Strona startowa
Fotografujemy Akwarium(1), AKWARIUM
Fotogea 2010. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 01, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 02, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 11, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Fotogea 2010. 12, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010
Flick Flack - Keyboard, Zewnętrzny, Muzyka (Nauka), keyboard
Fotogea 2011. 04, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2011. 03, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fotogea 2012. 09, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2012
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • divina.keep.pl

  • Fotografowanie z zewnętrzną lampą błyskową(1), Fotografia, Fotografia 1

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Fotografowanie z dedykowaną lampą błyskową
    Spis treści
    1. Wstęp....................................................................................................................2
    2. Sprawić, by światło lampy błyskowej nie wyglądało jak flesz..............................3
    3. Lampa błyskowa + światło zastane......................................................................6
    4. Rozciąganie czasu................................................................................................8
    5. Odbity flesz.........................................................................................................14
    6. Zdalne wyzwalanie lampy błyskowej w trybie TTL.............................................19
    7. Używanie lampy błyskowej w plenerze...............................................................20
    8. Techniki pomiaru światła...................................................................................23
    9. Korekta lampy błyskowej...................................................................................29
    10. Więcej przykładów użycia odbitego światła flesza...........................................33
    11. Tylko światło zastane.......................................................................................36
    12. Użycie histogramu w celu dobrania parametrów ekspozycji............................38
    13. Lampa błyskowa + sztuczne ognie...................................................................40
    14. Kontrolowanie kontrastu fleszem.....................................................................41
    15. Bezpośrednie światło z lampy błyskowej..........................................................44
    16. Przykład błysku wypełniającego.......................................................................47
    17. Uchwyty do lamp błyskowych...........................................................................49
    strona 1 / 50
    Fotografowanie z dedykowaną lampą błyskową
    1. Wstęp
    Jako fotografowie zawsze szukamy idealnego światła. Jednak jakość światła zastanego nie
    zawsze jest perfekcyjna. Właściwie mało kiedy jest idealnie.
    Uważam jednak, że używając flesza mądrze, jestem w stanie poprawić lub zdominować
    światło zastane. Staranne użycie lampy błyskowej daje mi kontrolę nad światłem, a w
    związku z tym nad wyglądem moich fotografii - jeśli zaakceptowałem światło zastane.
    Zamiast czekać na idealne światło wykorzystuję co jest... i dodaję flesza, by uzyskać
    najlepsze efekty w danej sytuacji.
    Kilka rzeczy, które należy wyjaśnić w pierwszej kolejności:
    • W zamyśle porady te zostały napisane, aby pomóc innym fotografom, którzy zmagają
    się z lampami błyskowymi instalowanymi na aparacie. Zostały jednak napisane
    również jako reakcja przeciw snobizmowi purystów, którzy upierają się, aby używać
    wyłącznie światła zastanego - nawet jeśli wygląda to koszmarnie.
    • Fotografie na następnych kilku stronach są wyłącznie ze ślubów.
    • Jednak nie należy sądzić, że dotyczy to wyłącznie ślubów. Opisywane techniki są
    możliwe do zastosowania w większości dziedzin fotograficznych. Tak się jednak
    składa, że większość moich zleceń fotograficznych to śluby i było mi łatwiej znaleźć
    przykłady z mojej pracy.
    • Posiadam i używam zarówno system Nikona jak i Canona. Używałem lub używam
    nadal Nikony D2x, D2H, D200, D100, Canony 1Dmk2, 1Dmk2N oraz Fuji S2.
    Dlatego opisywane techniki, w większości przypadków, są niezależne od systemu.
    • Wszystkie zamieszczone tutaj zdjęcia zostały zrobione aparatami cyfrowymi. Są one
    niezmiernie pomocnymi narzędziami podczas nauki sztuki fotografowania. Jednak
    opisywane techniki mają zastosowanie również dla aparatów analogowych.
    • Ponadto, pokazywane tu zdjęcia są bardzo mało lub wcale nie obrabiane w
    Photoshopie. Korygowałem jednak balans bieli, dopracowywałem również ekspozycję
    i kontrast fotografii w ramach ogólnej obróbki RAWów.
    strona 2 / 50
    Fotografowanie z dedykowaną lampą błyskową
    • Zawsze używam aparatu w trybie manualnym z bardzo konkretnego powodu. Jeśli zaś
    chodzi o flesza, to korzystam zarówno z trybu TTL (jeśli ja lub fotografowany obiekt
    nie jesteśmy statyczni), jak i trybu manualnego (jeżeli obiekt jest statyczny w stosunku
    do lampy błyskowej).
    • I w końcu, gdy mówię o lampie błyskowej zamontowanej na aparacie (lub po prostu o
    lampie błyskowej - przyp. tłumacza),
    to nie mam na myśli wyskakującej lampy
    wbudowanej w aparat, ale prawdziwą,
    dedykowaną lampę błyskową
    na gorącej
    stopce.
    2. Sprawić, by światło lampy błyskowej nie wyglądało jak flesz
    Jestem nałogowym użytkownikiem lampy błyskowej - większość moich fotografii zawiera
    błysk flesza w ten czy inny sposób. Ale próbuję ukryć ten fakt. Prawie zawsze mam lampę
    błyskową na aparacie, lecz staram się rozproszyć lub odbić jej światło gdzie tylko się da.
    Używam tak mało bezpośrednich błysków, jak tylko się da, z wyjątkiem zdjęć na
    zewnątrz, gdzie korzystam z dostępnego światła, a lampy używam tylko do rozjaśnienia cieni
    i redukcji kontrastu. Jednak czasami najlepiej jest zdominować światło zastane fleszem,
    starając się jednak, aby wyglądało to naturalnie, tzn. nie jak flesz.
    Zacznijmy od tych kilku zdjęć. Wszystkie zostały wykonane z lampą błyskową na
    aparacie. Zwróć jednak uwagę, że nie ma na nich zauważalnego cienia flesza. Absolutnie
    nie znoszę wyraźnego cienia flesza. Więc oto ideał, do którego zawsze dążę: nie powinno
    być oczywistym, że nie użyłem światła zastanego. Nie zawsze jest to możliwe, ale staram
    się o to na każdej fotografii.
    Zdjęcie poniżej (ilustracja 1) wykonałem na przysłonie f2, a światło lampy błyskowej
    odbiłem dokładnie za sobą od wnętrza pokoju, aby rozjaśnić cienie. Zauważ, nie ma
    ŻADNYCH cieni od flesza.
    strona 3 / 50
    Fotografowanie z dedykowaną lampą błyskową
    Specjalnie nie użyłem dyfuzora, ponieważ
    skierowałby on zbyt dużo światła na wprost.
    Potrzebowałem, żeby całe światło było
    niebezpośrednie. Wybór parametrów był
    podyktowany dostępnym światłem i jedynie
    musnąłem światłem lampy błyskowej odbitym od
    olbrzymiego wnętrza pokoju za mną. Przy f2 i jako
    błysk wypełniający, nie musiałem odpalać
    megawatów światła z mojego flesza.
    Ilustracja 1: Nikon D2H Nikkor 85mm
    f1.41/125 s @ f2 @ ISO 400tryb
    manualny, pomiar matrycowyflesz w
    trybie TTL: -1,7 EV
    Światło lampy błyskowej odbite ponad
    moim lewym ramieniem. Zauważ, że
    NIE ma bezpośredniego błysku, a zatem
    brak cieni od flesza (ilustracja 2).
    Krótki czas migawki był świadomym
    wyborem, aby uniknąć przepalenia
    witraża i zachować jego kolory. Panna
    młoda była w całości oświetlona przez
    odbite światło lampy błyskowej, a więc
    kontrolując czas otwarcia migawki (przy
    wybranej przysłonie i ISO), mogłem
    Ilustracja 2: Dokładne parametry:Nikon D2H Nikkor
    28-70mm f2.81/250 s @ f4 @ ISO 400tryb manualny,
    pomiar matrycowy, flesz w trybie TTL: +1 EV
    strona 4 / 50
    Fotografowanie z dedykowaną lampą błyskową
    dobrać odpowiednią ekspozycję dla witraża. Odbiłem światło od tych piaskowych ścian, co
    miało wpływ na kolory, ale ponieważ robię zdjęcia wyłącznie w RAWach, nie było
    problemem skorygowanie balansu bieli.
    Na powyższych dwóch fotografiach (ilustracja 1 i 2) ustawione były różne kompensacje
    błysku lampy. Na pierwszym zdjęciu flesz został użyty jako subtelne wypełnienie i dlatego
    użyta została ujemna kompensacja.
    Na drugim zdjęciu twarz panny młodej była w całości oświetlona lampą błyskową. Stąd mój
    flesz był jedynym źródłem światła. Więc normalnie zacząłbym gdzieś od kompensacji 0 EV.
    Jednak z doświadczenia wiedziałem, że jasna cera, biel sukni i tylne światło wpłyną na siłę
    błysku flesza. Dlatego użyłem dodatniej kompensacji.
    Na następnym zdjęciu odbiłem światło lampy błyskowej od ściany stojącej dokładnie za mną.
    Jedną z najlepszych rad jaką mogę dać odnośnie używania odbitego światła flesza, to nie
    zapędzać się w kozi róg myśleniem, że potrzebny jest sufit nad głową, żeby odbić światło.
    Rozejrzyj się wokół za innymi powierzchniami, których można użyć.
    Sprawiając, że moje źródło światła jest większe niż
    powierzchnia palnika lampy, natychmiast przyczyniam
    się do jego zmiękczenia. I to jest właśnie powodem, dla
    którego odbijamy światło flesza.
    Zanim ustawiłem to ujęcie (ilustracja 3), zrobiłem kilka
    zdjęć próbnych, aby zobaczyć, czy światła miejskie są
    poprawnie naświetlone. Dopiero potem ustawiłem parę.
    Ponieważ chciałem się przemieszczać, zdecydowałem
    się ustawić lampę w tryb TTL zamiast manualnego.
    Oznaczało to jednak, że musiałem stosować bracketing
    i sterować kompensacją flesza.
    Ilustracja 3: Canon 24mm f1.41/20 s @
    f4 @ ISO 640 tryb manualny, pomiar
    matrycowy flesz w trybie TTL: -1,7 EV
    Długi czas otwarcia migawki potrzebny był do
    zarejestrowania świateł miejskich. Ponieważ flesz i
    strona 5 / 50
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.