Strona startowa
Fotografujemy Akwarium(1), AKWARIUM
Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012
Fotogea 2011. 06, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2011. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • divina.keep.pl

  • Fotograficzne laboratorium GIMPa. Gimp na start. 01-2006, Gimp, PDFY

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    C
    M
    Y
    K
    GRAFIKA NA STRONY WWW
    Fotograficzne laboratorium GIMPa
    Wycinanie fragmentów zdjęć
    na potrzeby WWW
    Włodzimierz Gajda
    my zwykle kilku elementów: strzałek, ikon
    oraz fragmentów zdjęć przedstawiających wyizolo-
    wany element. Na przykład na stronie poświęconej
    muzyce jazzowej może się przydać trąbka wycięta
    z większej kolekcji instrumentów, zaś strona trak-
    tująca o wędkarstwie może zawierać jako element
    loga rybkę czy spławik.
    Jak przygotować takie elementy? Najpierw wyko-
    nujemy aparatem cyfrowym zdjęcie, a następnie wyci-
    namy jego fragment. Do wycinania fragmentów foto-
    grafii w GIMP-ie stosujemy magiczną różdżkę i narzę-
    dzie modyfikujące poziomy kolorów.
    Czego się dowiesz
    z tego artykułu:
    l
    jak zaznaczyć fragment zdjęcia przedstawiający
    jeden przedmiot
    l
    w jaki sposób posługiwać się magiczną różdżką
    l
    do czego służy okno dialogowe „Poziomy kolorów”
    l
    jak usuwać dziury z zaznaczonego fragmentu
    l
    w jaki sposób zmiękczać brzegi zaznaczonego
    obszaru, by wycinane fragmenty płynnie wtapiały
    się w jednolite tło
    Narzędziówka programu GIMP
    A – Odręczne zaznaczanie obszarów
    B – Zaznaczanie sąsiadujących obszarów,
    nazywane również zaznaczaniem rozmytym
    lub magiczną różdżką
    ĆWICZENIE PIERWSZE – ŚRUBKI
    Wymagana wiedza:
    l
    podstawowa znajomość programu GIMP
    l
    umiejętność otwierania i zapisywania obrazów
    w programie GIMP
    Zaczynamy
    od tego obrazu
    Otrzymujemy
    ten obraz
    88
    INTERNET.styczeń.2006
    www.mi.com.pl
    T
    worząc projekty graficzne witryn potrzebuje-
    C
    M
    Y
    K
    Krok 1
    Po naciśnięciu przycisku Wybór białego punktu
    klikamy szary obszar otaczający śrubki. Miejsce
    kliknięcia oznaczono na ilustracji literą K. Na-
    stępnie przyciskiem OK zamykamy okno dialogo-
    we Poziomy.
    Otrzymane zaznaczenie obejmuje teraz cały bia-
    ły obszar otaczający śrubki. Odwracamy zaznacze-
    nie operacją Zaznaczenie | Odwróć, po czym zao-
    krąglamy je. Wybieramy Zaznaczenie | Zaokrąglij
    i ustalamy promień zaokrąglania na 5.
    Krok 4
    Po uruchomieniu GIMP-a otwieramy plik sruby.jpg.
    Służy do tego standardowa operacja Plik | Otwórz.
    Właściwości zaznaczenia rozmytego
    Na zakończenie ponownie odwracamy zaznaczenie
    i czyścimy je, wybierając z menu opcję Edycja |
    Wyczyść. W otrzymanym obrazie ponownie odwra-
    camy zaznaczenie i wynik pracy zapisujemy do pliku
    sruby.xcf.
    Dążymy do zaznaczenia fragmentu rysunku,
    który ma zostać wyczyszczony. Podwójnie klikamy
    ikonę Zaznaczanie sąsiadujących obszarów w na-
    rzędziówce. Ustalamy próg na 45.
    Operacja odwracania zaznaczenia jest wykony−
    wana tak często, że warto posługiwać się skró−
    tem klawiszowym Ctrl+I.
    Krok 3
    ĆWICZENIE DRUGIE – ZENIT
    Okno dialogowe do modyfikacji poziomów
    kolorów. A – Wybór białego punktu
    wszystkich kanałów
    Przekształcamy kolory obrazu, stosując okno dia-
    logowe Poziomy. Po wybraniu opcji Warstwa | Kolory
    | Poziomy w oknie dialogowym ustalamy parametry
    przekształcenia. Wykorzystujemy zakraplacz do wybo-
    ru koloru – biały wszystkich kanałów.
    Krok 2
    Zaznaczamy biały obszar otaczający śrubki. Klikamy
    miejsce oznaczone na rysunku literą K. Aktywnym
    narzędziem musi być różdżka do zaznaczania sąsia-
    dujących obszarów.
    Zaczynamy od tego obrazu
    Zaokrąglanie zaznaczenia
    Otrzymujemy ten obraz
    Najnowsza wersja programu GIMP oraz wszystkie ćwiczenia (w konwencji: plik wyjściowy, plik końcowy i wszystkie fazy pośrednie)
    opisane w tym artykule znajdują się na płycie CD i w naszym serwisie internetowym: www.mi.com.pl.
    www.mi.com.pl
    89
    INTERNET.styczeń.2006
    C
    M
    Y
    K
    GRAFIKA NA STRONY WWW
    Krok 1
    Otwieramy plik zenit.jpg.
    przycisk Kolor czarny wszystkich kanałów i klika-
    my miejsce oznaczone literą C (następny rysu-
    nek). Przesuwamy suwak ustalający poziom wej-
    ściowy koloru szarego.
    Krok 4
    Kontynuujemy kilkakrotnie poszerzanie obszaru. Gdy
    dotrzemy pod obiektyw (w zacienione miejsce), na-
    leży zmniejszyć wartość progową magicznej różdżki
    do 5 oraz klawiszem + powiększyć widok.
    Krok 2
    Pamiętajmy, że operacja Edycja | Cofnij (Ctrl+Z)
    działa również w odniesieniu do zaznaczenia. Je−
    śli przypadkowo zniszczymy mozolnie tworzone
    zaznaczenie, należy skorzystać z operacji Cofnij!
    Po zamknięciu okna dialogowego Poziomy przyci-
    skiem OK otrzymamy obraz o znacznie ciekawszej
    kolorystyce.
    Krok 5
    Po zaznaczeniu całego obszaru otaczającego aparat za-
    znaczenie kolejno odwracamy, zmniejszamy o dwa pik-
    sele (Zaznaczenie | Zmniejsz) oraz zwiększamy o dwa
    piksele (Zaznaczenie | Powiększ). Spowoduje to usu-
    nięcie ewentualnych niewielkich dziur na brzegach.
    Okno dialogowe Modyfikacja poziomów kolorów
    A – Suwak ustalający poziom wejściowy
    koloru szarego
    B – Przycisk Kolor czarny wszystkich
    kanałów
    C – Przycisk ustalający kolor biały wszystkich
    kanałów
    Opcje narzędzia Zaznaczanie rozmyte
    Modyfikujemy ustawienia magicznej różdżki do
    zaznaczania sąsiadujących obrazów. Po kliknięciu jej
    ikony w narzędziówce w oknie dialogowym ustala-
    my wartość progową na 15.
    Modyfikujemy poziomy kolorów zdjęcia. W ok-
    nie dialogowym Warstwa | Kolory | Poziomykli-
    kamy przycisk ustalający kolor biały wszystkich
    kanałów, po czym klikamy zdjęcie miejsce ozna-
    czone literą B (następny rysunek). Wybieramy
    Zmniejszenie i zwiększenie zaznaczenia o tę samą
    liczbę pikseli powoduje usunięcie niewielkich ob−
    szarów powstałych niekiedy po użyciu różdżki ma−
    gicznej. Natomiast zwiększenie i ponowne zmniej−
    szenie usuwa niewielkie dziury znajdujące się we−
    wnątrz zaznaczonego obszaru. Ponadto operacje
    te w pewnym stopniu zaokrąglą brzeg zaznaczenia.
    Krok 3
    Zaznaczamy obszar otaczający aparat. Klikamy ko-
    lejno punkty zaznaczone na rysunku, jednocześnie
    przytrzymując klawisz Shift. Zaznaczony obszar bę-
    dzie się poszerzał.
    Krok 6
    Zaokrąglamy zaznaczenie poleceniem Zaznaczenie
    | Zaokrąglij.
    90
    INTERNET.styczeń.2006
    www.mi.com.pl
    C
    M
    Y
    K
    Promień zaokrąglania ustalamy na 10 pikseli.
    Ponownie odwracamy i czyścimy zaznaczenie (Za-
    znaczenie | Wyczyść). Na koniec jeszcze raz od-
    wracamy zaznaczenie, a otrzymany obraz zapisuje-
    my do pliku zenit.xcf.
    Krok 3
    Narzędziem Zaznaczania sąsiadujących obszarówzaznacza-
    my biały obszar otaczający kasetę. W tym celu po wybraniu
    w narzędziówce różdżki klikamy miejsce oznaczone na ry-
    sunku literą K. Próg magicznej różdżki powinien wynosić 35.
    Krok 5
    Po obrysowaniu kasety zaznaczeniem odręcznym
    w trybie tworzenia części wspólnej otrzymamy za-
    znaczenie obejmujące jedynie kasetę.
    ĆWICZENIE TRZECIE – KASETA
    Zaczynamy od tego obrazu
    Otrzymujemy ten obraz
    Krok 4
    Następnie usuwamy z zaznaczenia obszary leżące na
    brzegu fotografii. Odwracamy zaznaczenie wykonując Za-
    znaczenie | Odwróć(teraz zaznaczona jest tylko kaseta),
    po czym wybieramy odręczne zaznaczanie obszarów i ob-
    rysowujemy kasetę. Pamiętajmy, by w opcjach odręczne-
    go zaznaczania obszarów przestawić działanie narzędzia
    na tworzenie części wspólnej z bieżącym zaznaczeniem.
    Krok 6
    Odwracamy zaznaczenie Zaznaczenie | Odwróć, zao-
    krąglamy je promieniem 5, a następnie czyścimy ope-
    racją Zaznaczenie | Wyczyść. Na zakończenie po-
    nownie odwracamy zaznaczenie, po czym zapisujemy
    otrzymany obraz jako kaseta.xcf.
    Krok 1
    Otwieramy plik kaseta.jpg.
    ĆWICZENIE CZWARTE
    – LAMBORGHINI
    Krok 2
    Modyfikujemy poziomy kolorów zdjęcia. W oknie dia-
    logowym Warstwa | Kolory | Poziomy naciskamy
    przycisk ustalający kolor biały wszystkich kanałów, po
    czym klikamy zdjęcie w miejsce oznaczone literą K.
    Przyciskiem OK zamykamy okno dialogowe Poziomy.
    Zaczynamy
    Otrzymujemy
    od tego obrazu
    ten obraz
    Krok 1
    Otwieramy plik lamborghini.jpg.
    Tryb Część wspólna z bieżącym zaznaczeniem
    A – Okno dialogowe ustalające właściwości
    zaznaczenia odręcznego
    Klikamy podwójnie ikonę Odręczne zaznaczanie ob-
    szaróww narzędziówce. W oknie dialogowym ustalamy
    tryb pracy Część wspólna z bieżącym zaznaczeniem.
    INTERNET.styczeń.2006
    www.mi.com.pl
    91
    C
    M
    Y
    K
    GRAFIKA NA STRONY WWW
    Krok 2
    Magiczną różdżką do zaznaczania sąsiadujących ob-
    szarów klikamy punkt oznaczony literą K. Próg róż-
    dżki powinien wynosić 30.
    Krok 4
    Powiększamy widok klawiszem +. Następnie
    tak przewijamy rysunek, by widoczny był powię-
    kszony spojler samochodu. Przytrzymując kla-
    wisz Shift klikamy miejsca oznaczone białymi
    kropkami.
    Krok 7
    Ostatnim obszarem, który należy poprawić są lewe
    drzwi samochodu. Postępujemy identycznie jak po-
    przednio: przytrzymując klawisz Shift klikamy wielo-
    krotnie magiczną różdżką o progu 10.
    Krok 3
    Przytrzymujemy klawisz Shift i kolejno klikamy punkty
    zaznaczone na rysunku czarnymi kropkami. Aktywnym
    narzędziem powinna być różdżka o progu 30.
    Krok 5
    Przewijamy nieco rysunek i przystępujemy do za-
    znaczenia obszarów otaczających tylny spojler. Ob-
    szary te mają znacznie mniejszy kontrast. Zatem
    zmniejszamy próg magicznej różdżki do 10 i przy-
    trzymując klawisz Shift klikamy miejsca zaznaczone
    kropkami.
    Krok 8
    Otrzymaliśmy selekcję, która niemal dokładnie
    przylega do samochodu. Zaznaczonym obszarem
    jest obszar otaczający samochód.
    Krok 6
    W podobny sposób zaznaczamy obszar nad dachem
    samochodu. Tym razem potrzebne będzie wiele
    kliknięć magicznej różdżki.
    Krok 9
    Odwracamy selekcję (Ctrl+I) tak, by zaznaczyć
    samochód. Teraz selekcję zmniejszamy o dwa piksele
    (Zaznaczenie | Zmniejsz), by ponownie ją powiększyć
    (Zaznaczenie | Powiększ) również o dwa piksele.
    W ten sposób usuniemy część poszarpań i dziur na
    brzegu zaznaczenia. Na koniec zaznaczenie zaokrągla-
    my promieniem dziesięciopikselowym (Zaznaczenie |
    Zaokrąglij), po czym odwracamy i czyścimy (Edycja |
    Wyczyść). Otrzymany obraz zapisujemy do pliku lam-
    gorghini.xcf
    92
    INTERNET.styczeń.2006
    www.mi.com.pl
    n
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.