Strona startowa
Fotografujemy Akwarium(1), AKWARIUM
Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012
Fotogea 2011. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • divina.keep.pl

  • Fotografia na materiałach nietypowych, FOTOGRAFIA, różne

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    BIBLIOTEKA
    FOTOAMATORA
    Nr I. T, Cyprian — JAK FOTOGRAFOWAĆ Nr 2. E. Falkowshl — FOTOGRAFIA KRAJOZNAWCZA Wr
    f z.
    Pękcslawski — PRACOWNIA POTOAMATORA Z. DiubaK — FOTOGRAFIA PORTRETOWA S. Sommer —
    PROCES NEGATYWOWY I POZYTYWOWY W FOTOGRAFII
    Nr 6. Z. Pękoslawski — ROBIMY PRZEZROCZA Nr 7. B. Bromboszcz — FILTRY
    FOTOGRAFICZNE Nr 8. A. Voellnagel — A TERAZ — BARWNIE
    Nr 9. S. Sommer — FOTOGRAFIA NA MATERIAŁACH NIETYPOWYCH
    Nr 3.
    Nr 4.
    Nr 5.
    BIBLIOTEKA FOTOAMATORA
    STANISŁAW SOMMER
    FOTOGRAFIA
    N A
    MATERIAŁACH
    NIETYPOWYCH
    WARSZAWA 1955 FILMOWA AGENCJA WYDAWNICZA
    D edaklo r książki ZOFIA TYSZKA
    Okładkę projektomałtt HALINA I.EONOWICZ
    Redaktor techniczny STANISŁAW F R A N Ii
    Korektor BOGDAN MARKIEWICZ
    70x100/90 Druk ukończono w październiku 1955
    Uwagi wstępne
    W ostatnich kilkudziesięciu latach, począwszy od I wojny światowej, daje się zauważyć
    wielki rozwój przemysłu fotochemicznego. Ze wzrostem ilości produkowanych materiałów
    powiększa się stale ich asortyment. Poszczególne wytwórnie produkują materiały
    światłoczułe o własnościach specjalnie przystosowanych do potrzeb fotografii amatorskiej i
    zawodowej, filmu oraz prac naukowych i badawczych. Wyrabiane są papiery fotograficzne
    o przeróżne;
    barwie podłoża i rozmaitej fakturze powierzchni (dla fotografii czarno-białej i w barwach
    naturalnych), nie mówiąc już o szerokim wachlarzu gradacji i czułości.
    Przykładem bogatego asortymentu wyrobów światłoczułych jest np. fakt, że Agfa
    produkuje wyłącznie dla celów fotograficznych ponad 100 różnego typu materiałów nega-
    tywowych (bez materiałów do filmu oraz papierów do zdjęć obrazowych).
    W związku z tym, dziwnym może się wydać fakt, że książka ta omawia wyrób
    materiałów światłoczułych uczulanych we własnym zakresie przez fotografa.
    Przyczyna jest prosta. Materiały światłoczułe stosowane w niektórych dziedzinach
    fotografii charakteryzują się małą trwałością — używać je można po uczuleniu najwyżej w
    ciągu kilku do kilkunastu dni. Poza tym należy pamiętać, że produkcja materiałów
    światłoczułych na dużą skalę jest trudna i kosztowna. Konieczne są do tego skomplikowane
    drogie maszyny i urządzenia, wyrabiające przeważnie jeden tylko rodzaj materiałów.
    Zapotrzebowanie rynku fotograficznego
    5
    na niektóre gatunki materiałów fotograficznych jest tak niewielkie, że byłoby nieopłacalne i
    nieuzasadnione z punktu widzenia gospodarki narodowej inwestowanie pieniędzy w
    urządzenia zaspokajające potrzeby nielicznych specjalistów.
    Jakie materiały światłoczułe nie są wyrabiane fabrycznie i do jakich celów one służą? W
    fotografii artystycznej popularne są tzw. techniki chromianowe, (np. „guma" i „bromolej").
    Substancją światłoczułą w tych technikach jest mieszanina niektórych soli chromu
    (dwuchromianów) z pewnymi wielkocząsteczkowymi związkami organicznymi (białko, że-
    latyna, guma arabska). Tego rodzaju mieszanina światłoczuła odznacza się małą trwałością
    i zanim dotarłaby z wytwórni do rąk fotografa stałaby się bezwartościową.
    W fotografii dokumentalnej do reprodukcji planów i rysunków kreskowych stosowane
    są materiały, w których substancją światłoczułą są pewne sole żelazowe. Materiały tego
    typu są wyrabiane fabrycznie. Niekiedy jednak zachodzi konieczność samodzielnego ich
    sporządzenia (np., wtedy, gdy chcemy otrzymać kopię oryginału o wymiarach przekracza-
    jących rozmiar papierów produkowanych fabrycznie).
    Dla celów wystawienniczych i zdobniczych stosujecie fotografie na tkaninach,
    porcelanie, metalu lub drewnie. Oczywiście, że w takich przypadkach fotograf musi sam
    otrzymać warstwę światłoczułą na materiale, na którym chce umieścić fotografię.
    W kolejnych rozdziałach książki omówimy poszczególne techniki specjalne i metody
    otrzymywania materiałów światłoczułych nie produkowanych fabrycznie. Należy jednak
    zaznaczyć, że w porównaniu z obróbką materiałów wyrabianych na skalę przemysłową
    (wykorzystujących światłoczułość soli srebra z chlorowcami), obróbka materiałów uczu-
    lanych we własnym zakresie przez fotografa jest trudna i skomplikowana. Wymaga ona
    dokładnego zrozumienia charakteru reakcji chemicznych zachodzących podczas produkcji,
    naświetlania i obróbki. Konieczna jest pedantyczna
    6
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.