![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Strona startowa Fotografujemy Akwarium(1), AKWARIUM Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012 Fotogea 2011. 06, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2011. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 |
Fotograficzne laboratorium GIMPa. Gimp na start. 01-2006, Gimp, PDFY[ Pobierz całość w formacie PDF ]C M Y K GRAFIKA NA STRONY WWW Fotograficzne laboratorium GIMPa Wycinanie fragmentów zdjęć na potrzeby WWW Włodzimierz Gajda my zwykle kilku elementów: strzałek, ikon oraz fragmentów zdjęć przedstawiających wyizolo- wany element. Na przykład na stronie poświęconej muzyce jazzowej może się przydać trąbka wycięta z większej kolekcji instrumentów, zaś strona trak- tująca o wędkarstwie może zawierać jako element loga rybkę czy spławik. Jak przygotować takie elementy? Najpierw wyko- nujemy aparatem cyfrowym zdjęcie, a następnie wyci- namy jego fragment. Do wycinania fragmentów foto- grafii w GIMP-ie stosujemy magiczną różdżkę i narzę- dzie modyfikujące poziomy kolorów. Czego się dowiesz z tego artykułu: l jak zaznaczyć fragment zdjęcia przedstawiający jeden przedmiot l w jaki sposób posługiwać się magiczną różdżką l do czego służy okno dialogowe „Poziomy kolorów” l jak usuwać dziury z zaznaczonego fragmentu l w jaki sposób zmiękczać brzegi zaznaczonego obszaru, by wycinane fragmenty płynnie wtapiały się w jednolite tło Narzędziówka programu GIMP A – Odręczne zaznaczanie obszarów B – Zaznaczanie sąsiadujących obszarów, nazywane również zaznaczaniem rozmytym lub magiczną różdżką ĆWICZENIE PIERWSZE – ŚRUBKI Wymagana wiedza: l podstawowa znajomość programu GIMP l umiejętność otwierania i zapisywania obrazów w programie GIMP Zaczynamy od tego obrazu Otrzymujemy ten obraz 88 INTERNET.styczeń.2006 www.mi.com.pl T worząc projekty graficzne witryn potrzebuje- C M Y K Krok 1 Po naciśnięciu przycisku Wybór białego punktu klikamy szary obszar otaczający śrubki. Miejsce kliknięcia oznaczono na ilustracji literą K. Na- stępnie przyciskiem OK zamykamy okno dialogo- we Poziomy. Otrzymane zaznaczenie obejmuje teraz cały bia- ły obszar otaczający śrubki. Odwracamy zaznacze- nie operacją Zaznaczenie | Odwróć, po czym zao- krąglamy je. Wybieramy Zaznaczenie | Zaokrąglij i ustalamy promień zaokrąglania na 5. Krok 4 Po uruchomieniu GIMP-a otwieramy plik sruby.jpg. Służy do tego standardowa operacja Plik | Otwórz. Właściwości zaznaczenia rozmytego Na zakończenie ponownie odwracamy zaznaczenie i czyścimy je, wybierając z menu opcję Edycja | Wyczyść. W otrzymanym obrazie ponownie odwra- camy zaznaczenie i wynik pracy zapisujemy do pliku sruby.xcf. Dążymy do zaznaczenia fragmentu rysunku, który ma zostać wyczyszczony. Podwójnie klikamy ikonę Zaznaczanie sąsiadujących obszarów w na- rzędziówce. Ustalamy próg na 45. Operacja odwracania zaznaczenia jest wykony− wana tak często, że warto posługiwać się skró− tem klawiszowym Ctrl+I. Krok 3 ĆWICZENIE DRUGIE – ZENIT Okno dialogowe do modyfikacji poziomów kolorów. A – Wybór białego punktu wszystkich kanałów Przekształcamy kolory obrazu, stosując okno dia- logowe Poziomy. Po wybraniu opcji Warstwa | Kolory | Poziomy w oknie dialogowym ustalamy parametry przekształcenia. Wykorzystujemy zakraplacz do wybo- ru koloru – biały wszystkich kanałów. Krok 2 Zaznaczamy biały obszar otaczający śrubki. Klikamy miejsce oznaczone na rysunku literą K. Aktywnym narzędziem musi być różdżka do zaznaczania sąsia- dujących obszarów. Zaczynamy od tego obrazu Zaokrąglanie zaznaczenia Otrzymujemy ten obraz Najnowsza wersja programu GIMP oraz wszystkie ćwiczenia (w konwencji: plik wyjściowy, plik końcowy i wszystkie fazy pośrednie) opisane w tym artykule znajdują się na płycie CD i w naszym serwisie internetowym: www.mi.com.pl. www.mi.com.pl 89 INTERNET.styczeń.2006 C M Y K GRAFIKA NA STRONY WWW Krok 1 Otwieramy plik zenit.jpg. przycisk Kolor czarny wszystkich kanałów i klika- my miejsce oznaczone literą C (następny rysu- nek). Przesuwamy suwak ustalający poziom wej- ściowy koloru szarego. Krok 4 Kontynuujemy kilkakrotnie poszerzanie obszaru. Gdy dotrzemy pod obiektyw (w zacienione miejsce), na- leży zmniejszyć wartość progową magicznej różdżki do 5 oraz klawiszem + powiększyć widok. Krok 2 Pamiętajmy, że operacja Edycja | Cofnij (Ctrl+Z) działa również w odniesieniu do zaznaczenia. Je− śli przypadkowo zniszczymy mozolnie tworzone zaznaczenie, należy skorzystać z operacji Cofnij! Po zamknięciu okna dialogowego Poziomy przyci- skiem OK otrzymamy obraz o znacznie ciekawszej kolorystyce. Krok 5 Po zaznaczeniu całego obszaru otaczającego aparat za- znaczenie kolejno odwracamy, zmniejszamy o dwa pik- sele (Zaznaczenie | Zmniejsz) oraz zwiększamy o dwa piksele (Zaznaczenie | Powiększ). Spowoduje to usu- nięcie ewentualnych niewielkich dziur na brzegach. Okno dialogowe Modyfikacja poziomów kolorów A – Suwak ustalający poziom wejściowy koloru szarego B – Przycisk Kolor czarny wszystkich kanałów C – Przycisk ustalający kolor biały wszystkich kanałów Opcje narzędzia Zaznaczanie rozmyte Modyfikujemy ustawienia magicznej różdżki do zaznaczania sąsiadujących obrazów. Po kliknięciu jej ikony w narzędziówce w oknie dialogowym ustala- my wartość progową na 15. Modyfikujemy poziomy kolorów zdjęcia. W ok- nie dialogowym Warstwa | Kolory | Poziomykli- kamy przycisk ustalający kolor biały wszystkich kanałów, po czym klikamy zdjęcie miejsce ozna- czone literą B (następny rysunek). Wybieramy Zmniejszenie i zwiększenie zaznaczenia o tę samą liczbę pikseli powoduje usunięcie niewielkich ob− szarów powstałych niekiedy po użyciu różdżki ma− gicznej. Natomiast zwiększenie i ponowne zmniej− szenie usuwa niewielkie dziury znajdujące się we− wnątrz zaznaczonego obszaru. Ponadto operacje te w pewnym stopniu zaokrąglą brzeg zaznaczenia. Krok 3 Zaznaczamy obszar otaczający aparat. Klikamy ko- lejno punkty zaznaczone na rysunku, jednocześnie przytrzymując klawisz Shift. Zaznaczony obszar bę- dzie się poszerzał. Krok 6 Zaokrąglamy zaznaczenie poleceniem Zaznaczenie | Zaokrąglij. 90 INTERNET.styczeń.2006 www.mi.com.pl C M Y K Promień zaokrąglania ustalamy na 10 pikseli. Ponownie odwracamy i czyścimy zaznaczenie (Za- znaczenie | Wyczyść). Na koniec jeszcze raz od- wracamy zaznaczenie, a otrzymany obraz zapisuje- my do pliku zenit.xcf. Krok 3 Narzędziem Zaznaczania sąsiadujących obszarówzaznacza- my biały obszar otaczający kasetę. W tym celu po wybraniu w narzędziówce różdżki klikamy miejsce oznaczone na ry- sunku literą K. Próg magicznej różdżki powinien wynosić 35. Krok 5 Po obrysowaniu kasety zaznaczeniem odręcznym