Strona startowa
Fotografujemy Akwarium(1), AKWARIUM
Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012
Fotogea 2011. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • divina.keep.pl

  • Fotografia Cyfrowa-Porady, fotografia

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    FOTOGRAFIA CYFROWA – PORADY
    możemy nazwać takie ustawienie wszystkich parametrów w aparacie aby uzyskać oczekiwany efekt naświetlenia
    elementu światłoczułego. Parametry ekspozycji decydują ile światła dotrze do elementu światłoczułego.
    Parametrami tymi są :
    - Czas naświetlania
    - Liczba przesłony
    - Czułość ISO
    Wszystkie te parametry zależą oczywiście od poziomu światła zastanego lub użytego.
    W celu właściwego ustawienia ekspozycji musimy użyć światłomierza wbudowanego w aparat lub zewnętrznego.
    W celu ułatwienia wykonywania zdjęć, producenci wbudowali w aparat automatykę ekspozycji, która na podstawie
    wskazań wewnętrznego światłomierza, samoczynnie ustawia parametry ekspozycji. Jest to bardzo wygodne dla
    początkujących fotografów ale po zdobyciu pewnej wiedzy i doświadczenia, ręczne ustawienie parametrów ekspozycji, w
    niektórych przypadkach może prowadzić do znacznie ciekawszych efektów.
    W ramach prawidłowej ekspozycji, fotograf może żonglować wszystkimi parametrami otrzymując za każdym razem taki
    sam stopień naświetlenia zdjęcia ale zupełnie inną głębię ostrości i inny sposób pokazania ruchu. Jeżeli prawidłowe jest
    ustawienie ekspozycji przy czasie migawki 1/125s i przesłonie f/8 to prawidłowe będzie również przy 1/250s i f/5.6 oraz
    przy 1/500s i f/4 itd. Można z tego wnioskować, że prawidłowe warunki ekspozycji to cały ciąg różnych kombinacji
    czasu i przesłony a zmiana jednego z parametrów o jeden stopień powinna być zrekompensowana zmianą drugiego
    parametru również odpowiednio o jeden stopień.
    W fotografii artystycznej, fotograf często zmienia warunki ekspozycji tak, aby uzyskany obraz zawierał odczucia artysty
    a nie wiernie odtwarzał wygląd fotografowanej sceny.
    W części tej zostanie też opisana temperatura barwowa, która ma wpływ na prawidłowe odzwierciedlenie kolorów na
    zdjęciu a my możemy na to wpływać poprzez ustawienie balansu bieli.
    ŚWIATŁO
    Najważniejszym czynnikiem w fotografii jest światło, które przybierając różną barwę i intensywność czyni zdjęcia
    pięknymi bądź też pozbawionymi wyrazu. Najlepsze fotografie powstają o świcie lub przed zmierzchem gdy światło jest
    wyjątkowo miękkie i delikatne.
    Wczesnym świtem, aby słońce oświetliło ziemię, promienie muszę się przebić przez grubą warstwę atmosfery pokonując
    największą odległość pod bardzo dużym kątem. Podczas tej drogi najszybciej i najłatwiej ulegają rozproszeniu najkrótsze,
    niebieskie fale a światło wykazuje tendencję do zabarwień różowo-czerwonych. Dodatkowo poranna mgła rozprasza
    promienie przez co obraz nabiera uroku tworząc bajkową atmosferę. W tym czasie cienie są długie i przebiegając przez
    plan zdjęciowy doskonale wkomponowują się w fotografię krajobrazu. Cienie takie podkreślają fakturę terenu i kontury
    fotografowanej sceny. Po wschodzie słońca możemy obserwować jakim zmianom ulegają barwy i cienie w miarę jak
    słońce podnosi się nad horyzontem.
    W południe promienie słońca pokonują najkrótszą odległość do ziemi a w widmie świetlnym dominują fale niebieskie.
    Kontrasty są bardzo mocne, a cienie krótkie, ostro zarysowane i ciemne. W świetle takim uzyskujemy najwierniejsze i
    najmocniej nasycone kolory ale mocne promienie powodują z jednej strony duże wypalenia (białe plamy) a z drugiej
    głębokie cienie. O tej porze dnia światło nadaje się do fotografii kształtów i form graficznych.
    Należy bardzo uważać
      przy fotografowaniu pod słońce ponieważ nawet gasnące promienie słoneczne, mocno skupione przez teleobiektyw,
    mogą trwale uszkodzić wzrok !
    Przed zachodem słońca, promienie znowu muszą pokonać najdłuższą drogę do ziemi, tracąc po drodze z widma
    świetlnego fale niebieskie przez co dominuje barwa czerwona. Bardzo duży wpływ na kolorystykę ma stopień
    przejrzystości powietrza. Dodatkowe możliwości przy fotografowaniu o zmierzchu dają nam zapalające się lampy
    uliczne, reklamy i łuny rozciągające się nad miastami. Połączenie zachodzących promieni słońca ze światłem sztucznym
    daje bardzo ciekawe rezultaty. Przy tego typu fotografii, stosując długie czasy naświetlania, wychwytujemy sztuczne
    oświetlenie uliczne ale niezbędny okazuje się wtedy statyw.
    Również nocą możemy uzyskiwać bardzo ciekawe efekty zdjęciowe. Wielkomiejskie światła reklam, latarni, neonów i
    reflektory samochodów mogą dać piękne niekonwencjonalne ujęcia. Mokre ulice mogą dodatkowo uatrakcyjnić zdjęcia
    poprzez odbicia światła i dodatkowe bliki. W tego typu fotografii również niezbędny staje się statyw.
    LICZBA PRZESŁONY
    Średnica otworu
    która jest określana za pomocą
    ma wpływ na stopień naświetlenia elementu
    światłoczułego oraz nagłębię ostrości. Swoboda z jaką możemy wybierać liczbę przesłony zależy od panującego
    oświetlenia a dodatkowo jest ograniczona przez
    oraz
    wyrażona w
    ISO. Jeżeli w trudnych warunkach oświetleniowych chcielibyśmy użyć przesłony o liczbie 8 i wykonać zdjęcie z
    “zamrożonym ruchem” to może się okazać niemożliwe uzyskanie tak krótkiego czasu aby ten ruch “zamrozić”.
    Jeżeli chcemy kontrolować głębię ostrości, to parametrem
    priorytetowym będzie właśnie liczba przesłony. Chcąc wykonać
    zdjęcie modela, który znajduje się na nieciekawym,
    rozpraszającym tle, ustawiamy wymaganą liczbę przesłony na
    2.8 a pozostałe parametry musimy dostosować do liczby
    przesłony tak, aby światłomierz wskazywał prawidłową
    ekspozycję np. migawka 1/500s , 100 ISO. Przy takich
    parametrach głębia ostrości będzie bardzo mała przez co uzyska
    się efekt rozmycia tła (foto 01). Chcąc uzyskać znacznie
    większą głębię ostrości (foto 02), powinniśmy liczbę przesłony
    ustawić na wartość 16 (-5 EV), migawkę pozostawić na 1/125s
    (+2 EV) oraz zwiększyć czułość filmu do ISO 800 (+ 3 EV)
    albo pozostawić czułość na ISO100 a migawkę ustawić na 1/15s
    (+5 EV). Jak sami widzimy, przesłona daje nam bardzo duże
    możliwości twórcze oraz swobodę akcentowania wybranych
    elementów zdjęcia. Poza przesłoną, na głębie ostrości ma wpływ również ogniskowa obiektywu oraz odległość od
    fotografowanego obiektu. Należy zawsze pamiętać, że zmiana przesłony musi pociągać za sobą zmianę pozostałych
    parametrów naświetlania w celu zrównoważenia poziomu
    CZAS MIGAWKI
    Czas otwarcia
    ma wpływ na poziom
    oraz na sposób odzwierciedlenia ruchu na zdjęciu. Czas, przez
    który materiał światłoczuły jest naświetlany liczony jest w sekundach i ich ułamkach. Tylko odpowiednia kombinacja
    czasu migawki, przesłony oraz czułości ISO pozwoli wykonać prawidłową ekspozycję . Czas naświetlania decyduje, czy
    obiekty ruchome będą oddane na zdjęciu jako “zamrożone” czy też będą znajdowały się na poruszonym tle. Przy pomocy
    czasu migawki można też zadecydować czy obiekty statyczne będą odwzorowane w sposób ostry i ze wszystkimi
    szczegółami czy też będą zamazane tworząc bardziej “impresyjny” obraz.
    Czas naświetlania powinien być na tyle krótki, aby nie doprowadzić do rejestracji przypadkowych wstrząsów i zbędnego
    poruszenia aparatu podczas otwarcia migawki. Przy stosowaniu dłuższych czasów naświetlania pomocny jest statyw.
    Przyjęta jest zasada, że przy wykonywaniu zdjęć “z ręki” najlepiej jest stosować czas naświetlania równy “ 1 / użyta
    ogniskowa w obiektywie “ - jeżeli ogniskowa wynosi 50mm to najlepiej stosować czasy 1/50s lub krótsze. Stosowanie tej
    zasady pozwala uniknąć przypadkowego poruszenia aparatem na zdjęciu a wynika to z tego, że im dłuższa ogniskowa,
    tym bardziej wszelkie drgania są przenoszone na materiał światłoczuły.
      Poprzez czas naświetlania możemy manipulować sposobem rejestracji ruchu na
    zdjęciu. Jeżeli chcemy przedstawić jadący samochód w sposób “zamrożony” to
    powinniśmy zastosować bardzo krótki czas migawki np. 1/500s ( foto 04 ). Tak
    krótki czas spowoduje, że wszystkie elementy na zdjęciu będą nie poruszone a
    fotograf będzie miał pewność, że przypadkowe poruszenie aparatu nie będzie miało
    wpływu na treść zdjęcia. W celu całkowitego zamrożenia ruchu na zdjęciu, przy
    bardzo szybko poruszających się obiektach ( np. skrzydła kolibra) powinniśmy
    stosować bardzo krótkie czasy migawki.
    Innym sposobem zamrożenia ruchu jest
    użycie lampy błyskowej ale możliwe jest to
    tylko na niewielkie odległości. Zamrożenie
    ruchu powoduje, że zdjęcia takie są bardzo
    statyczne a w wielu przypadkach warto
    dodać trochę dynamiki co pozwoli przekazać
    widzowi atmosferę zdjęcia. W tym celu
    należy wydłużyć czas do takiego stopnia aby
    obiekty poruszające się zostały oddane jako
    poruszone. Zastosowanie czasu 1/40s
    podczas rajdu samochodowego umożliwia
    poruszenie samochodu a przez to przekazanie informację o ruchu tego pojazdu -
    zdjęcie takie nabiera dynamiki (foto 05). Wydłużenie czasu migawki powoduje
    coraz większe poruszenie na zdjęciu. Jeszcze inną możliwość kreacji obrazu daje nam długi czas migawki w połączeniu
    ze śledzącym ruchem aparatu za poruszającym się obiektem - jest to tak zwane panoramowanie akcji. Zastosowanie
    podczas rajdu samochodowego czasu migawki 1/30s oraz prowadzenie w trakcie ekspozycji, aparatu za poruszającym się
    samochodem, pozwala na uzyskanie ostrego obrazu samochodu na poruszonym tle (foto 06). Uzyskujemy przez to
    maksymalne podniesienie dynamiki zdjęcia oraz przekazanie widzowi wrażenia szybkości samochodu. Stopień
    poruszenia tła będzie uzależniony od czasu migawki oraz szybkości obrotu aparatu za poruszającym się obiektem. Jednak
    przekroczenie pewnej granicy czasu powoduje, że cały obraz staje się poruszony i nie czytelny.
    CZUŁOŚĆ ISO
    W aparatach analogowych, fotograf zanim rozpocznie sesję zdjęciową, musi zdecydować jakiej czułości film będzie
    używał. Każdy materiał światłoczuły posiada swoją czułość na światło, wyrażoną w jednostkach ISO. W przypadku
    aparatów cyfrowych mówimy o
    również wyrażanym w ISO. W przeciwieństwie jednak do
    aparatów analogowych, w cyfrówkach zmieniać czułość ISO w trakcie sesji zdjęciowej przed każdym zdjęciem. Pozwala
    to na bardziej kreatywne wykorzystywanie pozostałych parametrów mających wpływ na
    czyli
    i
    Czułość ISO ma bezpośredni wpływ tylko na poziom ekspozycji. Zmiana czułości ISO o
    jeden stopień np. z ISO 100 na ISO 200 powoduje, że czas ekspozycji powinien zostać skrócony o jeden stopień lub
    przesłona przymknięta o jeden stopień. Dzięki możliwości zwiększania czułości, możemy wykonywać zdjęcia w
    trudniejszych warunkach oświetleniowych przy niezmiennej przesłonie i czasie migawki.
    Zwiększanie czułości pociąga jednak za sobą pogorszenie obrazu. Fotograficzne filmy analogowe wraz ze wzrostem
    czułości mają powiększone ziarno a w aparatach cyfrowych wraz ze wzrostem czułości rosną szumy wydzielane przez
    element światłoczuły, zakłócające rejestrowany obraz. Najlepsze efekty uzyskuje się przy najniższych czułościach
    (ISO100 lub ISO 200) ale w drastycznych przypadkach stosuje się nawet ISO 1600, które pozwoli na wykonanie
    nieporuszonego zdjęcia “z ręki”.
    BALANS BIELI
    Temperatura barwowa jest terminem odstraszającym fotografów ale w przypadku aparatów cyfrowych, wiadomości te są
    niezbędne aby kolorystyka wykonanych zdjęć odpowiadała naszym oczekiwaniom.
    Aby najlepiej zobrazować termin temperatury barwowej należy sobie wyobrazić kawałek metalu, który zostaje
    rozgrzewany. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury metal zaczyna świecić - najpierw światło ciemnoczerwone a w
    miarę podgrzewania przechodzące przez barwę jasnoczerwoną, żółtą aż do białej. Skala temperatury barwowej jest oparta
    na takiej samej zasadzie a wyrażana jest w stopniach Kelwina.
    Punktem odniesienia jest przeciętne światło dzienne w południe, którego temperatura barwowa wynosi ok. 5500 K.
    Podobną temperaturę daje światło z lamp błyskowych. Po ustawieniu w aparacie balansu bieli na temperaturę 5500 K
    każde odchylenie od temperatury 5500 K daje dominantę barwną - fotografowanie w temperaturze poniżej 5500K będzie
      powodowało na zdjęciu ciepłą dominantę o zabarwieniu pomarańczowym lub nawet czerwonym a jeżeli temperatura
    przekracza 5500 K to uzyskamy zimną dominantę o zabarwieniu niebieskim. W niektórych przypadkach zamiast
    korygować, można wzmocnić takie zabarwienia a uzyskane efekty mogą być znacznie bardziej interesujące np. mocno
    czerwony zachód słońca.
    Trudno jest jednoznacznie określić temperaturę barwową w zależności od pory dnia ponieważ zależy ona dużej mierze od
    pogody, zamglenia i pory roku. Światło poranka waha się pomiędzy 3000 K a 4000 K aby osiągnąć w południe przeciętną
    temperaturę ok. 5500 K - w bardzo ostrym słońcu temperatura barwowa w południe wynosi ok. 6500K. Jeżeli w
    bezchmurny dzień skierowalibyśmy aparat w błękit nieba, to musielibyśmy ustawić temperaturę barwową nawet na
    15000 K (szczególnie w górach). Przykłady temperatury barwowej w zależności od rodzaju światła zawarte są w
    paraty cyfrowe oferują nam mechanizm korekcji temperatury barwowej, który nazywa się
    Każdy
    aparat ma kilka zaprogramowanych ustawień, charakterystycznych dla różnych warunków oświetleniowych. Przeważnie
    są to :
    -
    automatyczne ustawienie balansu bieli
    -
    światło słoneczne
    -
    światło z za chmur
    -
    oświetlenie zwykłą żarówką
    -
    oświetlenie jarzeniowe
    -
    oświetlenie błyskowe
    Dzięki tej funkcji możemy dostosować aparat fotograficzny do światła jakie zastaliśmy a przez to uzyskamy naturalne
    oddanie kolorów bez zbędnej dominanty.
    Wyższe modele aparatów dysponują funkcją ręcznego ustawienia balansu bieli. Pozwala to w sposób bardziej precyzyjny
    oraz w większym zakresie wpływać na dostosowanie aparatu do zastanej temperatury barwowej. Ręczny balans bieli
    wykonuje się na dwa sposoby w zależności od modelu aparatu cyfrowego. W obu przypadkach zalecane jest stosowanie
    białej powierzchni np. biała kartka papieru.
    Wykonujemy zdjęcie białej powierzchni (pełny kadr) a następnie w menu aparatu wskazujemy to zdjęcia jako wzorcowe.
    Na jego podstawie oprogramowanie w aparacie dokonuje korekty bieli dzięki czemu pozbywamy się dominanty barwnej.
    Wybieramy w menu “balans bieli” a następnie ustawiamy pełny kadr na białą powierzchnię po czym wciskamy spust
    migawki. Oprogramowanie na podstawie takiego kadru dokonuje korekty bieli i pozbywa się dominanty barwnej. W
    niektórych przypadkach można użyć szarej powierzchni a uzyskane efekty mogą być bardziej zbliżone do naturalnych niż
    przy wykonywaniu balansu bieli na podstawie białej powierzchni.
    Niektóre aparaty posiadają bracketing balansu bieli, który polega wprowadzaniu korekty o określoną wartość w stosunku
    do ustawionego balansu bieli - działanie jest analogiczne jak przy bracketing’u ekspozycji.
    ROZPIĘTOŚĆ TONALNA
    Rozpiętość tonalna jest różnicą pomiędzy najjaśniejszym a najciemniejszym obszarem sceny. Aparat fotograficzny ma
    niestety ograniczone możliwości rejestrowania scen o dużej rozpiętości tonalnej i zanim naciśniemy spust migawki,
    należy się zastanowić, czy wszystkie obszary sceny zostaną prawidłowo zarejestrowane. Elementy światłoczułe
    CCD/CMOS, posiadają większe możliwości rejestracji obszarów niedoświetlonych niż prześwietlonych. Poza tym,
    bardzo jasne powierzchnie, bez widocznych szczegółów, powodują utratę czytelności takiej fotografii i mogą
    wprowadzać chaos. Tak więc, najlepiej jest dokonywać pomiaru ekspozycji, na podstawie najjaśniejszych miejsc sceny.
    Dokładnego pomiaru rozpiętości tonalnej możemy dokonać, przy pomocy światłomierza z punktowym pomiarem światła,
    lub światłomierza naszego aparatu ustawionego w trybie spot (o ile aparat posiada taki tryb pracy). Dokonując pomiaru w
    miejscu najjaśniejszym i najciemniejszym, możemy określić, czy cała scena zostanie prawidłowo zarejestrowana. Jeżeli
    rozpiętość jest zbyt duża, to należy spróbować zmniejszyć rozpiętość przy pomocy różnych, dostępnych środków.
    Klasycznym przykładem zbyt dużej rozpiętości tonalnej, jest fotografia krajobrazu, gdzie niebo jest bardzo jasnym
    obszarem, a ziemia zbyt ciemnym. Ustawiając poziom ekspozycji na podstawie nieba, otrzymamy mocno niedoświetloną
    ziemię, ustawiając ekspozycję na bazie ziemi, otrzymamy prześwietlone niebo. Uśredniając ekspozycję, otrzymamy
    niedoświetloną ziemię i prześwietlone niebo. Najlepszym wyjściem jest zastosowanie filtru polaryzacyjnego lub
    połówkowego neutralnie szarego bądź niebieskiego. Filtry takie spowodują zmniejszenie kontrastu i poprawną
    ekspozycję dla całej sceny. Możemy również poczekać na zmianę światła (poranne, popołudniowe, ...), która spowoduje
    zmniejszenie rozpiętości tonalnej. Wprowadzenie dodatkowego oświetlenia lub korekta światła zastanego (blendy, ekrany
    rozpraszające, zasłony) także poprawia światło na naszej scenie.
     ŚWIATŁO BŁYSKOWE
    Lampy błyskowe
    możemy podzielić na dwie podstawowe grupy : lampy wbudowane w aparat oraz lampy zewnętrzne.
    Lampy wbudowane w aparat. Lampy wbudowane w aparat dysponują niewielką mocą w związku z czym możemy ich
    używać przy fotografowaniu na niewielkie odległości lub traktować je jako lampy doświetlające. Dzięki pełnej
    automatyce lamp wbudowanych nie musimy się martwić o poziom ekspozycji - aparat kontroluje proces naświetlania
    przy użyciu takiej lampy.
    Zewnętrzne lampy błyskowe dają nam znacznie większe możliwości kreacji obrazu. Nowoczesne modele lamp posiadają
    zmienny kąt nachylenia głowicy błyskowej, możliwość regulacji siły błysku oraz kąta rozsyłu światła (w połączeniu z
    ogniskową obiektywu ), błysk na otwarcie lub zamknięcie migawki, błyski stroboskopowe a także wspomaganie systemu
    autofocus.
    Poza standardowym oświetlaniem , możemy użyć lampy błyskowej do zamrożenia ruchu. Zamrożenie ruchu jest
    spowodowane wysłaniem bardzo dużej ilości światła w bardzo krótkim czasie.
    Czas błysku
    - nowoczesne lampy błyskowe mają regulowany czas błysku i może się on zawierać w przedziale 1/200 do
    1/20000 sekundy.
    Temperatura barwowa
    światła z lamp błyskowych jest zbliżona do temperatury światła dziennego i wynosi ok. 5600
    stopni Kelwina (wg danych technicznych różnych producentów). W praktyce temperatura może się znacznie różnić i
    zależy m.in. od stopnia zużycia palnika a także od użytych rozpraszaczy czy dyfuzorów, które mogę również w znacznym
    stopniu zmienić temperaturę barwową.
    Moc lamp błyskowych
    jest podawana w
    lampy. Natężenie światła z lampy błyskowej bardzo
    gwałtownie maleje wraz z odległością. Spadek mocy lampy jest proporcjonalna do kwadratu odległości - zmieniając
    odległość dwukrotnie, światło z lampy będzie czterokrotnie słabsze oświetlając czterokrotnie większą powierzchnię.
    Przyswojenie tej zasady jest przydatne przy fotografowaniu sceny wieloplanowej - obiekty z pierwszego planu będą
    poprawnie naświetlone podczas gdy obiekty z dalszych planów będą sukcesywnie coraz gorzej oświetlone a najdalsze
    plany będą pozbawione oświetlenia. Zaradzić temu możemy poprzez takie zaplanowanie fotografowanej sceny aby
    zminimalizować odległość pomiędzy poszczególnymi planami lub skorzystania z kilku lamp błyskowych oświetlających
    poszczególne plany zdjęciowe.
    Kąt rozsyłu światła
    - przy rozbudowanych lampach, dedykacja zapewnia również pełną współpracę z obiektywem i
    ustawioną ogniskową. Lampa taka potrafi regulować kąt rozsyłu światła, który jest uzależniony od ustawionej
    ogniskowej. Dla długich ogniskowych kąt rozsyłu będzie wąski, tak aby osiągnąć oświetlenie na dużą odległość. Przy
    krótkich ogniskowych kąt będzie szeroki tak aby pokryć błyskiem jak największą powierzchnię.
    Błysk wypełniający
    - najnowsze aparaty potrafią bardzo
    precyzyjnie sterować siłą błysku a mikroprocesory potrafią
    określić, czy potrzebny jest pełny błysk lampy czy tylko
    doświetlenie obiektu przy świetle zastanym. Jeżeli
    fotografowane obiekty są oświetlone mocnym światłem
    słonecznym, które powoduje powstawanie głębokich cieni
    (foto 01), możemy wtedy zastosować lekkie doświetlenie
    obiektu tak aby rozjaśnić te cienie (foto 02) - jest to tak zwany
    błysk wypełniający. Również przy fotografowaniu w tylnym
    oświetleniu (np. pod słońce) aby nie uzyskać tylko konturów, powinniśmy stosować doświetlenie obiektu lampą
    błyskową.
    Błysk odbity
    - wysokie modele lamp błyskowych mają obracaną głowicę z
    regulowanym kątem jej pochylenia. Dzięki takiemu systemowi możemy
    skierować strumień światła w dowolne miejsce. Jest to wykorzystywane do
    oświetlania światłem odbitym od ścian lub sufitu. Standardowy błysk
    bezpośredni dając ostre światło, powoduje powstawanie głębokich cieni a
    obraz staje się bardzo płaski (foto 03). Światło odbite jest bardziej miękkie i
    rozproszone przez co likwidowane są ostre cienie a obiekty oświetlone są
    równomiernie i pod innym kątem (foto 04). Światło odbite nie powoduje
      [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.