Strona startowa
Fotografujemy Akwarium(1), AKWARIUM
Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012
Fotogea 2011. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • okiemkrytyka.xlx.pl

  • Fotografia nocna, FOTOGRAFIA

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    fotopolis©, sharing >> audioksiazki.org
    Fotografia nocna
    Zdjęcia wykonane w nocy z lampą błyskową wbudowaną w aparat nie oddają atmosfery
    chwili. Widać na nich jedynie pierwszy plan i czarną otchłań z tyłu. Zastanawiamy się wtedy,
    co zrobić, aby takie zdjęcie przykuło uwagę oglądającego, a nie straszyło go bladymi
    twarzami na czarnym tle. Zapraszamy do przeczytania kolejnego odcinka naszego poradnika
    przygotowanego we współpracy z Akademią Fotografii.
    Magia światła nocnego
    Paradoksalnie światło nocne jest bardzo interesujące z punktu widzenia fotografii. Jego brak jest
    tylko pozorny. Rzeczywiście jest go niewiele, ale pamiętajmy, że aby uzyskać prawidłowo
    naświetlony obraz fotograficzny, należy do aparatu wpuścić odpowiednią porcję światła (patrz
    Migawka kontra przysłona
    ). Wymaga to użycia odpowiednio długiego czasu otwarcia migawki. I
    to jest największy problem zdjęć nocnych. Planując nocny plener, warto pomyśleć o statywie albo
    innej stabilnej podstawie do aparatu, i zastanowić się, czy nasz aparat pozwala na uzyskanie
    dostatecznie długich czasów naświetlania. Zaawansowanym fotografom przydać się może
    światłomierz punktowy.
    Co warto ze sobą zabrać:
    - statyw
    - światłomierz punktowy
    - lampę błyskową
    - film o wysokiej czułości (dla amatorów fotografii tradycyjnej)
    Problemy techniczne
    Mała ilość światła zmusza nas do stosowania długich czasów podczas nocnego fotografowania.
    Nieodzowny staje się porządny statyw. Im cięższy, tym lepiej ustabilizuje aparat. Lekkie
    konstrukcje przy czasach naświetlania rzędu kilku sekund mogą nie zdać egzaminu i w efekcie
    uzyskany obraz może być lekko poruszony pod wpływem drgań, których lekki statyw nie wytłumi.
    Oczywiście poruszenia takie będą na tyle małe, że mogą nam nie przeszkadzać, jednak przy dużych
    powiększeniach zdjęcie nie będzie wyglądało dobrze.
    3
    fotopolis©, sharing >> audioksiazki.org
    Zdjęcie wykonane we Wrocławiu, czas naświetlania 10 sekund, przysłona 11, czułość 100 ISO.
    Takie ustawienie parametrów zminimalizowało szumy, jednak wymagało solidnego statywu.
    Zamieszczony fragment zdjęcia jest w skali 1:1 bez żadnych poprawek.
    Problemem może też być ruch uliczny. Powoduje on spore drgania i fotografowanie z mostu,
    wiaduktu czy choćby na chodniku tuż przy jezdni może sprawić sporo kłopotu. "Rozedrganie"
    zdjęć może być wtedy znaczne. Warto poczekać aż nie będą jechały przynajmniej autobusy lub
    tiry. W wypadku lustrzanek mogą pojawić się drgania spowodowane podnoszeniem lustra, dlatego
    jeśli aparat wyposażony jest w funkcję podnoszenia lustra przed naciśnięciem spustu migawki
    warto z niej skorzystać. Im mniej drgań, tym lepiej dla zdjęć.
    zdjęcie wykonane na moście Tumskim we Wrocławiu. Czas ekspozycji 10sekund. Niestety, w
    2
    fotopolis©, sharing >> audioksiazki.org
    momencie naświetlania mostem przejeżdżał samochód, co spowodowało na tyle duże drgania, że
    niezbyt stabilny statyw delikatnie się przesunął i obraz jest poruszony.
    Matryca czy film
    Długie czasy to nie tylko możliwość poruszeń, ale także problemy związane z materiałami
    światłoczułymi. Właściciele aparatów cyfrowych potrafią sobie zapewne wyobrazić szumy
    powstałe przy długich czasach naświetlania. Niestety im dłuższy czas naświetlania, tym więcej
    szumów generuje matryca - ich liczba zwiększa się również wraz ze wzrostem czułości. Może się
    wydawać, że wpadliśmy w pułapkę, ale nie unikniemy tego problemu, więc trzeba się z nim
    pogodzić.
    Jeśli postanowimy użyć aparatu na materiał tradycyjny, też pojawią się problemy. Z pewnością
    użyjemy filmów o wysokiej czułości, co wiąże się z dużym ziarnem. Im wyższa czułość filmu, tym
    większe ziarno. Struktura ziarna jest jednak dużo przyjemniejsza dla oka niż szum matryc
    cyfrowych. To jednak nie koniec. Pojawia się też problem związany z efektem Schwarzschilda.
    Mówiąc najprościej, jest to spadek czułości filmu przy bardzo krótkich i bardzo długich czasach
    naświetlania. Należy wtedy wprowadzić odpowiednią korektę, czyli wydłużyć czas naświetlania.
    Efekt Schwarzschilda dla każdego filmu jest inny, dlatego warto zajrzeć do materiałów producenta
    używanej przez nas kliszy, żeby sprawdzić, jaką korektę powinniśmy zastosować. Jeśli nie mamy
    dostępu do takich informacji, należy wykonać kilka zdjęć próbnych, wprowadzając różną korektę.
    Należy jeszcze tylko pamiętać o tym, że filmy kolorowe mają kilka warstw światłoczułych, a każda
    z nich ma inną wrażliwość na efekt Schwarzschilda. Mogą się wtedy pojawić problemy z właściwą
    korektą kolorów. Niestety odpowiednie filtry korygujące są dość drogie.
    To tyle straszenia. Przejdźmy wreszcie do fotografowania.
    Fotografujemy
    Nocny pejzaż miejski jest bardzo kontrastowy. Z jednej strony bardzo ciemne niebo i głębokie
    cienie, z drugiej niezwykle jasne światła lamp czy samochodów. Musimy się zdecydować, na co
    nastawić ekspozycję - światła czy cienie. Pomocny może się okazać punktowy pomiar światła.
    Wtedy możemy bardzo precyzyjnie określić natężenie światła w miejscu, na którym nam
    najbardziej zależy na zdjęciu. Jednak większość amatorskich aparatów nie dysponuje takim
    rodzajem pomiaru światła. Należy się więc zastanowić, czy lepszy będzie pomiar matrycowy, czy
    może centralny. Duży kontrast może zmylić automatykę aparatu w wypadku pomiaru matrycowego
    - głębokie czernie spowodują zbyt długi czas naświetlania. Warto wtedy wprowadzić odpowiednią
    korektę albo zmierzyć światło na przedmiot dobrze oświetlony przez latarnie lub lampy, które będą
    oświetlały plan zdjęciowy.
    3
    fotopolis©, sharing >> audioksiazki.org
    warto w nocy rozglądać się za ciekawymi kolorami. Lekkie zamglenie, nie widoczne gołym okiem,
    wydobyło snop światła mocnej lampy punktowej oświetlającej pomnik.
    W wypadku pomiaru centralnego dużo mniejsze jest pole pomiaru światła i dlatego bardziej
    precyzyjnie możemy określić ekspozycję. Warto też skorzystać z zoomu, aby powiększyć obraz
    przedmiotu, na którym mierzymy światło, i po pomiarze skadrować ujęcie ponownie zachowując
    parametry naświetlania zapamiętane po przybliżeniu obrazu. Można też podejść bliżej do
    fotografowanego przedmiotu, zmierzyć światło, zapamiętać parametry, odejść w miejsce, z którego
    zamierzamy fotografować, i dopiero wtedy zrobić zdjęcie, używając zapamiętanych wartości
    przesłony i czasu. Metoda prosta, ale skuteczna.
    4
    fotopolis©, sharing >> audioksiazki.org
    Miejski krajobraz fotografowany nocą jest tajemniczy i intrygujący. Pomarańczowe światło lamp
    sodowych jest jednak bardzo trudne do skorygowania, choć czasem efekt jest bardzo ciekawy.
    Jeśli dysponujemy aparatem, który ma funkcję zdjęć nocnych, warto z niej skorzystać. Efekty
    uzyskane w ten sposób są bardzo dobre. Oprogramowanie aparatów jest tak dobrze dopracowane,
    że nawet najprostsze modele w trudnych warunkach radzą sobie z nimi w stopniu zadowalającym
    każdego amatora fotografii. Fotografując aparatem cyfrowym od razu po zrobieniu zdjęcia możemy
    sprawdzić efekt naszych działań i w razie potrzeby powtórzyć ujęcie z odpowiednio poprawionymi
    parametrami naświetlania. Jednak robiąc zdjęcia na tradycyjnych materiałach efekt Schwarzschilda
    i możliwość popełnienia błędu podczas pomiaru światła są dla nas niewiadomą, dlatego warto
    wykonać kilka ujęć z różnymi czasami naświetlania, aby być pewnym, że którąś klatkę naświetlimy
    prawidłowo.
    5
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.