Strona startowa
Filozofia chrześcijańska w Polsce odrodzonej (1918-1968), Gogacz Mieczysław, Artykuły profesora Mieczysława Gogacza
Filozofia jogi i okultyzm wschodni - Jogi Rama-Czaraka, Magia, Magija, Okultyzm, Ezoteryka, Czarostwo, Wiedza Pradawna
Fizyka a Postep Cywilizacyjny-p20, Fizyka a Filozofia
Fotografia cyfrowa - Podstawy fotografii, Fotografia
Fotografia podstawy, FOTOGRAFIA
Fireflies In The Garden - Świetliki w ogrodzie (2008), Czysta filozofia, Filmy
Filipowicz - Tom I Roz I - Starożytnośćˇ, filozofia, myśl polityczna, doktryny
Fenomen śmierci w heideggerowskim myśleniu bycia, Filozofia
Filozofia śmierci Scherer Georg pobieranie, Nauka
Filizanka Smakow nr 6 10 2009, ZDROWIE i odżywianie, Filiżanka smaków
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kasiulenka.htw.pl

  • Filozoficzne podstawy sufizmu w tekstach Ibn `Arabiego(1),

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Filozoficzne podstawy sufizmu w tekstach ibn-Arabiego
    1. Sylwetka ibn-Arabiego
    Shaykh Muhyi ad-Din Ibn Arabi al-Hatimi nazywany przez swych uczniów
    Wielkim Mistrzem (Doktor Maximus) urodził się w Murcji (południowo-wschodnia część
    Hiszpanii) 7 sierpnia 1165 roku. Pochodził ze znanej i poważanej rodziny, zarówno jego
    ojciec jak i dwaj wujowie byli znanymi znawcami Koranu, prawa i tradycji koranicznej.
    W ósmym roku życia opuścił miasto swego urodzenia i przeniósł się do Lizbony.
    Tam otrzymał muzułmańskie wykształcenie, na które składało się czytanie Koranu oraz
    nauka podstaw prawa islamskiego. Wkrótce później udał się do Sewilli, która wówczas
    stanowiła ośrodek administracyjny oraz stolicę intelektualną Andaluzji. Spędził tam
    kolejne trzydzieści lat swojego życia studiując prawo, teologię i tradycję islamu. To
    właśnie będąc w Sewilli spotkał swoich pierwszych duchowych mistrzów. W czasie swego
    pobytu w Sewilli dużo podróżował, odwiedził między innymi Kordobę, w której zawarł
    znajomość z Awerroesem. Odwiedził również Tunis (1194) i Maroko. W wieku 38 lat
    (około roku 1201) Ibn Arabi wyruszył na pielgrzymkę do Mekki. W 1202 roku znalazł się
    w Egipcie wraz ze swym uczniem i sługą Abdullahem al Habashi. Przebywał tam jakiś czas
    usiłując zgromadzić wokół siebie swoich zwolenników. Po opuszczeniu Egiptu dalej
    kierował się na Wschód odwiedzając Jerozolimę, Mekkę i Bagdad. Ostatecznie osiadł w
    Damaszku, gdzie pozostał do końca swego życia i zmarł w 1240 r.
    Carl Brockelmann w pracy pt. „Geschichte der arabischen Litteratur podał, iż Ibn
    Arabi napisał aż 239 utworów. Większość prac Ibn Arabiego powstała na Wschodzie,
    szczególnie na terenie Mekki oraz w Damaszku. Uważa się, iż jego największe i
    najwybitniejsze dzieła powstały w ciągu ostatnich kilkunastu lat życia.
    Ibn Arabi był daleki od sprecyzowanego systemu. W pracy „Futuhat, którą
    skończył pisać na trzy lata przed swoją śmiercią, w początkowych rozdziałach znajdujemy
    podstawy systemu, który tworzył, ale samo dzieło jest ogromne i tak nieuporządkowane, że
    owe podstawy są prawie zupełnie przysłonięte masą nieważnych lub nie związanych z
    tematem detali.
    To, co wyłania się z twórczości Ibn Arabiego zwykle odbierano jako mniej lub
    bardziej radykalny panteizm. Ibn Arabi miał świadomość, iż wzbudza podejrzenia, co do
    swojej ortodoksji, próbował tłumaczyć samego siebie wbrew „urojeniom człowieka, który
    go prowokuje. Bardzo często usiłował w swoich tekstach pogodzić ujęcia ortodoksyjne z
    ideami panteistycznymi. Używał często pospolitych słów, które pochodziły z Koranu,
    tłumacząc je raz na sposób mistyczny, innym razem - panteistyczny
    1
    .
    Prorok rzekł: „Jest Bóg i nic nie ma z Nim”. Słowa te oznaczają, że istnieje jeden
    Bóg i nic poza nim.
    2. Sufizm - mistyka islamu
    Samo określenie pojawiło się w połowie IX wieku, i zazwyczaj wywodzi się od
    okrycia z grubej wełny -
    suf -
    w jakie początkowo ubierali się muzułmańscy asceci. Ali Al-
    Qasin al-Qusayri w swoim „Traktacie o sufizmie pisze: „A niektórzy mówią, że pochodzi
    od wyrazu
    safa
    - czystość, ponieważ etymologicznie
    sufi
    jest daleki od
    safa
    . Jeszcze inni
    wyprowadzają to słowo od wyrazu ‘szereg’
    saff
    , jakby oni byli ‘pierwszymi w szeregu’
    wobec Boga. A jest to znaczenie prawidłowe, ale językowo nie prowadzi to do słowa
    saff
    -
    ‘szereg’. Stowarzyszenie to
    ta’ifa
    znane jest jednak na tyle, że nie ma konieczności
    poszukiwania jego etymologii. Ludzie rozprawiają na temat znaczenia
    sufizmu
    -
    tasawwuf
    i
    sufiego
    . I każdy wyraża to, czego sam doświadczył.
    2
    Kierunek ten w miarę wzrostu popularności spotykał się z równie wzrastającą
    negatywną reakcją ze strony teologów sunickich. Uważali oni, iż wyznawcy sufizmu
    przywiązują zbyt dużą wagę do wewnętrznych przeżyć religijnych, ograniczając tym
    samym praktykowanie rytów przepisanych przez prawo muzułmańskie. Ponadto zarzucano
    sufizmowi niezgodność z Koranem, z powodu używania rozmaitych wieloznacznych i
    niejasnych terminów.
    1
    A.E. Affifi, The Mystical Philosophy of Muhyid Din Ibnul Arabi, Cambridge1964, s.5
    2
    Ali Al-Qasin al-Qusayri, Traktat o sufizmie, tł. Ks. J. Nosowski, Wydawnictwo Akademickie Dialog,
    W-wa 1997, str. 7
    2
    Mimo wybuchających raz po raz prześladowań, sufizm osiągnął ogromną
    popularność szczególnie w wiekach X i XI. Wspólne recytowanie modlitw, wspominanie
    przymiotów boskich poprzez ich wielokrotne powtarzanie –
    dikr,
    wywołujące koncentrację
    duchową, która z kolei miała doprowadzić do ekstatycznych uniesień, to niektóre ze
    sposobów duchowego zjednoczenia się z Bogiem wypracowane przez sufich.
    Pierwszym wybitnym teologiem przyjmującym doktrynę mistyczną był cytowany
    już Imam Al-Qusayri, a jego dzieło w XII wieku podjął Al-Gazali - teolog, mistyk i filozof.
    To dzięki jego działalności doszło do uzyskania względnego kompromisu pomiędzy
    sufizmem a ortodoksyjnym sunizmem.
    Z początkiem wieku XII-XIV zaczęły pojawiać się bractwa sufich, zwane
    derwiszami
    (biedakami, ludem), wśród Turków -
    chanka
    lub
    tekke
    , w Maroku -
    zawija
    .
    Poza tak zwanym sufizmem ludowym rozwijał się również sufizm naukowy czy
    filozoficzny, przejawiający się głównie w traktatach o charakterze religijno-mistycznym
    czy poezji. Najwybitniejszymi przedstawicielami tego kierunku byli Ibn al-Farid oraz Ibn
    Arabi.
    Wyznawcy sufizmu twierdzą, że sufizm jako metoda doświadczania Boga i jako
    droga do niego prowadząca, istniał zawsze, a tylko w zależności od miejsca, czasu i ludzi
    przybierał różne formy. Amr Ibn Utman al-Makki miał powiedzieć, że sufizm „polega na
    tym, iż sługa jest w każdej chwili w tym, w czym jest on pierwszym i najlepszym w danej
    chwili.
    3
    Ar-Rudbari dodał, iż sufizm „jest to wyrazistość Bliskości po niewyrazistości
    Oddalenia.
    4
    Istotnymi elementami sufizmu były: wstrzemięźliwość, czasami wyrzeczenie się
    dóbr materialnych; modlitwa, rozmyślania o treści teologicznej; ćwiczenia ascetyczne;
    samoumartwianie; opieka nad ubogimi. Nie zawsze jednak towarzyszyło sufizmowi
    wyrzekanie się małżeństwa i życia rodzinnego. Stosowano także pewne szczególne drogi
    mające na celu doskonalenie ducha, ćwiczenie woli oraz opanowywanie popędów i
    instynktów naturalnych. Owe drogi składały się z etapów i miejsc zatrzymania oraz
    szczególnych stanów duchowych uzależnionych od pewnych zewnętrznych i
    3
    Tamże, s.281
    4
    Tamże, s.282
    3
    wewnętrznych okoliczności. Na tych etapach i w owych stanach ćwiczono cnoty moralne,
    gorliwość, wierność w dochowywaniu zobowiązań, uczciwość społeczną, religijność czy
    pobożność.
    3. Teoria rzeczywistości w tekstach Ibn Arabiego
    Teoria rzeczywistości w ujęciu Ibn Arabiego wskazuje na wyraźny wpływ
    neoplatonizmu. Ibn Arabi modyfikuje go w znany nam skądinąd sposób: oto plotyńska
    Jednia staje się Bogiem jedynym, a emanacje są tu „tagalli – objawieniami (chciałoby się
    powiedzieć: epifaniami) Jedynego Boga.
    Kiedy Bóg chciał ujrzeć formy swych imion, co oznaczało ujrzenie swej formy w
    Istocie przypisanej jego imionom, ukazał całą swą wspaniałość. Odsłonił sobie
    samemu swój sekret, czyli ujrzał go w istocie, która ujawniła wszystkie Jego
    atrybuty tak, że jego sekret sam Mu się zamanifestował. Był obserwatorem
    Siebie Samego przed manifestacją, lecz jego obserwacja nie była taka sama, jak
    obserwacja jego w innym. (Ibn Arabi)
    5
    Tagalli są hierarchicznie uszeregowane, a schodząc niżej tracą swą doskonałość.
    Istnienie
    tagalli
    , choć konieczne ze względu na objawianie się Boga, stanowi jedynie Bożą
    przypadłość, gdyż istnienie jako takie jest wyłączym przymiotem Boga Jedynego. Istnienie
    każdej
    tagalli
    jest formą jej obecności (
    hagra
    ).
    Pierwszym ograniczeniem Nieograniczonego były imiona. Drugim ograniczeniem
    był tron, na którym zajął miejsce. Następnie powiedział, że zstąpi do nieba i na
    ziemię i obiecał, że będzie rzeczywistością nas wszystkich. On jest
    rzeczywistością wszystkiego. Gdyby nie był rzeczywistością, nic by nie istniało.
    Wszystko na świecie jest Jego obliczem. On patrzy i jest widziany; On jest duszą
    świata. (Ibn Arabi)
    6
    Badacze wskazują też na irańskie źródła modyfikacji neoplatonizmu w pismach Ibn
    Arabiego
    7
    . Znakiem tego ma być łączenie teorii epifanii z iluminacją. Swoje poglądy Ibn
    Arabi uzasadnia wizjami i wtajemniczeniem, które dzięki nim uzyskał. Spotykał się
    wielokrotnie z wróżbitami i mistrzami wiedzy tajemnej, którzy przekazywali mu swoje
    5
    Tamże, s.52
    6
    Tamże, s.61
    7
    J.Wronecka, Wstęp, w: Ibn Arabi, Księga o podróży nocnej do najbardziej szlachetnego miejsca,
    tł. J.Wronecka, Warszawa 1990, s.X.
    4
    tajemnice. Pod ich wpływem Ibn Arabi uczynił ze swego nauczania wiedzę wysoce
    ezoteryczną, przeznaczoną dla wybranych. Mistyka sufizmu w jego wydaniu stała się
    dostępna jedynie dla intelektualnej elity. Gruntownego przygotowania filozoficznego
    wymagało bowiem przyjęcie tezy, stanowiącej podstawę mistyki Ibn Arabiego, że Bóg jest
    każdym bytem.
    Jestestwo Boga przenika organy stworzenia. Tak więc stworzenie jest Bogiem, a
    Bóg jest tym, co zauważalne w wyobrażalnym świecie. Bóg jest tym, co
    zmysłowe, a świat jest tym, co można wywnioskować. Ludzie wierzący i
    oświeceni widzą Boga w tym świecie. Dla tych, którzy są poza tą grupą Bóg jest
    tym, co można wydedukować, a świat tym, co można dostrzec, zaobserwować.
    (Ibn Arabi)
    8
    Uznanie tej tezy staje się wiedzą, która stanowi o zbawieniu. Brak owej wiedzy jest
    piekłem. Sufizm, stanowiący miłowanie Boga, staje się w ten sposób miłowaniem
    wszystkich bytów, które przecież są Bogiem, a sama miłość staje się w nauczaniu Ibn
    Arabiego uniwersalnym nakierowaniem się jednostki na cały kosmos.
    Konsekwencją tej tezy jest pogląd – występujący już u Awicenny – że litera Koranu
    przeznaczona jest dla ludzi prostych. Uczony ma inną – intetektualną i doskonalszą – drogę
    zbawienia, poprzez bezpośrednie uczestnictwo w boskich epifaniach.
    4. Bóg w nauczaniu Ibn Arabiego
    W systemie Ibn Arabiego miejsce etycznego Boga islamu zajmuje Bóg, który – uznawany
    za identycznego ze wszechświatem – jest zasadą rządzącą i animującą wszechświat.
    „Chwała niech będzie Bogu, który stworzył rzeczy będąc sam w sobie ich
    istotami”
    9
    .
    Transcendetny Bóg Jedyny jest zarazem immanentnie zawarty we wszystkich stworzeniach
    w postaci istnienia i mocy.
    Jego moc manifestuje się sama. Wciąż się manifestuje i nigdy nie zanika, lecz
    On pozostał w ukryciu i ukryty. Nazywany jest Pierwszym i Ostatnim, Widzialnym
    i Ukrytym. Takie zróżnicowanie odbywa się etapami (manazil) i jest ewidentne w
    mediach manifestacji etapów
    8
    Tamże, s.60
    5
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.