![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Strona startowa Fotografujemy Akwarium(1), AKWARIUM Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012 Fotogea 2011. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 |
Fotografia cyfrowa 100 najlepszych sztuczek i trikow, Wszystko dla fotografów i designerów[ Pobierz całość w formacie PDF ]Rób dobre zdjęcia Dobre fotografowanie zależy przede wszystkim od pomysłów fotografa, a nie od marki aparatu, którego używa. Czas, jaki przeznaczasz na wykonywanie zdjęć, ich przeglądanie i cyfrowe przetwarzanie, oraz twoja wiedza na temat aparatu są znacznie więcej warte niż kupienie i stosowanie drogiego sprzętu fotograficznego. Nie sprzęt bowiem wykonuje zdjęcia, a fotograf, który go nosi. Niektóre z droższych aparatów cyfrowych posiadają funkcje, które są niezbędne w pracy zawodowców, np. funkcja szybkiego fotografowania z czasem otwarcia migawki 1 / 6000 sekundy do specjalnych zdjęć sportowych. Niewątpliwie ułatwiają one wykonywanie dobrych zdjęć, jednak jeżeli chcesz osiągnąć prawdziwy fotograficzny sukces, samodzielnie naucz się, jak możesz lepiej fotografować. Tematem twoich zdjęć niech będą rzeczy, zagadnienia, które sprawiają ci radość. Naucz się oceniać i wynajdywać dobre warunki do fotografowania. Określ swój własny pomysł na wykonanie ujęcia i wykorzystaj wszelkie możliwości i właściwości aparatu, aby pomysł ten zrealizować. Zanim wykonasz zdjęcie, będziesz potrzebował mnóstwo czasu, by je zaaranżować, przemyśleć i wyczekać na odpowiedni moment. Być może trzeba będzie poczekać na lepsze warunki oświetleniowe, słabszy wiatr, a nawet na to, by w kadrze obiektywu pojawił się obiekt, który chcesz fotografować. Gdy warunki fotografowania są już właściwe i gdy jesteś już gotowy do zrobienia zdjęcia, musisz na tyle dobrze znać swój aparat, aby móc od razu wykonywać zdjęcia, a nie w tym momencie uczyć się obsługi aparatu. Technologia fotografii cyfrowej daje ci znakomite możliwości robienia zdjęć szybko, łatwo, często i tanim kosztem. Co sprawia, że zdjęcie można określić jako naprawdę dobre? Jednym z najlepszych kryteriów jego oceny jest odpowiedź na pytania: czy zdjęcie to ci się podoba i czy jego wykonanie sprawiło ci przyjemność? Oczywiście słuchaj porad i opinii innych osób, jednak pamiętaj, że fotografujesz dla siebie i dla własnej przyjemności. Jeżeli będziesz tak postępował, a jednocześnie dołożysz wszelkich starań i poświęcisz na fotografowanie dużo czasu, z pewnością staniesz się dobrym, a nawet znakomitym fotografem. Szukaj dobrych ujęć, a nie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Rozważ wszelkie możliwości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Skomponuj zdjęcie ze wspaniałym efektem. . . . . . . . . . . 90 Wywołaj uderzające wrażenie kompozycją zdjęcia. . . . . 92 Wykorzystaj pierwszy plan zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Fotografuj szczegóły, by wzbudzić zainteresowanie . . . . 96 Spróbuj różnych wariantów kompozycji zdjęcia . . . . . . . 98 Skorzystaj z danych, jakie dostarcza format EXIF. . . . . 100 Pamiętaj, że cierpliwość, wprawa i wysiłek są gwarancją udanych zdjęć . . . . . . . . 102 SZUKAJ DOBRYCH UJĘĆ, a nie obiektów Dzisiejsze aparaty cyfrowe umożliwiają wykonywanie przyzwoitych zdjęć o dobrej ostrości. Takie zdjęcia można krótko nazwać fotkami. Jednak dobre fotografowanie nie polega jedynie na zwykłym przedstawieniu obiektu na zdjęciu. Dobre zdjęcie powinno być interesujące samo w sobie, niezależnie od tego, czy oglądająca je osoba zna sfotografowaną osobę, pejzaż, scenę, czy też nie. Dobre zdjęcie można poznać po tym, czy jego odbiorca spokojnie i grzecznie komentuje zamieszczony na nim obiekt, czy zachwyca się rewelacyjnym ujęciem. Każdy fotograf dąży oczywiście do tego, by jego fotografie budziły podziw i zachwyt. W dobrze wykonanym zdjęciu widać kunszt, widać, że zostało ono zrobione z najwyższą troską, z perfekcyjnie dobraną ekspozycją i przemyślaną kompozycją. Bardzo prostym, a jakże efektywnym sposobem skupienia uwagi na dobieranym ujęciu, a nie na fotografowanym obiekcie, jest obejrzenie wykonanego zdjęcia na wyświetlaczu LCD. Po zrobieniu zdjęcia obejrzyj je na ekranie LCD i zapytaj siebie, czy podoba ci się sposób uchwycenia sfotografowanego obiektu. Zastanów się, czy wykonane ujęcie przemawia do ciebie samo w sobie, czy może bez wiedzy o okolicznościach, sytuacjach, które towarzyszyły wykonywaniu zdjęcia, nie jest już ono tak atrakcyjne. To zdjęcie przedstawia foki odpoczywające na plaży. Sfotografowany obiekt jest wyraźny, jednak całość kompozycji przypomina raczej fotkę niż dobrze wykonane zdjęcie. Jeżeli twój odbiorca nie dba o los fok, to zdjęcie nie wywrze na nim żadnego wrażenia. A teraz porównaj oba zdjęcia. W tym zdjęciu widać prawdziwy kunszt fotografi czny. Fotograf z uwagą dobrał długość ogniskowej obiektywu oraz dobrze przemyślał kompozycję ujęcia. 86 To zdjęcie przedstawiające przemysłową dzielnicę Tokio z pewnością nie jest złe, jednak przytłacza je ilość obiektów na nim występujących. Jeżeli nie czujesz sentymentu do Tokio, takie zdjęcie nie przykuje twojej uwagi. POZIOM TRUDNOŚCI Przy wykonywaniu tego zdjęcia zastosowano długi czas otwarcia migawki, dzięki czemu wykracza ono poza ramy zwykłego zdjęcia budynków. Ta sama dzielnica, a jakże inny efekt zdjęcia. Po zmierzchu scena ta nabiera zupełnie innego wyrazu. Rozmycie świateł poruszających się samochodów uzyskano dzięki zastosowaniu długiego czasu otwarcia migawki. Foto wskazówka Jeżeli fotografujesz w warunkach dalekich od ideału, znajdź pomysł na dobre ujęcie. Ulewny deszcz może nadać twojemu zdjęciu niepowtarzalnego charakteru, przedstawiając fotografowany obiekt pośród kałuż, w których znajdzie się jego odbicie. Silny wiatr, który uniemożliwia ci wykonanie zbliżeń, być może przy wykorzystaniu dłuższego czasu otwarcia migawki pozwoli ci na wykonanie znakomitych zmiękczonych zdjęć, np. kwiatów poruszanych wiatrem. Czy wiesz, że...? Zaskakująco duża liczba doskonałych fotogra i została wykonana właśnie w warunkach zakwali kowanych jako złe. Często zdarza się, że gęsta mgła, burza z piorunami czy też zamieć śnieżna otwierają olbrzymie możliwości zrobienia dobrych zdjęć. Zanim więc znowu pomyślisz, że panująca pogoda nie sprzyja fotografowaniu, idź, rób zdjęcia i zobacz, jakie efekty uzyskasz. Poszukaj ujęć kontrastowych — błyskawic, wichur lub uspokajającego się po burzy nieba. Rozdział 5. Rób dobre zdjęcia 87 Rozważ wszelkie MOŻLIWOŚCI Za każdym razem, gdy naciskasz spust migawki, aby zrobić zdjęcie, analizujesz dziesiątki różnych czynników i dobierasz tyleż samo parametrów, takich jak: ekspozycja, kompozycja zdjęcia, warunki oświetleniowe, głębia ostrości, ogniskowa obiektywu oraz czułość ISO. Aby uzyskiwać lepsze zdjęcia, pomyśl, w jaki sposób możesz operować tymi parametrami i wykonaj wiele zdjęć tego samego obiektu z różnymi ustawieniami aparatu. Następnie uważnie przestudiuj swoje fotografie i wybierz tę, która najbardziej ci się podoba. wprawy próbuj fotografować na wiele różnych sposobów i porównuj wyniki na wyświetlaczu LCD, będąc jeszcze w miejscu fotografowanej sceny. To pomoże ci nabrać innego spojrzenia, znaleźć świeże i interesujące ujęcia, które być może przeoczyłbyś i których nie uwieczniłbyś, gdybyś obejrzał zdjęcia dopiero po powrocie do domu. Jest pewna historyjka, która dobrze ilustruje tę ideę. Gdy jeden z fotografów światowej sławy został poproszony o skomentowanie prac innego fotografa, po szybkim przejrzeniu zdjęć stwierdził: „Poświęć parę tygodni i zrób jeszcze kilka tysięcy zdjęć”. Uwaga ta miała na celu podkreślenie, że początkujący fotograf nie nabrał jeszcze wprawy w rozważaniu wszelkich ewentualności wykonania zdjęć. Im więcej eksperymentujesz i im więcej czasu poświęcasz na analizę efektów swojej pracy, tym bardziej jesteś w stanie zrozumieć, co tak naprawdę chcesz osiągnąć i tym samym możesz rozwijać swój własny styl fotografowania. Dla uzyskania Oba te zdjęcia zostały wykonane w odstępie zaledwie trzech minut, a jakże odmiennie wyglądają. Pierwsze z nich jest kolorowe i wyraziste. Da się na nim zauważyć łagodne światło zachodzącego słońca padające na skały i na drzewo Jozuego. Dzięki dobrze dobranej ekspozycji niebo zachowało głęboki, nasycony kolor. Drugie zdjęcie powstało dzięki przemieszczeniu się na przeciwną stronę i spojrzeniu na to interesujące drzewo Jozuego z innego miejsca. Za sprawą zjawiska tylnego oświetlenia wspaniale można było uchwycić kontur tego drzewa. Fotograf znalazł ponadto taki kąt patrzenia, w którym uchwycił błysk słońca zza pnia drzewa. 88 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |