![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Strona startowa Fotografujemy Akwarium(1), AKWARIUM Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012 Fotogea 2011. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 |
Fotografia na materiałach nietypowych, FOTOGRAFIA, różne[ Pobierz całość w formacie PDF ]BIBLIOTEKA FOTOAMATORA Nr I. T, Cyprian — JAK FOTOGRAFOWAĆ Nr 2. E. Falkowshl — FOTOGRAFIA KRAJOZNAWCZA Wr f z. Pękcslawski — PRACOWNIA POTOAMATORA Z. DiubaK — FOTOGRAFIA PORTRETOWA S. Sommer — PROCES NEGATYWOWY I POZYTYWOWY W FOTOGRAFII Nr 6. Z. Pękoslawski — ROBIMY PRZEZROCZA Nr 7. B. Bromboszcz — FILTRY FOTOGRAFICZNE Nr 8. A. Voellnagel — A TERAZ — BARWNIE Nr 9. S. Sommer — FOTOGRAFIA NA MATERIAŁACH NIETYPOWYCH Nr 3. Nr 4. Nr 5. BIBLIOTEKA FOTOAMATORA STANISŁAW SOMMER FOTOGRAFIA N A MATERIAŁACH NIETYPOWYCH WARSZAWA 1955 FILMOWA AGENCJA WYDAWNICZA D edaklo r książki ZOFIA TYSZKA Okładkę projektomałtt HALINA I.EONOWICZ Redaktor techniczny STANISŁAW F R A N Ii Korektor BOGDAN MARKIEWICZ 70x100/90 Druk ukończono w październiku 1955 Uwagi wstępne W ostatnich kilkudziesięciu latach, począwszy od I wojny światowej, daje się zauważyć wielki rozwój przemysłu fotochemicznego. Ze wzrostem ilości produkowanych materiałów powiększa się stale ich asortyment. Poszczególne wytwórnie produkują materiały światłoczułe o własnościach specjalnie przystosowanych do potrzeb fotografii amatorskiej i zawodowej, filmu oraz prac naukowych i badawczych. Wyrabiane są papiery fotograficzne o przeróżne; barwie podłoża i rozmaitej fakturze powierzchni (dla fotografii czarno-białej i w barwach naturalnych), nie mówiąc już o szerokim wachlarzu gradacji i czułości. Przykładem bogatego asortymentu wyrobów światłoczułych jest np. fakt, że Agfa produkuje wyłącznie dla celów fotograficznych ponad 100 różnego typu materiałów nega- tywowych (bez materiałów do filmu oraz papierów do zdjęć obrazowych). W związku z tym, dziwnym może się wydać fakt, że książka ta omawia wyrób materiałów światłoczułych uczulanych we własnym zakresie przez fotografa. Przyczyna jest prosta. Materiały światłoczułe stosowane w niektórych dziedzinach fotografii charakteryzują się małą trwałością — używać je można po uczuleniu najwyżej w ciągu kilku do kilkunastu dni. Poza tym należy pamiętać, że produkcja materiałów światłoczułych na dużą skalę jest trudna i kosztowna. Konieczne są do tego skomplikowane drogie maszyny i urządzenia, wyrabiające przeważnie jeden tylko rodzaj materiałów. Zapotrzebowanie rynku fotograficznego 5 na niektóre gatunki materiałów fotograficznych jest tak niewielkie, że byłoby nieopłacalne i nieuzasadnione z punktu widzenia gospodarki narodowej inwestowanie pieniędzy w urządzenia zaspokajające potrzeby nielicznych specjalistów. Jakie materiały światłoczułe nie są wyrabiane fabrycznie i do jakich celów one służą? W fotografii artystycznej popularne są tzw. techniki chromianowe, (np. „guma" i „bromolej"). Substancją światłoczułą w tych technikach jest mieszanina niektórych soli chromu (dwuchromianów) z pewnymi wielkocząsteczkowymi związkami organicznymi (białko, że- latyna, guma arabska). Tego rodzaju mieszanina światłoczuła odznacza się małą trwałością i zanim dotarłaby z wytwórni do rąk fotografa stałaby się bezwartościową. W fotografii dokumentalnej do reprodukcji planów i rysunków kreskowych stosowane są materiały, w których substancją światłoczułą są pewne sole żelazowe. Materiały tego typu są wyrabiane fabrycznie. Niekiedy jednak zachodzi konieczność samodzielnego ich sporządzenia (np., wtedy, gdy chcemy otrzymać kopię oryginału o wymiarach przekracza- jących rozmiar papierów produkowanych fabrycznie). Dla celów wystawienniczych i zdobniczych stosujecie fotografie na tkaninach, porcelanie, metalu lub drewnie. Oczywiście, że w takich przypadkach fotograf musi sam otrzymać warstwę światłoczułą na materiale, na którym chce umieścić fotografię. W kolejnych rozdziałach książki omówimy poszczególne techniki specjalne i metody otrzymywania materiałów światłoczułych nie produkowanych fabrycznie. Należy jednak zaznaczyć, że w porównaniu z obróbką materiałów wyrabianych na skalę przemysłową (wykorzystujących światłoczułość soli srebra z chlorowcami), obróbka materiałów uczu- lanych we własnym zakresie przez fotografa jest trudna i skomplikowana. Wymaga ona dokładnego zrozumienia charakteru reakcji chemicznych zachodzących podczas produkcji, naświetlania i obróbki. Konieczna jest pedantyczna 6 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |