![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Strona startowa Flawiusz Józef - Historia Żydowska, Pisma chrześcijańskie i pokrewne, Józef Flawiusz Formative Texts in the History of Zen Buddhism, @Buddhism Fragment traktatu welawsko-bydgoskiego z 1657, Historia, Prawo, Traktaty, Umowy, Kroniki, Teksty Żródłowe Farago&Zwijnenberg (eds) - Compelling Visuality ~ The work of art in and out of history, sztuka i nie tylko po angielsku Fałszywe dokumenty Gorbaczowa. Kilka faktów o Katyniu, Historia Furet F. Prawdziwy koniec rewolucji francuskiej, Historia Francji Five Steps To Tyranny, Filmy - ezoteryka, mistycyzm, historia Frantz Fanon - Toward the African Revolution (1994), Historia(2)(1) Faszyzm - pies łańcuchowy kapitalistów, Historia Fenomen+Davida+Icke, HISTORIA MAJÓW |
Film polski - streszczenie, historia filmu polskiego po 1981r[ Pobierz całość w formacie PDF ]Film polski 1 Film polski Film polski do roku 1945 Pomnik Gdynia Początki filmu polskiego Wśród pionierów ie brakuje Polaków. Pierwszymi polskimi realizatorami wymi na przeł. XIX i XX w. byli: – konstruktor i wynalazca u – kamery i projektora nowocześniejszego niż filmujący krótkie scenki rodzajowe z życia codziennego Warszawy ( , oraz który realizował krótkie m.in. z wizyty cesarza Wilhelma II w Peterhofie ) jako operator firmy Lumiere. W owstało w przy ul. Piotrkowskiej pierwsze stałe kino w Polsce zwane "Teatrem Żywych Fotografii" (stosowano aparat projekcyjny systemu ). W Kazimierz Prószyński realizował krótkie filmy inscenizowane, np. – oba z m w roli głównej. (1897 – 1987), ok. 1922 W owstał pierwszy z w roli głównej. Scenariusz – Antoni Fertner, Jakub Jasiński, Jerzy Meyer, zdjęcia – Jerzy Meyer (premiera Film polski 2 . Z Antosiem Fertnerem nakręcono jeszcze kilka niemych komedii. W tym samym roku (1908) powstał także zaledwie 8-minutowy film który jest obecnie najstarszym zachowanym polskim filmem. W 1910 w Kownie realizował pierwszy w świecie z animacją poklatkową (premiera w 1912 w Moskwie). Realizatorzy pierwszych filmów sięgali często po popularne dzieła literackie, tworząc ich adaptacje filmowe. Tak powstały filmy 1911), według powieści raz według . Tablica w Warszawie, w miejscu premiery filmu Przede wszystkim tworzono jednak wówczas melodramaty, a wśród nich: (1914), (1914) z debiutującą (1917) oraz (1918). W okresie , po zajęciu Warszawy przez armię niemiecką powstawały propagandowe filmy antycarskie, takie jak 1916). 20-lecie międzywojenne Po w 1918 roku nastąpił szybki rozwój kinematografii. Znacznie rozwinęła się wówczas sieć kin. W 1921 roku było ich około 400, a w roku 1938 liczba ta wzrosła do 807. Najważniejszymi polskimi wytwórniami filmowymi tego okresu były i W okresie kina niemego większość produkowanych filmów była adaptacjami dzieł rodzimej literatury. Były to między innymi 1927) i (1928) w reżyserii (1927) raz (1928) W 1930 roku powstał pierwszy polski film dźwiękowy – w reżyserii który rozpoczął epokę kina dźwiękowego w Polsce. Podobnie jak w czasch filmu niemego, znaczną część polskich filmów stanowiły ekranizacje literatury. Spośród filmów tego okresu na uwagę zasługują melodramaty: 1937) , 1937) raz 1936), (1937) oraz 1938) 1899 – 1943), najpopularniejszy polski aktor przedwojenny, ok. 1940 Oprócz melodramtów powstawało wtedy wiele filmów historyczno-kostiumowych, z których najbardziej znane były (1936) Henryka Szaro, 1936) , oraz 1936) i 1938) Ważnymi dziełami o głębszych walorach artystycznych były też filmy 1937) oraz (1938) Józefa Lejtesa. Okres międzywojenny jest także okresem powstawania licznych komedii, głównie muzycznych oraz fars, takich jak: 1936) (1936) oraz 1938) , Film polski 3 czy (1937) . W latach 1929 – 1934 doszło do ukształtowania się ruchu filmowego, którego uczestnicy skupili się wokół Stowarzyszenia Miłośników Filmu Artystycznego "Start" i Spółdzielni Autorów Filmowych . Celem tego ruchu była walka o film "użyteczny społecznie". Realizowali oni filmy dokumentalne (m.in. , oraz fabularne (m.in. Cękalskiego i ). W okresie międzywojennym status gwiazd filmowych posiadali tacy aktorzy jak: , , , i inni. W międzynarodową karierę robiła wówczas ( Apolonia Chałupiec ). II wojna światowa Po wybuchu II wojny światowej polski przemysł filmowy przestał istnieć. We wrześniu 1939 obronę Warszawy filmowali m.in. , , , ( j . Od początku okupacji rozpoczęto akcję bojkotu kin (słynne hasło "Tylko świnie siedzą w kinie"), które okupacyjne władze niemieckie traktowały jako miejsce intensywnej propagandy. Wielu filmowców znalazło się poza granicami kraju, gdzie głównie przy armiach polskich lub rządzie w Londynie ( Biuro Filmowe Ministerstwa Informacji i Dokumentacji ) organizowali grupy zdjęciowe: w filmie dokumentalnym z 1944 • od 1940 w Wielkiej Brytanii; ( , • od 1942 w ZSRR w Armii Andersa (m.in. , i na jej szlaku; w Iraku, Iranie, Palestynie, Egipcie i we Włoszech (Monte Cassino) – m.in. czy fabularno-dokumentalny film produkcji polsko - włoskiej oku w reżyserii Michała Waszyńskiego wyprodukowany przez Ośrodek Kultury i Prasy Na Zachodzie powstały filmy patriotyczne, propagandowe, dokumentalne m.in.: • – reż. i 1940), • (1940), • 1941), • 1942), • – reż. • 1943) – reż. z udziałem ako narratorki (z wykorzystaniem kolorowych zdjęć z reportażu z 1938 – 1939), • Polish Parade , 1943) – reż. Michał Waszyński, • 1944) – reż. Michał Waszyński, • 1944) – scenariusz i montaż • Calling Mr Smith , 1943) – i realizowali barwny film eksperymentalny. W 1942 Komenda Główna powołała w grupę filmową kierowaną przez w kraju. filmowali m.in.: , , , , , , Film polski 4 ( ). W 1943 filmowcy, którzy wcześniej pracowali w wytwórniach sowieckich, stworzyli Czołówkę Filmową Wojska Polskiego , realizującą kroniki i filmy dokumentalne (m.in. Przysięgamy ziemi polskiej (1943) i Majdanek cmentarzysko Europy (1944) – reż. Bitwa o Kołobrzeg (1945) – reż. Po zakończeniu wojny stała się pierwszym ośrodkiem produkcji filmowej w kraju. Film polski w latach 1945 – 1989 Lata 1945 – 1955 Wojna i okupacja praktycznie zniszczyły polską kinematografię. Jednak nowy reżim , który objął władzę w Polsce z pomocą wojsk sowieckich rozpoczął szybką jej odbudowę. Komuniści liczyli na wykorzystanie tej formy przekazu do celów służącej umacnianiu ich wpływów w polskim społeczeństwie. Odbudowa przebiegała szybko. O ile w 1938 roku istniało na ziemiach polskich 743 kin, o tyle już w 1949 było ich 762, przy czym liczba widzów niemal się podwoiła. Pierwszy powojenny film fabularny (1946) 13 listopada 1945 roku na mocy dekretu rządowego utworzono państwowe przedsiębiorstwo "Film Polski", podlegające bezpośrednio pod . Miało ono wyłączność, zarówno w produkcji filmów rodzimych, jak i kupnie czy wynajmie filmów zagranicznych. Choć komuniści tłumaczyli, że upaństwowienie produkcji filmowej ma na celu uwolnienie sztuki od nacisków komercjonalnych, to w praktyce spowodowało ono uzależnienie jej od reżimu. Dzieje polskiego filmu powojennego zapoczątkowała oraz propagandowe filmy dokumentalne. Jednak na początku tego okresu powstawały też filmy ambitne, przeważnie o tematyce wojenno-okupacjnej. W 1947 roku wyemitowano pierwszy powojenny film fabularny – e Film ten opowiadał o dniu codziennym pod okupacją niemiecką i ukazywał niezłomność ducha polskiego narodu. Ten sam reżyser stworzył też pierwszą powojenną komedię polską – o latach tuż powojennych. Innymi cennymi dziełami tego okresu były filmy – o warszawskim getcie, – o zagładzie w obozie koncentracyjnym i – o polskim ruchu oporu. Wraz z umacnianiem się "władzy ludowej" rosła cenzura i upadała jakość polskich filmów. Było to zresztą udziałem kinomatografii wszystkich krajów "demokracji ludowej". Na sztukę w tym okresie nałożono zadania propagandowe. Miały ukazywać rzeczywistość taką, jaką chciały ją widzieć władze. Odgórnie ustalone schematy treści filmów spowodowały, że film oderwał się, ze szkodą dla swojego artystycznego kształtu, od rzeczywistości. Ów wymuszony optymizm produkcji z tamtych lat (np. w filmie eonarda Buczkowskiego) (1922 – 2007), 2006 Film polski 5 kontrastował z obrazem kraju zniszczonego przez wojnę oraz narodu wykrawionego i poddawanego komunistycznemu terrorowi, a przede wszytskim kontrastował z prawdziwymi odczuciami obywateli. Tylko nieliczne filmy, takie jak Aleksandra Forda i dołały wtedy przełamać tą chematyczność. Były to jednak nieliczne wyjątki od reguły. Ogólnie polski film w tych latach znajdował się w stanie zapaści. Polska Szkoła Filmowa i inne filmy lat 1955 – 1962 Śmierć powodowała przemiany w państwach "demokracji ludowej". Ich głównym efektem z punktu widzenia kultury i sztuki było złagodzenie cenzury. Na ekranach polskich film pojawiły po raz pierwszy w większej liczbie filmy zachodnie. Od roku 1955 dochodzi do niebywałej erupcji sił twórczych rodzimego kina. Pojawia się grupa młodych, utalentowanych reżyserów, którzy w swoich dziełach zaczęli podejmować kwestie, które dotąd były w socjalistycznym kinie tematem tabu. Najważniejsze jednak było to, ze filmy trafiały w sedno uczuć i nastrojów polskiego społeczeństwa. Filmy te znalazły także uznanie na Zachodzie, zdobywając liczne nagrody na międzynarodowych festiwalach, a tamtejsza krytyka określiła je mianem "Polskiej Szkoły" w filmie. Najwybitniejszą indywidualnością wśród młodych reżyserów był Jego debiut z 1955 roku, opowiadający o młodym lewicowym bojowniku, choć tworzony jeszcze w duchu socrealizmu, bardzo różnił się od schematycznych dzieł okresu w którym powstał i był jakby powiewem świeżości. Następny film wywołał entuzjazm wśród polskich widzów. Po raz pierwszy bowiem żołnierze ukazani zostali w pozytywnym świetle, a nie jako "agenci imperializmu". Samo zaś , którego pamięć dotąd była oficjalnie wyszydzana i poniżana, ukazane teraz zostało z całym swoim heroizmem. Podobny entuzjazm wywołały kolejne filmy tego twórcy: – o bojowniku podziemia niepodległościowego oraz – o żołnierzach kampanii wrześniowej. ur. 1926), 2008 Drugim obok Wajdy wybitnym reżyserem tego okresu był zmarły przedwcześnie . Jego dziełami były – opowieść o człowieku niszczonym i prześladowanym za brak entuzjazmu dla socjalizmu, – obraz drobnego aferzysty, który wbrew samemu sobie przystępuje do powstania warszawskiego mając świadomość, że jest ono skazane na klęskę, – komedia o konformiście, który zawsze chce być w zgodzie z większością, ale nie nadąża ze zmianami oraz niedokończony film – o psychologicznym pojedynku jaki toczą ze sobą w obozie koncentracyjnym młoda więźniarka z SS-manką. 1921-61), ok. 1960 Wśród innych znanych reżyserów tej szkoły wymienić trzeba takich twórców jak , ( , , , (m.in. , , , , ( . Z tego okresu warto też wymienić głośny film Aleksandra Forda – . Z twórców filmów rozrywkowych wyróżnił się reżyser m.in. komedii raz Jan Rybkowski, [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |