![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Strona startowa Fotografujemy Akwarium(1), AKWARIUM Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012 Fotogea 2011. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 |
Fotografia portretowa i reportazowa, Wszystko dla fotografów i designerów[ Pobierz całość w formacie PDF ]9 w ybór właściwych opcji Z amrażanie aKcji r oZmywanie ruchu Akcja uchwycona na fotograii kojarzy się z ruchem i żywiołowością oraz wywołuje wrażenie dynamiki. Niektóre zdjęcia zamrażają pewien ułamek chwi- li, natomiast inne rozmywają ruch za pomocą este- tyki jak ze snu. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak uzy- skać takie efekty, przede wszystkim powinieneś po- znać możliwości swojego aparatu i obiektywu. Ten temat omówię na początku tego rozdziału. Następ- nie poznasz techniki rejestrowania ruchu, które po- zwolą Ci na robienie zarówno wyraźnych, jak i roz- mytych zdjęć. t Korzystajz wizjerazamiastz ekranuLCD. Ekran LCD nie jest w stanie wiernie pokazać szybko przemieszczających się obiektów lub lu- dzi, przez co powstaje efekt rozmazania. Trud- no Ci będzie śledzić interesujący Cię poruszają- cy się obiekt. Lepiej, gdy w tym celu skorzystasz z wizjera. Panning (zwany także panoramowa- niem ) oznacza, że podążasz obiektywem za prze- mieszczającym się obiektem. W ten sposób mo- żesz uzyskać efektowne obrazy, na których po- ruszający się człowiek będzie wyraźny, natomiast tło będzie rozmyte, co daje złudzenie ruchu, jak na zdjęciu 9-1. t Ustawaparatnatrybsportowy,abyzopty- malizowaćrezultatyfotografowaniaporusza- jącychsięludzi. W tym trybie aparat automa- tycznie zmniejsza przysłonę, aby wpuścić przez obiektyw więcej światła, oraz dobiera szybszą migawkę, co pozwala na uchwycenie przesuwa- jących się obiektów. t Ustawostrośćwcześniej. Aparat potrzebuje trochę czasu na automatyczne ustawienie ostro- ści, więc gdy naciśniesz spust migawki, zdjęcie zostanie wykonane z pewnym opóźnieniem. Je- śli w trakcie panoramowania wybranego obiek- tu przyciśniesz spust migawki do połowy, a w od- powiednim momencie przyciśniesz go do końca, będziesz mógł lepiej wymierzyć ujęcie i zminima- lizujesz efekt opóźnienia migawki. Innym spo- sobem jest wcześniejsze ustawienie ostrości na punkcie, w którym planujesz zrobić zdjęcie, i na- ciśnięcie spustu do końca, gdy pojawi się tam fo- tografowana osoba. t Zróbzbliżenieakcjizapomocązoomuoptycz- nego. Większość aparatów kompaktowych ofe- ruje trzykrotny zoom. Im większy, tym dalej mo- wybóR właściwych opcji Jeśli korzystasz z aparatu kompaktowego, masz mniejsze możliwości rejestrowania akcji niż profe- sjonalni fotografowie. Mimo że taki aparat ma pew- ne opcje, których możesz użyć, to uzyskanie obra- zów szybkiej akcji w dużym zbliżeniu i z rozmytym tłem wymaga zastosowania lustrzanki cyfrowej i ja- snego obiektywu. Jednak niezależnie od aparatu bę- dziesz mógł zrobić dobre zdjęcia ruchu, jeżeli zro- zumiesz ograniczenia i możliwości swojego sprzętu. Poniżej znajdziesz wskazówki na temat fotografo- wania akcji za pomocą aparatu kompaktowego oraz lustrzanki. aParat komPaktoWy Aparaty kompaktowe mają tryb sportowy, któ- ry automatycznie dopasowuje ustawienia ekspozy- cji, wybierając odpowiednio szybką migawkę. Zoom optyczny umożliwia pewne zbliżenie, a Ty masz nie- ograniczoną możliwość eksperymentowania i wyko- nania dowolnej ilości zdjęć. Po prostu kasuj te, któ- re Ci się nie spodobają. Oto kilka wskazówek, które zwiększą szanse na zrobienie dobrego zdjęcia ruchu za pomocą aparatu kompaktowego: 188 9 F o t o g R a F i a p o R t R e t o wa i R e p o R ta ż o wa / z d j ę c i a w r u c h u Gdy Nyle jechał na deskorol- ce w dół długiej ulicy, panora- mowałam jego ruch przez wi- zjer optyczny, podążając za nim obiektywem. ISO 250, f/32, 1/15 sekundy, obiektyw Canon EF 70 – 200 mm, f/2,8 9-1 żesz stanąć. Jeśli zamierzasz fotografować mecze piłki nożnej lub ręcznej, zainwestuj w aparat wy- posażony przynajmniej w dziesięcio- lub dwuna- stokrotny zoom optyczny. Porównaj zdjęcia 9-2 i 9-3, a zobaczysz, o co mi cho- dzi. Oba zostały wykonane z tego samego miejsca, a fotografowany człowiek nie zmienił swojej pozy- cji. Pierwsze z nich zostało zrobione z wykorzysta- niem trzykrotnego zoomu optycznego, co jak wi- dać nie wystarczyło, aby pokazać ekspresję twarzy. Na drugim z tych zdjęć zastosowałam dwunasto- krotny zoom, który pozwolił na duże zbliżenie i po- kazanie wyrazu twarzy i innych detali. Taka możli- wość przydaje się, gdy na przykład stoisz na trybu- nach i chcesz zrobić dobre zdjęcia pokazujące akcje na boisku. 189 liwości lustrzanki. Jej najważniejsze zalety to mię- dzy innymi wyższa jakość zdjęć, więcej opcji i moż- liwość wymiany obiektywu. Poniżej znajdziesz naj- ważniejsze ustawienia, które przydadzą się podczas rejestrowania ruchu: t Ustawtrybzapisunaciągły,skomponujkadr, a następnieprzyciśnijmigawkęi zróbserię zdjęć. W ten sposób w kolejnych fotograiach uchwycisz każdy ruch i ekspresję. Seria zdjęć 9-4 pokazuje przykład wykorzysta- nia ciągłego trybu zapisu do zarejestrowania se- kwencji ruchów. t Ustawpółautomatycznytrybpriorytetumi- gawki. W tym trybie masz pełną kontrolę nad prędkością migawki. Ustaw szybszą (1/250 se- kundy lub krócej), aby zamrozić akcję, lub wol- niejszą (1/60 sekundy lub dłużej), aby ją rozmyć. Ten tryb świetnie się sprawdza w sytuacjach, gdy czas ekspozycji jest ważniejszy niż głębia ostro- ści. Nawet jeśli zmieni się oświetlenie, prędkość migawki pozostanie taka sama. Zmiany światła 9-2 9-3 Michael stał w dość dużej odległości. Za pomocą trzykrotnego zoomu z aparatu kompaktowego mogłam wykonać nieznaczne zbliżenie, które widać na zdjęciu 9-2. Jednak dopiero dwunastokrotny zoom pozwolił na pokazanie detali bez ko- nieczności podchodzenia bliżej. ISO 100, f/3,7, aparat Leica V-Lux1 lustrZanki Aparaty kompaktowe są wszędzie — umożliwia- ją zarejestrowanie chwil, które mogłyby umknąć niezauważone. Ten fenomen spowodował olbrzymi wzrost zainteresowania fotograią. Kiedy już opa- nujesz obsługę swojego aparatu, będziesz gotowy do przejścia na następny poziom i skorzystania z moż- 190 9 F o t o g R a F i a p o R t R e t o wa i R e p o R ta ż o wa / z d j ę c i a w r u c h u spowodują jedynie automatyczne dopasowanie odpowiedniej przysłony. t Ustawtakzwaną„dobiegaczkę”(ang. predic- tive autofocus ). Próba ustawienia ostrości na poruszającym się obiekcie może stanowić poważ- ne wyzwanie. W aparacie kompaktowym mo- żesz wykorzystać możliwość wcześniejszego usta- wienia ostrości, lecz zaletą lustrzanki jest opcja zwana dobiegaczką. Na obiektywie tryb pomiaru ostrości ustaw na automatyczny (AF). W apa- racie wybierz tryb priorytetu migawki, a następ- nie w menu znajdź opcje autofocusu i ustaw „do- biegaczkę” lub „AI Servo”. Ta opcja śledzi ostro- ścią poruszające się obiekty, których odległość od obiektywu ulega zmianie. Korzysta się z niej w ten sposób, że przyciskasz spust migawki do połowy, aby aktywować ustawianie ostrości, po czym w wybranym momencie wciskasz spust do końca. W ten sposób autofocus będzie miał do- statecznie dużo czasu na wychwycenie obiektu i ustawienie na nim ostrości. t Ustawwiększączułość. ISO określa ilość świa- tła, jaką rejestruje matryca aparatu. Podobnie jak czułość błony ilmowej, w połączeniu z pręd- kością migawki i przysłoną umożliwia ustawie- nie właściwej ekspozycji. W ciemnych miej- scach, gdy nie chcesz użyć lampy błyskowej, zwiększ ISO do 400 lub więcej, aby matryca apa- ratu zarejestrowała więcej światła. Wyższa czu- łość oznacza, że możesz ustawić szybszą migawkę i lepiej uchwycić ruch. Pamiętaj jednak o tym, że zbyt wysokie ISO prowadzi do powstania na zdjęciach szumu, który jest cyfrowym odpowied- nikiem ziarna na klasycznym ilmie (zobacz zdję- cie 9-5). Cyfrowy szum polega na tym, że zdjęcie jest usiane bezbarwnymi pikselami, które okre- śla się także jako zakłócenia . Aby zarejestrować poszczególne fazy tzw. prostej piłki Jacka, włączyłam w apara- cie tryb ciągły. ISO 320, f/32, 1/30 sekundy, obiektyw Canon EF 24 – 105 mm, f/4L IS 9-4 191 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |