniejsze. niem najefektywniejszych pod względem ekonomicznym decyzji – wydaje się, że nic nie będzie mogło zagrozić ekspansji gospodarczej emiratu. Jednak w prze- ciwnym wypadku sama sława Dubaju i pomoc Abu Zabi mogą okazać się niewy- starczające. Rozkwit Dubaju ma także swoje ciemniej- sze strony. Pierwsze pojedyncze oznaki kryzysu pojawiły się w połowie 2008 roku. Znad Zatoki Perskiej zaczęły docierać niepokojące wieści o sytuacji finansowej emiratu, ich liczba była jednak skutecznie ograniczana przez władze Dubaju. Mówi- ło się nawet o grzywnie do 272 tysięcy dolarów za rozpowszechnianie informa- cji szkodzących gospodarce. Indeks ryn- ku finansowego w Dubaju (DFM) spadł z zawrotnego poziomu 6315 punktów z początku roku do zaledwie 2012 odno- towanych pod koniec listopada. Od po- czątku roku ceny akcji Emaaru straciły na wartości o 79%, a ceny nieruchomości - miejscami nawet o 49%. Na początku 2009 roku The New York Times opublikował obszerny artykuł o opustoszałych placach budowy i wstrzy- maniu wielu inwestycji. Obrazowo przed- stawiane było lotnisko, na którego parkin- gu porzucono 3 tysiące samochodów. Ich właścicielami byli obcokrajowcy, pierwsi, w których uderzył kryzys. Utrata pra- cy, a co za tym idzie wiz, zmusiła ich do masowej ucieczki, gdyż w Zjednoczo- nych Emiratach Arabskich długi karane są więzieniem. Pod koniec listopada ubiegłego roku Dubaj wystosował oficjalną prośbę o za- mrożenie swojego zadłużenia o wysoko- ści blisko 60 miliardów dolarów. Prośba ta wywołała obawy o wypłacalność Dubai World (państwowo-prywatny holding bu- dowlany) i jego wiarygodność, co zatrzę- sło giełdami praktycznie całego świata. Panika ogarnęła banki brytyjskie, które kupowały obligacje z Bliskiego Wschodu. Akcje HSBC, Barclays i Standard Char- tered straciły w ciągu jednej sesji 5-6 % a z londyńskiego parkietu “wyparowało” w sumie 44 mld funtów. Indeks Dubai Nasdaq spadł o 7,3%. Akcje najcenniej- szego składnika Dubai World – spółki DP World – spadły na giełdzie Nasdaq Dubai aż o 15%. Giełda w Abu Dhabi odnotowa- ła spadek o ponad 8% Wielki boom budowlany finansowa- ny był w większości kredytami, które z kolei spłacane były szybko sprzedawany- mi nieruchomościami. Samonapędzająca się “maszyna” nie przewidziała jednego – ogólnoświatowego kryzysu gospodarcze- go. Pękła bańka deweloperska, spadł po- pyt na nieruchomości, i w konsekwencji ich ceny. Nastąpiło przesycenie lokalnego rynku nieruchomości, które, połączone z nieuwzględnieniem cykliczności koniunk- Liczby Burj Khalifa: 8 – w ciągu tylu godzin sprzedano pier- wsze 300 luksusowych apartamentów 57 – tyle wind obsługuje wieżowiec 95 – z tylu kilometrów widać wieżę 124 – na tym piętrze znajduje się najwyżej położony taras widokowy na świecie 206 - największa liczba kondygnacji i pięter użytkowych (169) na świecie 828 - tyle metrów liczy Burj Khalifa i jest najwyższą budowlą kiedykolwiek wzniesioną przez człowieka 1836 – tyle dni trwała budowa 12 000 – tyle osób liczyła ekipa budowlana 35 000 – tyle osób może maksymalnie pracować w drapaczu chmur 1,5 mld dolarów - tyle wyniósł całkowity koszt budowy Przyszłość – w jakich barwach? Wszyscy oczekujący złowróżbnego za- kończenia artykułu będą musieli czuć się zawiedzeni. Pozycja jednego z najwięk- szych biznesowo-turystycznych komplek- sów miejskich, na jaką systematycznie pracował Dubaj, przynajmniej w najbliż- szych latach pozostanie niezachwiana, a do wszelkich zapowiedzi bankructwa emiratu należy podchodzić bardzo scep- tycznie. Nie da się jednak ukryć licznych rys, które coraz częściej pojawiają się na nieskazitelnej dotąd sytuacji finansowej Dubaju. Ostatnie lata pokazały, że nawet najśmielsze wizje budowlane mają szan- se realizacji, jednak ową śmiałość należy wzbogacić o szczyptę zdrowego rozsąd- ku. Jeżeli władze emiratu wraz z rzą- dowym holdingiem budowlanym znajdą złoty środek pomiędzy nieograniczoną fantazją w architekturze a podejmowa- [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |