Strona startowa
Fotografujemy Akwarium(1), AKWARIUM
Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012
Fotogea 2011. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • divina.keep.pl

  • Fotografowanie mgÅ‚y, fotografia

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Fotografowanie mgły
    Wyznaję zasadę, że aby lepiej fotografować, trzeba mieć wiedzę (niekiedy
    encyklopedyczną i martwą) o temacie zdjęciowym. Mgła jest właśnie takim
    zjawiskiem atmosferycznym. Wiedza o jego występowaniu, sposobach
    powstawania i rodzajach, ułatwia chociażby przewidzenie takich warunków,
    by niepotrzebnie nie wstawać wczesnym rankiem i po omacku nie szukać
    odpowiedniego planu zdjęć. Jestem zwolennikiem wykorzystania wszelkich
    możliwości ułatwienia pracy fotografa.
    Mgłą określa się unoszące się w powietrzu krople wody lub lodu. Ich średnica nie przekracza
    5 setnych milimetra. Mgła zawsze w jakiejś swojej części styka się z powierzchnią ziemi -
    tym różni się np. od nisko zawieszonej chmury.
    Mgła radiacyjna
    Spotykana jest przy bezchmurnym niebie,
    co ułatwia nocne wypromieniowanie
    energii cieplnej z ziemi w postaci fal
    podczerwonych (dł. 770-15000 nm). W
    warunkach nocnych nie istnieje dopływ
    promieniowania, więc niskie masy
    powietrza wychładzają się i gdy
    temperatura spadnie poniżej tzw. punktu
    rosy, para wodna ulega kondensacji, tworząc gęstą zawiesinę mikroskopijnych kropel wody -
    mgłę. Występuje ona zwykle najczęściej w warunkach obniżonego terenu, rynnach jeziornych
    i tym podobnych ukształtowaniach geologicznych, gdy silnie nawilgotniona ziemia
    wypromieniowuje wychładzającą się energię cieplną. Fotografowie powinni szukać ich nad
    dużymi połaciami terenu, a nie nad wodą, co spowodowane jest znacznie większą
    pojemnością cieplną zbiorników wodnych, powstrzymujących szybki spadek temperatury tuż
    nad ich powierzchnią, nie dopuszczając tym samym do kondensacji w powietrzu. Są to
    zwykle mgły niskie. Stosunkowo rzadko dochodzi do ich rozszerzenia przez wiatr nawet do
    strona 1 / 7
    Fotografowanie mgły
    około 300 m wysokości. A więc nagrzana, promieniująca ziemia, nocny spadek temperatury
    w niższych partiach terenu i bezchmurne niebo - szanse na mgłę radiacyjną przy takich
    warunkach pogodowych są największe.
    Mgła adwekcyjna
    W sensie logicznym jest
    odwrotnością mgły radiacyjnej.
    Powstaje dzięki napływowi
    nagrzanych mas nad wychłodzoną
    powierzchnię o temperaturze niższej
    od punktu rosy powietrza, które
    napływa. Pod wpływem jego stopniowego ochładzania się następuje kondensacja i
    formowanie mgły. Jest ona niezależna od pory roku i pory dnia, chociaż w umiarkowanych
    szerokościach geograficznych można zaobserwować ją częściej w okresie wiosennym i na
    początku lata. Występuje zwykle nad większymi akwenami wodnymi, stąd jej inna nazwa -
    mgła morska - i przy odpowiednio nasilonym wietrze (0.3-0.5 m/s do 5-7 m/s).
    Reasumując, poszukujący mgły fotograf musi pamiętać, że szybkie nagrzewanie się mas
    powietrznych nad lądem i ich przesunięcie z wiatrem nad dużo chłodniejsze zbiorniki wodne,
    daje efekt w postaci zamglenia adwekcyjnego. Takie zjawiska pogodowe spotyka się na
    polskim wybrzeżu, gdy po kilku ciepłych dniach bez wiatru, pojawia się ruch powietrza od
    lądu w kierunku chłodniejszej wody. Takie mgły na styku ziemi i morza potrafią być bardzo
    gęste i długotrwałe. W warunkach zimowych może zdarzyć się sytuacja odwrotna. To znad
    zbiornika wodnego nadciągnie ciepłe i wilgotne powietrze, i stykając się ze zmrożonym
    lądem, utworzy silne zamglenie. A zatem świadomość warunków powstawania mgły i
    możliwości znalezienia się w odpowiednim miejscu, by ją uchwycić, ma duże znaczenie.
    Mgła orograficzna
    Jest to kolejna modyfikacja mgieł m.in ze względu na miejsce występowania. Powstaje ona,
    gdy cieplejsze i wilgotne powietrze zetknie się z krawędzią dużo chłodniejszego zbocza góry.
    strona 2 / 7
    Fotografowanie mgły
    Kondensacja następuje w trakcie podnoszenia się ciepłych mas na terenach górskich, gdzie
    temperatura spada wraz z wysokością.
    Mgła parowania
    Najtrudniejsza do uchwycenia mgła
    ze względu na czas utrzymywania
    się. Jedna z bardziej subtelnych i
    selektywnych - prawdziwe
    wyzwanie dla fotografa. Można ją
    spotkać nad zbiornikami wodnymi,
    nie tylko dużymi, ale również nad
    małymi stawami, otoczonymi
    izolującą je warstwą drzew i zarośli.
    Mechanizm powstawania jest już
    nam znany. Parowanie cieplejszej
    wody w chłodnym otoczeniu daje
    możliwość uformowania się
    charakterystycznych oparów.
    Zjawisko to pojawia się również po
    deszczu.
    Mgła frontowa
    Pozostał jeszcze ostatni rodzaj
    mgieł naturalnych - mgły frontowe.
    Nie sposób ich przewidzieć bez szczegółowej i regularnej obserwacji meteorologicznej. Mało
    który fotograf ma na to czas. Warto jednak wiedzieć, że mgłę może wywołać zetknięcie
    dwóch mas powietrza - ciepłej i zimnej, w obrębie jednego frontu atmosferycznego.
    Smog
    Pośród rozlicznych rzeczy na tym świecie, człowiek stworzył także i mgłę. Spaliny, wyziewy
    kominowe, a dodatkowo odpowiednie wiatry i ukształtowanie terenu ułatwiają zbieranie się
    strona 3 / 7
    Fotografowanie mgły
    mgły sztucznej, artefaktycznej - jest to smog. Znakomitym miejscem do fotografowania
    takich anomalii są odpowiednio umiejscowione aglomeracje miejskie. Pod względem
    technicznym fotografowanie smogu nie jest odmienne, niż fotografowanie naturalnie
    powstałej mgły, z tą jednak różnicą, że długotrwałe przebywanie w otoczeniu zamglenia
    smogowego nie jest zdrowe i komfortowe.
    Technika
    Mając zatem szczegółową wiedzę o
    rożnych rodzajach mgieł i
    mechanizmach ich powstawania,
    tak intelektualnie wzbogacony
    fotograf powinien wiedzieć,
    chociażby mgliście widzieć w
    swojej wyobraźni, jaką mgłę
    chciałby uwiecznić na zdjęciach.
    Zależności jest wiele, ponieważ od
    rodzaju mgły zależy jej miejsce występowania, gęstość, czas utrzymywania się, czas
    kondensacji etc. Mgły orograficznej nie da się sfotografować, nie będąc wpierw w górach,
    natomiast mgła adwekcyjna wymaga np. dla mnie, osoby mieszkającej w Krakowie, dalekiej
    wyprawy nad Morze Bałtyckie lub Północne. Wszystko to podporządkowane jest ogólnej
    zasadzie, że fotograf powinien wiedzieć jak nazwać obiekt fotografowany, niezależnie czy
    jest to człowiek, rzecz czy zjawisko fizyko-chemiczne. Jeśli coś nazywamy, zaczynamy nad
    tym panować.
    Fotografowie - łowcy burz, mgieł i wszelkich innych zjawisk atmosferycznych, pochodzący z
    Polski i w ogóle naszej szerokości geograficznej zapewne niezmiernie się cieszą, ponieważ
    warunki klimatyczne tej części świata bardzo sprzyjają zamgleniom. Obrazy otrzymane w
    czasie fotografowania mgły cechują się zwykle rozmytymi konturami, obiekty mają
    wygaszone barwy, cała tonalność kadrów jest jakby wzięta z nierealnego świata -
    symbolicznie narysowanej rzeczywistości. Dlatego warto zadbać w czasie kadrowania o jakiś
    czytelny, główny motyw, który będzie spajał konstrukcję zdjęcia. Może być to drzewo, szereg
    strona 4 / 7
    Fotografowanie mgły
    latarni, postać, a nawet słońce. Ze względu na ogólne przyćmienie i rozproszenie oświetlenia
    umieszczenie słońca w kadrze nie spowoduje przeeksponowania tonów świateł. Obiekty
    główne powinny być ciemne, a nawet czarne - mgła złagodzi ich kontrastowość. Poza tym
    ogólne zasady kompozycji nie zmieniają się.
    Dobranie właściwej
    ekspozycji jest w
    fotografowaniu mgieł
    najtrudniejsze. Dzisiejsze
    aparaty nie posiadają już tzw.
    pomiaru integralnego czyli
    uśredniającego pomiar dla
    całej powierzchni kadru, a on
    jest najbardziej użyteczny w
    tej tematyce fotografii.
    Najlepiej jak wykorzystamy
    pomiar centralnie ważony względnie, dla bardziej doświadczonych, centralny. Dodatkowo,
    aby np. lepiej uwypuklić światło mieszające się z mgłą, skorzystajmy z kompensacji
    ekspozycji - zrobienie paru, a nawet parunastu zdjęć z wieloma ustawieniami, ekspozycja na
    światła lub tony ciemniejsze, pozwoli nam wybrać najlepsze kadry. Naświetleń dokonywać
    powinniśmy w trybie preselekcji przesłony i z przymkniętym obiektywem - od f/8 w górę.
    Dobór przedmiotów w kadrze musi być podporządkowany wyeksponowaniu perspektywy.
    Świat pogrążony we mgle ma zupełnie inną charakterystykę kontrastu niż zwykły pejzaż przy
    dobrej widoczności. Takie ograniczenie pola widzenia i głębokości rysunku
    perspektywicznego łatwo może doprowadzić do spłaszczenia kadru. Dzieje się tak, gdy
    fotografujemy we mgle przedmioty nie rozciągłe przestrzennie w kierunku patrzenia od
    fotografa do nieskończoności. Znalezienie i sfotografowanie obiektu zanikającego wraz z
    oddalaniem od aparatu, spowoduje wykorzystanie interesującej cechy zamglenia, a
    mianowicie percepcja kontrastu takiego kadru będzie sprawiać wrażenie plastyki, a jeśli
    strona 5 / 7
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.