![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Strona startowa Fotografujemy Akwarium(1), AKWARIUM Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012 Fotogea 2011. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 |
Fotografia cyfrowa Edycja zdjec, Wszystko dla fotografów i designerów[ Pobierz całość w formacie PDF ]Przyznam się bez bicia — nie miałem pojęcia, jak zatytułować ten rozdział. Byłem tak zdesperowany, że postanowiłem poprosić żonę i syna o pomoc w wyszukaniu wszystkich tytułów piosenek, filmów i programów telewizyjnych, które zawierają słowa „obrazek”, „radzić sobie” albo „kłopoty”. Niestety, po zakończeniu zakrojonej na szeroką skalę akcji poszukiwawczej wiedziałem tyle, co i przed nią. Tymczasem żona, przedarłszy się przez moją obronę, wtargnęła na przedpole i w akcie ostatecznej desperacji zadzwoniła do teściowej (wyobraź Na k Na kłopoty… Bednarski Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami sobie, że ona mówi do niej „mamusiu”!), aby i tam poszukać natchnienia (tego typu działania podpadają pod kategorię „kształcenie i zdobywanie wiedzy z narażeniem życia i zdrowia” i powinny być dodatkowo opłacane przez mojego Wydawcę). w każdym razie teściowej przyszedł do głowy serial pt. „Na kłopoty… Bednarski”, z którego zapamiętała tyle, że bardzo podobał jej się odtwórca roli tytułowej. Po dłuższej rodzinnej dyskusji, która rozgorzała po mojej propozycji nieznacznego zmodyfikowania nagłówka na potrzeby książki (no, powiedz szczerze, czy „Na kłopoty… Scott, chłop złoty” brzmi aż tak źle?), postanowiłem pozostać przy oryginalnym tytule. Tak czy owak, rozdział wypełniony jest przeróżnymi wskazówkami, jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami. Być może jego tytuł i podtytuł są na tyle czytelne, że rozdział nie wymaga żadnego wstępu, a niektórzy z Was pewnie nawet ucieszyliby się spostrzegłszy, że pozostawiłem w tym miejscu dwie puste kartki, lecz to do mnie niepodobne, mój drogi. Niepodobne, ponieważ z całych sił troszczę się o kompletność i przydatność wszystkich materiałów zgromadzonych w swoich książkach. Troszczę się tak bardzo, że jeśli nawet któregoś dnia okazałoby się, że zużyłem do cna całą troskę, jaką pieczołowicie w sobie pielęgnuję, to sięgnąłbym głębiej; tak głęboko, by wydobyć na powierzchnię choćby kilka marnych kropel. Dlaczego? Ponieważ jestem troskliwy. Dlaczego jestem troskliwy? Bo jestem Troskliwym Misiem (nie uwierzysz, jest za kwadrans trzecia nad ranem, a ja piszę wstęp do pewnego rozdziału…). N Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami Rozdział 8. 225 Jak radzić sobie z szumem na fotografiach cyfrowych? Jeśli często fotografujesz w słabych warunkach oświetleniowych, problem szumu na zdjęciach zapewne nie jest Ci obcy. Czy może być coś gorszego od tych uciążliwych, czerwonych, zielonych lub niebieskich kropek, które pokrywają całą powierzchnię obrazu? No dobrze, czy poza dzisiejszą zwariowaną muzyką nastolatków w rodzaju Limp Bizkit albo… eee… Limp Bizkit może być coś gorszego od tego szumu? Okazuje się jednak, że istnieje sposób na jego redukcję (niezależnie od tego, jak go nazwiesz — „szumem kanału niebieskiego”, „szumem spowodowanym zbyt wysoką czułością ISO”, „rozmazanymi kolorami” lub po prostu „denerwującymi, czerwonymi, zielonymi i niebieskimi kropkami”). Aby się o tym przekonać, wykonaj poniższe ćwiczenie. Krok 1. Wczytaj wyraźnie zaszumione cyfrowe zdjęcie. Przeprowadź najpierw wszelkie niezbędne zmiany, takie jak korekcja koloru czy regulacje jasności i kontrastu (przy użyciu takich poleceń jak Shadow/ Highlight (cień/światło), Curves (krzywe) itp.). Działania te zazwyczaj powodują bowiem zwiększenie zaszumienia zdjęcia. Przykładowa fotografia pokazana na rysunku obok została zrobiona nocą, przy użyciu taniej, kompaktowej „cyfrówki”. Czerwone, zielone i niebieskie punkty pokrywają cały obszar zdjęcia, lecz szczególnie dobrze widać je na tle purpurowego nieba. Wiem, że trudno jest dostrzec tego typu zjawisko na tak niewielkiej ilustracji, jaką mogłem zamieścić w książce, więc na kolejnym rysunku umieściłem powiększony fragment zdjęcia, na którym efekt szumu cyfrowego jest już wyraźnie widoczny. Krok 2. Wybierz polecenie Reduce Noise (zmniejsz szum) z menu Filter/Noise (filtr/szum). Gdy pojawi się okno dialogowe tego polecenia, kliknij kilkakrotnie przycisk z symbolem plusa ( + ), znajdujący się tuż pod oknem podglądu filtra, aby powiększyć fragment przedstawiający niebo. w oknie podglądu pokazany jest fragment zdjęcia już po nałożeniu filtra, jeśli zatem chcesz przekonać się, jak wygląda ten fragment w oryginalnej postaci, kliknij i przytrzymaj lewy przycisk myszy w oknie podglądu. To bardzo prosta metoda pozwalająca na sprawdzenie efektów działania filtra z wybranymi ustawieniami i skorygowanie ich w razie potrzeby. 226 Rozdział 8. Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami Krok 3. Algorytm filtra zaprojektowany został w taki sposób, że najlepsze efekty zazwyczaj uzyskujemy po zwiększeniu wartości parametru Strength (intensywność) do około 7 lub 8 . Ponieważ Twoim celem powinno być znalezienie kompromisu pomiędzy zachowaniem jak największej liczby szczegółów i jednoczesnym zredukowaniem zjawiska cyfrowego szumu, spróbuj zwiększyć wartość parametru Preserve Details (zachowaj szczegóły) do 40% lub nawet 50% . Wartość parametru Reduce Color Noise (zniweluj szum kolorowy) powinna wynosić pomiędzy ; po wpisaniu wartości z tego przedziału spróbuj przesunąć jeszcze suwak tego parametru w prawo, aby przekonać się, jak bardzo można zredukować szum bez wyraźnego rozmycia zdjęcia. Wartość parametru Sharpen Details (wyostrz szczegóły) zazwyczaj nie powinna przekraczać 60% a 70% 15% – 20% — zazwyczaj lepsze rezultaty uzyskujemy bowiem w wyniku zastosowania filtra Smart Sharpen (inteligentne wyostrzanie) po zniwelowaniu szumu na fotografii. Kliknij przycisk OK , aby zatwierdzić wybrane ustawienia. WSKAZÓWKA: Niektóre aparaty cyfrowe wprowadzają niepożądany efekt, który można nazwać „szumem w kanale koloru niebieskiego”, ponieważ to właśnie w tym kanale zdjęcia efekt szumu jest najwyraźniejszy. Jeśli masz do czynienia z takim właśnie zdjęciem, spróbuj włączyć opcję Advanced (zaawansowane), która umożliwia redukcję szumu w każdym z kanałów obrazu oddzielnie. Kliknij zakładkę Per Channel (na kanał), a następnie wybierz opcję Blue (niebieski) z listy Channel (kanał). Teraz, korzystając z suwaka parametru Strength (intensywność), możesz zredukować efekt szumu wyłącznie w kanale koloru niebieskiego. Przed... ...i po zniwelowaniu efektu szumu cyfrowego przy użyciu filtra Reduce Noise (zmniejsz szum) Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami Rozdział 8. 227 Rozjaśnianie zbyt ciemnych obszarów zdjęcia (cyfrowy efekt błysku doświetlającego) W Photoshopie CS firma Adobe po raz pierwszy zaimplementowała eleganckie narzędzie służące do rozjaśniania nadmiernie ciemnych (lub przyciemniania zbyt jasnych) fragmentów zdjęcia, zwane — całkiem trafnie — Shadow/ Highlight (cień/światło). Polecenie to może być w użyciu proste niczym przesunięcie jednego suwaka, lecz jeśli zagłębisz się w oferowane przez nie opcje, okaże się, że możesz dzięki nim kontrolować najróżniejsze aspekty naświetlenia fotografii, nad którą pracujesz. Doskonale sprawdza się w przypadku zdjęć, które powinny być wykonane z wykorzystaniem dodatkowego błysku doświetlającego flesza (możesz traktować tę funkcję jako bardzo elastyczny efekt cyfrowego błysku doświetlającego), pozwala ona bowiem wydobyć skrywające się w cieniu detale lub zniwelować nadmierne odbłyski światła. Krok 1. Otwórz plik z fotografią, która wymaga korekt w zakresie doświetlenia (przykładowe zdjęcie pokazane na rysunku obok przedstawia fragment biurowca Chryslera w Nowym Jorku). Obiekt, oświetlony z boku i nieco z tyłu, był idealnym kandydatem do zastosowania błysku doświetlającego, gdyby tylko lampy błyskowe były tak silne, że zasięg rzędu kilkudziesięciu metrów nie stanowiłby dla nich problemu. Od czego jednak mamy Photoshopa? Krok 2. Wybierz polecenie Shadow/Highlight (cień/ światło) z menu Image/Adjustments (obrazek/ dopasuj). 228 Rozdział 8. Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami Krok 3. W oknie dialogowym Shadow/Highlight (cień/światło), które się wówczas pojawi, standardowe ustawienie parametru Amount (wartość) w sekcji Shadows (cienie) wynosi 50% . Możesz zwiększyć tę wartość, jeśli uważasz, że zdjęcie jest nadal niedostatecznie doświetlone, lub zmniejszyć, jeśli masz wrażenie, że jest zbyt jasne. w przypadku tego zdjęcia korygujemy intensywność cieni, lecz jeśli zamiast tego musielibyśmy zredukować rozjaśnione obszary zdjęcia, we wspomnianym oknie dialogowym należałoby zwiększyć wartość parametru Amount (wartość) w sekcji Highlights (światła). Krok 4. W przypadku omawianego zdjęcia korekcja cieni wynosząca okazała się niewystarczająca, przesunąłem więc suwak parametru Amount (wartość) w sekcji Shadows (cienie) w prawo, aby dodatkowo rozjaśnić najciemniejsze fragmenty fotografii. Kliknięcie przycisku OK zatwierdza wprowadzone zmiany i zamyka okno polecenia Shadow/Highlight (cień/światło). 50% Krok 5. Jeśli będziesz potrzebował bardziej precyzyjnej kontroli nad parametrami zdjęcia niż ta, jaką mogą zaoferować dwa opisane suwaki, kliknij pole wyboru Show More Options (pokaż więcej opcji) w lewym dolnym narożniku okna dialogowego. Natychmiast po zaznaczeniu tej opcji dostaniesz do dyspozycji pełen komplet zabawek, pokazany na rysunku ilustrującym 6. krok tego ćwiczenia. Nie daj się zastraszyć baterii suwaków, która pojawi się przed Twoimi oczami. Zazwyczaj korekta zdjęcia dotyczy wyłącznie cieni lub obszarów nadmiernie rozjaśnionych — a nie obydwu tych zakresów tonalnych równocześnie. Możesz więc spokojnie zignorować połowę dostępnych parametrów. ciąg dalszy na następnej stronie Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami Rozdział 8. 229 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |