Strona startowa
Fotografujemy Akwarium(1), AKWARIUM
Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012
Fotogea 2011. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • divina.keep.pl

  • Fotografia cyfrowa - portrety, fotografia

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Rafał Olszak
    Fotografia cyfrowa - portrety
    www.cyfrografia.pl/ebook.html filmy instruktażowe i rekwizyty cyfrowe
    RAFAŁ OLSZAK
    www.cyfrografia.pl
    cyfrografia@cyfrografia.pl
    FOTOGRAFIA CYFROWA:
    PORTRETY
    Fotografia portretowa
    www.cyfrografia.pl
    Copyright © Rafał Olszak
    Autor nie czerpie żadnych materialnych korzyści z niniejszej publikacji. Niniejsza publikacja przeznaczona jest do
    swobodnego kopiowania i rozpowszechniania wyłącznie w całości. Zabrania się przekształcania, publikowania fragmentów,
    publikowania w innej niż elektroniczna formie bez pisemnej zgody autora. Wydruk można wykonać wyłącznie w celach
    prywatnych. Użyte znaki są własnością odpowiednich firm lub osób prywatnych.
    Autor dołożył wszelkich starań, by zawarte w publikacji informacje były kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak
    odpowiedzialności za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich.
    Autor nie ponosi również odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w
    artykule.
    Wydanie – pierwsze. Data kompilacji: 2005-02-27
    1
    Rafał Olszak
    Fotografia cyfrowa - portrety
    www.cyfrografia.pl/ebook.html filmy instruktażowe i rekwizyty cyfrowe
    Portret psychologiczny, artystyczny, plenerowy, naturalny,
    pozowany, zawodowy, amatorski, reporterski – wielość
    tych kategorii w znacznym stopniu świadczy o ogromnej
    popularności portretu. W świecie, który nas otacza
    portrety można spotkać na każdym kroku – w reklamach,
    na okładkach czasopism, plakatach… Można także
    zaryzykować stwierdzenie, że portret jest jednym z
    najczęściej podejmowanych tematów fotograficznych.
    Zdjęcia tego typu robimy w wielu różnych sytuacjach,
    poczynając od ważnych chwil z naszego życia, poprzez
    fotografie z wycieczek, a na całkowicie spontanicznym
    pstrykaniu kończąc. Zwłaszcza teraz w epoce fotografii
    cyfrowej, gdy aparaty stają się jedną z podstawowych
    funkcji telefonu komórkowego, zdjęcia portretowe robią
    furorę i powstają ich ogromne ilości. Niestety zazwyczaj
    ich wartość artystyczna (jak również techniczna) jest na
    tyle niska, że zupełnie nie są godne uwagi.
    W tym artykule pojawią się praktyczne wskazówki na temat udanej fotografii portretowej.
    Przeczytanie tego tekstu nie daje gwarancji na tworzenie pięknych portretów. Konieczne
    będzie również oglądanie zdjęć uznanych artystów, a przede wszystkim własna praktyka.
    Na początku swoich prób, warto bowiem odwoływać się do sprawdzonych wzorców, nawet
    jeśli wydaje nam się, że najlepiej jest wydeptywać od początku własną ścieżkę. Na
    eksperymenty nigdy nie jest za późno, ale zaczynając od nich szybko może się okazać, że
    wyważamy otwarte drzwi. Dlatego tak wartościowe jest
    podpatrywanie artystów
    . Dawniej
    odesłałbym pewnie do biblioteki ZPAF, teraz największym zbiorem dzieł różnych
    fotografików jest oczywiście wszechobecny Internet. Wystarczy wpisać w dowolnej
    wyszukiwarce nazwisko poszukiwanego artysty, a po chwili pokaże się potężna lista
    odnośników. Jest to zdecydowanie wygodniejsza forma niż fatygowanie się do biblioteki
    oraz o wiele lepsza niż kupno czasopism, w których co druga strona to reklama zamiast
    treści, a na co trzeciej znajduje się artykuł sponsorowany - tzw. recenzja. Reasumując:
    albumy fotograficzne to lektura obowiązkowa każdego, choćby odrobinę bardziej
    ambitnego fotoamatora. Bez tego na zawsze można pozostać pstrykaczem lub żyć w
    przekonaniu, że się robi dzieła sztuki, a w istocie powielać dawno utarte schematy.
    Warto by się teraz zabrać do tematu konkretniej, a mianowicie od strony sprzętu i
    niezbędnych akcesoriów. Do wykonania prawidłowego portretu najlepiej użyć
    obiektywu o
    długiej ogniskowej
    . Optyka tego typu sprzyja robieniu zdjęć, na których fotografowany
    obiekt ma prawidłowe proporcje, jest bez zniekształceń. Jest to szczególnie ważne, gdyż
    twarz ludzka charakteryzuje się konkretnymi proporcjami – jakiekolwiek ich zachwianie
    obniża zwykle wartość zdjęcia. Jednocześnie obiektywem o długiej ogniskowej łatwo jest
    uzyskać imponujący efekt odcięcia od tła. Taka optyka upraszcza też wypełnienie niemal
    całego kadru twarzą portretowanego. Posiadanie obiektywu typu
    ZOOM
    sprzyja dodatkowo
    pracy, ponieważ ułatwia kadrowanie. Bez przemieszczania się, możemy ująć konkretny
    fragment obserwowanej przestrzeni.
    2
    Rafał Olszak
    Fotografia cyfrowa - portrety
    www.cyfrografia.pl/ebook.html filmy instruktażowe i rekwizyty cyfrowe
    Jeśli jesteśmy zmuszeni fotografować obiektywem o krótszej ogniskowej, powinniśmy
    korzystać z najdłuższej dostępnej. Bezpieczniej jest również fotografować wówczas profil,
    który stwarza mniejsze zagrożenie wystąpienia zniekształceń.
    Wbrew panującej opinii, równie istotna jest
    ostrość obiektywu
    . Aparaty cyfrowe
    funkcjonują w taki sposób, że zdjęcia nimi wykonane będą bardziej ostre niż zdjęcia
    wykonane z taką samą optyką aparatem analogowym. Należy tą właściwość
    wykorzystywać, zamiast z nią walczyć (na ogół bezskutecznie). Dlatego warto szukać
    takiego szkła, które gwarantuje ostrość przy jak najmniejszej przysłonie. Ostre zdjęcia
    zawsze są pewnym przejawem wysokiej jakości obiektywu, natomiast wszelkiego rodzaju
    zmiękczenia (tak często pożądane w portretach) z łatwością można uzyskać w programie
    graficznym. Na przykład Photoshop daje ogromne możliwości w tym zakresie, a różnego
    typu dodatkowe filtry (tzw. pluginy) znacznie ułatwiają nanoszenie na fotografie tego typu
    efektów. Należy mieć świadomość, że udany portret czy to dziecka, czy kobiety wcale nie
    musi mieć pastelowego charakteru, a portretowani nie muszą się rozmywać w miękkości.
    Portret – może z pominięciem portretu dziecka – może
    być dzięki technice cyfrowej także podobny do dzieł ojca
    Popartu. Andy Worhol i jego kolorowe obrazy znane są na
    całym świecie. Po wykonaniu prawidłowego, ostrego
    zdjęcia możemy w programie graficznym dokonywać
    rozmaitych operacji zarówno na kolorystyce jak i na
    ostrości. Niejednokrotnie może się również okazać, że
    program edycyjny
    zastąpi nam wizażystę!
    Do tego jednak
    wrócę, teraz pomówmy jeszcze o niezbędnych
    akcesoriach.
    Ze względu na to, że do wielu aparatów cyfrowych dołącza się za darmo programy do
    obróbki zdjęć, istnieją bezpłatne programy, które można pobrać z Internetu (na przykład
    GIMP) oraz ogólnie dostępne jest profesjonalne oprogramowanie – nie będę się rozczulał
    nad różnego typu
    filtrami na obiektyw
    . Omawianie tego zagadnienia uważam za
    całkowicie zbędne, ponieważ praktycznie każdy
    pożądany efekt można uzyskać na etapie obróbki
    zdjęcia.
    Warto jednak zwrócić uwagę na różnego typu
    powierzchnie odbijające światło
    . Fotografując czy to
    w studiu, czy w plenerze możemy używać na przykład
    blendy fotograficznej. Do portretów raczej nie jest
    polecana blenda srebrna, która daje ostre światło.
    Natomiast blenda biała daje miękkie, barwnie
    neutralne (5600°K) odbicie. Złotej strony blendy można
    użyć, aby uzyskać światło „cieplejsze”, zwłaszcza przy
    intensywnym świetle błyskowym.
    Koszt zależy oczywiście od wielkości blendy, ale również od materiału, z jakiego jest
    wykonana. Jeśli coś jest podejrzanie tanie, zastanów się trzykrotnie przed zakupem, bo
    efekty użytkowania mogą nie być zadowalające.
    3
    Rafał Olszak
    Fotografia cyfrowa - portrety
    www.cyfrografia.pl/ebook.html filmy instruktażowe i rekwizyty cyfrowe
    Fotografując w bardziej stabilnych warunkach
    (ideałem jest sesja w warunkach studyjnych) można
    używać
    ekranów odbijających
    światło. Choć
    oczywiście istnieje możliwość zakupu takowego
    sprzętu, to można również z powodzeniem
    przygotować sobie ekran samodzielnie. Możemy na
    przykład użyć białej tektury, którą dodatkowo z jednej
    strony pokryjemy folią aluminiową (wówczas stanie się
    jaśniejsza, a jednocześnie odbite światło będzie
    bardziej kontrastowe). Ekrany można konstruować
    również z kilku deseczek lub metalowych pręcików i
    tkaniny. W przeciwieństwie do ekranów z tektury, ten
    sprzęt można łatwo przygotować w taki sposób, aby w
    każdej chwili móc go złożyć i przetransportować.
    Jeszcze innym rozwiązaniem jest użycie bloku
    styropianu. Potrzebujący profesjonalnych rozwiązań
    mogą się skusić na któryś z produktów firmy
    Lastolite.
    Oczywiście osoby, które na poważnie zamierzają się zająć robieniem zdjęć w warunkach
    studyjnych, potrzebują znacznie więcej informacji na ten temat, ale nie ma na to miejsca
    w niniejszym poradniku. Należałoby bowiem porozmawiać o lampach, tle, światłomierzu,
    dodatkowych akcesoriach itd.
    Wróćmy jednak do rzeczywistości finansowej współczesnego Polaka. Większość z nas
    najpewniej w kwestii sztucznego oświetlenia może powiedzieć bardzo niewiele, co
    najwyżej wspomnieć o
    wbudowanej lampie błyskowej
    . Czasami jej użycie przysparza
    więcej kłopotów niż daje korzyści. Dość trudno ją ujarzmić, dlatego najlepiej pozostawić
    to aparatowi fotograficznemu, korzystając z trybów programowych fotografowania. Na
    przykład w tzw. portrecie nocnym aparat używa lampy błyskowej w celu rozświetlenia
    pierwszego planu i wydłuża czas naświetlenia, aby lepiej były widoczne szczegóły tła.
    Trybu tego używa się oczywiście w kiepskich warunkach oświetleniowych. Warto poprosić
    portretowaną osobę, aby pozostawała nieruchoma jeszcze przez kilka sekund po błysku, w
    celu uniknięcia niepożądanego poruszenia na fotografii.
    Posiadacze
    zewnętrznych lamp błyskowych
    mają zazwyczaj większe pole do popisu,
    ponieważ mogą dokonywać różnych ustawień parametrów błysku. Jak pokazuje
    doświadczenie, dla jednych to sposób realizacji swoich wizji fotograficznych, dla innych -
    przesadne utrudnienie. Niemal każdy posiadacz aparatu fotografuje portrety, ale nie każdy
    musi się przecież posługiwać sprzętem z dużą ilością opcji. Mimo wszystko warto pamiętać,
    że sporym udogodnieniem jest możliwość skierowania błysku na przykład w sufit, jeśli
    pomieszczenie nie jest zbyt wysokie. Odbite światło będzie rozproszone, a co za tym idzie
    unikniemy białej plamy światła na twarzach portretowanych osób.
    Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na fakt, że błysk lampy powoduje powstanie
    odblasków na twarzy
    fotografowanego, zwłaszcza, gdy ten jest odrobinę spocony. Takie
    są właściwości ludzkiej skóry, a znikome jest prawdopodobieństwo, że zawsze będziemy
    prowadzać ze sobą wizażystę. Na szczęście w programie graficznym możemy stosunkowo
    łatwo usuwać różnego typu niedoskonałości zdjęć i ludzkiej skóry. Zagadnienie to
    omawiam w bezpłatnym poradniku
    „Retusz postaci”
    oraz oczywiście w filmach
    instruktażowych (
    www.cyfrografia.pl/ebook.html
    ).
    4
     Rafał Olszak
    Fotografia cyfrowa - portrety
    www.cyfrografia.pl/ebook.html filmy instruktażowe i rekwizyty cyfrowe
    Teraz możemy już przejść do samego
    procesu fotografowania. Zanim omówię różne
    sposoby oświetlenia postaci portretowanego,
    warto przypomnieć sobie kilka
    elementarnych zagadnień związanych z
    przysłoną, czasem naświetlenia
    i w
    konsekwencji również z
    głębią ostrości
    .
    Trzeba pamiętać, że użycie dużej przysłony
    oznacza przepuszczenie smugi światła tak
    wąskiej, że przypomina ona igłę. Metafora ta
    jest jak najbardziej na miejscu, gdyż
    przysłona f/22 oznacza bardzo dużą głębię
    ostrości. Jeżeli zatem w kadrze znajdzie się
    też większy fragment tła, to jego szczegóły
    będą dość wyraźne. Jeśli natomiast chcemy skupić uwagę widza wyłącznie na pierwszym
    planie, a co za tym idzie na postaci, możemy zastosować stosunkowo niską przysłonę, aby
    tło zostało rozmyte i nie przyciągało wzroku.
    Zatem tworząc
    portret reporterski
    (na przykład portretowany w
    towarzystwie współpracowników lub w miejscu pracy), raczej
    użyjemy wysokiej przysłony, aby widz miał okazję zobaczyć różne
    szczegóły otoczenia. Odwrotnie może być w przypadku
    portretu
    psychologicznego
    , gdzie główną rolę odgrywać będą emocje na
    twarzy portretowanego.
    Jak widać dobór odpowiednich parametrów ekspozycji ma niemałe
    znaczenie w kontekście tworzenia dobrego zdjęcia.
    Zajmijmy się teraz
    kwestią oświetlenia
    , które pełni bardzo istotną
    funkcję w budowie ogólnego klimatu zdjęcia, a co za tym idzie jest czynnikiem
    bezpośrednio wpływającym na odbiór fotografii. Kształtuje kolorystykę i tonację zdjęcia.
    Na przykład czerwone, ostre światło w połączeniu z gniewem na twarzy, tworzą prawdziwą
    mieszankę wybuchową. Barwa błękitna czy fioletowa zawsze dodają swoistej
    tajemniczości, magii. O kolorystyce zdjęcia możemy decydować nie tylko poprzez dobór
    odpowiedniego oświetlenia, czy wybór
    balansu bieli
    w aparacie, ale również poprzez
    obróbkę w programie edycyjnym wykonanej już fotografii. Sprawdź w instrukcji swojego
    aparatu fotograficznego, jakie opcje balansu bieli przypisane są konkretnym wartościom
    temperatury barwowej
    światła (termin nie odnosi się rzecz jasna do temperatury w sensie
    ciepła, lecz do wizualnej strony światła) w celu osiągnięcia oczekiwanej kolorystyki.
    1000° Kelvina – Światło świecy, ognia, lampy olejowej
    2000° K – Wschód słońca
    2500° K – Standardowe żarówki
    3200-3400° K – Fotograficzne lampy żarowe i halogeny
    5200° K – Typowe światło dzienne
    6000° K – Jasne światło słoneczne, jasne niebo
    6500° K – Lampa błyskowa
    5
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.