Strona startowa
Frankenhooker [1990] [Napisy PL], STARE HORRORY
Formatka projektu - Pies przyjacielem czlowieka, Metodyka wychowania przedszkolnego
Fr.Foerster Szkola i charakter, charakter
Fine Woodworking 143, papermodels, historica
FuelFilter, Sam naprawiam, HowTo, Astra
Fame-cd2, Napisy do filmów
Fotografia cyfrowa Leksykon kieszonkowy, Fotografia cyfrowa
Fullmetal Alchemist 2 Brotherhood - 41, FullMetal Alchemist 2
Fotogea 2011. 06, fotografia, Magazyn FotoGeA 2010, 2011
Fine Woodworking 197, papermodels, historica
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • plytydrogowe.keep.pl

  • Fr. W. Foerster Stare i nowe wychowanie, charakter

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    1
    Fryderyk Wilhelm Foerster
    Stare i nowe wychowanie
    SPIS TREŚCI
    SŁOWO WSTĘPNE
    PAŃSTWO, RELIGIA I PEDAGOGIKA
    Bezduszne państwo mocarstwowe
    Podstawy duchowe państwa
    Zadanie pedagoga
    ODPOWIEDŹ NA BADANIE RELIGIJNE U NOWOCZESNEJ
    WYKOLEJONEJ MŁODZIEŻY
    Nowoczesne i starożytne pogaństwo
    Abstrakcyjna duchowość nowoczesna
    Utopia samozbawienia
    Uniwersalizm mglisty i uniwersalizm ścisły chrześcijański
    Credo, sed intelligere desidero
    NOWOCZEŚNI CHRZEŚCIJANIE PRZEMAWIAJĄ DO NOWOCZESNYCH POGAN
    Pojęcie nowoczesne uczciwości intelektualnej
    Mylna interpretacja pojęcia autorytetu kościelnego
    Głęboko tkwiące nieporozumienie
    Mglista „żywotność"
    Nowe pojęcie wodza u młodzieży nowoczesnej
    Krytyka indywidualnego rozsądku
    Zegarek kieszonkowy i czas astronomiczny
    Zacieśnienie psychiczne przez nowoczesną „autarkię“ duchową
    Dyskusja i zrozumienie
    MŁODZIEŻ NOWOCZESNA I AUTORYTET RELIGIJNY
    Przedszkole znajomości życia oraz samopoznania
    Wolność myśli
    Doświadczenie życiowe jako czynnik poznawczy
    „Credo, ut intelligam“
    PEDAGOGIKA RELIGII I NAUKA RZECZYWISTOŚCI
    Ożywienie duchowe doświadczenia codziennego
    Platońska pedagogika przypominania
    Wskazówki, jak korzystać z doświadczeń życiowych
    Nowoczesna literatura, biblia, rzeczywistość życia
    UNIWERSYTET BEZ BOGA
    Opuszczenie akademickie
    2
    Perspektywy na przyszłość
    WALKA JEDNOSTRONNOŚCI W NOWOCZESNEJ PEDAGOGICE
    Brak jasnych i uniwersalnych celów
    Wychowanie koedukacyjne
    Nieprzemyślana szkoła jednolita
    Europejska i amerykańska pedagogika
    Przesądy zasad szkoły pracy
    ISTOTĄ WYCHOWANIA
    PSYCHOLOGIZM I WYCHOWANIE
    PSYCHOLOGIA ABSTRAKCYJNA I KONKRETNA
    Znajomość ludzi i samopoznanie
    Gdzież są prawdziwi psychologowie eksperymentalni?
    Zawiłość charakterów
    Jednostronności psychoanalizy
    WYCHOWANIE DO REALIZMU
    Odwrotna strona „idealizmu"
    Konieczny przeciwważnik przeciwko idealizmowi
    Metody rozwoju zmysłu rzeczywistości
    KULTURA WYRAŻANIA SIĘ I WYCHOWANIE
    Dusza i ciało
    Wychowanie do grzeczności
    Zachowanie się przy stole
    Uduchowienie zewnętrznych form
    Zwyczaje kobiece
    PSYCHICZNE POKONYWANIE KONFLIKTÓW W MŁODYM WIEKU
    Afekty stłumione
    Prawda i fałsz w psychoanalizie
    Kompleks Edypa i kompleks ojca
    Konflikty i ich odprężenie psychiczne
    KAZANIE NA GÓRZE I MŁODZIEŃCZE SAMOOPANOWANIE
    Pacyfizm w pokoju dziecięcym
    Moralna wartość zemsty
    Indianin i gentleman
    WIECZNA PEDAGOGICZNA WARTOŚĆ STAROŻYTNOŚCI
    Siły twórcze tradycji łacińskiej
    Niemcy i pedagogika śródziemnomorska
    3
    Czy nowy wiek humanistyczny?
    Starożytność a chrześcijańskie dobro kształceniowe
    MŁODZIEŻ LUDOWA I PEDAGOGIKA PRACY
    Pojęcie honoru pracy
    Jak należy rozmawiać z młodymi służącymi i terminatorami?
    Honor i uczciwość
    AUTORYTET I SAMORZĄD W WYCHOWANIU MŁODOCIANYCH
    Za dużo aktywności wychowawcy
    Cnoty wodza i wady wodza
    Jednostronni pedagogowie autorytetu
    Solidarność i chłopcy przewodnicy
    PEDAGOGIKA LIGI NARODÓW
    Konieczne ćwiczenie w utrzymywaniu pokoju i tworzeniu pokoju
    Młodzieńczy instynkt walki
    Psychologiczne zgłębienie wychowania pokojowego
    Wielki i mały pokój dziecięcy
    WYCHOWANII DO RZECZOWOŚCI W WALCE POLITYCZNEJ
    Podrażnienie osobiste
    Męska obiektywność
    O PEDAGOGICZNE POKIEROWANIE KOLEKTYWNYM ZWIERZĘCIEM
    Dyktatura masy
    Samodzielność wobec wpływów socjalnych
    PRZECIĄŻENIE, DZIECI NERWOWE I WYBÓR ZAWODU
    Skargi rodziców
    Jak się uchronić przeciwko przeciążeniu
    Wysoka nerwowość u uczniów wyższych zakładów kształcenia
    Wolne wejście dla intelektualnie uzdolnionych — wolne zejście
    dla inaczej uzdolnionych
    Pedagogika murzynów
    Normalne i anormalne lenistwo
    O pedagogikę inteligencji
    POST GANDHIEGO A PEDAGOGIKA
    DWA GŁÓWNE ZADANIA KSZTAŁCENIA LUDZKIEGO
    WYCHOWANIE BEZ CELU WYCHOWANIA
    Sprzeczności pedagogiczne
    Albo — albo
    4
    Czynność bierna
    Decyzja za prawdomównością
    Wychowanie do męstwa
    Niejasność celów przy wychowaniu żeńskim
    Niebezpieczeństwa wychowania obywatelsko-państwowego
    SŁOWO WSTĘPNE
    Niniejsze pedagogiczne uwagi i rozważania omawiają bardzo różnorodne przedmioty i dlatego
    mogłoby się wydawać, że nie stoją one w żadnym ścisłym związku ze sobą. Tak jednak nie jest. Tak jak
    rozdział końcowy zbiega się z myślami poruszanymi na początku, tak też wszystkie poszczególne
    rozdziały służą ku temu, żeby oświetlić z punktu widzenia najróżnorodniejszych dziedzin i
    doświadczeń konieczność syntezy pomiędzy dzisiaj wzajemnie się zwalczającymi jednostronnościami,
    a tym samym także pomiędzy pedagogiką tradycyjną a poglądami i eksperymentami pedagogiki
    nowoczesnej.
    Dzisiejsza nieprzyjaźń pomiędzy narodami jest ostatecznie tylko wynikiem rozkładu elementów
    prawdy oraz sprzeczności zasad, które z konieczności stanowią pewną wewnętrzną całość i powinny
    się wzajemnie uzupełniać, jeżeli kultura ludzka nie ma się załamać na skutek samych niezdolnych do
    życia jednostronności oraz ich nieuchronnego starcia się.
    Dlatego i pedagogika weźmie w przyszłości udział w wielkim ruchu w kierunku syntezy, której
    przeznaczeniem jest zestąpienie trwającej przez całe stulecia ery separacji i chorobliwych oraz
    bezwładnych jednostronności.
    Autor chce w całej swej rozprawie oddziaływać w tym kierunku. Niniejsze pobudki do syntezy
    pedagogiki tradycyjnej i pedagogiki nowoczesnej są równocześnie małym przyczynkiem do
    ponownego pojednania się rozdzielonych zasad. Oczywiście pojednania nie należy utożsamiać ze
    zmieszaniem albo zatarciem. Zupełnie przeciwnie: Chodzi tu o to, by potrafiono bystrym okiem
    oddzielić w dziedzictwie pedagogicznym jak również w nowoczesnych badaniach i teoriach to, co ma
    trwałą wartość i żywotność od tego, co już przeżyte, i od obcych życiu abstrakcji.
    Fr. W. Foerster były zwyczajny profesor filozof ii i pedagogiki uniwersytetu w Monachium Lato 1935.
    PAŃSTWO, RELIGIA I PEDAGOGIKA.
    Bezduszne państwo mocarstwowe.
    Upłynęło kilka stuleci rozkładu indywidualistycznego. Rozkład ten działał nie tylko niszcząco, służył on
    również pewnej powszechnej konieczności. Ta zaś przygotowała inne wyższe metody współdziałania
    sił, określone przez Carlyle’a jako „metody naszyjnikowe”.
    Świat okaże się do tych nowych metod kiedyś dostatecznie przygotowanym — ale to jedynie na
    podstawie uprzedniego odrodzenia religijnego. Wobec niezwykłych spustoszeń, wywołanych w
    dziedzinie dawnych węzłów i dawnego ładu, i wobec daleko posuniętego ogólnego rozluźnienia — a
    to w epoce, dążącej stanowczo do skojarzenia sił — powstały wszędzie tam, gdzie skutki rozkładu
    wystąpiły najdobitniej, nowe prądy. Prądy te starają się stworzyć przy poparciu władzy państwowej,
    uciekającej się nawet do ostatecznych środków, nową jednolitość rozpraszających się sił. Prądy te
    okazują również skłonność w kierunku opanowania całego wychowania, ażeby zupełnie
    5
    konsekwentnie podporządkować młodzież społeczeństwu i jego autorytetowi, wyprzeć zaś całkowicie
    sumienie jednostki.
    Wszystkie te wysiłki niewątpliwie z góry skazane są na niepowodzenie, mimo nawet chwilowych
    sukcesów, jakimi chełpią się oszołomieni władzą mocarze. Ostatecznie bowiem państwo zależne jest
    od energii sumienia jednostki. Wszechwładza państwowa doprowadzi do upadku państwa, żyjącego
    niejako w złudzeniu swej wszechpotęgi, wspieranej terrorem i gwałtem. Wszelkie ponoszone ofiary,
    dowody oddania w rzeczach najdrobniejszych i najsubtelniejszych, karność, uczciwość poddanego i
    rządzącego, uznawanie pewnej hierarchii społecznej, posłuszeństwo, autorytet — te wszystkie
    czynniki mogą się okazać trwałymi dopiero wtedy, gdy podstawą wszystkiego będzie jakieś dobro o
    wyższym jeszcze znaczeniu aniżeli państwo. Jedynie najwyższa duchowa potęga potrafi dotrzeć i
    oddziaływać wychowawczo i ostrzegawczo tam, gdzie nie dociera żadna władza państwowa.
    Podstawy duchowe państwa.
    Pewien żyd-ortodoks miał zamiar wysłać list pocztą, wysłał go jednak przez posłańca. Następnie wyjął
    ze szufladki znaczek pocztowy, zniszczył go i wyrzucił, ażeby, jak oświadczył, nie oszukiwać państwa.
    Takie to duchowe tradycje są jeszcze dziś podstawą istnienia mocarstwa nowoczesnego. Mocarstwo
    to jednak konsekwentnie zdąża do zniweczenia tych duchowych fundamentów, ażeby następnie
    zginąć wskutek kompletnego wyjałowienia duszy i sumienia.
    Twórcy takich nowoczesnych państw osiągnęli niewątpliwie na podstawie i przy pomocy na wskroś
    nowoczesnej techniki życiowej i organizacyjnej olbrzymie wyniki w dziedzinie zdyscyplinowania i
    skojarzenia sił. Ponieważ jednak proces budowy odbywał się kosztem porządku moralnego oraz jego
    wartości duchowych, całą pracę porównać można z budową wieży Babilońskiej, która pewnego dnia
    runie, grzebiąc pod sobą wszystko. Żaden z nowoczesnych Cezarów nie zgłębił dotąd swego dzieła
    ładu. Nie zrozumiał on również, jakich potrzeba by rekonstrukcji duchowych i obyczajowych dla
    podstaw prawdziwego ładu w życiu, jakiej reorganizacji duszy w sensie platonicznym a mianowicie
    jakiego uporządkowania funkcji duchowych w człowieku, żeby przynajmniej dodatkowo stworzyć
    podwalinę wszystkich podwalin. Dlatego wszelkie bezduszne wysiłki gwałtownej syntezy rozbitych sił
    mogą się skończyć tylko całkowitym niepowodzeniem.
    Zadanie pedagoga.
    Jedno przede wszystkim powinien zrozumieć pedagog współczesny. Nie należy łudzić się
    zewnętrznymi wynikami zdyscyplinowania mas i zapału młodzieńczego. Takiego bowiem
    zewnętrznego uchwycenia sił bez jedności, wewnętrznie dojrzałej i duchowo uzasadnionej, nie
    można uważać za rozwiązanie omawianego problemu ludzkości.
    Dziś może więcej niż kiedykolwiek w dziejach ludzkości kultura ludzka wymaga wychowania takiego,
    które by zjednoczyło duchowo, hierarchicznie oraz politycznie ludzi o najróżnorodniejszych zawodach
    i zainteresowaniach. Dlatego też państwo nie jest problemem mniej ważnym od Kościoła. Problem
    państwa nie może jednak, aczkolwiek brzmi to może paradoksalnie, znaleźć rozwiązania w sposób
    czysto państwowy, ale tylko na nowej podstawie duchowej.
    Słusznie powiedział Platon, że zdrowa hierarchia funkcji w państwie uwarunkowana jest triumfem
    hierarchii funkcji w duszy. Uwolnienie jednostki od jarzma impulsów egoistycznych, co stanowi
    podstawę ładu w państwie, jest osiągalne, ale tylko pozornie i przejściowo, a to tylko przy pomocy
    oszołomień, wywołanych wspaniałymi pochodami, czy też podnieceniem afektów zbiorowych. W
    rzeczywistości uwolnienie to jest wyłącznie dziełem religii. Dlatego to właśnie religia — ta
    najsilniejsza rękojmia wszelkiej trwałości — jest podstawą państwa. Twórca zaś państwa zbudować
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.