![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Strona startowa Filozofia jogi i okultyzm wschodni - Jogi Rama-Czaraka, Magia, Magija, Okultyzm, Ezoteryka, Czarostwo, Wiedza Pradawna Fizyka a Postep Cywilizacyjny-p20, Fizyka a Filozofia Fałszywa oliwa Fałszywa oliwa, Zdrowie, Świat konsumenta - artykuły Fireflies In The Garden - Świetliki w ogrodzie (2008), Czysta filozofia, Filmy Filipowicz - Tom I Roz I - Starożytnośćˇ, filozofia, myśl polityczna, doktryny Fenomen śmierci w heideggerowskim myśleniu bycia, Filozofia Filozoficzne podstawy sufizmu w tekstach Ibn `Arabiego(1), Filozofia śmierci Scherer Georg pobieranie, Nauka Flawiusz Józef - Autobiografia, Pisma chrześcijańskie i pokrewne, Józef Flawiusz Flawiusz Józef - Wojna żydowska, Pisma chrześcijańskie i pokrewne, Józef Flawiusz |
Filozofia chrześcijańska w Polsce odrodzonej (1918-1968), Gogacz Mieczysław, Artykuły profesora ...[ Pobierz całość w formacie PDF ]srpc+t . "'.~ ~, '" Studia Philosophiae Christianae ATK 5(1969)2 MIECZYSLAW GOGACZ FILOZOFIA CHRZESClJANSKA W POLSCE ODRODZONEJ (1918-1968) 1. Uwagi wst~pne: 1) Wyroznienie okresow, 2) Sytuacja filozofii chrze- scijanskiej przed 1". 1918, 3) Okreslenie filozofii chrzescijanskiej i to- mizm. 2. Lata 1918-1939: 1) Okres recepcji uj~c Zachodu, 2) Tworcze asymilacje: a) Kolo Krakowskie, b) Srodowisko "Verbum", c) Badania ks. K. Michalskiego. 3. Lata 1939---1968: 1) Swiatopoglqdowa funkcja tornizmu, 2) Tomizrn do roku 1952, 3) Rozwoj tomizmu po roku 1952: a) Narastanie samodzielny ch badan na KUL, b) Osiqgni~cia w zakresie historii filozofii, c) Metafizyka M. A. Krqpca, d) Logika w.raz z meto- dologiq nauk, e) Narastanie samodzielnych badan na ATK. 4. TomiL'Tl jednym z najczynniejszych ugrupowan filozoficznych w Polsce. 5. Inne odmiany filozofii chrze~cijanskiej. 6. Zakonczenie. 7. Wykaz wazniej- szych polskich publikacji 0 dziejach filozofii chrzescijanskiej w Polsce Odrodzonej. 1. Uwagi wst~pne 1) W yr6Znienie okresow Z koniecznosci szkicowe zarysowanie dziejow tak zwanej filozofii chrzescijanskiej w Polsce Odrodzonej moze stac si~ jasniejsze i w jakims stop-niu precyzyjniejsze, gdy wyroznimy w tych dziejach dwa g16wne okresy: 1. Okres recepcji ujE;C obcych i pierwszych tw6rczych asymilacji w latach mi~dzy wojennych (1918-1939) wci~z jeclnak na marginesie nurtu filozoficznego w Polsce, 2. Powoje:nny (1944-1968) okres na- rastania samodzielnvch badan i znalezienia sie filozofii chrze- , - .; - Studia Phil. Cilristianae 5(1269):! 50 M. GOGACZ [2] [3] FILOZOFIA CHRZESCI.JA NSKA W POLSCE 51 scijanskiej wsr6d najczynniejszych w Polsce ugrupowan filo- zoficznych. Lata drugiej wojnyswiatowej (1939-1944) zostanq pomi- ni~te ze wzgl~du na brak opracowan, charakteryzujqcych .ewentualne zycie filozoficzne tego okresu. Wiadomo nn przy- klad tylko tyle~ ze S. Swiezawski tlumaczyl wtedy z "Summa Theologiae" Tomasza z Akwinu kwestie, skladajqce si~ na "Traktat 0 czlowieku" t, ze ks. K. Michalski pisal SWq ksiqzk~ "Mi~dzy heroizmem i bestialstwem" 2, ze podobno tlumaczono pisma Ojcow Kosciola. Dotyczy to filozofii chrzescijanskiej. Wiemy oczywiscie, ze podczas wojny pisali swoje ksiqzki np. prof. Tatarkiewicz, prof. Ingarden, prof. W qsik i inni 3. Tych jednak wydarzen naukowych temat scisle biorqc nie obejmuje. w programie, jaki sobie postawil, zakladajqc kwartalnik po- swi~cony filozofii (chodzi tu 0 "Przeglqd Filozoficzny") nie moze zabraknqc miejsca i dla chrzescijanskiej mysli filozo- ficznej. Zdawal on sobie jednoczesnie spraw~ z tego, ze ta mysl znajduje si~ u nas na dose niskim poziomie, i dlatego postanowil w jednym z osobnych wydawnictw, ktore stworzyl przyPrzeglqdzie, dae w polskirn przekladzie dziela .. : Merciera, pod ktorego przewodem zaczynala si~ ona tak pi~knie odra- dzae w srodowisku low9flskim" 4. Dodajmy, ze pierwszy ze=- szyt "Przeglqdu Filozoficznego" ukazuje si~ jesieniq 1897 r., a pierwsze tlumaczenie prac Merciera w r. 1900. Weryho nie wiedzial, ze w Krakowie naucza filozofii chrzescijanskiej ks. Fr. Gabryl,a we Lwowie - ks. K. Wais, obydwaj czer- piqcy juz "z jej odrodzonych hodel na Zachodzie", ze scho- lastyki i tomizmu, kt6rym "Leon XIII dal tak pot~zny im- puIs" swojq encyklikq z roku 1879. O. J. Woroniecki wyjasnia, ze Gabryl i Wais nie dor6wnujq "poziomem og61lllej kultury umysfowej" ks. St. Pawlickiemu i ks. M. Morawskiemu, kto- rzy w tym czasie wykladajq na Uniwersytecie Jagiellonskim. Pawlicki i Morawski swoje wyksztalcenie filozoficzne uzy- . skali ,,,w okresie poprzedzajqcym odrodzenie tomizmu". Ga- bryl i Wais, wedlug O . .T. Woronieckiego poniewaz "cal:o- ksztalt filozofii chrzescijanskiej poznali 0 wiele dokladniej, ... pozostawili w poszczeg61nych jej gal~ziach dziela trwalej war- tosci, ... (i) podniesli nauczanie filozofii na Wydzialach teolo- gicznych na wyzszy nit przedtem poziom" 5. Do~onali wie;c w Polsce wi~cej niz Pawlicki i Morawski. W tym tez czasie w Krakowie prowadzi dzialalnosc naukowq ks. K. Michalski, "znakomity historyk filozofii, zarazem znany pisarz katolic- ki" - jak go okresla np. prof. B. Gawecki 6. Nalezy wspom- niee, ze takze w tych latach studiuje w Louvain O. J. Woro- 2) Sytuacja jilozofii chrzescijanskiej przed r. 1918 Zauwazmy najpierw, ze w roku 1918 filozofia chrzescijan- ska w Polsce nie rozpoczyna od zera. Jak informuje O. J. Wo- roniecki w artykule, omawiajqcym lubelskie srodowisko filo- zoficzne do roku 1948, Wladyslaw Weryho organizujqc zycie filozoficzne w Warszawie jeszcze w okresie niszczenia przez zaborc6w tradycji uniwersyteckiej w Polsce "zrozumial, ze 1 "W pierwszych latach okupacji niemieckiej... zabralem si~ do pracy nad tlumaczeniem kwestii sk-ladajqcych siE; w sumie na traktat 0 czlo- Wlieku". S . Swiezawski, Sw. Toma'5z z Akwinu - Traktat 0 czlowieku, Poznan 1956, przedmowa s. XI. 2 "Kiedy wi~c inni walczyli, spiskowali lub gnili dalej w wiE;zie- niach, pisalem wie:kszq rzecz p. n. "Mie:dzy heroizmem a bestialstwem" Ks. K. Michalski; Dokqd idziemy, Znak 1 (1946) 6. 3 W. Tatarkiewicz pisal podczas wojny ksiqzke: ,,0 szcze:sciu": "Powstrua ta ksiqzka w znacznej cze:sci podczas wojny w latach 1939- ; 0. J. Woroniecki, Lubelskie srodowisko filozoficzne, Przeg1qd .Filo- zoficzny XLIV (1948) z. 1-3, 51. Tarnze, s. 52. 6 B . GawE::cki, PiEicdziesiqt lat filozofii w Krakowie, Przeglqd Filo- ::ojiczny XLIV (1948) z. 1-3, 32. ( ·i ! 1943". W. Tatarkiewicz, ° szcze:sciu, Warszawa 1962, wyd. III, s. 10. Podobnie R. Ingarden "Spor 0 istnienie swiata" pisal "w czasie naj- gorszym: za czasow wojny i okupacji". R. Ingarden, Spor 0 istnienia swiata, Warszawa 1960, wyd. II, t. I, s. 7. "W pierwszych latach oku- pacji... bodaj na wiosnE; 1942... wykonczylem zarys historii filozofii polskiej". W. Wqsik, Historia filozofii pob;kiej, Warszawa 1958, t. I, s. 8. 52 M. GOGACZ r41 t - J 1 [5] FILOZOFIA CHRZ·ESCIJ ANSKA W POLSCE 53 niecki, ktory na zaproszenie Weryhy tl:umaczy piqty tom ' "Metafizyki" Merciera, ze wielu ksi~zy wyjezdza na studia do Rzymu, Petersburga, Innsbruku, Fryburga i Louvain, gdzie w latach 1898-1901 przeby-...v;a na studiach ks. I. Radziszew- skI, przysz£y tworca KOL. lYhmo Jednak kontaktu z tyloma asrodkami uniwersyteckimi filozofia chrzescijaiiska, czy neo- scholastyka - jak . jq nazw~o w Louvain - wplywa do l"OIS'Ki wedlug opinii ks. J. Iwanickiego "glownie d wiema dro- gaml, "Z kt6rych wazniejsza wywodzHa si~ z osrodka · lowaii- ~ a niemniej wazna - z osrodka wiedeiiskiego" 7. Wlasnie 9~, Wais i Michalski, a pozniej np. I. Radziszev.:.ski, J. Wo- roniecki, J . Stepa, K. Kowalski, P. Chojnacki, K. Klosak StUdlUJq w Louvain. Osrodek . wiedeiiski czerpiqcy poprzez Franciszka Brentano ze scholastyki wplywa na K. Twardow- skiego "a przez niego na filozoficznesrodowisko polskie" B. Ze Lwowa wyszedl pozniej np. S. Swiezawski. Og6lnie mo- wiqc juz przed rokiem 1918 filozofi~ chrzescijaiiskq w Polsce reprezentuje kilku publikujqcych swoje dziela uczonych: Paw- licki i Morawski w uj~ciach sprzed encykliki "Aeterni Patris", Gabryl, Wais, Michalski, piszqcy w stylu lowClnskiej neoscho- l~~, ktorej zasadniczq wersj~ przekazywaly tlumaczone na j~zyk polski dziela kard. Merciera. Lou~ tym czaSle sToi_ ~ stanowisku, ze Jg..mjzm Qdr~zasi~ przez asymilacj~ osiq- gniE;c w innych kierunkach filozoficznych iw naukach szcze= g6!owych. Nic wi~c dziwnego, ze - Jak plsze ,ks. J. Iwamc- ki - "przed scholastykami w Polsce stan~!o zagadnienie kon- frontowania tomizmu, apelujqcego do doswiadczenia, z osiq- gni~ciami nauk scislych oraz z koncepcjami sformulowanymi przez inne kierunki. Rozwiqzanie tego zagadnienia wymagalo bazowania na ujeciach calosciowych w postaci podrE;czniko- wej" by mogio siE; rozwijac w formie monograficznej, biorqcej za przedmiot poszczegolne dzialy i kwestie" 9. Uj~cia mono- graficzne, ksztaltujqce filozofi~ chrzescijaiiskq w Polsce, jako · stale zjawisko, pojawiajq si~ dopiero po roku 1918. 3) Okreslenie filozofii chrzescijanskiej i tomizm. T • Dla uzyskania w tej informacji jakiejs terminologicznej jednoznacznosci wyjasnimy, ze filozofia chrzescijaiiska, kto- r~- jak podaje O. J . Woronlecki - wlasnie Louvain naz- walo neoscholastyk'llO, jest w Polsce przede wszystkim 'to- mi?mem. Jest totomizm najpierw dose kompilacyjny, pomie- szany z uj~ciami J ana Dunsa Szkota, Awicenny, Descartesa, Wolffa, wyznaczony komentarzami Kajetana, podrE;cznikami .Tana od sw. Tomasza, Gredta, pierwszymi publikacjami J. Ma- ritaina, uwiklanego wtedy jeszcze w tradycjE; bl~dnie rozu- mianej scholastyki, jako metody wykladu w formie najcz~ sciej sylogistycznej, ujmujqcej zagadnienia zwiqzane z teolo- giq i religi q , dalekie na ogol od realnej rzeczywistosci. Dzi~ przez scholastyk~ za J. Pieperem, ktory przypomina poglqd Boecjusza, i zgodnie z jej realizacjq w sredniowieczu" rozu- mie si~ dla sredniowiecza teori~ nauki, jako syntezy tego, co o rzeczywistosci wie rozum ludzki na podstawie swojego wy- silku poznawczego, z tym, co zostalo objawione 11. W ramach scholastyki bl~dnie lub wlasciwie rOZ1lmianej, realizuja,cej neoplatoiisk~ wizj~ swiata, ymieszcza siE; tomizm, ktory jest oczywiscie tzw. mozofiC} chrzescijansk~, lecz budowan~ na koncepcjach Arystotelesa. Niezaleznie od tego mozna filozofi~ chrzescijansk q , jako neoscholastykE; tych czasow, uwazac na ogol za tomizm. Ks. J, Iwanicki na przyklad informujqc 0 filo- zofii neoscholastycznej za lata 1909-1959 takze zamiennie uzywa nazwy neoscholastyka i tomizm. W publikacjach wy- mienianych tu autor6w rzeczywiscie tomizm jest Zrodlem, wyznaczajqcym perspektyw~ rozwiqzania problemow filozo- ficznych. Po drugiej wojnie swiatowej tomizm w Polsce rozni- 7 Ks. J. Iwanicki, Problematyka . filozoficzna w ciqgu ostatniego 50-1ecia w Polsce, Ateneum Kapianskie 58 (1959), z. 1-3, 255. 8. Tamze, 257. 9 Tamze, 258. 10 O..J. Woroniecki, op. cit., 51. 11 P or. J . Pieper, Scholastyka, Hum. T . Erzostowski, Warszawa 1963, 33. "./ 54 M. GOGACZ [6] T [7] FILOZ OFIA CHRZESCI.1AN SKA W POLSCE 55 cuje si~, wyodr~bnia, przestaje bye kompilacyjny. W ramach filozofii chrzescija,ilskiej jest osobnq szko1:q, obok kt6rej, szczeg61nie dzisiaj. funkcjonujq spojrzenia K. Rahnera , H. de Lubaca, T. de Chardin i inne. Pozostaje do rozstrzygni~cia lub moze ustalenia, czy tomizm, jako neoscholastyka, jest filozofi q chrzescijansk q , i co oznacza tu wyrazenie "filozofia chrze- scijanska". Tomizm jest szeregiem dyscyplin. Sklada si~ na niego filo- zofia i teologia. W ramach tomizmu jako ' £Hozofii miesci si~ teoria bytu, teoha czlowieka, przyrody, poznania, post~po ·~ania i inne. Filozofi~ jako nauk~ wedlug klasycznej koncepcji charakteryzuje to, ze badD.jqc 'cokolwiek . pyta 0 os tatecZl12, uzasadniajqce racje, czyli 0 te, lctorych negacj'l powo u je zaprzeczenie istnienia rzeczy badanej. Albo wi~c ktos umie te ostateczne, pierwsze przyczyny wewn~trzne lub zewnEitrzne dla bytu 'rozpoznae i rozumowo uzasadnic, alba nie umie tego przeprowadzie. Jest wtedy albo nie jest filozofem. W tym sensie, przy tak poj~tej filozofii nie jest wazne, czy pierw- szych uniesprzeczniajqcych rzecz czynnik6w poSzukuje tomi- sta, neoscholastyk, materialista czy chrzescijanin. W sensie ----. odczytaniem metafizycznej struktury czlowieka, aby przy pomocy rozumu od samej rzeczywistosci naturalnej dowiedziee si~, czy dusza ludzka jest substancjalna, r6zna od ciata i nie- smiertelna. !,e zagadnienia, jako pytania interesujqce chrzesci- janina, stawiane mozofii, mogq bye podstawq nazwania fi10': ';ofii umownie filozofi q chrzescijanskq. Nie znaczy to jednak ze na teren filozofii wprowadza si~ teologi~, lub ze odkry- wajqc pierwsze uzasl'ldnienia bytu (np. w tomizrrue przyczyn~ sprawczq, ktorq jest Bog, ujmowany metodami wlasciwymi metafizyce, a wi~c w porzqdku naturalnym) nawiqzuje si~ lub odwoluje do porzqdku nadprzyrodzonego. Nadprzyrodzonose jest porzqdkiem osobowego zycia Boga. To zycie nie moze bye czynnikiem tlumaczqcym struktur~ bytu wyznaczonq jego wewn~trznymi i zewn~trznymi przyczynami w tym sensie naturalnymi. Nigdy przeciez ontycznej struktury bytu nie tlu- maczymy odwolujqc si~ do przyjazni, lqczqcej ludzi. Nie moz- na wi~c tez w sensie filozoficznym nadprzyrodzonq przyjazniq Boga z czlowiekiem tlumaczyc natury bytu. Mazna jednak starae si~ 0 takie rozpoznanie rzeczywistosci, 0 takie jej rozu- mienie, aby one nie niszczylo osobowych powiqzan czlo- wieka z Bogiem. I w tym sensie filozofia, takze tomistyczri~ jest mozofiC! chrzescijanskq 12. 2. Lata 1918-1939 1) Okres recepcji uj~c Zachodu Najciekawsze w tym okresie nazwiska Sq nast~pujqce: ks. K. Michalski, profesor filozofii chrzescij&nskiej na Wy- c1ziale Teologlcznym UJ 1941-1947; obejmuje katedr~ po 12 Por. "Aby jakas filozofia zaslugiwala na... miano .. . filozofii chrze - scijanskiej... , trzeba, by nadprzyrodzonosc przenikala - w postaci pierwiastka skladowego - nie budow~ jej tkanki wprawdzie, gdyz to byloby sprzecznosci q , lecz dzielo jej ustanowienia. Nazywam wi~c filo- zofiq chrzesci jallskq w szelkq filozofi~, kt6ra rozgraniczajqc formalni e wi~c formalnym filozoria nawet tomistyczna jest po prostu tylko filozofi q . W sensie historycznym lub raczej swia to- poglqdowym, a przede wszystkim w sensi e antropologicznym, mozna m6wie 0 filozofii chrzescijansk~L Czlowiek moze bye fi19zofem i chrzescijaninem. J ako filozof badajqc cokolwiek od strony ostatecznych uzasadnien moze np. staranniej rozwa- - -- zae zagadnienia, toryc rozwiqzanie winno yc zgodne z awdami objawionymi, stanowiqcymi a chrzescijanina _ filozofa negatywne kryterium prawdziwosci. I historia filo- zofii dostarcza przyklad6w wysilku przeksztalcania, czy po- prawiania teorii rzeczywistosci, tak cz~sto przeciez nieadek- watnie odczyt.ywanej. Prawda 0 Wcieleniu np. zmusila filo- zo.fow - chrzescijan do ponownego przemyslenia neoplatoniz- mu, oddzielajqcego przeciez tak radyka1nie Boga od materiL Arystotelicy, np. Tomasz z Akwinu, pogl~bi1i lub odkryli problematyk~ istnienia. Wszyscy trudzili si~ nad wlasciwym .... : 56 M. GOGACZ [8J [9] FILOZOFIA CHRZESCIJ ANSKA W POLSCE 57 smierci w 1914 ks. F. Gabryla) 13, ks. K. Wais na Wydziale • Teologicznym Uniwersytetu we Lwowie (1909-1927) i jego nast~pca na tej katedrze ~. J. Stepa (1927-1939), ks. S. Ko- bylecki na Wydziale Teologic:zmym w Warszawie (1918-1929) 'oraz ks. P. Chojnaoki (katedra Filozofii Chrzescijanskiej na Wydziale Teologicznym w latach 1927-1954), ks. M. Klepacz w Wilnie (1937-1939), ks. K. Kowalski w Poznaniu (1937- -1939), k5. 1. Radziszewski (1918-1922), a tabe ks. J. Wo'ro- niecki (1919-1929) i ks. J. ,Pastuszka (1922-1946) -na sekcji lIlozOficzneJ Wydzialu Nauk Humanistycznych KUL (ks. J. Pa- stuszka od r. 1946 na Wydziale Filozoficznym KUL). W latach trzydziestych wystE;pujq nowi tomisci: ks. St. Adamczyk, ks. K. Klosak, S. Swiezawski. Wymienieni tu filO'zofowie oprocz ks. J. Pastuszki, k5. St. Adam~yka i S. Swieiawskiego "studia swe Jak mformuje ks. J. Iwanicki odbyli w Lowanium: bqdz tei szczegolniej w swych pracach nawiqzywali do aktuai- nej problematyki tamtejszego osrodka" 14. Ks. J. Pastuszka s.tudiuje psychoanaliz~ Freuda, psychologfE; indywidualnq "A.. dlera, prqdy materialistyczne w filozofii wsp6!czesnej, zagad=-- nienia duszy ludzkiej w uj~ciu sw. Augustyna; ks. St. Adam:. czyk poznaje filozofi~ na Gregorianum w Rzymie, S. Swie- iawski przywozi z Paryza nowe spojrzenia Maritaina i Gil"': sona. W sumie jest to wnoszenie na teren polski dorobku mysli filozoficznej Zachodu, konfrontowanie tomizmu z osi q - gni~ciami Hauk szczegofowych i z rozwiqzaniami innych kie- runkow filozoficznych. Sq to jednak konfrontacje typu infor- macyjnego. Brak iywszych dyskusji mi~dzy tomistami, czy zwolennikami tnnych orientacji filozoficznych. j)ominuja ujE;- 'i, cia eklektyczne, czy raczej wtorne w stosunku do tomizmu zachodnioeuropejskiego. Nie rna na ogol naukotworczego sro- dowiska filozoficznego, mimo ie od 9 grudnia 1918 Toku dziala jui w Polsce KatoEcki Uniwersytet Lubelski. Stwarza on jed- nak organizacyjne podstawy studium filozofii, gl6wnie meta- fizyki, informuje 0 stanie scholastyki w swiecie, przygotowuje do p6z'niejszych ba"dan, podj~tych po II wojnie swiatowej. Waine jest to, 2:2 na sekcji filozoficznej Wydzialu Nauk Huma- nistycznych KUL wyklada si~ poszczegolne dyscypliny filo- zoficzne, jak logik~, kryteriologi~, psychologiE:, etykE:, meta- fizykE;, histori~ filozofii, pedagogikE:, filozoficzne podstawy biologii. Jest to grupa nauk filozoficznych 0 wiele w tym czasie bogatsza nii na uniwersytetach panstwowych. Nieza- leznie od tego i KUL i sekcje filozoficzne na Wydzialach Teologicznych innych uniwersytet6w nie stanowi q powaznego nurtu w filozofii polskiej, uzyskuja,cej np. w logice pozycJ~ mi~dzynarodowa,. Sa, to jednak osrodki iywe, szczerze prze- jE;te sprawq poglE:bienia filozofii, rozbudowuja,cej dyscypliny i problematykE;. 0 tym bogactwie podjE;tych zagadnien infor- muje np. ks. J. Iwanicki omawiaja,c w swym artykule filo- zofiE; chrzescijanska, za okres 1909-1959, Szereg zacytowanych tam puhlikacji, zreferowane Tozwiqzania problemow z zakre- su psychologii, epistemologii, logiki, filozofii przyrody, :mto- logii i teodycei, wskazuja, na krytyczne konirontacje uj~c w psychologii, na wyrazne przecivystawianie si~ idealizmowi . i wiernosc poglqdom sw. Tomasza w epistemologii, oraz w in- nych dyscyplinach filozoficznych. Jedynie logika, jak stwierdza ks. J. Iwanicki, "wsrod scholastykow - przynajmniej w po- staci systematycznych opracowan calosciowych - nie osia,g~ n~la wyja,tkowego poziomu... Ale ne<;>tomisci polscy... - czynili wlasciwe wysilki, aby elementami... dorobku... - w dziedzinie historii logiki obydwa porza,dki poznania uznaje jednak objawienie chrzescijanskie za niezb~dnq pomoc dla rozumu". E. Gilson, Duch filozofli srednio- wiecznej, tlum. J. R.ybalt, Warszawa 1958, 38-39. Par. Ph. Boehner,. E. Gilson, Historia filozofii chrzescijanskiej, Hum. E. Stomma, War- szawa 1962, 9-13. 13 Podaj~ przy nazwiskach daty profesury. q Ks. J. Iwanicki, dz. cyt., 256. .. , wzbogacic nauczanie i tworczosC filo- zoficzna," 15. Jj Tamze, 267 174; par. 258, 261 passim. ' , . [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |