Strona startowa
Fotografia dla ciekawych(1), Fotografia
Futurama.The.Beast.With.A.Billion.Backs.2008.PROPER.DVDRip.XviD-NODLABS, Filmy, Futurama
Fotografia cyfrowa - Podstawy fotografii, Fotografia
Front and Center 2 - Fiancee for Hire - Tawna Fenske,
Frommer's Bali & Lombok, Travel Guides- Przewodniki (thanx angielski i stuff)
Farmacja i ja 2008.02, Farmacja i ja
Fine Woodworking 118, papermodels, historica
Freud wiecznie żywy - Solms, Psychologia
Free Pattern, robótki ręczne-wzory
Fluid Mechanics - Problem Solver - WILLIAMS, Angielskie techniczne
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • okiemkrytyka.xlx.pl

  • Flp(1), ZHP

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    List do Filipian
    Autorstwo Pawła tego listu nigdy nie poddawano w wątpliwość.
    1. Adresaci
    Miasto Filippi założył około 356 r. przed Chr. Filip II Macedończyk, ojciec
    Aleksandra Wielkiego. W 42 r. przed Chr. rozpoczęła się intensywna koloniza-
    cja rzymska. Od 27 r. przed Chr. miasto staje się kolonią rzymskich weteranów
    wojskowych i otrzymuje nazwę Julia Augusta Filippensis.
    Mieszkańcy Filippów byli przeważnie Rzymianami, ale nie zbrakło również
    Greków. Żyli oni głównie z rolnictwa, rzemiosła i handlu. Miasto zawdzięczało
    swoje znaczenie gospodarcze położeniu. Znajdowało się bowiem przy słynnej
    trasie Via Egnatia, łączącej wschód i zachód.
    Paweł przybył do Filippów wraz z Sylasem i Tymoteuszem z Troady, w cza-
    sie drugiej podróży misyjnej i założył tu Kościół w 49/50 r. po Chr. Był to
    pierwszy Kościół założony przez Pawła w Europie.
    Kościół w Filippach składał się głównie z nawróconych pogan. Z tym
    Kościołem łączyły Pawła szczególnie serdeczne więzy. Wyrazem tego jest fakt,
    że Paweł tylko z Filippów przyjmował pomoc finansową. Podczas trzeciej po-
    dróży misyjnej Paweł odwiedził dwukrotnie Filippi.
    2. Powody napisania listu
    Powodem napisania listu było przybycie do Pawła wysłannika Filipian
    Epafrodyta z ofiarą pieniężną. Epafrodyt po przybyciu do Pawła ciężko zacho-
    rował, o czym dowiedzieli się Filipianie i bardzo się tym zmartwili. Gdy Epa-
    frodyt więc wyzdrowiał, Paweł odsyła go szybko do domu i okazyjnie przesyła
    przez niego list do Kościoła w Fi1ippach. W liście tym zachęca do wytrwania w
    cierpieniach, w oparciu o własne doświadczenie oraz wskazuje na grożące nie-
    bezpieczeństwa. Usiłuje wywołać w Filippach atmosferę radości i umocnić ich
    jedność.
    3. Czas i miejsce napisania
    List do Filipian należy do tzw. listów więziennych. Jest wciąż sprawą kontro-
    wersyjną wśród uczonych, o które wiezienie Pawła chodzi, gdyż był on wie-
    ziony: w Rzymie, w Efezie, i w Cezarei Nadmorskiej. Najmniej uczonych opo-
    wiada się za Cezareą. Pozostaje zatem Rzym lub Efez. Za Efezem przemawia-
    łaby fakt, że miasto to jest położone znacznie bliżej Filippów niż Rzym. O dłuż-
    szym więzieniu Pawła w Efezie nie wspominają jednak
    Dzieje Apostolskie
    .
    Najwięcej argumentów przemawia za więzieniem rzymskim. Na przykład:
    1)
    relacja
    Dziejów Apostolskich
    ;
    2)
    List do Filipian
    wskazuje na dłuższe więzienie Pawła;
    3)
    warunki, w jakich przebywa Paweł we więzieniu, wskazują, że nie założył
    on Kościoła w miejscu swego uwięzienia (Flp 1, 12-18).
    Dziś zatem przyjmuje się, że list został napisany we więzieniu rzymskim
    około 60 r. po Chr.
    4. Struktura listu
    Wstęp:
    1, 1-30
    Wezwanie do jedności: 2, 1-4
    Hymn o kenozie Chrystusa: 2, 5-11
    Różne napomnienia: 2, 12-18
    Polecenie Tymoteusza: 2, 19-24
    Wiadomości o chorobie Epafrodyta: 2, 25-30
    Ostrzeżenie przed głosicielami błędnej nauki: 3-4, 1
    Zakończenie
    wraz z parenezą
    końcową:
    4, 2-23
    5. Problem jedności listu
    W badaniach naukowych wielu uczonych kwestionuje jedność listu. Niektó-
    rzy wyodrębniają w Flp trzy listy:
    1)
    List A: 4, 1-20 – krótki list z podziękowaniem za pomoc;
    2)
    List B: 1, 1-3, 1 + 4, 4-7 + 4, 21-23 – relacja o sytuacji apostoła;
    3)
    List C: 3, 2-4 + 4, 8-9 – polemika z głosicielami błędnej nauki.
    Jest wprawdzie możliwe, że pomiędzy Pawłem a Filipianami istniała
    wcześniejsza korespondencja, ale za jednością literacką i teologiczną przema-
    wiają:
    1)
    płynne powiązanie poszczególnych części (np. Flp 3, 1 i 3, 2);
    2)
    jedność myśli teologicznej (np. w Flp 3, 20-21 nawiązuje do 2, 6-11).
    3)
    analiza retoryczna.
    6. Analiza retoryczna
    List do Filipian
    ma formę tekstu o charakterze retorycznym. Jako gatunek
    retoryki
    deliberatywnej
    1
    . Według D.
    W
    ATSONA
    analiza retoryczna wykazuje
    następujące fazy retoryki Pawła:
    exordium
    Flp 1, 3-26
    narratio
    Flp 1, 27-30
    probatio (argumentatio)
    Flp 2, 1-3, 21
    peroratio
    Flp4, 1-20
    Exordium
    jest
    wstępem
    do przemówienia. We wstępie autor koncentruje się
    na uczuciach i stara się zainteresować słuchaczy.
    Narratio
    , czyli
    opowiadanie

    przedstawienie faktów, zreferowanie tezy. Opowiadanie powinno być rzeczowe,
    jasne, krótkie i zrozumiałe. Przygotowuje ono argumentację, która zostanie roz-
    winięta w następnej części.
    Probatio (argumentatio)
    – to dowodzenie. W tej
    części mowy przytacza się argumenty oraz uzasadnia przedstawione w
    narratio
    fakty i tezy, aby przekonać słuchaczy (czytelników).
    Peroratio
    lub
    konkluzja
    kończy przemówienie i ma podwójne zadanie do spełnienia: 1) podsumować
    treści zawarte w
    narratio
    i
    argumentatio
    oraz 2) poruszyć uczucia słuchaczy,
    wywołać ich emocje.
    6. Główne myśli teologiczne
    1. Tematem wiodącym listu jest
    egzystencja
    chrześcijańska. Chrześcijanin
    opiera swoją egzystencję na Jezusie Chrystusie (Flp 2, 1-5. 6-11. 12-18). Chry-
    stus sprawia, strzeże i dopełnia zbawienie każdego. Chrystus jest najwyższą
    wartością (Flp 1, 21). Przykład życia Chrystusa jest dla chrześcijanina modelem
    postępowania. W życiu należy więc kierować się tylko tym, co odpowiada
    Chrystusowi (Flp 1, 27-30). Podobnie jak Chrystus zrezygnował z przywilejów,
    które mu przysługiwały i uniżył się aż do śmierci na krzyżu, tak samo chrześci-
    janin powinien zrezygnować z egoizmu oraz przyjąć postawę pokory i jedności
    ze wszystkimi.
    Egzystencja chrześcijańska zmierza ku doskonałości, dopełnieniu, które do-
    kona się po powtórnym przyjściu Chrystusa, sądzie i zmartwychwstaniu (Flp 3,
    12-14).
    Na tak pojętej egzystencji bazuje etyka. Nie jest ona jednak tylko serią trud-
    nych do spełnienia postulatów, lecz współpracą z łaską Boga (Flp 4, 12-14) i
    mocą Ducha Świętego, który w nas działa (Flp 1, 19).
    1
    Gatunek
    deliberatywny
    przedstawia punkt widzenia autora w tym celu aby zyskać poparcie
    czytelników czy też słuchaczy
    2. List ukazuje również model
    idealnego Kościoła
    . Podstawą idealnej wspól-
    noty jest udział w tej samej wierze (Flp 1, 5. 7; 2, 1; 4, 14-15). Świadomość
    wspólnoty wyraża się też we wzajemnej trosce (Flp 2, 20. 25; 4, 3), w zachęca-
    niu i dodawaniu innym odwagi (Flp 1, 14. 25-26; 2, 19), we wspólnym przeży-
    waniu radości (Flp 2, 17-18). Cechą idealnej wspólnoty jest przede wszystkim
    jedność, która jest czymś więcej niż tylko unikaniem podziałów. Polega ona na
    wspólnym duchu, na jednakowych dążeniach, na priorytecie spraw innych
    członków wspólnoty a odsunięciu swoich własnych na dalszy plan.
    7. Egzegeza Flp 2, 6-11.
    (1) Analiza
    Flp 2, 6-11 należy do gatunku poezji, jest hymnem. Wskazuje na to obrazowy
    język, przeciwstawienia i paraleliżmy. Stanowi
    on zamkniętą jednostkę literacką
    i daje się
    łatwo wyłączyć z kontekstu, bez naruszenia jego spoistości.
    Wśród egzegetów nie ma zgody, co do struktury i pochodzenia hymnu.
    Francuski egzegeta P.
    G
    RELOT
    proponuje podział dwuczęściowy:
    1.
    Uniżenie się Chrystusa (Flp 2, 6-8)
    2.
    Wywyższenie Chrystusa (Flp 2, 9-11).
    Ze względu na występujące w hymnie słownictwo
    obce Pawłowi
    uważa się,
    że
    został on zaczerpnięty z tradycji. Występował on zapewne w liturgii. Analiza
    intertekstualna
    wskazuje na wspólne idee z Iz 53.
    Kontekst hymnu wskazuje, iż Paweł wykorzystał go w celach parenetycz-
    nych. Przykład uniżenia się Chrystusa jest motywem pobudzającym chrześcijan
    do budowania jedności, której nieodzownym warunkiem jest postawa pokory
    (Flp 2, 5). W kontekście następującym Paweł wskazuje na posłuszeństwo Chry-
    stusa jako motyw posłuszeństwa wierze i czynnego udziału w dziele zbawczym
    (Flp 2, 12-18).
    (
    2) Komentarz
    6-8
    . Jest to pierwsza, część dramatu, której tematem jest
    uniżenie
    Chrystusa.
    Polega ono na systematycznym schodzeniu w dół z pozycji Boga do pozycji
    człowieka i osiąga swój najniższy poziom w śmierci na krzyżu. Działanie należy
    tu wyłącznie do Chrystusa.
    Punktem wyjściowym tego procesu jest okres preegzystencji Chrystusa. Spo-
    sób bytowania Chrystusa na tym etapie opisują dwa wyrażenia: istnienie
    evn
    morfh. Qeou/
    i „być na równi z Bogiem (w.6).
    Słowo
    morfh,
    posiada szeroki zakres znaczeń, stąd istnieją różne propozycje
    tłumaczenia tego wersa. Najbardziej prawdopodobne wydaje się znaczenie tego
    słowa zaproponowane przez J.
    G
    NILKĘ
    : sposób bycia. W.6 brzmiałby wówczas
    następująco: „istniejąc na sposób właściwy Bogu.
    Wyrażenie: „być na równi z Bogiem ma znaczenie synonimiczne do
    poprzedniego, ale wyraża bardziej zewnętrzną pozycję, tzn. chwałę, godność i
    moc, przysługujące Chrystusowi jako Bogu.
    W określonym momencie historycznym (aoryst:
    h`gh,sato
    ), Chrystus stanął
    przed decyzją dalszego korzystania z tych prerogatyw, jakie przysługują jego
    pozycji jako Boga lub też zrezygnować z nich. Trudno jasno określić charakter
    tego momentu: była to próba, pokusa, zamach lub coś podobnego? Interpretacja
    zależy od znaczenia słowa
    a`rpagmo,n
    , które jest przedmiotem wielu dociekań
    uczonych. W każdym jednak wypadku chodzi o moment wolnego wyboru, mocą
    którego Chrystus zrezygnował z wykorzystywania swej po żyć j i jako Boga.
    Konsekwencją tej decyzji było „ogołocenie się (w. 7:
    evke,nwsen
    ) . Przez
    „ogołocenie się rozumiemy Wcielenie (fakt historyczny, jednorazowy: aoryst).
    Wcielenie opisują trzy zwroty:

    przyjęcie
    morfh,
    , czyli sposobu bycia sługi (w. 7b);

    podobieństwo do ludzi (w. 7c);

    zewnętrzne przejawy (
    sch/ma
    ) wskazujące na człowieka (w. 7d).
    Charakterystyczne, że opis przyjęcia ludzkiej natury nie zaczyna się od
    określenia
    człowiek
    , lecz
    sługa
    . W ten sposób lepiej uwydatnia się sens rezygna-
    cji Chrystusa z Bożych prerogatyw i mocniej zarysowuje opozycja: Bóg – czło-
    wiek. Bóg, to suwerenny Pan, natomiast człowiek, to sługa pozbawiony wszel-
    kich praw. Hymn pomija natomiast problem wzajemnych relacji pomiędzy na-
    turą Boska i ludzką Chrystusa.
    Kolejnym stopniem ogołocenia, czyli
    kenozy
    Chrystusa było jego uniżenie się
    (w. 8a), czyli rezygnacja z przysługujących mu praw i przyjęcie w całej rozcią-
    głości wszystkich ograniczeń, jakie niesie ze sobą model ludzkiej egzystencji.
    Uniżenie opisują również trzy określenia:

    posłuszeństwo Bogu (w. 8b);

    przyjęcie śmierci, czyli kres czasowy ludzkiej egzystencji (w. 8c);

    śmierć na krzyku jako znak bezsilności i hańby, a zarazem szczytowy wy-
    raz rezygnacji Chrystusa z Bożych prerogatyw i najniższy punkt jego ke-
    nozy (w. 8d).
    9
    . Od w. 9 następuje nagły zwrot i rozpoczyna się drugi akt dramatu – opis
    wywyższenia Chrystusa (w. 9-11. W tym akcie interweniuje Bóg, a Chrystus
    staje się przedmiotem Jego działania. Na bezpośredni związek drugiego aktu z
    pierwszym wskazuje słowo
    dio,
    ‘dlatego’, jakim rozpoczyna się w. 9. Za dobro-
    wolne najniższe uniżenie i posłuszeństwo Bóg wynagradza Chrystusa najwyż-
    szym wywyższeniem i władzą.
    Wywyższenie wyraża czasownik
    u`peruyou/n
    ‘wywyższyć ponad wszystko
    możliwe’. Termin ten w LXX odnosi się wyłącznie do Boga.
    10-11
    . „Imię ponad wszelkie imię, to Imię Boga, czyli JAHWE, tłumaczone
    w LXX przez
    KURIOS
    ‘PAN’. Imię w Biblii określa prerogatywy, naturę, zada-
    nia. Wywyższenie Chrystusa i jego nowe imię
    KURIOS
    ‘PAN’, należy rozumieć
    jako zajęcie pozycji Boga wraz z wszelkimi przysługującymi jej prerogatywami,
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.