w trybie tworzenia części wspólnej otrzymamy za- znaczenie obejmujące jedynie kasetę. ĆWICZENIE TRZECIE – KASETA Zaczynamy od tego obrazu Otrzymujemy ten obraz Krok 4 Następnie usuwamy z zaznaczenia obszary leżące na brzegu fotografii. Odwracamy zaznaczenie wykonując Za- znaczenie | Odwróć(teraz zaznaczona jest tylko kaseta), po czym wybieramy odręczne zaznaczanie obszarów i ob- rysowujemy kasetę. Pamiętajmy, by w opcjach odręczne- go zaznaczania obszarów przestawić działanie narzędzia na tworzenie części wspólnej z bieżącym zaznaczeniem. Krok 6 Odwracamy zaznaczenie Zaznaczenie | Odwróć, zao- krąglamy je promieniem 5, a następnie czyścimy ope- racją Zaznaczenie | Wyczyść. Na zakończenie po- nownie odwracamy zaznaczenie, po czym zapisujemy otrzymany obraz jako kaseta.xcf. Krok 1 Otwieramy plik kaseta.jpg. ĆWICZENIE CZWARTE – LAMBORGHINI Krok 2 Modyfikujemy poziomy kolorów zdjęcia. W oknie dia- logowym Warstwa | Kolory | Poziomy naciskamy przycisk ustalający kolor biały wszystkich kanałów, po czym klikamy zdjęcie w miejsce oznaczone literą K. Przyciskiem OK zamykamy okno dialogowe Poziomy. Zaczynamy Otrzymujemy od tego obrazu ten obraz Krok 1 Otwieramy plik lamborghini.jpg. Tryb Część wspólna z bieżącym zaznaczeniem A – Okno dialogowe ustalające właściwości zaznaczenia odręcznego Klikamy podwójnie ikonę Odręczne zaznaczanie ob- szaróww narzędziówce. W oknie dialogowym ustalamy tryb pracy Część wspólna z bieżącym zaznaczeniem. INTERNET.styczeń.2006 www.mi.com.pl 91 C M Y K GRAFIKA NA STRONY WWW Krok 2 Magiczną różdżką do zaznaczania sąsiadujących ob- szarów klikamy punkt oznaczony literą K. Próg róż- dżki powinien wynosić 30. Krok 4 Powiększamy widok klawiszem +. Następnie tak przewijamy rysunek, by widoczny był powię- kszony spojler samochodu. Przytrzymując kla- wisz Shift klikamy miejsca oznaczone białymi kropkami. Krok 7 Ostatnim obszarem, który należy poprawić są lewe drzwi samochodu. Postępujemy identycznie jak po- przednio: przytrzymując klawisz Shift klikamy wielo- krotnie magiczną różdżką o progu 10. Krok 3 Przytrzymujemy klawisz Shift i kolejno klikamy punkty zaznaczone na rysunku czarnymi kropkami. Aktywnym narzędziem powinna być różdżka o progu 30. Krok 5 Przewijamy nieco rysunek i przystępujemy do za- znaczenia obszarów otaczających tylny spojler. Ob- szary te mają znacznie mniejszy kontrast. Zatem zmniejszamy próg magicznej różdżki do 10 i przy- trzymując klawisz Shift klikamy miejsca zaznaczone kropkami. Krok 8 Otrzymaliśmy selekcję, która niemal dokładnie przylega do samochodu. Zaznaczonym obszarem jest obszar otaczający samochód. Krok 6 W podobny sposób zaznaczamy obszar nad dachem samochodu. Tym razem potrzebne będzie wiele kliknięć magicznej różdżki. Krok 9 Odwracamy selekcję (Ctrl+I) tak, by zaznaczyć samochód. Teraz selekcję zmniejszamy o dwa piksele (Zaznaczenie | Zmniejsz), by ponownie ją powiększyć (Zaznaczenie | Powiększ) również o dwa piksele. W ten sposób usuniemy część poszarpań i dziur na brzegu zaznaczenia. Na koniec zaznaczenie zaokrągla- my promieniem dziesięciopikselowym (Zaznaczenie | Zaokrąglij), po czym odwracamy i czyścimy (Edycja | Wyczyść). Otrzymany obraz zapisujemy do pliku lam- gorghini.xcf 92 INTERNET.styczeń.2006 www.mi.com.pl n [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |