![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Strona startowa Fotografujemy Akwarium(1), AKWARIUM Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012 Fotogea 2011. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 |
Fotografowanie mgÅ‚y, fotografia[ Pobierz całość w formacie PDF ]Fotografowanie mgły Wyznaję zasadę, że aby lepiej fotografować, trzeba mieć wiedzę (niekiedy encyklopedyczną i martwą) o temacie zdjęciowym. Mgła jest właśnie takim zjawiskiem atmosferycznym. Wiedza o jego występowaniu, sposobach powstawania i rodzajach, ułatwia chociażby przewidzenie takich warunków, by niepotrzebnie nie wstawać wczesnym rankiem i po omacku nie szukać odpowiedniego planu zdjęć. Jestem zwolennikiem wykorzystania wszelkich możliwości ułatwienia pracy fotografa. Mgłą określa się unoszące się w powietrzu krople wody lub lodu. Ich średnica nie przekracza 5 setnych milimetra. Mgła zawsze w jakiejś swojej części styka się z powierzchnią ziemi - tym różni się np. od nisko zawieszonej chmury. Mgła radiacyjna Spotykana jest przy bezchmurnym niebie, co ułatwia nocne wypromieniowanie energii cieplnej z ziemi w postaci fal podczerwonych (dł. 770-15000 nm). W warunkach nocnych nie istnieje dopływ promieniowania, więc niskie masy powietrza wychładzają się i gdy temperatura spadnie poniżej tzw. punktu rosy, para wodna ulega kondensacji, tworząc gęstą zawiesinę mikroskopijnych kropel wody - mgłę. Występuje ona zwykle najczęściej w warunkach obniżonego terenu, rynnach jeziornych i tym podobnych ukształtowaniach geologicznych, gdy silnie nawilgotniona ziemia wypromieniowuje wychładzającą się energię cieplną. Fotografowie powinni szukać ich nad dużymi połaciami terenu, a nie nad wodą, co spowodowane jest znacznie większą pojemnością cieplną zbiorników wodnych, powstrzymujących szybki spadek temperatury tuż nad ich powierzchnią, nie dopuszczając tym samym do kondensacji w powietrzu. Są to zwykle mgły niskie. Stosunkowo rzadko dochodzi do ich rozszerzenia przez wiatr nawet do strona 1 / 7 Fotografowanie mgły około 300 m wysokości. A więc nagrzana, promieniująca ziemia, nocny spadek temperatury w niższych partiach terenu i bezchmurne niebo - szanse na mgłę radiacyjną przy takich warunkach pogodowych są największe. Mgła adwekcyjna W sensie logicznym jest odwrotnością mgły radiacyjnej. Powstaje dzięki napływowi nagrzanych mas nad wychłodzoną powierzchnię o temperaturze niższej od punktu rosy powietrza, które napływa. Pod wpływem jego stopniowego ochładzania się następuje kondensacja i formowanie mgły. Jest ona niezależna od pory roku i pory dnia, chociaż w umiarkowanych szerokościach geograficznych można zaobserwować ją częściej w okresie wiosennym i na początku lata. Występuje zwykle nad większymi akwenami wodnymi, stąd jej inna nazwa - mgła morska - i przy odpowiednio nasilonym wietrze (0.3-0.5 m/s do 5-7 m/s). Reasumując, poszukujący mgły fotograf musi pamiętać, że szybkie nagrzewanie się mas powietrznych nad lądem i ich przesunięcie z wiatrem nad dużo chłodniejsze zbiorniki wodne, daje efekt w postaci zamglenia adwekcyjnego. Takie zjawiska pogodowe spotyka się na polskim wybrzeżu, gdy po kilku ciepłych dniach bez wiatru, pojawia się ruch powietrza od lądu w kierunku chłodniejszej wody. Takie mgły na styku ziemi i morza potrafią być bardzo gęste i długotrwałe. W warunkach zimowych może zdarzyć się sytuacja odwrotna. To znad zbiornika wodnego nadciągnie ciepłe i wilgotne powietrze, i stykając się ze zmrożonym lądem, utworzy silne zamglenie. A zatem świadomość warunków powstawania mgły i możliwości znalezienia się w odpowiednim miejscu, by ją uchwycić, ma duże znaczenie. Mgła orograficzna Jest to kolejna modyfikacja mgieł m.in ze względu na miejsce występowania. Powstaje ona, gdy cieplejsze i wilgotne powietrze zetknie się z krawędzią dużo chłodniejszego zbocza góry. strona 2 / 7 Fotografowanie mgły Kondensacja następuje w trakcie podnoszenia się ciepłych mas na terenach górskich, gdzie temperatura spada wraz z wysokością. Mgła parowania Najtrudniejsza do uchwycenia mgła ze względu na czas utrzymywania się. Jedna z bardziej subtelnych i selektywnych - prawdziwe wyzwanie dla fotografa. Można ją spotkać nad zbiornikami wodnymi, nie tylko dużymi, ale również nad małymi stawami, otoczonymi izolującą je warstwą drzew i zarośli. Mechanizm powstawania jest już nam znany. Parowanie cieplejszej wody w chłodnym otoczeniu daje możliwość uformowania się charakterystycznych oparów. Zjawisko to pojawia się również po deszczu. Mgła frontowa Pozostał jeszcze ostatni rodzaj mgieł naturalnych - mgły frontowe. Nie sposób ich przewidzieć bez szczegółowej i regularnej obserwacji meteorologicznej. Mało który fotograf ma na to czas. Warto jednak wiedzieć, że mgłę może wywołać zetknięcie dwóch mas powietrza - ciepłej i zimnej, w obrębie jednego frontu atmosferycznego. Smog Pośród rozlicznych rzeczy na tym świecie, człowiek stworzył także i mgłę. Spaliny, wyziewy kominowe, a dodatkowo odpowiednie wiatry i ukształtowanie terenu ułatwiają zbieranie się strona 3 / 7 Fotografowanie mgły mgły sztucznej, artefaktycznej - jest to smog. Znakomitym miejscem do fotografowania takich anomalii są odpowiednio umiejscowione aglomeracje miejskie. Pod względem technicznym fotografowanie smogu nie jest odmienne, niż fotografowanie naturalnie powstałej mgły, z tą jednak różnicą, że długotrwałe przebywanie w otoczeniu zamglenia smogowego nie jest zdrowe i komfortowe. Technika Mając zatem szczegółową wiedzę o rożnych rodzajach mgieł i mechanizmach ich powstawania, tak intelektualnie wzbogacony fotograf powinien wiedzieć, chociażby mgliście widzieć w swojej wyobraźni, jaką mgłę chciałby uwiecznić na zdjęciach. Zależności jest wiele, ponieważ od rodzaju mgły zależy jej miejsce występowania, gęstość, czas utrzymywania się, czas kondensacji etc. Mgły orograficznej nie da się sfotografować, nie będąc wpierw w górach, natomiast mgła adwekcyjna wymaga np. dla mnie, osoby mieszkającej w Krakowie, dalekiej wyprawy nad Morze Bałtyckie lub Północne. Wszystko to podporządkowane jest ogólnej zasadzie, że fotograf powinien wiedzieć jak nazwać obiekt fotografowany, niezależnie czy jest to człowiek, rzecz czy zjawisko fizyko-chemiczne. Jeśli coś nazywamy, zaczynamy nad tym panować. Fotografowie - łowcy burz, mgieł i wszelkich innych zjawisk atmosferycznych, pochodzący z Polski i w ogóle naszej szerokości geograficznej zapewne niezmiernie się cieszą, ponieważ warunki klimatyczne tej części świata bardzo sprzyjają zamgleniom. Obrazy otrzymane w czasie fotografowania mgły cechują się zwykle rozmytymi konturami, obiekty mają wygaszone barwy, cała tonalność kadrów jest jakby wzięta z nierealnego świata - symbolicznie narysowanej rzeczywistości. Dlatego warto zadbać w czasie kadrowania o jakiś czytelny, główny motyw, który będzie spajał konstrukcję zdjęcia. Może być to drzewo, szereg strona 4 / 7 Fotografowanie mgły latarni, postać, a nawet słońce. Ze względu na ogólne przyćmienie i rozproszenie oświetlenia umieszczenie słońca w kadrze nie spowoduje przeeksponowania tonów świateł. Obiekty główne powinny być ciemne, a nawet czarne - mgła złagodzi ich kontrastowość. Poza tym ogólne zasady kompozycji nie zmieniają się. Dobranie właściwej ekspozycji jest w fotografowaniu mgieł najtrudniejsze. Dzisiejsze aparaty nie posiadają już tzw. pomiaru integralnego czyli uśredniającego pomiar dla całej powierzchni kadru, a on jest najbardziej użyteczny w tej tematyce fotografii. Najlepiej jak wykorzystamy pomiar centralnie ważony względnie, dla bardziej doświadczonych, centralny. Dodatkowo, aby np. lepiej uwypuklić światło mieszające się z mgłą, skorzystajmy z kompensacji ekspozycji - zrobienie paru, a nawet parunastu zdjęć z wieloma ustawieniami, ekspozycja na światła lub tony ciemniejsze, pozwoli nam wybrać najlepsze kadry. Naświetleń dokonywać powinniśmy w trybie preselekcji przesłony i z przymkniętym obiektywem - od f/8 w górę. Dobór przedmiotów w kadrze musi być podporządkowany wyeksponowaniu perspektywy. Świat pogrążony we mgle ma zupełnie inną charakterystykę kontrastu niż zwykły pejzaż przy dobrej widoczności. Takie ograniczenie pola widzenia i głębokości rysunku perspektywicznego łatwo może doprowadzić do spłaszczenia kadru. Dzieje się tak, gdy fotografujemy we mgle przedmioty nie rozciągłe przestrzennie w kierunku patrzenia od fotografa do nieskończoności. Znalezienie i sfotografowanie obiektu zanikającego wraz z oddalaniem od aparatu, spowoduje wykorzystanie interesującej cechy zamglenia, a mianowicie percepcja kontrastu takiego kadru będzie sprawiać wrażenie plastyki, a jeśli strona 5 / 7 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |