Strona startowa
Fotografujemy Akwarium(1), AKWARIUM
Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012
Fotogea 2011. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • divina.keep.pl

  • Fotografia lithowa, ZZ 7 - Fotografia

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    TECHNIKA „LITH” NA CYFROWO
    Zdjêcie wykonane w cyfrowej technice „lith”
    W foto 8/2004 przedstawiliœmy sposób na cyfrowe „podrobienie” zdjêcia wykonanego na ma-
    teria³ach œwiat³oczu³ych uczulonych na promieniowanie podczerwone. W tym artykule poka¿emy,
    jak technik¹ cyfrow¹ stworzyæ obraz do z³udzenia przypominaj¹cy zdjêcie wykonane w technice
    „lith”. Technika ta, dobrze znana mi³oœnikom klasycznej fotografii, daje wspania³e efekty, ale wy-
    maga du¿ej wiedzy, doœwiadczenia, czasu i pieniêdzy.
    Zdjêcie czarno-bia³e wykonane w sposób standardowy.
    W wydaniu tradycyjnym techni-
    ka „lith” bazuje na wykorzystaniu
    specjalnych wywo³ywaczy do pa-
    pierów. Monochromatyczne odbit-
    ki uzyskiwane t¹ technik¹ charakte-
    ryzuj¹ siê bardzo du¿ym kontra-
    stem i oryginalnymi odcieniami
    barwnymi (patrz ramka). W naszej
    „cyfrowej ciemni” do symulacji tej
    techniki zastosowaliœmy program
    Photoshop Elements.
    TECHNIKA „LITH” NA CYFROWO
    Technika „lith”
    Technika „lith” polega na wykorzystaniu do obróbki chemicznej papie-
    rów œwiat³oczu³ych wywo³ywaczy infekcyjnych, pozwalaj¹cych na uzy-
    skanie bardzo kontrastowych obrazów. Wywo³ywacze te sk³adaj¹ siê
    zdwóch roztworów mieszanych ze sob¹ tu¿ przed przyst¹pieniem do pra-
    cy w ciemni. Roztwory sk³adowe s¹ trwa³e, natomiast przygotowany
    z nich wywo³ywacz zachowuje swoje w³aœciwoœci tylko przez kilka go-
    dzin, po czym zaczyna siê utleniaæ. Tak wiêc nale¿y szybko „uwijaæ siê”
    podczas wykonywania odbitek, zw³aszcza gdy czas wywo³ywania jednej
    sztuki mo¿e wynosiæ od 4 do 25 minut, zale¿nie od stê¿enia wywo³ywa-
    cza, jego temperatury iefektu koñcowego, jaki chcemy osi¹gn¹æ. Wlite-
    raturze fachowej mo¿na napotkaæ jeszcze nazwê roztworu dodawanego
    do wywo³ywacza – „old brown”. Jest to stary, utleniony wywo³ywacz,
    którego niewielk¹ iloœæ dodajemy do œwie¿o sporz¹dzonego wywo³ywa-
    cza wcelu zwiêkszenia intensywnoœci powstawania efektów barwnych.
    Owe efekty barwne s¹ cech¹ charakterystyczn¹ procesu „lith”. Zale¿nie
    od stê¿enia wywo³ywacza, jego temperatury, oraz rodzaju u¿ytego papie-
    ru mo¿emy uzyskaæ obraz oodcieniu od ciep³ego br¹zu do ró¿owego.
    Do obróbki w wywo³ywaczach u¿ywanych w technice „lith” nadaj¹ siê
    tylko papiery na pod³o¿u kartonowym, pokryte emulsj¹ chlorobromosrebro-
    w¹ odu¿ej zawartoœci srebra. Wymieniæ tu mo¿na chocia¿by takie produkty
    jak Fomatone Classic, Kentmere Kentona i Art Classic, Tetenal Baryt Sepia
    czy Oriental Seagull (wszystkie dostêpne wsprzeda¿y wPolsce). Produkcj¹
    wywo³ywaczy do procesu „lith” zajmuj¹ siê firmy Nova, Fotospeed, Maco
    iMoersh (produkty dwóch ostatnich mo¿emy nabyæ wkraju).
    Zainteresowanych t¹ technik¹ obróbki zapraszamy na stronê inter-
    netow¹ www.foto.com.pl, gdzie w dziale TESTY/FILMY mog¹ zapo-
    znaæ siê ztreœci¹ artyku³u „Maco Lith – wywo³ywacz do zadañ specjal-
    nych”. Polecamy równie¿ stronê www.lithprint.com
    KROK 1
    Prrzzygottowaniie obrrazzu
    Obraz wyjœciowy do naszej pracy mo¿e stanowiæ dowolne
    zdjêcie o umiarkowanym lub (jeszcze lepiej) niskim kontra-
    œcie. Mo¿e byæ wykonane aparatem cyfrowym lub tradycyj-
    nym na b³onie œwiat³oczu³ej – w tym drugim przypadku nale-
    ¿y jedynie zdjêcie zeskanowaæ. Wyjœciowy obraz powinien
    byæ czarno-bia³y, jeœli zatem wybraliœmy do obróbki jakieœ
    zdjêcie barwne, najpierw trzeba je zamieniæ na czarno-bia³e.
    Posiadaczom programów Adobe Photoshop i GIMP polecam
    skorzystanie z miksera kana³ów i wybrania jako opcji wyjœcio-
    wej obrazu monochromatycznego – otrzymaj¹ w ten sposób
    zdjêcie czarno-bia³e w trybie RGB. W programie Photoshop
    Elements bêdziemy zmuszeni nadaæ naszemu obrazowi tryb
    skali szaroœci.
    Zdjêcie wyjœciowe uzyskane po zeskanowaniu negatywu czarno-bia³ego.
    KROK 2
    Zasttosowaniie ffiillttrra Unsharrp mask
    Filtr Unsharp mask
    W polskich wersjach oprogramowania filtr ten wystêpuje pod na-
    zw¹ Wzmocnienie lub Maska zmiêkczaj¹ca. Funkcja ta zwana jest po-
    tocznie „inteligentnym wyostrzaniem”, gdy¿ u¿ytkownik ma wp³yw na
    stopieñ wyostrzenia poprzez dobór wartoœci trzech parametrów:
    W wiêkszoœci przypadków filtr ten jest u¿ywany do tak zwa-
    nego „inteligentnego wyostrzania”, nam pos³u¿y on jednak
    do trochê niekonwencjonalnej zmiany kontrastu. Ktoœ móg³by
    zapytaæ, dlaczego przy tej operacji nie pos³u¿ymy siê narzê-
    dziem z za³o¿enia s³u¿¹cym do zmiany kontrastu? Otó¿ efekt
    otrzymany za poœrednictwem filtra Unsharp mask ma od-
    mienny charakter, przypominaj¹cy ten, który mo¿emy otrzy-
    maæ podczas obróbki tradycyjnych papierów œwiat³oczu³ych
    w wywo³ywaczach typu „lith”.
    Po wybraniu polecenia Filter / Sharpen / Unsharp mask
    w pierwszej kolejnoœci przesuwamy suwak Amount (War-
    toœæ) wskrajne po³o¿enie, do maksymalnej wartoœci. Nastêp-
    nie suwak Radius (Promieñ) przesuwamy na œrodek skali.
    Amount (Wartoœæ) – stopieñ wyostrzenia obrazu wzrasta proporcjo-
    nalnie do wzrostu wartoœci tego parametru, zwykle nie nale¿y prze-
    kraczaæ wartoœci 150,
    Radius (Promieñ) – okreœla iloœæ pikseli tworz¹cych modyfikowan¹
    krawêdŸ, przewa¿nie stosuje siê wartoœæ 1 lub 2,
    Threshold (Próg) – wartoœæ tego parametru jest odwrotnie proporcjo-
    nalna do stopnia wyostrzenia obrazu.
    Choæ wyostrzanie obrazu jest „z³em koniecznym”, to czasami mo¿e-
    my przecie¿ „pobawiæ siê” t¹ funkcj¹ i–jak pokazuje przyk³ad omawia-
    nego w artykule zdjêcia – stworzyæ coœ naprawdê interesuj¹cego.
    Trzeci suwak Threshold (Próg) umieszczamy w zakresie war-
    toœci 20-30. Przesuwaj¹c wzajemnie suwaki Radius i Thre-
    shold wp³ywamy bezpoœrednio na wygl¹d naszego obrazu.
    KROK 3
    Uttworrzzeniie zziiarrna
    Pos³ugujemy siê przy tej operacji filtrem Texturize / Grain
    zzaznaczon¹ opcj¹ Enlarged. Podobny efekt mo¿na otrzymaæ
    poprzez wykorzystanie filtra Artistic / Film grain.
    Tworzenie ziarna na obrazie przy u¿yciu filta Texturize / Grain.
    KROK 4
    Barrwiieniie obrrazzu
    Do tego celu przydatne oka¿e siê polecenie Enhance /
    Adjust color / Color variations. Najpierw jednak obrazowi
    w trybie skali szaroœci musimy przywróciæ tryb RGB.
    U¿ytkownicy Photoshopa i GIMPa, korzystaj¹cy z mik-
    sera kana³ów, operacji tej nie musz¹ wykonywaæ, ponie-
    Przyk³adowe zmiany wygl¹du obrazu przy u¿yciu filtra Unsharp mask.
    Barwienie obrazu przy u¿yciu funkcji Enhance / Adjust color / Color
    variations.
    foto
    50
    wa¿ ich dzia³ania ca³y czas by³y prowadzone na obrazie
    w trybie RGB.
    Po uruchomieniu panelu Color variations zaznaczamy pozy-
    cjê Highlights, bowiem nasze zmiany maj¹ dotyczyæ g³ównie
    najjaœniejszych partii obrazu. Suwak Adjust color intensity
    przesuwamy w prawo do maksymalnej wartoœci. Nastêpnie
    zaznaczamy odpowiednie opcje, tak aby nadaæ naszemu obra-
    zowi ró¿owo-br¹zowe zabarwienie œwiate³.
    KROK 5
    Kadrrowaniie
    Przy u¿yciu narzêdzia Crop Tool kadrujemy obraz do odpo-
    wiednich rozmiarów.
    Kadrowanie obrazu przy u¿yciu narzêdzia Crop Tool.
    KROK 6
    Uttworrzzeniie rramkii wokó³³ obrrazzu
    Wykorzystuj¹c narzêdzie zaznaczenia prostok¹tnego Rectagu-
    lar marquee tool rysujemy obszar, który ma stanowiæ ramkê wo-
    kó³ obrazu. Wpolu Feather (wtapianie – opcja s³u¿¹ca zmiêkcza-
    niu krawêdzi zaznaczenia) wpisujemy wartoœæ na przyk³ad 20
    pikseli. Nastêpnie po wybraniu polecenia Select/Invert maluje-
    my pêdzlem Brush tool ramkê. W prezentowanym przyk³adzie
    kolor ramki wybrany zosta³ po odnalezieniu próbnikiem Eyedrop-
    per tool koloru najciemniejszego miejsca wobrazie.
    Malowanie ramki pêdzlem Brush Tool.
    Jak widaæ, cyfrowa symulacja techniki „lith” zajmuje niewie-
    le czasu i wcale nie jest skomplikowana. Zachêcam do w³a-
    snych eksperymentów.
    Roberrtt Urrbañskii
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.