Strona startowa
Fotografujemy Akwarium(1), AKWARIUM
Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012
Fotogea 2011. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • divina.keep.pl

  • Fotografowanie fajerwerków, fotografia

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Fotografowanie fajerwerków
    Fotografowanie ogni sztucznych nie jest wbrew pozorom trudne. Aby wykonać
    efektowne ujęcie sylwestrowych fajerwerków, wystarczy przestrzegać kilku
    zasad przedstawionych poniżej.
    Pierwszą rzeczą, jaką powinniśmy się zająć, jest przygotowanie sprzętu potrzebnego do
    fotografowania ogni sztucznych. Poniższa lista to tylko propozycja ekwipunku i w zależności
    od indywidualnych preferencji danej osoby może być ona różna. Oprócz aparatu i
    obiektywów, w plener warto zabrać ze sobą:
    1. statyw,
    2. latarkę,
    3. dodatkową baterię do aparatu,
    4. wężyk spustowy lub pilot zdalnego sterowania,
    5. dodatkową kartę pamięci.
    Ponieważ czas sylwestra to na naszej szerokości geograficznej okres zimowy, warto się ciepło
    ubrać i zaopatrzyć w napoje rozgrzewające. Dodatkową, naładowaną baterię przechowujmy w
    wewnętrznej kieszeni kurtki, tak aby stale była ogrzewana. W niskich temperaturach energia z
    akumulatorów potrafi uciekać w zastraszającym tempie, dlatego warto mieć dodatkowy
    egzemplarz. Nie zapomnijmy o naszykowaniu dodatkowej karty pamięci, która będzie
    sformatowana i gotowa do użycia w każdym momencie. Zdjęcia będziemy wykonywać po
    zmroku, więc dodatkowe oświetlenie w postaci latarki również się przyda.
    Dobór odpowiedniej lokalizacji też
    będzie istotną sprawą. Jeżeli chcemy
    skupić się tylko na samych
    fajerwerkach i nie interesuje nas
    miejsce pokazu, to unikajmy
    punktów otoczonych przez wysokie
    budynki, wieże, latarnie uliczne czy
    też drzewa. Podczas fotografowania
    tego rodzaju obiekty będą nam tylko
    przeszkadzać. Inaczej będzie
    strona 1 / 5
    Fotografowanie fajerwerków
    wyglądał dobór dogodnej miejscówki, jeżeli zadanie, jakie sobie postawimy, będzie zakładać
    uwiecznienie nie tylko samych ogni, ale także scenerii w jakiej odbywa się pokaz. W takim
    wypadku dobrze jest przybyć na miejsce odpowiednio wcześnie i przemyśleć zawczasu
    kompozycję kadrów, jakie będziemy chcieli wykonać. Niezwykle efektownie będą wyglądać
    fajerwerki nad rzeką czy jeziorem. Ich odbicie na tafli wody stworzy niesamowity efekt, jeżeli
    tylko przygotujemy się do tego rodzaju zdjęć. Jeśli pokaz odbywa się w jakimś
    charakterystycznym miejscu, warto spróbować umieścić w kadrze jakąś budowlę kojarzącą
    się z tym miejscem, wraz z rozbłyskami fajerwerków. Dobrą miejscówką do fotografowania
    pokazów ogni sztucznych będą balkony, dachy, wzgórza czy tez mosty, czyli miejsca, które
    pozwolą nam ustawić się powyżej poziomu ziemi.
    Zdjęcia będziemy wykonywać z długimi czasami ekspozycji, w związku z czym użycie
    statywu wydaje się koniecznością. Dzięki niemu będziemy mogli uwiecznić wybuchy
    fajerwerków wraz z pięknie zarysowanym rozbłyskiem, którego obraz będzie nam się
    kojarzył z kielichem kwiatu lub gwiazdą. Zdjęcia wykonywane z ręki będą się
    charakteryzować pofalowanym i rozmazanym obrazem, co w zdecydowanej większości
    wypadków wygląda nieatrakcyjnie. Aby uniknąć poruszenia aparatu, należy również (oprócz
    statywu) skorzystać z wężyka spustowego lub pilota zdalnego sterowania. Obydwa
    rozwiązania pozwalają otworzyć migawkę w momencie, który nam odpowiada, a co
    najważniejsze – możemy to zrobić bez konieczności bezpośredniego dotykania korpusu
    aparatu. W niektórych sytuacjach nawet najdelikatniejsze muśniecie obudowy może
    spowodować, że zdjęcie będzie nieostre.
    Najłatwiej jest wykonywać zdjęcia przy użyciu szerokokątnego obiektywu. Zbyt szerokie
    ujęcie zawsze możemy łatwo i szybko skadrować przy pomocy nawet najprostszego
    programu do obróbki zdjęć. Dobrze jest więc rozpocząć swoją przygodę z fotografowaniem
    fajerwerków właśnie od obiektywów krótkoogniskowych. Nie obawiajmy się też tego, że nie
    dysponujemy bardzo jasnymi i drogimi szkłami – nawet najprostszy, kitowy obiektyw
    świetnie się sprawdzi. Osoby lubiące eksperymentowanie powinny też zwrócić swoją uwagę
    w stronę teleobiektywów, ponieważ one pozwolą na "zbliżenie" eksplozji i zarejestrowanie
    bardzo efektownych zdjęć. Jednak trzeba się uzbroić w cierpliwość, ponieważ węższy kąt
    strona 2 / 5
    Fotografowanie fajerwerków
    widzenia teleobiektywów utrudni nam zadanie. Trzeba będzie wykonać znacznie więcej ujęć,
    aby trafić w miejsce rozbłysku fajerwerku.
    Na zdjęciach fajerwerków chodzi
    między innymi o to, aby pokazać
    piękne kolory, jakie towarzyszą
    pokazom pirotechnicznym. Taki
    cel najłatwiej jest osiągnąć
    poprzez stosowanie niskich
    czułości – rzędu 100 lub 200 ISO.
    Unikajmy wykorzystywania
    wyższych ustawień, ponieważ
    będzie to skutkować spadkiem
    jakości fotografii. Chodzi o uniknięcie szumu degradującego obraz, ale też o barwy – im
    wyższe ISO tym gorsza kolorystyka.
    Automatyczne nastawianie ostrości
    podczas fotografowania ogni
    sztucznych jest praktycznie
    nieprzydatne. Ostrość powinniśmy
    wyregulować z pomocą skali odległości
    ostrzenia, którą posiada zdecydowana
    większość produkowanych obecnie
    obiektywów niezależnie od marki i
    rodzaju. Niestety, nie wszystkie
    obiektywy kitowe taką skalę posiadają i dlatego najprościej jest posłużyć się metodą "na oko"
    Pierścień ostrości należy przesunąć do oporu w stronę najdalszej odległości, a następnie
    delikatnie cofnąć.
    Jeżeli nasz obiektyw posiada skalę odległości
    ostrzenia, to do ustalenia właściwej odległości
    możemy użyć znacznika nieskończoności – ustawmy
    strona 3 / 5
    Fotografowanie fajerwerków
    odległość tak, aby podziałka znalazła się pośrodku symbolu nieskończoności lub w miejscu
    tak opisanym. Najbardziej poprawną metodą będzie jednak wyznaczenie odległości
    hiperfokalnej. Użycie tego sposobu da nam pewność, że głębia ostrości obejmie wszystko to,
    co chcemy uwiecznić na zdjęciu. Odległość hiperfokalną można łatwo wyznaczyć z pomocą
    które są dostępne w internecie, również w formie małych
    aplikacji przygotowanych dla telefonów.
    Korzystajmy z manualnego trybu pracy aparatu, w którym mamy
    pełną kontrolę nad wszystkimi parametrami ekspozycji. Czas
    otwarcia migawki powinien być długi i wynosić przynajmniej jedną
    sekundę. Najlepszym rozwiązaniem może się jednak okazać tzw.
    "czas B", w którym aparat kontynuuje naświetlanie tak długo, jak
    długo wciśnięty jest spust migawki.
    Ponieważ ognie sztuczne są obiektami bardzo jasnymi, można śmiało przymykać przysłonę,
    nawet w sytuacji, gdy wybraliśmy niskie ISO. Do odpowiedniego ustawienia dojdziemy
    metodą prób i błędów, dlatego warto po zakończeniu naświetlania pierwszych ujęć, sprawdzić
    wynik na ekranie LCD aparatu i skontrolować histogram. Eksperymentowanie najlepiej jest
    zacząć od wartości f/8,0 lub f/11 i w razie konieczności przymknąć(f/13; f/16...) lub otworzyć
    (f/5,6; f/4,0...) przysłonę. Pamiętajmy o tym, że im więcej równoczesnych rozbłysków
    fajerwerków na niebie, tym więcej jest światła docierającego do matrycy aparatu. Im
    potężniejszy i bardziej spektakularny jest pokaz, tym mocniej będziemy musieli przymykać
    przysłonę aby uniknąć przepaleń.
    Jeżeli posiadany przez nas aparat lub obiektyw jest wyposażony w stabilizację obrazu,
    pamiętajmy o tym, aby ją wyłączyć niezależnie od tego, jaki jest jej rodzaj. Statyw powinien
    stabilizować aparat i on wykona to najlepiej. Nawet najbardziej wyrafinowane mechanizmy
    stabilizacji obrazu nie będą w stanie nam pomóc przy czasach ekspozycji rzędu 1, 10 czy też
    30 sekund. Podobnie należy postąpić z fleszem. W zdecydowanej większości wypadków
    błyskająca lampa będzie zbędna i należy ją wyłączyć również dlatego, że pobiera cenną
    energię z baterii.
    strona 4 / 5
    Fotografowanie fajerwerków
    Na sam koniec warto też wspomnieć o tym, że fotografie dobrze jest zapisywać w formacie
    surowym (RAW), który zapewnia najwyższą możliwą jakość obrazu oraz daje ogromne pole
    do popisu przy późniejszej obróbce pliku na komputerze.
    Wszystkie powyższe porady powstały przy założeniu, że naszym narzędziem pracy będzie
    lustrzanka cyfrowa, jednak osoby dysponujące aparatami kompaktowymi także mogą się
    pokusić o fotografowanie fajerwerków. Jeżeli dysponujemy aparatem kompaktowym z
    wymienną optyką takim jak Olympus Pen lub Sony NEX, to możemy bez kłopotu przenieść
    "lustrzankowe" zasady bezpośrednio do naszego sprzętu. Bardzo dobrze sprawdzą się także
    zaawansowane kompakty takie jak
    czy
    ponieważ dają możliwość kontrolowania pracy aparatu także w
    trybach manualnych. Jeżeli nasz kompakt nie udostępnia ręcznej kontroli ekspozycji, to warto
    poszukać w menu trybu tematycznego "ognie sztuczne" lub "nocny krajobraz" ponieważ to
    one sprawdzą się najlepiej.
    strona 5 / 5
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.