![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Strona startowa Fotografujemy Akwarium(1), AKWARIUM Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010 Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012 Fotogea 2011. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011 |
Fotografowanie z zewnÄ™trznÄ… lampÄ… bÅ‚yskowÄ…, fotografia[ Pobierz całość w formacie PDF ]Fotografowanie z dedykowaną lampą błyskową Spis treści 1. Wstęp....................................................................................................................2 2. Sprawić, by światło lampy błyskowej nie wyglądało jak flesz..............................3 3. Lampa błyskowa + światło zastane......................................................................6 4. Rozciąganie czasu................................................................................................8 5. Odbity flesz.........................................................................................................14 6. Zdalne wyzwalanie lampy błyskowej w trybie TTL.............................................19 7. Używanie lampy błyskowej w plenerze...............................................................20 8. Techniki pomiaru światła...................................................................................23 9. Korekta lampy błyskowej...................................................................................29 10. Więcej przykładów użycia odbitego światła flesza...........................................33 11. Tylko światło zastane.......................................................................................36 12. Użycie histogramu w celu dobrania parametrów ekspozycji............................38 13. Lampa błyskowa + sztuczne ognie...................................................................40 14. Kontrolowanie kontrastu fleszem.....................................................................41 15. Bezpośrednie światło z lampy błyskowej..........................................................44 16. Przykład błysku wypełniającego.......................................................................47 17. Uchwyty do lamp błyskowych...........................................................................49 strona 1 / 50 Fotografowanie z dedykowaną lampą błyskową 1. Wstęp Jako fotografowie zawsze szukamy idealnego światła. Jednak jakość światła zastanego nie zawsze jest perfekcyjna. Właściwie mało kiedy jest idealnie. Uważam jednak, że używając flesza mądrze, jestem w stanie poprawić lub zdominować światło zastane. Staranne użycie lampy błyskowej daje mi kontrolę nad światłem, a w związku z tym nad wyglądem moich fotografii - jeśli zaakceptowałem światło zastane. Zamiast czekać na idealne światło wykorzystuję co jest... i dodaję flesza, by uzyskać najlepsze efekty w danej sytuacji. Kilka rzeczy, które należy wyjaśnić w pierwszej kolejności: • W zamyśle porady te zostały napisane, aby pomóc innym fotografom, którzy zmagają się z lampami błyskowymi instalowanymi na aparacie. Zostały jednak napisane również jako reakcja przeciw snobizmowi purystów, którzy upierają się, aby używać wyłącznie światła zastanego - nawet jeśli wygląda to koszmarnie. • Fotografie na następnych kilku stronach są wyłącznie ze ślubów. • Jednak nie należy sądzić, że dotyczy to wyłącznie ślubów. Opisywane techniki są możliwe do zastosowania w większości dziedzin fotograficznych. Tak się jednak składa, że większość moich zleceń fotograficznych to śluby i było mi łatwiej znaleźć przykłady z mojej pracy. • Posiadam i używam zarówno system Nikona jak i Canona. Używałem lub używam nadal Nikony D2x, D2H, D200, D100, Canony 1Dmk2, 1Dmk2N oraz Fuji S2. Dlatego opisywane techniki, w większości przypadków, są niezależne od systemu. • Wszystkie zamieszczone tutaj zdjęcia zostały zrobione aparatami cyfrowymi. Są one niezmiernie pomocnymi narzędziami podczas nauki sztuki fotografowania. Jednak opisywane techniki mają zastosowanie również dla aparatów analogowych. • Ponadto, pokazywane tu zdjęcia są bardzo mało lub wcale nie obrabiane w Photoshopie. Korygowałem jednak balans bieli, dopracowywałem również ekspozycję i kontrast fotografii w ramach ogólnej obróbki RAWów. strona 2 / 50 Fotografowanie z dedykowaną lampą błyskową • Zawsze używam aparatu w trybie manualnym z bardzo konkretnego powodu. Jeśli zaś chodzi o flesza, to korzystam zarówno z trybu TTL (jeśli ja lub fotografowany obiekt nie jesteśmy statyczni), jak i trybu manualnego (jeżeli obiekt jest statyczny w stosunku do lampy błyskowej). • I w końcu, gdy mówię o lampie błyskowej zamontowanej na aparacie (lub po prostu o lampie błyskowej - przyp. tłumacza), to nie mam na myśli wyskakującej lampy wbudowanej w aparat, ale prawdziwą, dedykowaną lampę błyskową na gorącej stopce. 2. Sprawić, by światło lampy błyskowej nie wyglądało jak flesz Jestem nałogowym użytkownikiem lampy błyskowej - większość moich fotografii zawiera błysk flesza w ten czy inny sposób. Ale próbuję ukryć ten fakt. Prawie zawsze mam lampę błyskową na aparacie, lecz staram się rozproszyć lub odbić jej światło gdzie tylko się da. Używam tak mało bezpośrednich błysków, jak tylko się da, z wyjątkiem zdjęć na zewnątrz, gdzie korzystam z dostępnego światła, a lampy używam tylko do rozjaśnienia cieni i redukcji kontrastu. Jednak czasami najlepiej jest zdominować światło zastane fleszem, starając się jednak, aby wyglądało to naturalnie, tzn. nie jak flesz. Zacznijmy od tych kilku zdjęć. Wszystkie zostały wykonane z lampą błyskową na aparacie. Zwróć jednak uwagę, że nie ma na nich zauważalnego cienia flesza. Absolutnie nie znoszę wyraźnego cienia flesza. Więc oto ideał, do którego zawsze dążę: nie powinno być oczywistym, że nie użyłem światła zastanego. Nie zawsze jest to możliwe, ale staram się o to na każdej fotografii. Zdjęcie poniżej (ilustracja 1) wykonałem na przysłonie f2, a światło lampy błyskowej odbiłem dokładnie za sobą od wnętrza pokoju, aby rozjaśnić cienie. Zauważ, nie ma ŻADNYCH cieni od flesza. strona 3 / 50 Fotografowanie z dedykowaną lampą błyskową Specjalnie nie użyłem dyfuzora, ponieważ skierowałby on zbyt dużo światła na wprost. Potrzebowałem, żeby całe światło było niebezpośrednie. Wybór parametrów był podyktowany dostępnym światłem i jedynie musnąłem światłem lampy błyskowej odbitym od olbrzymiego wnętrza pokoju za mną. Przy f2 i jako błysk wypełniający, nie musiałem odpalać megawatów światła z mojego flesza. Ilustracja 1: Nikon D2H Nikkor 85mm f1.41/125 s @ f2 @ ISO 400tryb manualny, pomiar matrycowyflesz w trybie TTL: -1,7 EV Światło lampy błyskowej odbite ponad moim lewym ramieniem. Zauważ, że NIE ma bezpośredniego błysku, a zatem brak cieni od flesza (ilustracja 2). Krótki czas migawki był świadomym wyborem, aby uniknąć przepalenia witraża i zachować jego kolory. Panna młoda była w całości oświetlona przez odbite światło lampy błyskowej, a więc kontrolując czas otwarcia migawki (przy wybranej przysłonie i ISO), mogłem Ilustracja 2: Dokładne parametry:Nikon D2H Nikkor 28-70mm f2.81/250 s @ f4 @ ISO 400tryb manualny, pomiar matrycowy, flesz w trybie TTL: +1 EV strona 4 / 50 Fotografowanie z dedykowaną lampą błyskową dobrać odpowiednią ekspozycję dla witraża. Odbiłem światło od tych piaskowych ścian, co miało wpływ na kolory, ale ponieważ robię zdjęcia wyłącznie w RAWach, nie było problemem skorygowanie balansu bieli. Na powyższych dwóch fotografiach (ilustracja 1 i 2) ustawione były różne kompensacje błysku lampy. Na pierwszym zdjęciu flesz został użyty jako subtelne wypełnienie i dlatego użyta została ujemna kompensacja. Na drugim zdjęciu twarz panny młodej była w całości oświetlona lampą błyskową. Stąd mój flesz był jedynym źródłem światła. Więc normalnie zacząłbym gdzieś od kompensacji 0 EV. Jednak z doświadczenia wiedziałem, że jasna cera, biel sukni i tylne światło wpłyną na siłę błysku flesza. Dlatego użyłem dodatniej kompensacji. Na następnym zdjęciu odbiłem światło lampy błyskowej od ściany stojącej dokładnie za mną. Jedną z najlepszych rad jaką mogę dać odnośnie używania odbitego światła flesza, to nie zapędzać się w kozi róg myśleniem, że potrzebny jest sufit nad głową, żeby odbić światło. Rozejrzyj się wokół za innymi powierzchniami, których można użyć. Sprawiając, że moje źródło światła jest większe niż powierzchnia palnika lampy, natychmiast przyczyniam się do jego zmiękczenia. I to jest właśnie powodem, dla którego odbijamy światło flesza. Zanim ustawiłem to ujęcie (ilustracja 3), zrobiłem kilka zdjęć próbnych, aby zobaczyć, czy światła miejskie są poprawnie naświetlone. Dopiero potem ustawiłem parę. Ponieważ chciałem się przemieszczać, zdecydowałem się ustawić lampę w tryb TTL zamiast manualnego. Oznaczało to jednak, że musiałem stosować bracketing i sterować kompensacją flesza. Ilustracja 3: Canon 24mm f1.41/20 s @ f4 @ ISO 640 tryb manualny, pomiar matrycowy flesz w trybie TTL: -1,7 EV Długi czas otwarcia migawki potrzebny był do zarejestrowania świateł miejskich. Ponieważ flesz i strona 5 / 50 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |