Strona startowa
Filozofia jogi i okultyzm wschodni - Jogi Rama-Czaraka, Magia, Magija, Okultyzm, Ezoteryka, Czarostwo, Wiedza Pradawna
Fizyka a Postep Cywilizacyjny-p20, Fizyka a Filozofia
Fałszywa oliwa Fałszywa oliwa, Zdrowie, Świat konsumenta - artykuły
Fireflies In The Garden - Świetliki w ogrodzie (2008), Czysta filozofia, Filmy
Filipowicz - Tom I Roz I - Starożytnośćˇ, filozofia, myśl polityczna, doktryny
Fenomen śmierci w heideggerowskim myśleniu bycia, Filozofia
Filozoficzne podstawy sufizmu w tekstach Ibn `Arabiego(1),
Filozofia śmierci Scherer Georg pobieranie, Nauka
Flawiusz Józef - Autobiografia, Pisma chrześcijańskie i pokrewne, Józef Flawiusz
Flawiusz Józef - Wojna żydowska, Pisma chrześcijańskie i pokrewne, Józef Flawiusz
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • okiemkrytyka.xlx.pl

  • Filozofia chrześcijańska w Polsce odrodzonej (1918-1968), Gogacz Mieczysław, Artykuły profesora ...

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    srpc+t
    .
    "'.~ ~,
    '"
    Studia Philosophiae Christianae
    ATK
    5(1969)2
    MIECZYSLAW GOGACZ
    FILOZOFIA CHRZESClJANSKA
    W POLSCE ODRODZONEJ
    (1918-1968)
    1.
    Uwagi
    wst~pne:
    1)
    Wyroznienie okresow, 2) Sytuacja filozofii chrze-
    scijanskiej przed
    1".
    1918,
    3) Okreslenie filozofii chrzescijanskiej i to-
    mizm. 2. Lata 1918-1939:
    1)
    Okres recepcji
    uj~c
    Zachodu, 2) Tworcze
    asymilacje: a) Kolo Krakowskie, b) Srodowisko "Verbum", c) Badania
    ks. K. Michalskiego.
    3.
    Lata
    1939---1968:
    1) Swiatopoglqdowa funkcja
    tornizmu, 2) Tomizrn do roku 1952, 3) Rozwoj tomizmu po roku 1952:
    a) Narastanie samodzielny ch badan na KUL, b)
    Osiqgni~cia
    w zakresie
    historii filozofii, c) Metafizyka M. A. Krqpca, d) Logika w.raz z meto-
    dologiq nauk, e) Narastanie samodzielnych badan na ATK. 4. TomiL'Tl
    jednym z najczynniejszych ugrupowan filozoficznych w Polsce. 5. Inne
    odmiany filozofii
    chrze~cijanskiej.
    6. Zakonczenie. 7. Wykaz wazniej-
    szych polskich publikacji
    0
    dziejach filozofii chrzescijanskiej w Polsce
    Odrodzonej.
    1. Uwagi
    wst~pne
    1) W
    yr6Znienie okresow
    Z koniecznosci szkicowe zarysowanie dziejow tak zwanej
    filozofii chrzescijanskiej w Polsce Odrodzonej moze stac
    si~
    jasniejsze i w jakims stop-niu precyzyjniejsze, gdy wyroznimy
    w tych dziejach dwa g16wne okresy:
    1.
    Okres recepcji ujE;C
    obcych i pierwszych tw6rczych asymilacji w latach
    mi~dzy­
    wojennych
    (1918-1939)
    wci~z
    jeclnak na marginesie nurtu
    filozoficznego w Polsce, 2. Powoje:nny
    (1944-1968)
    okres na-
    rastania samodzielnvch badan i znalezienia sie filozofii chrze-
    ,
    -
    .; - Studia Phil. Cilristianae 5(1269):!
    50
    M.
    GOGACZ
    [2]
    [3]
    FILOZOFIA CHRZESCI.JA NSKA W POLSCE
    51
    scijanskiej wsr6d najczynniejszych w Polsce ugrupowan filo-
    zoficznych.
    Lata drugiej wojnyswiatowej (1939-1944) zostanq pomi-
    ni~te
    ze
    wzgl~du
    na brak opracowan, charakteryzujqcych
    .ewentualne zycie filozoficzne tego okresu. Wiadomo nn przy-
    klad tylko
    tyle~
    ze S. Swiezawski tlumaczyl wtedy z "Summa
    Theologiae" Tomasza z Akwinu kwestie, skladajqce
    si~
    na
    "Traktat
    0
    czlowieku"
    t,
    ze ks.
    K.
    Michalski pisal SWq
    ksiqzk~
    "Mi~dzy
    heroizmem
    i
    bestialstwem"
    2,
    ze podobno tlumaczono
    pisma Ojcow Kosciola. Dotyczy to filozofii chrzescijanskiej.
    Wiemy oczywiscie, ze podczas wojny pisali swoje ksiqzki
    np. prof. Tatarkiewicz, prof. Ingarden, prof. W qsik i inni
    3.
    Tych jednak wydarzen naukowych temat scisle biorqc nie
    obejmuje.
    w programie, jaki sobie postawil, zakladajqc kwartalnik po-
    swi~cony
    filozofii (chodzi tu
    0
    "Przeglqd Filozoficzny") nie
    moze zabraknqc miejsca i dla chrzescijanskiej mysli filozo-
    ficznej. Zdawal on sobie jednoczesnie
    spraw~
    z tego, ze ta
    mysl znajduje
    si~
    u nas na dose niskim poziomie, i dlatego
    postanowil w jednym z osobnych wydawnictw, ktore stworzyl
    przyPrzeglqdzie, dae w polskirn przekladzie dziela .. : Merciera,
    pod ktorego przewodem zaczynala
    si~
    ona tak
    pi~knie
    odra-
    dzae w srodowisku low9flskim"
    4.
    Dodajmy, ze pierwszy ze=-
    szyt "Przeglqdu Filozoficznego" ukazuje
    si~
    jesieniq 1897 r.,
    a pierwsze tlumaczenie prac Merciera w r. 1900. Weryho nie
    wiedzial, ze w Krakowie naucza filozofii chrzescijanskiej
    ks. Fr. Gabryl,a we Lwowie - ks.
    K.
    Wais, obydwaj czer-
    piqcy juz "z jej odrodzonych hodel na Zachodzie", ze scho-
    lastyki i tomizmu, kt6rym "Leon XIII dal tak
    pot~zny
    im-
    puIs" swojq encyklikq z roku 1879. O. J. Woroniecki wyjasnia,
    ze Gabryl i Wais nie dor6wnujq "poziomem og61lllej kultury
    umysfowej" ks. St. Pawlickiemu i ks. M. Morawskiemu, kto-
    rzy w tym czasie wykladajq na Uniwersytecie Jagiellonskim.
    Pawlicki i Morawski swoje wyksztalcenie filozoficzne uzy-
    . skali ,,,w okresie poprzedzajqcym odrodzenie tomizmu". Ga-
    bryl i Wais, wedlug O .
    .T.
    Woronieckiego poniewaz "cal:o-
    ksztalt filozofii chrzescijanskiej poznali
    0
    wiele dokladniej, ...
    pozostawili w poszczeg61nych jej
    gal~ziach
    dziela trwalej war-
    tosci, ... (i) podniesli nauczanie filozofii na Wydzialach teolo-
    gicznych na wyzszy nit przedtem poziom"
    5.
    Do~onali
    wie;c
    w Polsce
    wi~cej
    niz Pawlicki i Morawski. W tym tez czasie
    w Krakowie prowadzi dzialalnosc naukowq ks. K. Michalski,
    "znakomity historyk filozofii, zarazem znany pisarz katolic-
    ki" - jak go okresla np. prof. B. Gawecki
    6.
    Nalezy wspom-
    niee, ze takze w tych latach studiuje w Louvain O. J. Woro-
    2) Sytuacja jilozofii chrzescijanskiej przed r. 1918
    Zauwazmy najpierw, ze w roku 1918 filozofia chrzescijan-
    ska w Polsce nie rozpoczyna od zera. Jak informuje O.
    J.
    Wo-
    roniecki w artykule, omawiajqcym lubelskie srodowisko filo-
    zoficzne do roku 1948, Wladyslaw Weryho organizujqc zycie
    filozoficzne w Warszawie jeszcze w okresie niszczenia przez
    zaborc6w tradycji uniwersyteckiej w Polsce "zrozumial, ze
    1
    "W pierwszych latach okupacji niemieckiej... zabralem
    si~
    do pracy
    nad tlumaczeniem kwestii sk-ladajqcych siE; w sumie na traktat
    0
    czlo-
    Wlieku". S . Swiezawski, Sw. Toma'5z z Akwinu - Traktat
    0
    czlowieku,
    Poznan 1956, przedmowa s. XI.
    2
    "Kiedy
    wi~c
    inni walczyli, spiskowali lub gnili dalej w wiE;zie-
    niach, pisalem wie:kszq rzecz p. n. "Mie:dzy heroizmem a bestialstwem"
    Ks. K. Michalski; Dokqd idziemy,
    Znak
    1
    (1946) 6.
    3
    W. Tatarkiewicz pisal podczas wojny ksiqzke: ,,0 szcze:sciu":
    "Powstrua ta ksiqzka
    w
    znacznej cze:sci podczas wojny w latach
    1939-
    ; 0.
    J.
    Woroniecki, Lubelskie srodowisko filozoficzne,
    Przeg1qd .Filo-
    zoficzny
    XLIV (1948) z. 1-3, 51.
    Tarnze, s.
    52.
    6
    B . GawE::cki, PiEicdziesiqt lat filozofii
    w
    Krakowie,
    Przeglqd Filo-
    ::ojiczny
    XLIV (1948) z. 1-3, 32.
    (
    ·i
    !
    1943". W. Tatarkiewicz,
    °
    szcze:sciu, Warszawa 1962, wyd. III, s. 10.
    Podobnie R. Ingarden "Spor
    0
    istnienie swiata" pisal "w czasie naj-
    gorszym: za czasow wojny i okupacji". R. Ingarden, Spor
    0
    istnienia
    swiata, Warszawa 1960, wyd. II,
    t.
    I, s. 7. "W pierwszych latach oku-
    pacji... bodaj na wiosnE; 1942... wykonczylem zarys historii
    filozofii
    polskiej". W. Wqsik, Historia filozofii pob;kiej, Warszawa
    1958,
    t. I, s. 8.
    52
    M.
    GOGACZ
    r41
    t -
    J
    1
    [5]
    FILOZOFIA CHRZ·ESCIJ ANSKA W POLSCE
    53
    niecki, ktory na zaproszenie Weryhy tl:umaczy piqty tom
    ' "Metafizyki" Merciera, ze wielu
    ksi~zy
    wyjezdza na studia
    do Rzymu, Petersburga, Innsbruku, Fryburga i Louvain, gdzie
    w latach 1898-1901 przeby-...v;a na studiach ks.
    I.
    Radziszew-
    skI, przysz£y tworca KOL. lYhmo Jednak kontaktu z tyloma
    asrodkami uniwersyteckimi filozofia chrzescijaiiska, czy neo-
    scholastyka - jak . jq
    nazw~o
    w Louvain - wplywa do
    l"OIS'Ki wedlug opinii ks. J. Iwanickiego "glownie d wiema dro-
    gaml,
    "Z
    kt6rych wazniejsza wywodzHa
    si~
    z osrodka · lowaii-
    ~
    a niemniej wazna - z osrodka wiedeiiskiego"
    7.
    Wlasnie
    9~,
    Wais i Michalski, a pozniej np.
    I.
    Radziszev.:.ski, J. Wo-
    roniecki, J . Stepa, K. Kowalski, P. Chojnacki,
    K.
    Klosak
    StUdlUJq
    w Louvain. Osrodek . wiedeiiski czerpiqcy poprzez
    Franciszka Brentano ze scholastyki wplywa na K. Twardow-
    skiego "a przez niego na filozoficznesrodowisko polskie"
    B.
    Ze Lwowa wyszedl pozniej np. S. Swiezawski. Og6lnie mo-
    wiqc juz przed rokiem 1918
    filozofi~
    chrzescijaiiskq w Polsce
    reprezentuje kilku publikujqcych swoje dziela uczonych: Paw-
    licki i Morawski w
    uj~ciach
    sprzed encykliki "Aeterni Patris",
    Gabryl, Wais, Michalski, piszqcy w stylu lowClnskiej neoscho-
    l~~,
    ktorej zasadniczq
    wersj~
    przekazywaly tlumaczone na
    j~zyk
    polski dziela kard. Merciera.
    Lou~
    tym czaSle sToi_
    ~
    stanowisku, ze Jg..mjzm
    Qdr~zasi~
    przez
    asymilacj~
    osiq-
    gniE;c w innych kierunkach filozoficznych iw naukach szcze=
    g6!owych. Nic
    wi~c
    dziwnego, ze - Jak plsze ,ks. J. Iwamc-
    ki - "przed scholastykami w Polsce
    stan~!o
    zagadnienie
    kon-
    frontowania tomizmu, apelujqcego do doswiadczenia, z osiq-
    gni~ciami
    nauk scislych oraz z koncepcjami sformulowanymi
    przez inne kierunki. Rozwiqzanie tego zagadnienia wymagalo
    bazowania na ujeciach calosciowych w postaci podrE;czniko-
    wej" by
    mogio
    siE; rozwijac w formie monograficznej, biorqcej
    za przedmiot poszczegolne dzialy i kwestie"
    9.
    Uj~cia
    mono-
    graficzne, ksztaltujqce
    filozofi~
    chrzescijaiiskq w Polsce, jako ·
    stale zjawisko, pojawiajq
    si~
    dopiero po roku 1918.
    3) Okreslenie filozofii chrzescijanskiej
    i
    tomizm.
    T

    Dla uzyskania w tej informacji jakiejs terminologicznej
    jednoznacznosci wyjasnimy, ze filozofia chrzescijaiiska, kto-
    r~-
    jak podaje O. J . Woronlecki - wlasnie Louvain naz-
    walo neoscholastyk'llO, jest w Polsce przede wszystkim 'to-
    mi?mem. Jest totomizm najpierw dose kompilacyjny, pomie-
    szany z
    uj~ciami
    J ana Dunsa Szkota, Awicenny, Descartesa,
    Wolffa, wyznaczony komentarzami Kajetana, podrE;cznikami
    .Tana od sw. Tomasza, Gredta, pierwszymi publikacjami J. Ma-
    ritaina, uwiklanego wtedy jeszcze w tradycjE;
    bl~dnie
    rozu-
    mianej scholastyki, jako metody wykladu w formie
    najcz~­
    sciej sylogistycznej, ujmujqcej zagadnienia zwiqzane z teolo-
    giq i religi
    q
    , dalekie na ogol od realnej rzeczywistosci.
    Dzi~
    przez
    scholastyk~
    za J. Pieperem, ktory przypomina poglqd
    Boecjusza, i zgodnie z jej realizacjq w sredniowieczu" rozu-
    mie
    si~
    dla sredniowiecza
    teori~
    nauki, jako syntezy tego, co
    o rzeczywistosci wie rozum ludzki na podstawie swojego wy-
    silku poznawczego, z tym, co zostalo objawione
    11.
    W ramach
    scholastyki
    bl~dnie
    lub wlasciwie rOZ1lmianej, realizuja,cej
    neoplatoiisk~ wizj~
    swiata, ymieszcza siE; tomizm, ktory jest
    oczywiscie tzw. mozofiC}
    chrzescijansk~,
    lecz
    budowan~
    na
    koncepcjach Arystotelesa. Niezaleznie od tego mozna
    filozofi~
    chrzescijansk
    q
    , jako neoscholastykE; tych czasow, uwazac na
    ogol za tomizm. Ks. J, Iwanicki na przyklad informujqc
    0
    filo-
    zofii neoscholastycznej za lata 1909-1959 takze zamiennie
    uzywa nazwy neoscholastyka i tomizm. W publikacjach wy-
    mienianych tu autor6w rzeczywiscie tomizm jest Zrodlem,
    wyznaczajqcym
    perspektyw~
    rozwiqzania problemow filozo-
    ficznych. Po drugiej wojnie swiatowej tomizm w Polsce rozni-
    7
    Ks.
    J.
    Iwanicki, Problematyka . filozoficzna w ciqgu ostatniego
    50-1ecia w Polsce,
    Ateneum Kapianskie
    58 (1959), z. 1-3, 255.
    8.
    Tamze, 257.
    9
    Tamze, 258.
    10
    O..J. Woroniecki, op. cit., 51.
    11
    P or. J . Pieper, Scholastyka, Hum. T . Erzostowski, Warszawa 1963,
    33.
    "./
    54
    M. GOGACZ
    [6]
    T
    [7]
    FILOZ OFIA CHRZESCI.1AN SKA W POLSCE
    55
    cuje
    si~, wyodr~bnia,
    przestaje bye kompilacyjny. W ramach
    filozofii chrzescija,ilskiej jest osobnq szko1:q, obok kt6rej,
    szczeg61nie dzisiaj. funkcjonujq spojrzenia K. Rahnera , H. de
    Lubaca, T. de Chardin i inne. Pozostaje do
    rozstrzygni~cia
    lub
    moze ustalenia, czy tomizm, jako neoscholastyka, jest filozofi
    q
    chrzescijansk
    q
    , i co oznacza tu wyrazenie "filozofia chrze-
    scijanska".
    Tomizm jest szeregiem dyscyplin. Sklada
    si~
    na niego filo-
    zofia i teologia. W ramach tomizmu jako ' £Hozofii miesci
    si~
    teoria bytu, teoha czlowieka, przyrody, poznania,
    post~po­
    ·~ania
    i inne.
    Filozofi~
    jako
    nauk~
    wedlug klasycznej koncepcji
    charakteryzuje to, ze badD.jqc 'cokolwiek . pyta
    0
    os tatecZl12,
    uzasadniajqce racje, czyli
    0
    te, lctorych negacj'l powo u je
    zaprzeczenie istnienia rzeczy badanej. Albo
    wi~c
    ktos umie te
    ostateczne, pierwsze przyczyny
    wewn~trzne
    lub zewnEitrzne
    dla bytu 'rozpoznae i rozumowo uzasadnic, alba nie umie tego
    przeprowadzie. Jest wtedy albo nie jest filozofem. W tym
    sensie, przy tak
    poj~tej
    filozofii nie jest wazne, czy pierw-
    szych uniesprzeczniajqcych rzecz czynnik6w poSzukuje tomi-
    sta, neoscholastyk, materialista czy chrzescijanin. W sensie
    ----.
    odczytaniem metafizycznej struktury czlowieka, aby przy
    pomocy rozumu od samej rzeczywistosci naturalnej dowiedziee
    si~,
    czy dusza ludzka jest substancjalna, r6zna od ciata i nie-
    smiertelna. !,e zagadnienia, jako pytania interesujqce chrzesci-
    janina, stawiane mozofii, mogq bye podstawq nazwania
    fi10':
    ';ofii umownie filozofi q chrzescijanskq. Nie znaczy to jednak
    ze na teren filozofii wprowadza
    si~ teologi~,
    lub ze odkry-
    wajqc pierwsze uzasl'ldnienia bytu (np. w tomizrrue
    przyczyn~
    sprawczq, ktorq jest Bog, ujmowany metodami wlasciwymi
    metafizyce, a
    wi~c
    w porzqdku naturalnym) nawiqzuje
    si~
    lub
    odwoluje do porzqdku nadprzyrodzonego. Nadprzyrodzonose
    jest porzqdkiem osobowego zycia Boga. To zycie nie moze bye
    czynnikiem tlumaczqcym
    struktur~
    bytu wyznaczonq jego
    wewn~trznymi
    i
    zewn~trznymi
    przyczynami w tym sensie
    naturalnymi. Nigdy przeciez ontycznej struktury bytu nie tlu-
    maczymy odwolujqc
    si~
    do przyjazni, lqczqcej ludzi. Nie moz-
    na
    wi~c
    tez w sensie filozoficznym nadprzyrodzonq przyjazniq
    Boga z czlowiekiem tlumaczyc natury bytu. Mazna jednak
    starae
    si~
    0
    takie rozpoznanie rzeczywistosci,
    0
    takie jej rozu-
    mienie, aby one nie niszczylo osobowych powiqzan czlo-
    wieka z Bogiem. I w tym sensie filozofia, takze
    tomistyczri~
    jest mozofiC! chrzescijanskq
    12.
    2.
    Lata
    1918-1939
    1) Okres recepcji
    uj~c
    Zachodu
    Najciekawsze w tym okresie nazwiska Sq
    nast~pujqce:
    ks.
    K.
    Michalski, profesor filozofii chrzescij&nskiej na Wy-
    c1ziale Teologlcznym
    UJ 1941-1947;
    obejmuje
    katedr~
    po
    12
    Por. "Aby jakas filozofia zaslugiwala na... miano .. . filozofii chrze -
    scijanskiej... , trzeba, by nadprzyrodzonosc przenikala - w postaci
    pierwiastka skladowego - nie
    budow~
    jej tkanki wprawdzie, gdyz to
    byloby sprzecznosci
    q
    , lecz dzielo jej ustanowienia. Nazywam
    wi~c
    filo-
    zofiq chrzesci jallskq w szelkq
    filozofi~,
    kt6ra rozgraniczajqc formalni e
    wi~c
    formalnym filozoria nawet tomistyczna jest po prostu
    tylko filozofi
    q
    . W sensie historycznym lub raczej swia to-
    poglqdowym, a przede wszystkim w sensi e antropologicznym,
    mozna m6wie
    0
    filozofii
    chrzescijansk~L
    Czlowiek moze bye
    fi19zofem i chrzescijaninem.
    J
    ako filozof badajqc cokolwiek
    od strony ostatecznych uzasadnien moze np. staranniej rozwa-
    -
    --
    zae zagadnienia, toryc rozwiqzanie winno yc zgodne
    z awdami objawionymi, stanowiqcymi a chrzescijanina _
    filozofa negatywne kryterium prawdziwosci. I historia filo-
    zofii dostarcza przyklad6w wysilku przeksztalcania, czy po-
    prawiania teorii rzeczywistosci, tak
    cz~sto
    przeciez nieadek-
    watnie odczyt.ywanej. Prawda
    0
    Wcieleniu np. zmusila filo-
    zo.fow - chrzescijan do ponownego przemyslenia neoplatoniz-
    mu, oddzielajqcego przeciez tak radyka1nie Boga od materiL
    Arystotelicy, np. Tomasz z Akwinu,
    pogl~bi1i
    lub odkryli
    problematyk~
    istnienia. Wszyscy trudzili
    si~
    nad wlasciwym
    ....
    :
    56
    M. GOGACZ
    [8J
    [9]
    FILOZOFIA CHRZESCIJ ANSKA W POLSCE
    57
    smierci w
    1914
    ks. F. Gabryla)
    13,
    ks.
    K.
    Wais na Wydziale

    Teologicznym Uniwersytetu we Lwowie
    (1909-1927)
    i
    jego
    nast~pca
    na tej katedrze
    ~.
    J. Stepa
    (1927-1939),
    ks. S. Ko-
    bylecki na Wydziale Teologic:zmym w Warszawie
    (1918-1929)
    'oraz ks. P. Chojnaoki (katedra Filozofii Chrzescijanskiej na
    Wydziale Teologicznym w latach
    1927-1954),
    ks.
    M.
    Klepacz
    w Wilnie
    (1937-1939),
    ks. K. Kowalski w Poznaniu
    (1937-
    -1939),
    k5. 1. Radziszewski
    (1918-1922),
    a tabe ks. J. Wo'ro-
    niecki
    (1919-1929)
    i ks. J. ,Pastuszka
    (1922-1946)
    -na sekcji
    lIlozOficzneJ Wydzialu Nauk Humanistycznych KUL (ks. J. Pa-
    stuszka od r.
    1946
    na Wydziale Filozoficznym KUL). W latach
    trzydziestych wystE;pujq nowi tomisci: ks. St. Adamczyk, ks.
    K.
    Klosak, S. Swiezawski. Wymienieni tu filO'zofowie oprocz
    ks. J. Pastuszki, k5. St.
    Adam~yka
    i S. Swieiawskiego "studia
    swe Jak mformuje ks. J. Iwanicki odbyli
    w
    Lowanium:
    bqdz
    tei
    szczegolniej w swych pracach nawiqzywali do aktuai-
    nej problematyki tamtejszego osrodka"
    14.
    Ks. J. Pastuszka
    s.tudiuje
    psychoanaliz~
    Freuda, psychologfE; indywidualnq
    "A..
    dlera, prqdy materialistyczne w filozofii wsp6!czesnej, zagad=--
    nienia duszy ludzkiej w
    uj~ciu
    sw. Augustyna; ks. St. Adam:.
    czyk
    poznaje
    filozofi~
    na Gregorianum w Rzymie, S. Swie-
    iawski przywozi z Paryza nowe spojrzenia Maritaina
    i
    Gil"':
    sona. W sumie jest to wnoszenie na teren polski dorobku
    mysli filozoficznej Zachodu, konfrontowanie tomizmu z osi
    q
    -
    gni~ciami
    Hauk szczegofowych i z rozwiqzaniami innych kie-
    runkow filozoficznych. Sq to jednak konfrontacje typu infor-
    macyjnego. Brak iywszych dyskusji
    mi~dzy
    tomistami, czy
    zwolennikami tnnych orientacji filozoficznych. j)ominuja ujE;-
    'i,
    cia eklektyczne, czy raczej wtorne w stosunku do tomizmu
    zachodnioeuropejskiego. Nie rna na ogol naukotworczego sro-
    dowiska filozoficznego, mimo
    ie
    od 9 grudnia
    1918
    Toku dziala
    jui w Polsce KatoEcki Uniwersytet Lubelski. Stwarza on jed-
    nak organizacyjne podstawy studium filozofii, gl6wnie meta-
    fizyki, informuje
    0
    stanie scholastyki w swiecie, przygotowuje
    do p6z'niejszych ba"dan,
    podj~tych
    po II wojnie swiatowej.
    Waine
    jest to,
    2:2
    na sekcji filozoficznej Wydzialu Nauk Huma-
    nistycznych KUL wyklada
    si~
    poszczegolne dyscypliny filo-
    zoficzne, jak
    logik~, kryteriologi~,
    psychologiE:, etykE:, meta-
    fizykE;,
    histori~
    filozofii, pedagogikE:, filozoficzne podstawy
    biologii. Jest to grupa nauk filozoficznych
    0
    wiele w tym
    czasie bogatsza
    nii
    na uniwersytetach panstwowych. Nieza-
    leznie od tego i KUL i sekcje filozoficzne na Wydzialach
    Teologicznych innych uniwersytet6w nie stanowi
    q
    powaznego
    nurtu w filozofii polskiej, uzyskuja,cej np. w logice
    pozycJ~
    mi~dzynarodowa,.
    Sa, to jednak osrodki
    iywe,
    szczerze prze-
    jE;te sprawq poglE:bienia filozofii, rozbudowuja,cej dyscypliny
    i problematykE;. 0 tym bogactwie podjE;tych zagadnien infor-
    muje np. ks. J. Iwanicki omawiaja,c w swym artykule filo-
    zofiE; chrzescijanska, za okres
    1909-1959,
    Szereg zacytowanych
    tam puhlikacji, zreferowane Tozwiqzania problemow z zakre-
    su psychologii, epistemologii, logiki, filozofii przyrody, :mto-
    logii i teodycei, wskazuja, na krytyczne konirontacje
    uj~c
    w psychologii, na wyrazne przecivystawianie
    si~
    idealizmowi
    . i wiernosc poglqdom sw. Tomasza w epistemologii, oraz w in-
    nych dyscyplinach filozoficznych. Jedynie logika, jak stwierdza
    ks. J. Iwanicki, "wsrod scholastykow - przynajmniej w po-
    staci systematycznych opracowan calosciowych - nie
    osia,g~
    n~la
    wyja,tkowego poziomu... Ale ne<;>tomisci polscy... - czynili
    wlasciwe wysilki, aby elementami... dorobku... - w dziedzinie
    historii logiki
    obydwa porza,dki poznania uznaje jednak objawienie chrzescijanskie
    za
    niezb~dnq
    pomoc dla rozumu". E. Gilson, Duch filozofli srednio-
    wiecznej, tlum. J. R.ybalt, Warszawa 1958, 38-39. Par. Ph. Boehner,.
    E. Gilson, Historia filozofii chrzescijanskiej, Hum. E. Stomma, War-
    szawa
    1962, 9-13.
    13
    Podaj~
    przy nazwiskach daty profesury.
    q
    Ks. J. Iwanicki, dz. cyt., 256.
    .. , wzbogacic nauczanie i tworczosC filo-
    zoficzna,"
    15.
    Jj
    Tamze, 267 174; par. 258, 261 passim.
    ' , .
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.