![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Strona startowa Filozofia chrześcijańska w Polsce odrodzonej (1918-1968), Gogacz Mieczysław, Artykuły profesora Mieczysława Gogacza Filozofia jogi i okultyzm wschodni - Jogi Rama-Czaraka, Magia, Magija, Okultyzm, Ezoteryka, Czarostwo, Wiedza Pradawna Fizyka a Postep Cywilizacyjny-p20, Fizyka a Filozofia Fotografia cyfrowa - Podstawy fotografii, Fotografia Fotografia podstawy, FOTOGRAFIA Fireflies In The Garden - Świetliki w ogrodzie (2008), Czysta filozofia, Filmy Filipowicz - Tom I Roz I - Starożytnośćˇ, filozofia, myśl polityczna, doktryny Fenomen śmierci w heideggerowskim myśleniu bycia, Filozofia Filozofia śmierci Scherer Georg pobieranie, Nauka Filizanka Smakow nr 6 10 2009, ZDROWIE i odżywianie, Filiżanka smaków |
Filozoficzne podstawy sufizmu w tekstach Ibn `Arabiego(1),[ Pobierz całość w formacie PDF ]Filozoficzne podstawy sufizmu w tekstach ibn-Arabiego 1. Sylwetka ibn-Arabiego Shaykh Muhyi ad-Din Ibn Arabi al-Hatimi nazywany przez swych uczniów Wielkim Mistrzem (Doktor Maximus) urodził się w Murcji (południowo-wschodnia część Hiszpanii) 7 sierpnia 1165 roku. Pochodził ze znanej i poważanej rodziny, zarówno jego ojciec jak i dwaj wujowie byli znanymi znawcami Koranu, prawa i tradycji koranicznej. W ósmym roku życia opuścił miasto swego urodzenia i przeniósł się do Lizbony. Tam otrzymał muzułmańskie wykształcenie, na które składało się czytanie Koranu oraz nauka podstaw prawa islamskiego. Wkrótce później udał się do Sewilli, która wówczas stanowiła ośrodek administracyjny oraz stolicę intelektualną Andaluzji. Spędził tam kolejne trzydzieści lat swojego życia studiując prawo, teologię i tradycję islamu. To właśnie będąc w Sewilli spotkał swoich pierwszych duchowych mistrzów. W czasie swego pobytu w Sewilli dużo podróżował, odwiedził między innymi Kordobę, w której zawarł znajomość z Awerroesem. Odwiedził również Tunis (1194) i Maroko. W wieku 38 lat (około roku 1201) Ibn Arabi wyruszył na pielgrzymkę do Mekki. W 1202 roku znalazł się w Egipcie wraz ze swym uczniem i sługą Abdullahem al Habashi. Przebywał tam jakiś czas usiłując zgromadzić wokół siebie swoich zwolenników. Po opuszczeniu Egiptu dalej kierował się na Wschód odwiedzając Jerozolimę, Mekkę i Bagdad. Ostatecznie osiadł w Damaszku, gdzie pozostał do końca swego życia i zmarł w 1240 r. Carl Brockelmann w pracy pt. „Geschichte der arabischen Litteratur podał, iż Ibn Arabi napisał aż 239 utworów. Większość prac Ibn Arabiego powstała na Wschodzie, szczególnie na terenie Mekki oraz w Damaszku. Uważa się, iż jego największe i najwybitniejsze dzieła powstały w ciągu ostatnich kilkunastu lat życia. Ibn Arabi był daleki od sprecyzowanego systemu. W pracy „Futuhat, którą skończył pisać na trzy lata przed swoją śmiercią, w początkowych rozdziałach znajdujemy podstawy systemu, który tworzył, ale samo dzieło jest ogromne i tak nieuporządkowane, że owe podstawy są prawie zupełnie przysłonięte masą nieważnych lub nie związanych z tematem detali. To, co wyłania się z twórczości Ibn Arabiego zwykle odbierano jako mniej lub bardziej radykalny panteizm. Ibn Arabi miał świadomość, iż wzbudza podejrzenia, co do swojej ortodoksji, próbował tłumaczyć samego siebie wbrew „urojeniom człowieka, który go prowokuje. Bardzo często usiłował w swoich tekstach pogodzić ujęcia ortodoksyjne z ideami panteistycznymi. Używał często pospolitych słów, które pochodziły z Koranu, tłumacząc je raz na sposób mistyczny, innym razem - panteistyczny 1 . Prorok rzekł: „Jest Bóg i nic nie ma z Nim”. Słowa te oznaczają, że istnieje jeden Bóg i nic poza nim. 2. Sufizm - mistyka islamu Samo określenie pojawiło się w połowie IX wieku, i zazwyczaj wywodzi się od okrycia z grubej wełny - suf - w jakie początkowo ubierali się muzułmańscy asceci. Ali Al- Qasin al-Qusayri w swoim „Traktacie o sufizmie pisze: „A niektórzy mówią, że pochodzi od wyrazu safa - czystość, ponieważ etymologicznie sufi jest daleki od safa . Jeszcze inni wyprowadzają to słowo od wyrazu ‘szereg’ saff , jakby oni byli ‘pierwszymi w szeregu’ wobec Boga. A jest to znaczenie prawidłowe, ale językowo nie prowadzi to do słowa saff - ‘szereg’. Stowarzyszenie to ta’ifa znane jest jednak na tyle, że nie ma konieczności poszukiwania jego etymologii. Ludzie rozprawiają na temat znaczenia sufizmu - tasawwuf i sufiego . I każdy wyraża to, czego sam doświadczył. 2 Kierunek ten w miarę wzrostu popularności spotykał się z równie wzrastającą negatywną reakcją ze strony teologów sunickich. Uważali oni, iż wyznawcy sufizmu przywiązują zbyt dużą wagę do wewnętrznych przeżyć religijnych, ograniczając tym samym praktykowanie rytów przepisanych przez prawo muzułmańskie. Ponadto zarzucano sufizmowi niezgodność z Koranem, z powodu używania rozmaitych wieloznacznych i niejasnych terminów. 1 A.E. Affifi, The Mystical Philosophy of Muhyid Din Ibnul Arabi, Cambridge1964, s.5 2 Ali Al-Qasin al-Qusayri, Traktat o sufizmie, tł. Ks. J. Nosowski, Wydawnictwo Akademickie Dialog, W-wa 1997, str. 7 2 Mimo wybuchających raz po raz prześladowań, sufizm osiągnął ogromną popularność szczególnie w wiekach X i XI. Wspólne recytowanie modlitw, wspominanie przymiotów boskich poprzez ich wielokrotne powtarzanie – dikr, wywołujące koncentrację duchową, która z kolei miała doprowadzić do ekstatycznych uniesień, to niektóre ze sposobów duchowego zjednoczenia się z Bogiem wypracowane przez sufich. Pierwszym wybitnym teologiem przyjmującym doktrynę mistyczną był cytowany już Imam Al-Qusayri, a jego dzieło w XII wieku podjął Al-Gazali - teolog, mistyk i filozof. To dzięki jego działalności doszło do uzyskania względnego kompromisu pomiędzy sufizmem a ortodoksyjnym sunizmem. Z początkiem wieku XII-XIV zaczęły pojawiać się bractwa sufich, zwane derwiszami (biedakami, ludem), wśród Turków - chanka lub tekke , w Maroku - zawija . Poza tak zwanym sufizmem ludowym rozwijał się również sufizm naukowy czy filozoficzny, przejawiający się głównie w traktatach o charakterze religijno-mistycznym czy poezji. Najwybitniejszymi przedstawicielami tego kierunku byli Ibn al-Farid oraz Ibn Arabi. Wyznawcy sufizmu twierdzą, że sufizm jako metoda doświadczania Boga i jako droga do niego prowadząca, istniał zawsze, a tylko w zależności od miejsca, czasu i ludzi przybierał różne formy. Amr Ibn Utman al-Makki miał powiedzieć, że sufizm „polega na tym, iż sługa jest w każdej chwili w tym, w czym jest on pierwszym i najlepszym w danej chwili. 3 Ar-Rudbari dodał, iż sufizm „jest to wyrazistość Bliskości po niewyrazistości Oddalenia. 4 Istotnymi elementami sufizmu były: wstrzemięźliwość, czasami wyrzeczenie się dóbr materialnych; modlitwa, rozmyślania o treści teologicznej; ćwiczenia ascetyczne; samoumartwianie; opieka nad ubogimi. Nie zawsze jednak towarzyszyło sufizmowi wyrzekanie się małżeństwa i życia rodzinnego. Stosowano także pewne szczególne drogi mające na celu doskonalenie ducha, ćwiczenie woli oraz opanowywanie popędów i instynktów naturalnych. Owe drogi składały się z etapów i miejsc zatrzymania oraz szczególnych stanów duchowych uzależnionych od pewnych zewnętrznych i 3 Tamże, s.281 4 Tamże, s.282 3 wewnętrznych okoliczności. Na tych etapach i w owych stanach ćwiczono cnoty moralne, gorliwość, wierność w dochowywaniu zobowiązań, uczciwość społeczną, religijność czy pobożność. 3. Teoria rzeczywistości w tekstach Ibn Arabiego Teoria rzeczywistości w ujęciu Ibn Arabiego wskazuje na wyraźny wpływ neoplatonizmu. Ibn Arabi modyfikuje go w znany nam skądinąd sposób: oto plotyńska Jednia staje się Bogiem jedynym, a emanacje są tu „tagalli – objawieniami (chciałoby się powiedzieć: epifaniami) Jedynego Boga. Kiedy Bóg chciał ujrzeć formy swych imion, co oznaczało ujrzenie swej formy w Istocie przypisanej jego imionom, ukazał całą swą wspaniałość. Odsłonił sobie samemu swój sekret, czyli ujrzał go w istocie, która ujawniła wszystkie Jego atrybuty tak, że jego sekret sam Mu się zamanifestował. Był obserwatorem Siebie Samego przed manifestacją, lecz jego obserwacja nie była taka sama, jak obserwacja jego w innym. (Ibn Arabi) 5 Tagalli są hierarchicznie uszeregowane, a schodząc niżej tracą swą doskonałość. Istnienie tagalli , choć konieczne ze względu na objawianie się Boga, stanowi jedynie Bożą przypadłość, gdyż istnienie jako takie jest wyłączym przymiotem Boga Jedynego. Istnienie każdej tagalli jest formą jej obecności ( hagra ). Pierwszym ograniczeniem Nieograniczonego były imiona. Drugim ograniczeniem był tron, na którym zajął miejsce. Następnie powiedział, że zstąpi do nieba i na ziemię i obiecał, że będzie rzeczywistością nas wszystkich. On jest rzeczywistością wszystkiego. Gdyby nie był rzeczywistością, nic by nie istniało. Wszystko na świecie jest Jego obliczem. On patrzy i jest widziany; On jest duszą świata. (Ibn Arabi) 6 Badacze wskazują też na irańskie źródła modyfikacji neoplatonizmu w pismach Ibn Arabiego 7 . Znakiem tego ma być łączenie teorii epifanii z iluminacją. Swoje poglądy Ibn Arabi uzasadnia wizjami i wtajemniczeniem, które dzięki nim uzyskał. Spotykał się wielokrotnie z wróżbitami i mistrzami wiedzy tajemnej, którzy przekazywali mu swoje 5 Tamże, s.52 6 Tamże, s.61 7 J.Wronecka, Wstęp, w: Ibn Arabi, Księga o podróży nocnej do najbardziej szlachetnego miejsca, tł. J.Wronecka, Warszawa 1990, s.X. 4 tajemnice. Pod ich wpływem Ibn Arabi uczynił ze swego nauczania wiedzę wysoce ezoteryczną, przeznaczoną dla wybranych. Mistyka sufizmu w jego wydaniu stała się dostępna jedynie dla intelektualnej elity. Gruntownego przygotowania filozoficznego wymagało bowiem przyjęcie tezy, stanowiącej podstawę mistyki Ibn Arabiego, że Bóg jest każdym bytem. Jestestwo Boga przenika organy stworzenia. Tak więc stworzenie jest Bogiem, a Bóg jest tym, co zauważalne w wyobrażalnym świecie. Bóg jest tym, co zmysłowe, a świat jest tym, co można wywnioskować. Ludzie wierzący i oświeceni widzą Boga w tym świecie. Dla tych, którzy są poza tą grupą Bóg jest tym, co można wydedukować, a świat tym, co można dostrzec, zaobserwować. (Ibn Arabi) 8 Uznanie tej tezy staje się wiedzą, która stanowi o zbawieniu. Brak owej wiedzy jest piekłem. Sufizm, stanowiący miłowanie Boga, staje się w ten sposób miłowaniem wszystkich bytów, które przecież są Bogiem, a sama miłość staje się w nauczaniu Ibn Arabiego uniwersalnym nakierowaniem się jednostki na cały kosmos. Konsekwencją tej tezy jest pogląd – występujący już u Awicenny – że litera Koranu przeznaczona jest dla ludzi prostych. Uczony ma inną – intetektualną i doskonalszą – drogę zbawienia, poprzez bezpośrednie uczestnictwo w boskich epifaniach. 4. Bóg w nauczaniu Ibn Arabiego W systemie Ibn Arabiego miejsce etycznego Boga islamu zajmuje Bóg, który – uznawany za identycznego ze wszechświatem – jest zasadą rządzącą i animującą wszechświat. „Chwała niech będzie Bogu, który stworzył rzeczy będąc sam w sobie ich istotami” 9 . Transcendetny Bóg Jedyny jest zarazem immanentnie zawarty we wszystkich stworzeniach w postaci istnienia i mocy. Jego moc manifestuje się sama. Wciąż się manifestuje i nigdy nie zanika, lecz On pozostał w ukryciu i ukryty. Nazywany jest Pierwszym i Ostatnim, Widzialnym i Ukrytym. Takie zróżnicowanie odbywa się etapami (manazil) i jest ewidentne w mediach manifestacji etapów 8 Tamże, s.60 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |