![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Strona startowa Fotografujemy Akwarium(1), AKWARIUM Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012 Fotogea 2011. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 |
Fotografia lithowa, ZZ 7 - Fotografia[ Pobierz całość w formacie PDF ]TECHNIKA „LITH” NA CYFROWO Zdjêcie wykonane w cyfrowej technice „lith” W foto 8/2004 przedstawiliœmy sposób na cyfrowe „podrobienie” zdjêcia wykonanego na ma- teria³ach œwiat³oczu³ych uczulonych na promieniowanie podczerwone. W tym artykule poka¿emy, jak technik¹ cyfrow¹ stworzyæ obraz do z³udzenia przypominaj¹cy zdjêcie wykonane w technice „lith”. Technika ta, dobrze znana mi³oœnikom klasycznej fotografii, daje wspania³e efekty, ale wy- maga du¿ej wiedzy, doœwiadczenia, czasu i pieniêdzy. Zdjêcie czarno-bia³e wykonane w sposób standardowy. W wydaniu tradycyjnym techni- ka „lith” bazuje na wykorzystaniu specjalnych wywo³ywaczy do pa- pierów. Monochromatyczne odbit- ki uzyskiwane t¹ technik¹ charakte- ryzuj¹ siê bardzo du¿ym kontra- stem i oryginalnymi odcieniami barwnymi (patrz ramka). W naszej „cyfrowej ciemni” do symulacji tej techniki zastosowaliœmy program Photoshop Elements. TECHNIKA „LITH” NA CYFROWO Technika „lith” Technika „lith” polega na wykorzystaniu do obróbki chemicznej papie- rów œwiat³oczu³ych wywo³ywaczy infekcyjnych, pozwalaj¹cych na uzy- skanie bardzo kontrastowych obrazów. Wywo³ywacze te sk³adaj¹ siê zdwóch roztworów mieszanych ze sob¹ tu¿ przed przyst¹pieniem do pra- cy w ciemni. Roztwory sk³adowe s¹ trwa³e, natomiast przygotowany z nich wywo³ywacz zachowuje swoje w³aœciwoœci tylko przez kilka go- dzin, po czym zaczyna siê utleniaæ. Tak wiêc nale¿y szybko „uwijaæ siê” podczas wykonywania odbitek, zw³aszcza gdy czas wywo³ywania jednej sztuki mo¿e wynosiæ od 4 do 25 minut, zale¿nie od stê¿enia wywo³ywa- cza, jego temperatury iefektu koñcowego, jaki chcemy osi¹gn¹æ. Wlite- raturze fachowej mo¿na napotkaæ jeszcze nazwê roztworu dodawanego do wywo³ywacza – „old brown”. Jest to stary, utleniony wywo³ywacz, którego niewielk¹ iloœæ dodajemy do œwie¿o sporz¹dzonego wywo³ywa- cza wcelu zwiêkszenia intensywnoœci powstawania efektów barwnych. Owe efekty barwne s¹ cech¹ charakterystyczn¹ procesu „lith”. Zale¿nie od stê¿enia wywo³ywacza, jego temperatury, oraz rodzaju u¿ytego papie- ru mo¿emy uzyskaæ obraz oodcieniu od ciep³ego br¹zu do ró¿owego. Do obróbki w wywo³ywaczach u¿ywanych w technice „lith” nadaj¹ siê tylko papiery na pod³o¿u kartonowym, pokryte emulsj¹ chlorobromosrebro- w¹ odu¿ej zawartoœci srebra. Wymieniæ tu mo¿na chocia¿by takie produkty jak Fomatone Classic, Kentmere Kentona i Art Classic, Tetenal Baryt Sepia czy Oriental Seagull (wszystkie dostêpne wsprzeda¿y wPolsce). Produkcj¹ wywo³ywaczy do procesu „lith” zajmuj¹ siê firmy Nova, Fotospeed, Maco iMoersh (produkty dwóch ostatnich mo¿emy nabyæ wkraju). Zainteresowanych t¹ technik¹ obróbki zapraszamy na stronê inter- netow¹ www.foto.com.pl, gdzie w dziale TESTY/FILMY mog¹ zapo- znaæ siê ztreœci¹ artyku³u „Maco Lith – wywo³ywacz do zadañ specjal- nych”. Polecamy równie¿ stronê www.lithprint.com KROK 1 Prrzzygottowaniie obrrazzu Obraz wyjœciowy do naszej pracy mo¿e stanowiæ dowolne zdjêcie o umiarkowanym lub (jeszcze lepiej) niskim kontra- œcie. Mo¿e byæ wykonane aparatem cyfrowym lub tradycyj- nym na b³onie œwiat³oczu³ej – w tym drugim przypadku nale- ¿y jedynie zdjêcie zeskanowaæ. Wyjœciowy obraz powinien byæ czarno-bia³y, jeœli zatem wybraliœmy do obróbki jakieœ zdjêcie barwne, najpierw trzeba je zamieniæ na czarno-bia³e. Posiadaczom programów Adobe Photoshop i GIMP polecam skorzystanie z miksera kana³ów i wybrania jako opcji wyjœcio- wej obrazu monochromatycznego – otrzymaj¹ w ten sposób zdjêcie czarno-bia³e w trybie RGB. W programie Photoshop Elements bêdziemy zmuszeni nadaæ naszemu obrazowi tryb skali szaroœci. Zdjêcie wyjœciowe uzyskane po zeskanowaniu negatywu czarno-bia³ego. KROK 2 Zasttosowaniie ffiillttrra Unsharrp mask Filtr Unsharp mask W polskich wersjach oprogramowania filtr ten wystêpuje pod na- zw¹ Wzmocnienie lub Maska zmiêkczaj¹ca. Funkcja ta zwana jest po- tocznie „inteligentnym wyostrzaniem”, gdy¿ u¿ytkownik ma wp³yw na stopieñ wyostrzenia poprzez dobór wartoœci trzech parametrów: W wiêkszoœci przypadków filtr ten jest u¿ywany do tak zwa- nego „inteligentnego wyostrzania”, nam pos³u¿y on jednak do trochê niekonwencjonalnej zmiany kontrastu. Ktoœ móg³by zapytaæ, dlaczego przy tej operacji nie pos³u¿ymy siê narzê- dziem z za³o¿enia s³u¿¹cym do zmiany kontrastu? Otó¿ efekt otrzymany za poœrednictwem filtra Unsharp mask ma od- mienny charakter, przypominaj¹cy ten, który mo¿emy otrzy- maæ podczas obróbki tradycyjnych papierów œwiat³oczu³ych w wywo³ywaczach typu „lith”. Po wybraniu polecenia Filter / Sharpen / Unsharp mask w pierwszej kolejnoœci przesuwamy suwak Amount (War- toœæ) wskrajne po³o¿enie, do maksymalnej wartoœci. Nastêp- nie suwak Radius (Promieñ) przesuwamy na œrodek skali. Amount (Wartoœæ) – stopieñ wyostrzenia obrazu wzrasta proporcjo- nalnie do wzrostu wartoœci tego parametru, zwykle nie nale¿y prze- kraczaæ wartoœci 150, Radius (Promieñ) – okreœla iloœæ pikseli tworz¹cych modyfikowan¹ krawêdŸ, przewa¿nie stosuje siê wartoœæ 1 lub 2, Threshold (Próg) – wartoœæ tego parametru jest odwrotnie proporcjo- nalna do stopnia wyostrzenia obrazu. Choæ wyostrzanie obrazu jest „z³em koniecznym”, to czasami mo¿e- my przecie¿ „pobawiæ siê” t¹ funkcj¹ i–jak pokazuje przyk³ad omawia- nego w artykule zdjêcia – stworzyæ coœ naprawdê interesuj¹cego. Trzeci suwak Threshold (Próg) umieszczamy w zakresie war- toœci 20-30. Przesuwaj¹c wzajemnie suwaki Radius i Thre- shold wp³ywamy bezpoœrednio na wygl¹d naszego obrazu. KROK 3 Uttworrzzeniie zziiarrna Pos³ugujemy siê przy tej operacji filtrem Texturize / Grain zzaznaczon¹ opcj¹ Enlarged. Podobny efekt mo¿na otrzymaæ poprzez wykorzystanie filtra Artistic / Film grain. Tworzenie ziarna na obrazie przy u¿yciu filta Texturize / Grain. KROK 4 Barrwiieniie obrrazzu Do tego celu przydatne oka¿e siê polecenie Enhance / Adjust color / Color variations. Najpierw jednak obrazowi w trybie skali szaroœci musimy przywróciæ tryb RGB. U¿ytkownicy Photoshopa i GIMPa, korzystaj¹cy z mik- sera kana³ów, operacji tej nie musz¹ wykonywaæ, ponie- Przyk³adowe zmiany wygl¹du obrazu przy u¿yciu filtra Unsharp mask. Barwienie obrazu przy u¿yciu funkcji Enhance / Adjust color / Color variations. foto 50 wa¿ ich dzia³ania ca³y czas by³y prowadzone na obrazie w trybie RGB. Po uruchomieniu panelu Color variations zaznaczamy pozy- cjê Highlights, bowiem nasze zmiany maj¹ dotyczyæ g³ównie najjaœniejszych partii obrazu. Suwak Adjust color intensity przesuwamy w prawo do maksymalnej wartoœci. Nastêpnie zaznaczamy odpowiednie opcje, tak aby nadaæ naszemu obra- zowi ró¿owo-br¹zowe zabarwienie œwiate³. KROK 5 Kadrrowaniie Przy u¿yciu narzêdzia Crop Tool kadrujemy obraz do odpo- wiednich rozmiarów. Kadrowanie obrazu przy u¿yciu narzêdzia Crop Tool. KROK 6 Uttworrzzeniie rramkii wokó³³ obrrazzu Wykorzystuj¹c narzêdzie zaznaczenia prostok¹tnego Rectagu- lar marquee tool rysujemy obszar, który ma stanowiæ ramkê wo- kó³ obrazu. Wpolu Feather (wtapianie – opcja s³u¿¹ca zmiêkcza- niu krawêdzi zaznaczenia) wpisujemy wartoœæ na przyk³ad 20 pikseli. Nastêpnie po wybraniu polecenia Select/Invert maluje- my pêdzlem Brush tool ramkê. W prezentowanym przyk³adzie kolor ramki wybrany zosta³ po odnalezieniu próbnikiem Eyedrop- per tool koloru najciemniejszego miejsca wobrazie. Malowanie ramki pêdzlem Brush Tool. Jak widaæ, cyfrowa symulacja techniki „lith” zajmuje niewie- le czasu i wcale nie jest skomplikowana. Zachêcam do w³a- snych eksperymentów. Roberrtt Urrbañskii [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |