Strona startowa
Fotografujemy Akwarium(1), AKWARIUM
Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012
Fotogea 2011. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • divina.keep.pl

  • Fotografia(4), Fotografia

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    F O T O G R A F I A
    Podręcznik dla początkujących i średniozaawansowanych
    Aktualna, edytowalna wersja tego podręcznika jest dostępna w Wikibooks, bibliotece wolnych podręczników pod adresem
    Całość tekstu jest objęta licencją GNU Free Documentation License.
    Spis treści
    1.
    O podręczniku
    2.
    Historia fotografii
    3.
    Jaki wybrać sprzęt fotograficzny?
    Budowa aparatu fotograficznego
    1.
    2.
    Rodzaje aparatów fotograficznych
    3.
    Obiektywy
    4.
    Akcesoria
    4.
    Wykonywanie zdjęć
    Przygotowanie aparatu fotograficznego do użycia
    1.
    2.
    Czułość matrycy lub kliszy
    3.
    Wybór obiektu do zdjęcia
    1 z 84
    4.
    Ustawianie ostrości
    5.
    Ustawianie czasu i przysłony
    6.
    Zarządzanie kolorem
    7.
    Zdjęcia z fleszem
    8.
    Wykonywanie zdjęć aparatami analogowymi
    Zdjęcia panoramiczne
    5.
    6.
    Wykonywanie zdjęć aparatami cyfrowymi
    Funkcje w pełni automatyczne
    1.
    2.
    Funkcje półautomatyczne
    3.
    Automatyczny focus
    4.
    Wyzwalacz migawki
    7.
    Obróbka zdjęć
    Obróbka zdjęć z kliszy
    1.
    2.
    Obróbka zdjęć cyfrowych
    Wybór programu do obróbki
    1.
    2.
    Edycja kadru
    3.
    Edycja koloru
    4.
    Retusz i wyostrzanie
    5.
    Zmiana wymiarów i kompresowanie
    6.
    Technika HDR
    8.
    Konserwacja sprzętu fotograficznego
    9.
    Problemy ze sprzętem fotograficznym
    10.
    Terminologia
    11.
    Bibliografia
    O podręczniku
    O czym jest ten podręcznik?
    Niniejszy podręcznik jest wprowadzeniem do fotografii dla osób początkujących oraz średnio zaawansowanych. Omawia on głównie
    fotografowanie aparatami cyfrowymi, ale też obejmuje podstawowe zagadnienia fotografii analogowej. Podręcznik koncentruje się na
    fotografii dokumentacyjnej i reportażowej, nie poruszając tematów związanych z fotografią artystyczną i eksperymentalną.
    Czy mogę pomóc?
    Oczywiście że możesz. Mało tego, będziemy zadowoleni z każdej pomocy. Nie musisz pytać się nikogo o zgodę – jeśli chcesz, możesz
    zacząć już teraz. Prosimy jedynie o zapoznanie się ze stylem podręcznika, użytymi w nim szablonami i o zachowanie układu rozdziałów.
    Propozycje zmiany spisu treści należy zgłaszać na stronie dyskusji.
    Jeśli znalazłeś jakiś błąd, a nie umiesz go poprawić, koniecznie powiadom o tym fakcie autorów tego podręcznika za pomocą strony
    dyskusji danego modułu książki. Dzięki temu przyczyniasz się do rozwoju tego podręcznika.
    Autorzy
    Polimerek
    Przykuta
    Kj
    Historia fotografii
    Za początek fotografii zwykło się uważać lata 20. XIX wieku i wykonanie pierwszej trwałej fotografii. Jednak otrzymanie tego efektu
    wymagało znajomości wiedzy z różnych dziedzin nauki i techniki. Pierwszym istotnym wynalazkiem było odkrycie zdolności
    optycznych bardzo małych otworów. Odkrycie tego zjawiska oraz skonstruowanie pierwszych aparatów otworkowych (tzw. camera
    obscura) przypisuje się Ibnowi alHasajmowi. Kolejnymi ważnymi wynalazkami było odkrycie azotanu srebra (przełom wieku XII i
    XIII) oraz chlorku srebra (wiek XVI). Reakcję tych związków na światło słoneczne opisał Wilhelm Homberg w roku 1694.
    2 z 84
    Historia współczesnej fotografii rozpoczyna się w roku 1826, kiedy to JosephNicéphore Niépce
    uzyskał pierwszy obraz fotograficzny. Cały proces odbywał się na cynowej płycie, pokrytej
    światłoczułym asfaltem syryjskim (bitumitem). Wykonanie jednej kopii trwało wtedy aż 8 godzin.
    Dalsza ewolucja fotografii doprowadziła do uzyskania pierwszego kolorowego zdjęcia w roku 1861
    przez Jamesa Maxwella. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że bardzo ciekawe podejście w dziedzinie
    fotografii kolorowej zaprezentował Siergiej ProkudinGorski. Zauważył on, że obraz kolorowy
    można uzyskać jako zestaw obrazów monochromatycznych, z których każdy rejestruje inną barwę
    składową światła. ProkudinGorski wykonywał kolejno 3 fotografie w kolorach: zielonym,
    czerwonym i niebieskim, a następnie przy wywoływaniu zdjęć oświetlał każdą z tych fotografii
    lampą o odpowiednim kolorze i otrzymywał w efekcie w pełni kolorowy obraz. Technika ta miała
    pewne ograniczenia – fotografie musiały być wykonywane jak najszybciej po sobie. Każdy ruch
    obiektu fotografowanego powodował widoczne rozmazania na zdjęciu. Prace Siergieja Prokudina
    Gorskiego można zobaczyć m.in. w galerii Wikimedia Commons.
    Pierwsza barwna fotografia
    Współczesna fotografia
    Współczesna fotografia opiera się zarówno na metodach fotochemicznych (fotografia analogowa), jak i na zjawiskach
    fotoelektrycznych (fotografia cyfrowa). Widać jednak zdecydowany trend w kierunku fotografii cyfrowej. Podstawową rolę w tym
    typie fotografii odgrywa matryca światłoczuła. Jest to element elektroniczny, reagujący na docierające doń fotony i na tej podstawie
    tworzący fotografię. Pierwsza matryca została skonstruowana w 1969 roku w laboratoriach firmy Bell przez Willarda Boyla oraz
    George'a Smitha. Pierwsza matryca światłoczuła o rozdzielczości 1 megapiksela stworzona została przez firmę Kodak w roku 1986.
    Jaki wybrać sprzęt fotograficzny?
    Na początku warto zaznaczyć, że nie da się
    jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie
    postawione w
    tytule. Żaden podręcznik nie podyktuje marki i modelu aparatu, jaki powinieneś kupić. To Twój własny
    wybór. Poniższy rozdział pomoże Ci jedynie wybrać aparat najlepiej dostosowany do Twoich potrzeb.
    Doradzi także, na jakie kwestie należy przede wszystkim zwrócić uwagę.
    Na wybór sprzętu fotograficznego ma wpływ wiele czynników. Oto niektóre z nich:
    stopień zaawansowania fotografa (bądź entuzjasty fotografii)
    dostępne środki finansowe
    typ uprawianej fotografii (przyrodnicza, prasowa, sportowa, portretowa itp.)
    posiadany sprzęt (kwestia kompatybilności)
    możliwości aparatu i zakres ich rozszerzalności
    wygoda użytkowania aparatu.
    Niegdyś popularny w Polsce
    aparat rosyjskiej produkcji
    Zorki 4
    Cena i możliwości
    Pierwszą i zasadniczą cechą aparatu jest jego
    cena
    . To ona uderza nas po kieszeniach, niejednokrotnie uniemożliwia zakup sprzętu czy
    też blokuje rozwój naszego talentu w dziedzinie fotografii. Cenę sprzętu warunkuje głównie typ aparatu (aparat cyfrowy lub analogowy)
    oraz docelowa grupa odbiorców.
    Profesjonalne
    aparaty projektowane dla zawodowców są nawet kilkunastokrotnie droższe niż
    popularne
    , tworzone z myślą o
    masowym odbiorcy. W aparatach dla zupełnych amatorów, okazyjnie fotografujących dla rodziny i znajomych, nacisk producentów jest
    nakierowany na prostotę i wygodę użytkowania, natomiast aparaty dla profesjonalistów są przede wszystkim niezawodne, solidnie
    wykonane i mają wyśrubowane do granic możliwości parametry optyczne. Między tymi dwoma skrajnościami istnieje cały zakres
    aparatów dla zaawansowanych amatorów i półprofesjonalistów. Większość osób, która się wciąga w fotografowanie, mając większe
    ambicje niż tylko fotografowanie do rodzinnego albumu, zaczyna zazwyczaj od umiarkowanie taniego kompaktowego aparatu
    oferującego nieco większe możliwości niż aparaty dla zupełnych amatorów i w miarę rozwoju przechodzi stopniowo do coraz bardziej
    zaawansowanych (i droższych) aparatów półprofesjonalnych. Ci, którzy w końcu decydują się żyć z fotografowania, wcześniej czy
    później dojrzewają do zakupu aparatu w pełni profesjonalnego.
    Analogowy czy cyfrowy?
    Współcześnie
    fotografia cyfrowa
    niemal całkowicie
    wyparła analogową
    i to zarówno w sektorze
    amatorskim
    , jak i
    profesjonalnym
    .
    Dla amatorów fotografia cyfrowa jest po prostu
    wygodniejsza
    i na dłuższą metę zdecydowanie
    tańsza
    . Najtańsze aparaty cyfrowe są
    niewiele droższe od prostych analogowych aparatów kompaktowych, zaś w zakresie aparatów nieco droższych ceny cyfrówek i
    aparatów analogowych są praktycznie niemal takie same. Aparatem cyfrowym można bez ponoszenia zauważalnych kosztów
    wykonywać
    setki zdjęć
    , z których potem drukuje się tylko nieliczne, natomiast każde zdjęcie analogowe wymaga zużycia jednej klatki
    filmu
    , która w razie błędu jest bezpowrotnie tracona. W dodatku, aby się przekonać, co wyszło, trzeba wydać pieniądze na
    wywołanie
    3 z 84
     filmu
    i druk odbitki, podczas gdy w aparacie cyfrowym widzimy efekt natychmiast na ekraniku ciekłokrystalicznym.
    Profesjonaliści
    dość długo
    bronili się
    przed przejściem z fotografii analogowej do cyfrowej. Barierą były tu najpierw za małe
    rozdzielczości matryc
    światłoczułych, następnie brak modeli cyfrowych aparatów o odpowiednich do profesjonalnych zastosowań
    parametrach optycznych
    i w końcu, gdy na rynku pojawiły się lustrzanki o rozdzielczościach matryc powyżej 10 milionów pikseli, do
    których można było użyć profesjonalne obiektywy z aparatów analogowych, barierą były początkowo astronomiczne ceny tych
    urządzeń. W końcu jednak tego rodzaju aparaty potaniały, a profesjonaliści docenili wygodę, elastyczność i nowe możliwości
    kreatywnego modyfikowania zdjęć, jaką oferuje fotografia cyfrowa i olbrzymia większość z nich odłożyła stare aparaty analogowe do
    szaf.
    Ostatnią niszą, w której przetrwały aparaty analogowe jest artystyczna fotografia
    czarnobiała
    . Ceny wysokiej jakości błon i papierów
    do fotografii czarnobiałej są bardzo niskie i można je stosunkowo prosto samemu wywoływać. Proces wywoływania i produkcji odbitek
    daje wiele możliwości do kreacji artystycznej i jednocześnie daje dużą frajdę z samodzielnego kontrolowania całego procesu
    uzyskiwania obrazu. Sama fotografia czarnobiała, wciąż jest ceniona przez wielu artystów, gdyż brak koloru pozwala się lepiej skupić
    na strukturalnych i fakturalnych aspektach tej sztuki.
    Czasami podnosi się, że przy nauce fotografowania wadą aparatów cyfrowych jest to, że
    oduczają one odpowiedzialności
    . Gdy każde
    "pstryknięcie" kosztowało jedną klatkę filmu, należało się dobrze zastanowić, zanim się to zrobiło. Wykonywało się zatem mniej zdjęć,
    ale za to w bardziej przemyślany i świadomy sposób. Pstrykanie zdjęć cyfrówką praktycznie nic nie kosztuje, można zatem przyjąć
    postawę w rodzaju
    będę pstrykał wszystko, co się tylko da, a w końcu coś tam mi wyjdzie
    . Stąd, jeśli myślimy o naszym rozwoju jako
    świadomych fotografów, warto jest przynajmniej spróbować choć raz w życiu porobić zdjęcia aparatem analogowym (najlepiej bez
    automatyki), co może pomóc w zmianie naszego nastawienia z "bezmyślnego pstrykacza" na świadomie wybierającego kadr i warunki
    ekspozycji fachowca.
    Kompakt czy lustrzanka?
    Typy aparatów są dokładnie opisane w rozdziale
    Rodzaje aparatów fotograficznych
    , tutaj
    skoncentrujemy się tylko na tym, czy zdecydować się nabyć aparat kompaktowy, czy lustrzankę, gdyż
    ta decyzja ma spory wpływ na późniejsze możliwości rozwoju.
    Aparaty
    kompaktowe
    mają zwykle małe wymiary i są dzięki temu dużo poręczniejsze od lustrzanek.
    Ich główną wadą jest jednak brak możliwości wymiany obiektywów oraz, w przypadku tańszych
    odmian, podłączenia do nich zewnętrznych lamp błyskowych. Oprócz tego bardziej zaawansowane
    kompakty mają w zasadzie niemal takie same możliwości jak lustrzanki, jeśli chodzi o możliwość
    sterowania parametrami wykonywania zdjęć, i są przy tym dużo łatwiejsze w obsłudze. Jeśli zatem
    chcemy głównie wykonywać zdjęcia w typowych warunkach z użyciem średniego zakresu
    ogniskowych obiektywu, w
    zupełności wystarczy nam kompakt
    .
    Olympus C350Z typowy,
    poręczny kompakt
    Jeśli jednak dużo fotografujemy, wcześniej czy później natrafimy na sytuację, kiedy
    kompakt nam nie
    wystarczy
    . Takie typowe sytuacje to np: fotografowanie architektury miejskiej, która wymaga
    stosowania obiektywów szerokokątnych z korekcją perspektywy, fotografowanie krajobrazów, które
    wymaga jasnych obiektywów szerokokątnych o dużej głębi ostrości i nie generujące dystorsji
    optycznych, czy fotografowanie w dużych wnętrzach z pewnej odległości, które wymaga zastosowania
    reporterskiego teleobiektywu i mocnej lampy błyskowej, w pełni współpracującej z automatyką
    aparatu.
    Lustrzanki
    , jakkolwiek droższe i mniej poręczne od kompaktów, oferują jednak bez
    porównania lepsze parametry optyczne oraz można ich możliwości stopniowo poszerzać dokupując
    kolejne akcesoria. Wszystko to powoduje, że większość zaawansowanych amatorów i praktycznie
    wszyscy profesjonaliści posługują się lustrzankami, a nie aparatami kompaktowymi.
    Kluczowe parametry
    Canon EOS Rebel XT bez
    obiektywu lustrzanka
    przeznaczona dla
    zaawansowanego
    fotoamatora
    Kupując aparat, gdy już zdecydujemy się na analogowy lub cyfrowy oraz na kompaktowy czy
    lustrzankę, należy jeszcze przeanalizować
    podstawowe parametry
    różnych modeli i zdecydować się
    na ten dla nas najbardziej optymalny. Do parametrów tych (oprócz ceny) można zaliczyć:
    Masę i wymiary
    Jest to często pomijany parametr, choć wbrew pozorom bardzo ważny – zbyt ciężki aparat i o dużych gabarytach będzie ciążyć,
    gdyż musimy go przecież ze sobą nosić; z drugiej strony aparaty o zbyt małych wymiarach okazują się w praktyce niewygodne w
    użyciu.
    Ergonomię
    Ważne jest tu zarówno, jak się trzyma aparat w dłoni, jak i to, jaki ma zestaw przycisków i pokręteł regulacyjnych i jak są one
    rozplanowane. Najlepiej jest przed zakupem aparatu wziąć go do ręki i zobaczyć, "jak leży", a także poprosić obsługę sklepu o
    możliwość jego włączenia i zaprezentowania, jak się w nim obsługuje podstawowe funkcje.
    Solidność, niezawodność i precyzję wykonania
    Aparat powinien być wykonany z dobrej jakości materiałów i mieć gwarancję producenta. Przed zakupem warto poszukać w
    Internecie opinii użytkowników na jego temat. Na ogół aparaty produkowane przez najbardziej znanych producentów
    4 z 84
     specjalizujących się od lat w aparatach fotograficznych dla profesjonalistów (Canon, Leica, Minolta, Nikon, Olympus, Pentax)
    cechuje większa staranność i precyzja wykonania od pozostałych marek, choć nie zawsze jest to żelazna reguła.
    Zakres dostępnych parametrów ekspozycji
    Parametry ekspozycji to czas otwarcia migawki i wartość przysłony. Im aparat zapewnia większy zakres tych parametrów, tym w
    większej liczbie przypadków będziemy mogli wykonać prawidłowo naświetlone zdjęcie. Czas otwarcia migawki powinien
    wynosić od nieskończoności do co najmniej 1/1000 sek, zaś przysłona powinna być regulowana w zakresie od f/2.8 do f/22.
    Więcej na ten temat w rozdziale
    Ustawianie czasu i przysłony
    .
    Parametry optyki
    O parametrach optyki decyduje głównie obiektyw. Na parametry te składa się ogniskowa (lub jej zakres w przypadku
    obiektywów typu "zoom"), jasność, kąt widzenia, jakość odwzorowywania, brak lub występowanie aberracji oraz dystorsji. Jest to
    bardziej szczegółowo omówione w rozdziale
    Obiektywy
    . Na parametry optyki ma jednak także spory wpływ rozmiar kadru.
    Zasadniczo im większy, tym łatwiej jest w aparacie kontrolować głębię ostrości, łatwiej o dokładne odwzorowywanie obrazu,
    szczególnie przy szerokim kącie widzenia obiektywu. Wzrost rozmiaru kadru wymusza też jednak większe wymiary całego
    aparatu.
    Cenę i dostępność dodatkowych akcesoriów
    Wcześniej czy później będzie się chciało dokupić dodatkowe akcesoria takie jak pilot bezprzewodowy, filtry, zewnętrzną lampę
    błyskową itp. – dlatego zanim się kupi aparat, warto popatrzeć, jakie akcesoria są do niego dostępne. Czasem warto bowiem
    dołożyć trochę na starcie po to, aby kupić aparat znanego producenta, który oferuje duży zakres różnych akcesoriów i do którego
    akcesoria produkowane są też przez małe, niezależne firmy, niż aparat mniej znanego producenta oferującego mały zestaw
    akcesoriów i stosujący nietypowe normy uniemożliwiające dobranie akcesoriów innych producentów. Więcej na ten temat w
    rozdziale
    Akcesoria
    .
    Wartość aparatu przy odsprzedaży
    Po kilku latach ze względu na postęp technologiczny zapewne postanowimy wymienić nasz aparat na lepszy. Stary aparat trafi do
    szafy jako aparat rezerwowy, zostanie podarowany osobie znajomej (jednak taki podarunek należy przemyśleć, nie każdy ucieszy
    się z używanego aparatu) lub trafi na aukcję lub do działu ogłoszeń w gazecie lub czasopiśmie. Należy pamiętać, że aparat
    fotograficzny znanego i szanowanego producenta osiągnie zazwyczaj znacznie wyższą cenę od aparatu nieznanego producenta.
    Dodatkowo, jeśli zdecydowaliśmy się kupić
    aparat cyfrowy
    , należy wziąć pod uwagę:
    Rozdzielczość, wymiary i jakość matrycy
    Rozdzielczość matrycy podawana zwykle w milionach pikseli jest ważnym, ale często bardzo
    przecenianym parametrem aparatów cyfrowych. W praktyce, o ile nie potrzebujemy robić
    powiększeń zdjęć wielkości plakatu A0, w zupełności wystarczy nam rozdzielczość rzędu 810
    megapikseli, która mniej więcej odpowiada rozdzielczości typowego, kolorowego filmu
    małoobrazkowego. Równie ważny, choć zwykle mniej brany pod uwagę, jest rozmiar matrycy.
    Czym matryca większa, tym przy tej samej liczbie megapikseli jest precyzyjniejsza w
    rejestrowaniu obrazu, co przekłada się na jej maksymalną czułość, faktyczną rozdzielczość
    odwzorowywania i ilość szumu. Czasami, zwłaszcza w przypadku aparatów kompaktowych,
    lepiej jest kupić aparat z matrycą o mniejszej liczbie megapikseli, ale za to oferującą większy
    zakres czułości i mniejsze zaszumienie. Więcej na ten temat w rozdziale
    Czułość matrycy lub
    kliszy
    .
    Rodzaj kart pamięci i baterii
    Na rynku dostępnych jest kilkanaście rodzajów kart pamięci, które mają różne ceny i rozmiary.
    Kupując aparat, warto się dowiedzieć, z jakim rodzajem kart współpracuje i czy przypadkiem nie są to te najdroższe. Aparaty są
    zasilane albo specjalnymi bateriami pasującymi tylko do danego rodzaju aparatu, albo typowymi bateriami, zwykle typu AA lub
    AAA. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety. Ważne jest też, ile zdjęć można wykonać z jednym zestawem baterii –
    oczywiście im więcej, tym lepiej. Więcej na ten temat w rozdziale
    Wykonywanie zdjęć aparatami cyfrowymi
    (sekcja
    Karty
    pamięci
    i
    Baterie
    ).
    Możliwość automatyki
    Na automatykę aparatu składa się światłomierz i automatyczny nastaw ostrości, zwany autofocusem. Na bazie światłomierza
    amatorskie aparaty cyfrowe mają opracowane gotowe programy tematyczne, które automatycznie ustawiają parametry
    ekspozycji dostosowane do sytuacji zdjęciowej. Programy tematyczne i ogólnie automatyka wyboru warunków naświetlania
    często jednak zawodzi w nietypowych sytuacjach, dlatego warto sprawdzić nie tylko, jakie programy automatyczne ma aparat, ale
    także, czy ma programy półautomatyczne i możliwość przejścia na tryb w pełni manualny. Ważne jest też, w jakiego rodzaju
    światłomierz jest zaopatrzony aparat (zwłaszcza ile ma punktów pomiarowych) i w jakich trybach może on działać. To samo
    odnosi się do autofocusu. Więcej na ten temat w rozdziałach:
    Automatyczny focus
    ,
    Funkcje w pełni automatyczne
    i
    Funkcje
    półautomatyczne
    .
    Szybkość działania
    Szybkość działania aparatów cyfrowych jest ich słabą stroną w stosunku do aparatów analogowych. Aparat cyfrowy jest w
    gruncie rzeczy rodzajem komputera, którego uruchomienie wymaga wczytania do pamięci podręcznej systemu operacyjnego,
    uruchomienia matrycy i silniczków sterujących obiektywem. W trakcie wykonywania zdjęć aparat musi przetworzyć dane z
    matrycy do postaci pliku i następnie zapisać ten plik na karcie pamięci. Stąd przed kupnem aparatu warto zapoznać się z
    informacjami o tym, ile czasu zajmuje jego uruchomienie (czasami to jest nawet do 30 sekund), ile aparat jest w stanie wykonać
    zdjęć w jednej, nieprzerwanej serii (dobrze, jeśli są to chociaż 3 zdjęcia na minutę) oraz jak szybko działa jego autofocus.
    Niektóre, najprostsze kompakty potrafią być irytująco "ślamazarne", zwłaszcza w sytuacjach, gdy np: chcemy fotografować
    szybko poruszające się obiekty.
    Parametry ekranu ciekłokrystalicznego
    Ekrany ciekłokrystaliczne montowane w aparatach cyfrowych mają różne wymiary, rozdzielczość, jakość odwzorowywania barw
    Przykład cyfrowego aparatu
    kompaktowego
    przeznaczonego dla
    amatorówentuzjastów z
    uchylnym ekranem
    ciekłokrystalicznym
    5 z 84
      [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.