Strona startowa
Fizyka nurkowania, NURKOWANIE, teoria nurkowania
Fizjologia i choroby nurkowe, NURKOWANIE, teoria nurkowania(1)
Fizyka nurkowania, teoria nurkowania
Fizjologia i choroby nurkowe, teoria nurkowania
Feminism-and-Post-Feminism TEORIA, na studia, różne
Film.Noir.2007.PROPER.DVDRip.NODLABS, teksty - teoria kina
Fine Scale Modeler 2016 02, Modelarstwo
Fine Scale Modeler 2015 10, Modelarstwo
Fondue Recipes, Mega Cookbook and Recipes Collection
Friday The 13th Part VII - The New Blood (Piątek trzynastego 7 - Nowa krew),
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • plytydrogowe.keep.pl

  • Frater U'D' - Modele Magii, BM TEORIA I PRAKTYKA

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Modele Magii
    W trakcie poszukiwania nowych, coraz to efektywniejszych technik magii
    zdałem sobie sprawę, że kompozycyjne spojrzenie na historię magii jest
    dość użyteczne. Magowie zawsze przecież chcieli ująć teorię i praktykę w
    język swoich czasów. W zależności od poglądów na świat tworzyli różne
    modele magii.
    Mimo wszystko takie podejście jest nieco ryzykowne: same modele tak na
    prawdę nic nie wyjaśniają. Są tylko ilustracjami procesów, mimo że dość
    użytecznymi. Co więcej - zbytnia systematyzacja bardziej zaciemnia obraz
    niż wyjaśnia. I w żadnym wypadku nie powinno się popełniać błędu
    przeważającej części kabalistów - nie wolno mylić mapy z terenem.
    Zatem poniższe pięć (a raczej - cztery + jeden) modele magii powinny być
    postrzegane jako środki do zrozumienia praktycznych możliwości różnych
    systemów magii, a nie jako ostateczne teorie i/lub wyjaśnienie sposobu
    działania magii.
    Przyjęło się wyróżniać następujące modele:

    Model Spirytualny

    Model Energetyczny

    Model Psychologiczny

    Model Informacyjny

    Meta Model
    Model Spirytualny
    Jest to prawdopodobnie najstarszy z modeli magii, chociaż mógł on równie
    dobrze powstać po lub równocześnie z Modelem Energetycznym. Może być
    odnaleziony na całym świecie w kulturach szamańskich, jak również i w
    wielu religiach. Jego podstawową przesłanką jest istnienie innego świata
    zamieszkanego przez mniej lub bardziej autonomiczne byty takie jak duchy,
    anioły, demony, bogowie etc. Szaman lub mag jest osobą, która ma wstęp
    do tego świata. Zapewne wiele po nim podróżował, zdobył przyjaciół, pobił
    wrogów i/lub zyskał tam sprzymierzeńców i sługi [ang. 'servitors']. Jest to
    ważne, gdyż cała magia polega na obcowaniu z tymi bytami. Współczesne
    niemieckie określenie czarownicy, "Hexe", jest dobrą tego ilustracją.
    Pochodzi ono od starogermańskiego słowa "hagazussa", co można
    przetłumaczyć jako "jeżdżący na grancy". "Hagazussa" porusza się na
    "granicy między światami", to znaczy jest w domu, świecie codziennego
    życia jak i w innym świecie, razem z duchami.
    Według Modelu Spirytualnego magia jest wynikiem działań tych,
    niewidzialnych dla przeciętnego człowieka, bytów. Zadaniem szamana/maga
    jest spowodowanie, by wykonywały one jego wolę. Może to osiągnąć
    modlitwami, dobijając targu, nakłaniając je pochlebstwami lub też - jak w
    magii średniowiecznej - używając siły i grożąc im.
    Ten inny świat może mieć własną geografię, ale zazwyczaj koegzystuje ze
    zwykłym światem. Kluczem do wejścia doń są odmienne stany świadomości,
    kontrolowany trans lub ekstaza, w czym szamani są ekspertami.
    Model Spirytualny przeważał w tradycyjnej i dogmatycznej magii, aż do
    czasów współczesnych. Do najbardziej znanych jego propagatorów można
    zaliczyć Franza Bardon i przynajmniej do pewnego stopnia - Aleistera
    Crowley'a.
    Model Energetyczny
    Wzrost zainteresowania Modelem Energetycznym na zachodzie wystąpił
    przy końcu XVIII wieku, w okresie gdy pojwaił się mesmeryzm. Anton
     Mesmer, nie był okultystą w klasycznym tego słowa zanczeniu. Z drugiej
    jednak strony postrzegany był przez jemu współczesnych jako sprawca
    cudów. To właśnie on odkrył (ponownie zresztą) zapomnianą sztukę hipnozy
    i magnetyzmu. Jego teoria "zwierzęcego magnetyzmu", czyli subtelnej siły
    wrodzonej organizmom żywym, zyskała sobie szeroką popularność. W
    celach leczniczych Mesmer używał też i zwyczajnych magnesów.
    Mimo iż Rewolucja Francuska położyła kres ruchowi Mesmera, jego idee nie
    uległy zapomnieniu. Zostały podchwycone przez wielu innych, głównie
    okultystów, którzy wykorzystali je tworząc własne teorie magii. Jednym z
    pierwszych był Bulwer Lytton z Societas Rosicruciana in Anglia (SIRA).
    Postulował on istnienie subtelnej energii, którą nazwał Vrill (prawdopodobnie
    z łaciny - "virilitas" to siła, moc, energia, w ten sam sposób zapewne
    powstała nazwa Bovril - "bovis" lub "ox" i "Vril"). Możemy zaobserwować
    interesujące zbieżności między tą teorią i witalistycznymi teoriami w biologii,
    które pojawiły się w tym samym czasie. Innymi propagatorami Modelu
    Energetycznego byli Reichenbach ze swoją koncepcją Od, Eliphas Levi i
    jego Astralne Światło oraz Madame Blavatsky, która zaadoptowała teorie
    Prany z Jogi. W tym samym czasie antropolodzy i etnolodzy odkryli
    polinezyjskie pojęcie Mana, a azjatyccy naukowcy zasady chińskiego Ki lub
    Ch'i (Chi). Ostatnie dwa przykłady wyraźnie wykazują, że idea subtelnych
    energii wykorzystywanych przez maga sięga czasów o wiele wcześniejszych
    niż mesmeryzm. Możemy ją zaobserwować nawet we wczesnych kulturach
    szamańskich. Magia szamańska jest bardzo często mieszanką modeli
    spirytualnego i energetycznego, to znaczy - szaman może odwołać się do
    duchów lub bogów, by dały mu "moc", lub - odwrotnie, używając swej mocy
    może wymóc na nich przychylność.
    Jednakże w "czystej" wersji Modelu, szaman lub mag nie musi odwoływać
    się do duchów czy innych bytów. Cały świat jest "ożywiany" przez subtelne
    siły bądź energie. Podstawowym zadaniem maga jest nauczenie się
    postrzegania i manipulowania nimi. Jako że wszystkie zjawiska mają czysto
    energetyczną naturę, istnienie innego świata nie jest konieczne. Dlatego
    mag bardziej "tańczy z energiami" niż "jeździ na granicy". Ale i tu kluczem do
    używania tych energii jest trans magiczny, lub używając pojęć Magii Chaosu
    - gnoza.
    Wskazówki teoretyczne i praktyczne odnoszące się do Modelu
    Energetycznego mogą być odnalezione u wielu autorów, ale szczyt
    popularności Modelu przypadał na lata '70 naszego wieku, kiedy to napływ
    wschodniej filozofii (ruch Hipisów) ustanowił takie pojęcia jak czakra i praca
    z kundlani podstawą wielu dziedzin okultyzmu. Wyraźne odniesienia do
    Modelu Energetycznego można odnaleźć też w "elektromagnetycznych
    fluidach" czy też "kondensatorach" Franza Bardon.
    Model Psychologiczny
    Teoria podświadomości Zygmunta Freuda zrewolucjonizowała zachodni
    sposób myślenia, a psychologię w szczególności. Nagle człowiek stał się
    istotą tylko częściowo świadomą i tylko częściowo nad sobą panującą.
    Mimo, że psychologia ciągle jeszcze walczy o uznanie jej za pełnoprawną
    dyscyplinę naukową, ma ona duże znaczenie dla terapii oraz magii.
    Model psychologiczny nie stara się wyjaśnić jak działa magia. Według niego
    podświadomość (lub, według nazewnictwa C.G. Junga, nieświadomość)
    doprowadza do pożądanych efektów jeśli tylko zwrócić się do niej będąc w
    odpowiednim stanie. Jest to osiagalne poprzez magiczny trans, sugestie
    oraz użycie symboli magicznych (tj. selektywnej percepcji sensorycznej),
    jako narzędzi asocjacji i środków służących do komunikacji między
    świadomą wolą maga a jego podświadomymi zdolnościami
    odpowiedzialnymi za uzyskanie efektów.
    Aleister Crowley poświęcił wiele uwagi Modelowi Psychologicznemu. Nie
    jest to zaskakujące, jako że Crowley nie tylko starał się nadążyć za
    rozwojem wszystkich ważniejszych nauk swoich czasów, ale również uważał
    się za najlepszego psychologa na świecie. Mimo wszystko bardziej skłaniał
     się ku Modelowi Spirytualnemu - według niego Aiwass był bytem
    nadprzyrodzonym. Niemniej jednak umiał wspaniale tłumaczyć magię
    używając terminów psychologicznych, dzięki czemu brzmiało to sensownie
    dla jemu współczesnych sceptyków.
    Dużo radykalniejszym podejściem odznaczał się Austin Osman Spare. Jego
    magia sigili całkowicie bazuje na założeniach Modelu Psychologicznego. W
    zasadzie jest to odwrotność Freudowskiej teorii kompleksów - poprzez
    stłamszenie życzenia do formy sigila, a następnie zapomnienie go tworzy się
    sztucznie "kompleks", który następnie zaczyna działać podobnie jak
    stłumione, podświadome traumy powodują zachowania neurotyczne etc.
    Mag używający Modelu Psychologicznego jest programistą symboli i
    odmiennych stanów świadomości. Nie jest mu potrzebny transcendentalny
    inny świat lub nawet subtelne energie. W praktyce jednak zazwyczaj
    zakłada, że jedno bądź drugie (albo nawet oba) rzeczywiście istnieje i może
    być wykorzystane przez jego podświadomość.
    Autorzy tacy jak Israel Regardie, Dion Fortune, William Butler, Francis King,
    William Gray i do pewnego stopnia Peter Carrol optują za Modelem
    Psychologicznym, który wydaje się być fundamentalnym w angielsko
    języcznym świecie magii i który w latach siedemdziesiątych tego stulecia stał
    się dominującym paradygmatem.
    Model Informacyjny
    Rozwój Modelu Informacyjnego rozpoczął się około 1987 roku i ciągle trwają
    dyskusje nad kierunkiem, jaki powinien on ostatecznie przyjąć. Na dzień
    dzisiejszy jego założenia brzmią:
    1. Energia jako taka jest "głupia" - potrzebuje informacji o tym co robić,
    mogą to być tak zwane prawa natury lub bezpośrednie komendy.
    2. Informacja nie ma masy ani energii. Jest zatem szybsza niż światło.
    Nie jest również ograniczona przez Einsteinowską czasoprzestrzeń.
    Dlatego może być wysłana do dowolnego czasu i miejsca. Jest w
    tym więcej podobieństwa do fizyki kwantowej, niż do
    relatywistycznego rozumienia masy i energii. Jednakże informacja
    może być dołączona do jakiegoś medium, na przykład organizmu
    lub jakiegokolwiek innego obiektu przechowującego dane.
    W początkach teoretycznej dysputy ciągle wierzono, że postulowane przez
    Ruperta Sheldrake'a morficzne (lub raczej - morfogenetyczne) pola posłużą
    za podstawę do wyjaśnienia faktycznego sposobu przesyłania informacji.
    Mimo, że dyskusje ciągle trwają, nie wydaje się by miały one tak duże
    znaczenie. Oczywiście nie można też wykluczyć, że akt Magii Informacyjnej
    rzeczywiście tworzy takie pola.
    Stosowanie, ciągle jeszcze rozwijającego się, Modelu Informacyjnego
    doprowadziło do powstania dziedziny, którą nazywam cybermagią (od
    "cybernetyki" lub "nauki o kontrolowaniu systemów"). W przeciwieństwie do
    powyższych modeli, osiągnięcie efektów w cybermagii nie wymaga
    korzystania z transu magicznego. Cybermag raczej aktywuje albo swoje
    banki pamięci, a mianowicie mózg i kręgosłup (tzw. czakrę kija golfowego,
    nazywaną tak z powodu kształtu przypominającego właśnie kij golfowy), albo
    osoby docelowej. Pożądana informacja jest następnie przywoływana i
    przesyłana. Przypomina to nieco kopiowanie pod MS-DOSem. Analogia do
    kopiowania idzie dalej. Pierwotna informacja (nie mająca masy) nie zostaje
    "utracona" w tym procesie (jak mogłoby się to stać z energią), lecz zostaje
    zduplikowana. Jest to bardzo ważny postulat, gdyż pozwala to działać nawet
    magowi znajdującemu się w nienajlepszym stanie, być może nawet prawie
    kompletnie upitemu, tak długo jak działają jego podstawowe "systemy
    podtrzymywania życia" a składnia komend podawana jest poprawnie.
    Mimo wszystko, jest chyba oczywistym, że ta technika wymaga uważnej
    kontroli nad tym, co zwykło się nazywać efektami kundalini. Praktyka
    wykazała również, że znajomość Jogi i umiejętność medytacji są
     nieocenioną pomocą w cybermagii.
    Niestety pełny wykład o teorii i praktyce cybermagii nie może być tutaj
    przedstawiony z braku miejsca i powinien stać się tematem innego eseju.
    Obecnie główne eksperymentalne prace badawcze nad Modelem
    Informacyjnym prowadzone są przez Magical Pact of the Illuminates of
    Thanateros (IOT). Niektóre z rezultatów są zdumiewające, zwłaszcza
    dotyczące przekazywania wiedzy i umiejętności językowych oraz leczenia.
    Mimo, że na pierwszy rzut oka cybermagia wydaje się być bardzo
    nowoczesną i nietradycyjną, jej korzenie sięgają bardzo dawnych czasów.
    Przemawiają za tym choćby podania o wschodnich guru, którzy przed
    śmiercią przekazywali całą swoją wiedzę następcom. Zazwyczaj
    dokonywano tego za pomocą długiej, wspólnej medytacji.
    Ten przykład pokazuje też, że rożne modele magii istniały i koegzystowały
    od zawsze. Tym co zmieniało się z biegiem czasu był nacisk kładziony na
    taki lub inny model.
    Meta-model
    Meta-model nie do końca jest "modelem", lecz raczej - instrukcją użycia
    innych modeli. Jego podstawowym przesłaniem jest "Zawsze korzystaj z
    modelu najodpowiedniejszego dla twoich celów". Brzmi to jak truizm, lecz jak
    zobaczymy - dla wielu magów nie jest to tak oczywiste jak mogłoby się
    wydawać. Silnie zakorzenione w magii chaosu twierdzenie "Nic nie jest
    prawdziwe. Wszystko jest dozwolone" ostatecznie sprowadza się do
    czystego pragmatyzmu. Zanim rozwinę tą kwestię, przyjrzyjmy się
    praktycznemu zastosowaniu powyższych modeli i różnicom między nimi na
    przykładzie uzdrawiania.
    W Modelu Spirytualnym uzdrawianie jest postrzegane jako egzorcyzm:
    choroba spowodowana jest "złymi", lub przynajmniej, niepożądanymi bytami.
    Muszą one zostać zneutralizowane i odegnane przez szamana lub maga. W
    przypadku człowieka chorującego na serce, szaman może, na przykład,
    "zobaczyć" zieloną jaszczurkę w pobliżu serca, która musi zostać usunięta.
    W tym celu szaman najprawdopodobniej wezwie na pomoc swoje duchy,
    które już załatwią sprawę. Odpowiednio wyegzorcyzmowany pacjent zostaje
    uwolniony od swych dolegliwości i szybko wróci do zdrowia.
    W Modelu Energetycznym wszystkie choroby są powodowane przez
    energetyczne niezrównoważenie. Zatem nasz pacjent może mieć zbyt dużo
    (lub - zbyt mało) "ognistej energii" w swojej czakrze serca. Zadanie maga
    polega na przywróceniu równowagi energetycznej, co potocznie nazywane
    jest "zdrowiem". Może tego dokonać przez nakładanie rąk, użycie kryształów
    i kamieni szlachetnych, magnetyzm, masaż czakry etc. Gdy równowaga
    zostaje przywrócona pacjent jest uzdrowiony.
    Według Modelu Psychologicznego choroba ma zasadniczo
    psychosomatyczną naturę. Dlatego też w celu wyleczenia z choroby mag
    albo odprawi z pacjentem rytuał mający na celu podniesienie jego
    odporności i rozwiąże jego problemy (np. rytuał saturniańsk by uporać się z
    "saturniańskimi wyzwaniami", których najwyraźniej pacjent unikał popadając
    w chorobę) lub też naładuje sigil mający uzdrowić pacjenta.
    Najprawdopodobniej jednak mag poradzi pacjentowi by sam narysował i
    naładował sigila.
    W Modelu Informacyjnym cybermag przeniesie "matrycę leczącą" do
    systemu pacjenta (lub stworzy "pole morficzne" zdrowia i samoleczenia) i
    pozwoli, by energie pacjenta wykonały resztę pracy automatycznie. Ten
    sposób leczenia opiera się na założeniu, że energie są wystarczająco
    mocne, by poradzić sobie z chorobą. W innym wypadku mag albo
    przeskoczy do Modelu Energetycznego i dostarczy pacjentowi odpowiednią
    ilość energii, albo stworzy jeszcze jedną matrycę informacyjną, by
    spowodować dopływ potrzebnej energii.
     Zgodnie z Meta-modelem mag wcześniej zdecyduje, który paradygmat
    przyjmie. Nie wyklucza to oczywiście zmiany paradygmatu w czasie pracy,
    czy też łączenia ich. Zazwyczaj decyzja zostaje podjęta według kryteriów
    praktyczności, efektywności i własnych preferencji. I tak, ja przy uzdrawianiu
    innych osób najczęściej korzystam z Modelu Spirytualnego lub
    Energetycznego. Natomiast w stosunku do siebie samego wolę używać
    Modelu Psychologicznego lub Informacyjnego. Poza tym, efekty pracy w
    Modelu Informacyjnym są widoczne niekiedy dopiero po dwóch dniach i
    dlatego w przypadku dokuczliwego bólu lepiej zastosować Energetyczne
    "nakładanie rąk".
    Kolejną ważną sprawą jest właśnie czynnik czasowy. Tradycyjne rytuały
    Modelu Spirytualnego mogą wymagać od połowy dnia do tygodni lub nawet -
    miesięcy. Operacje wykonywane w Modelu Energetycznym rzadko trwają
    dłużej niż kilka godzin. Do utworzenia sigila, jednej z najszybszych technik
    Modelu Psychologicznego, potrzebne jest od pięciu do dziesięciu minut.
    Jednakże działania w Modelu Informacyjnym zajmują około trzech czwartch
    sekundy. Doświadczonym magowie mogą to zrobić nawet szybciej.
    Mimo pozornej oczywistości, wrodzony relatywizm Meta-modelu jest dla
    wielu ludzi uciążliwy. Tyczy się to zwłaszcza początkujących. Typowy dialog
    może przyjąc taką postać:
    - Czy istnieją duchy?
    - W Modelu Spirytualnym istnieją.
    - A w Energetycznym?
    - W Modelu Energetycznym mamy do czynienia z subtelnymi formami
    energii.
    - A co z Modelem Psychologicznym?
    - Tam występują projekcje podświadomości.
    - A w Modelu Informacyjnym?
    - Tu mówi się o sektorach informacyjnych.
    - No dobrze, to istnieją te duchy czy nie?
    - W Modelu Spirytualnym istnieją.
    Taka pętla logiczna zazwyczaj jest dość frustrująca. Ale gdy pytający
    twierdzi, że mag stara się uniknąć odpowiedzi, przeocza tym sam fakt, że on
    sam hołduje odwiecznemu przywiązaniu do absolutnych, "obiektywnych"
    prawd, co już dawno przestało być "w dobrym tonie". Dzisiejszy
    cyberpunkowy mag wie, że wolność i dogmat wzajemnie się wykluczają.
    UBIQUE DAEMON .'. UBIQUE DEUS .'.
    Frater U.'.D.'. - Modele Magii
      [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.