Strona startowa
Fotografujemy Akwarium(1), AKWARIUM
Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012
Fotogea 2011. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • okiemkrytyka.xlx.pl

  • Fotografia cyfrowa Edycja zdjec, Wszystko dla fotografów i designerów

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Przyznam się bez bicia — nie miałem pojęcia, jak zatytułować
    ten rozdział. Byłem tak zdesperowany, że postanowiłem
    poprosić żonę i syna o pomoc w wyszukaniu wszystkich tytułów
    piosenek, filmów i programów telewizyjnych, które zawierają
    słowa „obrazek”, „radzić sobie” albo „kłopoty”. Niestety, po
    zakończeniu zakrojonej na szeroką skalę akcji poszukiwawczej
    wiedziałem tyle, co i przed nią. Tymczasem żona, przedarłszy
    się przez moją obronę, wtargnęła na przedpole i w akcie
    ostatecznej desperacji zadzwoniła do teściowej (wyobraź
    Na k
    Na kłopoty… Bednarski
    Jak radzić sobie
    z kłopotliwymi zdjęciami
    sobie, że ona mówi do niej „mamusiu”!), aby i tam poszukać
    natchnienia (tego typu działania podpadają pod kategorię
    „kształcenie i zdobywanie wiedzy z narażeniem życia i zdrowia”
    i powinny być dodatkowo opłacane przez mojego Wydawcę).
    w każdym razie teściowej przyszedł do głowy serial pt. „Na
    kłopoty… Bednarski”, z którego zapamiętała tyle, że bardzo
    podobał jej się odtwórca roli tytułowej. Po dłuższej rodzinnej
    dyskusji, która rozgorzała po mojej propozycji nieznacznego
    zmodyfikowania nagłówka na potrzeby książki (no, powiedz
    szczerze, czy „Na kłopoty… Scott, chłop złoty” brzmi
    aż tak
    źle?), postanowiłem pozostać przy oryginalnym tytule. Tak
    czy owak, rozdział wypełniony jest przeróżnymi wskazówkami,
    jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami. Być może jego
    tytuł i podtytuł są na tyle czytelne, że rozdział nie wymaga
    żadnego wstępu, a niektórzy z Was pewnie nawet ucieszyliby
    się spostrzegłszy, że pozostawiłem w tym miejscu dwie puste
    kartki, lecz to do mnie niepodobne, mój drogi. Niepodobne,
    ponieważ z całych sił troszczę się o kompletność i przydatność
    wszystkich materiałów zgromadzonych w swoich książkach.
    Troszczę się tak bardzo, że jeśli nawet któregoś dnia okazałoby
    się, że zużyłem do cna całą troskę, jaką pieczołowicie w sobie
    pielęgnuję, to sięgnąłbym głębiej; tak głęboko, by wydobyć
    na powierzchnię choćby kilka marnych kropel. Dlaczego?
    Ponieważ jestem troskliwy. Dlaczego jestem troskliwy? Bo
    jestem Troskliwym Misiem (nie uwierzysz, jest za kwadrans
    trzecia nad ranem, a ja piszę wstęp do pewnego rozdziału…).
    N
    Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
    Rozdział 8.
    225
    Jak radzić sobie
    z szumem
    na fotografiach
    cyfrowych?
    Jeśli często fotografujesz w słabych warunkach oświetleniowych,
    problem szumu na zdjęciach zapewne nie jest Ci obcy. Czy może
    być coś gorszego od tych uciążliwych, czerwonych, zielonych lub
    niebieskich kropek, które pokrywają całą powierzchnię obrazu?
    No dobrze, czy poza dzisiejszą zwariowaną muzyką nastolatków
    w rodzaju Limp Bizkit albo… eee… Limp Bizkit może być
    coś gorszego od tego szumu? Okazuje się jednak, że istnieje
    sposób na jego redukcję (niezależnie od tego, jak go nazwiesz
    — „szumem kanału niebieskiego”, „szumem spowodowanym zbyt
    wysoką czułością ISO”, „rozmazanymi kolorami” lub po prostu
    „denerwującymi, czerwonymi, zielonymi i niebieskimi kropkami”).
    Aby się o tym przekonać, wykonaj poniższe ćwiczenie.
    Krok 1.
    Wczytaj wyraźnie zaszumione cyfrowe
    zdjęcie. Przeprowadź najpierw wszelkie
    niezbędne zmiany, takie jak korekcja
    koloru czy regulacje jasności i kontrastu
    (przy użyciu takich poleceń jak
    Shadow/
    Highlight
    (cień/światło),
    Curves
    (krzywe)
    itp.). Działania te zazwyczaj powodują
    bowiem zwiększenie zaszumienia zdjęcia.
    Przykładowa fotografia pokazana na rysunku
    obok została zrobiona nocą, przy użyciu
    taniej, kompaktowej „cyfrówki”. Czerwone,
    zielone i niebieskie punkty pokrywają cały
    obszar zdjęcia, lecz szczególnie dobrze
    widać je na tle purpurowego nieba. Wiem,
    że trudno jest dostrzec tego typu zjawisko
    na tak niewielkiej ilustracji, jaką mogłem
    zamieścić w książce, więc na kolejnym rysunku umieściłem powiększony
    fragment zdjęcia, na którym efekt szumu cyfrowego jest już wyraźnie
    widoczny.
    Krok 2.
    Wybierz polecenie
    Reduce Noise
    (zmniejsz
    szum) z menu
    Filter/Noise
    (filtr/szum). Gdy
    pojawi się okno dialogowe tego polecenia,
    kliknij kilkakrotnie przycisk z symbolem
    plusa (
    +
    ), znajdujący się tuż pod oknem
    podglądu filtra, aby powiększyć fragment
    przedstawiający niebo. w oknie podglądu
    pokazany jest fragment zdjęcia już po
    nałożeniu filtra, jeśli zatem chcesz przekonać
    się, jak wygląda ten fragment w oryginalnej
    postaci, kliknij i przytrzymaj lewy przycisk
    myszy w oknie podglądu. To bardzo prosta
    metoda pozwalająca na sprawdzenie efektów
    działania filtra z wybranymi ustawieniami
    i skorygowanie ich w razie potrzeby.
    226
    Rozdział 8.
    Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
     Krok 3.
    Algorytm filtra zaprojektowany został
    w taki sposób, że najlepsze efekty zazwyczaj
    uzyskujemy po zwiększeniu wartości
    parametru
    Strength
    (intensywność) do około
    7
    lub
    8
    . Ponieważ Twoim celem powinno
    być znalezienie kompromisu pomiędzy
    zachowaniem jak największej liczby
    szczegółów i jednoczesnym zredukowaniem
    zjawiska cyfrowego szumu, spróbuj
    zwiększyć wartość parametru
    Preserve Details
    (zachowaj szczegóły) do
    40%
    lub nawet
    50%
    . Wartość parametru
    Reduce Color
    Noise
    (zniweluj szum kolorowy) powinna
    wynosić pomiędzy
    ; po wpisaniu
    wartości z tego przedziału spróbuj przesunąć
    jeszcze suwak tego parametru w prawo,
    aby przekonać się, jak bardzo można
    zredukować szum bez wyraźnego rozmycia
    zdjęcia. Wartość parametru
    Sharpen Details
    (wyostrz szczegóły) zazwyczaj nie powinna
    przekraczać
    60%
    a
    70%
    15%

    20%
    — zazwyczaj
    lepsze rezultaty uzyskujemy bowiem
    w wyniku zastosowania filtra
    Smart Sharpen
    (inteligentne wyostrzanie) po zniwelowaniu
    szumu na fotografii. Kliknij przycisk
    OK
    , aby
    zatwierdzić wybrane ustawienia.
    WSKAZÓWKA:
    Niektóre aparaty cyfrowe wprowadzają
    niepożądany efekt, który można nazwać
    „szumem w kanale koloru niebieskiego”,
    ponieważ to właśnie w tym kanale
    zdjęcia efekt szumu jest najwyraźniejszy.
    Jeśli masz do czynienia z takim właśnie
    zdjęciem, spróbuj włączyć opcję
    Advanced
    (zaawansowane), która umożliwia redukcję
    szumu w każdym z kanałów obrazu
    oddzielnie. Kliknij zakładkę
    Per Channel
    (na kanał), a następnie wybierz opcję
    Blue
    (niebieski) z listy
    Channel
    (kanał). Teraz,
    korzystając z suwaka parametru
    Strength
    (intensywność), możesz zredukować
    efekt szumu wyłącznie w kanale koloru
    niebieskiego.
    Przed...
    ...i po zniwelowaniu efektu szumu
    cyfrowego przy użyciu filtra Reduce
    Noise (zmniejsz szum)
    Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
    Rozdział 8.
    227
    Rozjaśnianie
    zbyt ciemnych
    obszarów zdjęcia
    (cyfrowy
    efekt błysku
    doświetlającego)
    W Photoshopie CS firma Adobe po raz pierwszy
    zaimplementowała eleganckie narzędzie służące do rozjaśniania
    nadmiernie ciemnych (lub przyciemniania zbyt jasnych)
    fragmentów zdjęcia, zwane — całkiem trafnie —
    Shadow/
    Highlight
    (cień/światło). Polecenie to może być w użyciu proste
    niczym przesunięcie jednego suwaka, lecz jeśli zagłębisz się
    w oferowane przez nie opcje, okaże się, że możesz dzięki nim
    kontrolować najróżniejsze aspekty naświetlenia fotografii, nad
    którą pracujesz. Doskonale sprawdza się w przypadku zdjęć,
    które powinny być wykonane z wykorzystaniem dodatkowego
    błysku doświetlającego flesza (możesz traktować tę funkcję jako
    bardzo elastyczny efekt cyfrowego błysku doświetlającego),
    pozwala ona bowiem wydobyć skrywające się w cieniu detale lub
    zniwelować nadmierne odbłyski światła.
    Krok 1.
    Otwórz plik z fotografią, która wymaga
    korekt w zakresie doświetlenia (przykładowe
    zdjęcie pokazane na rysunku obok
    przedstawia fragment biurowca Chryslera
    w Nowym Jorku). Obiekt, oświetlony z boku
    i nieco z tyłu, był idealnym kandydatem do
    zastosowania błysku doświetlającego, gdyby
    tylko lampy błyskowe były tak silne, że zasięg
    rzędu kilkudziesięciu metrów nie stanowiłby
    dla nich problemu. Od czego jednak
    mamy Photoshopa?
    Krok 2.
    Wybierz polecenie
    Shadow/Highlight
    (cień/
    światło) z menu
    Image/Adjustments
    (obrazek/
    dopasuj).
    228
    Rozdział 8.
    Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
     Krok 3.
    W oknie dialogowym
    Shadow/Highlight
    (cień/światło), które się wówczas pojawi,
    standardowe ustawienie parametru
    Amount
    (wartość) w sekcji
    Shadows
    (cienie) wynosi
    50%
    . Możesz zwiększyć tę wartość, jeśli
    uważasz, że zdjęcie jest nadal niedostatecznie
    doświetlone, lub zmniejszyć, jeśli masz
    wrażenie, że jest zbyt jasne. w przypadku
    tego zdjęcia korygujemy intensywność
    cieni, lecz jeśli zamiast tego musielibyśmy
    zredukować rozjaśnione obszary zdjęcia, we
    wspomnianym oknie dialogowym należałoby
    zwiększyć wartość parametru
    Amount
    (wartość) w sekcji
    Highlights
    (światła).
    Krok 4.
    W przypadku omawianego zdjęcia
    korekcja cieni wynosząca
    okazała się
    niewystarczająca, przesunąłem więc suwak
    parametru
    Amount
    (wartość) w sekcji
    Shadows
    (cienie) w prawo, aby dodatkowo
    rozjaśnić najciemniejsze fragmenty fotografii.
    Kliknięcie przycisku
    OK
    zatwierdza
    wprowadzone zmiany i zamyka okno
    polecenia
    Shadow/Highlight
    (cień/światło).
    50%
    Krok 5.
    Jeśli będziesz potrzebował bardziej
    precyzyjnej kontroli nad parametrami
    zdjęcia niż ta, jaką mogą zaoferować
    dwa opisane suwaki, kliknij pole wyboru
    Show More Options
    (pokaż więcej
    opcji) w lewym dolnym narożniku okna
    dialogowego. Natychmiast po zaznaczeniu
    tej opcji dostaniesz do dyspozycji pełen
    komplet zabawek, pokazany na rysunku
    ilustrującym 6. krok tego ćwiczenia. Nie
    daj się zastraszyć baterii suwaków, która pojawi się przed Twoimi oczami.
    Zazwyczaj korekta zdjęcia dotyczy wyłącznie cieni lub obszarów nadmiernie
    rozjaśnionych — a nie obydwu tych zakresów tonalnych równocześnie. Możesz
    więc spokojnie zignorować połowę dostępnych parametrów.
    ciąg dalszy na następnej stronie
    Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
    Rozdział 8.
    229
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.