![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Strona startowa Frater Albertus - Alchemist's Handbook, Wisdom Ancient From Alchemy to Chemistry in Picture and Story, INNE Fulcanelli - Master Alchemist, Wisdom Ancient Fundamentals of Alchemy, Wisdom Ancient Full Metal Alchemist ep01 by Nimrod25, Anime, Full Metal Alchemist, 1 Fullmetal Alchemist 2 Brotherhood - 07, FullMetal Alchemist 2 Fullmetal Alchemist 2 Brotherhood - 43, FullMetal Alchemist 2 Fullmetal Alchemist 2 Brotherhood - 05, FullMetal Alchemist 2 Fullmetal Alchemist 2 Brotherhood - 33, FullMetal Alchemist 2 Fullmetal Alchemist 2 Brotherhood - 10, FullMetal Alchemist 2 |
FranzBardon - wspomnienia i twórczość, Alchemia- Hermetyzm -Gnosis[ Pobierz całość w formacie PDF ]FRANZ BARDON (1909 - 1958) Jego życie, prace i dziedzictwo Oryginał angielski © 2001 Rawn Clark Wersja polska © 2004 FranzBardon.pl Mógłbyś spytać: „Kim był Franz Bardon?” Dla tych, którzy nie są zaznajomieni z jego pracami wystarczy odpowiedzieć, że Bardon uważany jest za jednego z najważniejszych adeptów naszych czasów. Według samego Bardona, był on kierowany przez Boską Opatrzność, aby ukazać ludzkości znaczenie pierwszych czterech kart wielkich arkanów Tarota. Kiedy spełnił swoją misję, jedynie odkrycia trzech kart Tarota zostały opublikowane, natomiast tekst o czwartej został utracony w zawirowaniach losu. Pierwsza karta, Mag , została odkryta we „Wtajemniczeniu do Hermetyzmu” (Initiation into Hermetics - IIH); druga karta, Arcykapłanka , została odkryta w „Praktyce magii ewokacyjnej” (The Practice of Magical Evocation PME); a trzecia karta, Cesarzowa , została odkryta w „Kluczu do prawdziwej kabały” (The Key to the True Quabbalah KTQ). Zachował się jedynie niewielki fragment odkryć czwartej karty, Cesarza , który można znaleźć jako załącznik do książki „Frabato”, zatytułowany „The Golden Book of Wisdom”. Odnośnie niektórych pisarzy okultystycznych, znamy prawie każdy detal z ich życia osobistego, podczas gdy o innych nie wiemy nic poza samym pseudonimem pisarskim. Bardon plasuje się gdzieś pomiędzy tymi dwoma skrajnościami. Z jednej strony mamy, dzięki łasce Boskiej Opatrzności, dostęp do wszystkich jego opublikowanych dzieł, ale z drugiej strony znamy jedynie pojedyncze elementy z jego osobistego życia. Wiemy o nim, że urodził się w Czechosłowacji w 1909 roku, a zmarł w 1958. Był najstarszym z 13 dzieci i był jedynym synem w rodzinie. Według legendy, jego duch zamieszkał w ciele młodego Franza, gdy miał on 16 lat, w odpowiedzi na modlitwy jego ojca, Wiktora, który prosił o wskazanie drogi przez osobistego nauczyciela. We wczesnych latach młodości, Franz pracował jako artysta scenowy pod imieniem „Frabato”. Jego wystąpienia miały wyjątkową naturę, ponieważ pokazywał on i wyjaśniał praktyki okultystyczne tak powszechne w tamtych czasach. Według wszelkich źródeł był on jednym z nielicznych, którzy nie byli szarlatanami. Mając trzydzieści lat, z powodu swojego zainteresowania okultyzmem, został uwięziony przez nazistów w obozie koncentracyjnym. Przeżył tam trzy i pół roku, lecz bardzo mało wiadomo o tym okresie jego życia poza tym, że był to horror. Jakiś czas później stał się słynny jako nauczyciel Hermetyzmu i pracował jako uzdrowiciel, korzystając właśnie z zasad tej nauki. To właśnie podczas tego okresu swojego życia napisał trzy książki, dzięki którym go znamy. Według legendy, to właśnie jego uzdrawianie połączone z książkami, do których napisania skłoniła go Boska Opatrzność, wywołała gniew komunistycznego rządu Czechosłowacji, co zaowocowało tym, że w latach 50-tych został ponownie uwięziony. Wszystko wskazuje na to, że zmarł w więzieniu. 1 Pozostawił żonę (Marię), córkę (także o imieniu Maria), syna (Lumira) i grupę bezpośrednich uczniów. Pozostawił również po sobie trzy bardzo ważne książki w dziejach literatury okultystycznej: IIH, PME i KTQ. Niemożliwym jest poznanie wewnętrznego życia adepta, takiego jak Franz Bardon, lecz możemy wyłonić kilka rzeczy odnośnie jego życia z opisów tych, którzy go znali oraz z jego dzieł. To, co dla mnie się jasno wyróżnia, to fakt, że bardonowskie poświęcenie Hermetyzmowi nie polegało na tym, jak był on wielkim i potężnym. To odróżnia go od wielu współczesnych mu osób i nie znajdziesz nigdzie słów, poza opisami jego uczniów, które by go wychwalały. To, co napisał i co jest wiadome o jego życiu, wskazuje na to, że był on skromnym, szczerym i honorowym człowiekiem, który dokonał wielkich osiągnięć. Był on również w stanie zapisać, dla całego świata, tak jasno przedstawiony zarys ścieżki Magii Hermetycznej. Nigdy wcześniej, ani też nigdy potem, nie zaprezentowano tak obszernego i tak jasnego dzieła szerokiej publice. A on dokonał tego bez okrzykiwania siebie „Magiem wieku” etc. Jednocześnie Bardon był bardzo LUDZKĄ istotą. Dużo palił i doświadczał wielu trudności związanych ze swoim zdrowiem i z okolicznościami życia. Być może właśnie te doświadczenia pozwoliły mu na nakreślenie ścieżki, która jest tak dostępna dla zwykłego człowieka. Podczas gdy jego droga wymaga od ucznia pracy nad ulepszaniem charakteru, to on nigdy nie starał się osądzać charakteru ucznia – to leży już w gestii ucznia. Nic konkretnego nie wiadomo o tym, kim byli ziemscy nauczyciele Bardona, ani też skąd posiadł wiedzę na temat Magii Hermetycznej i Kabały . Istnieje dość dużo spekulacji na ten temat, ale w gruncie rzeczy odpowiedź na to pytanie nie jest przecież ważna. Z całą pewnością można stwierdzić, że istnieją powiązania pomiędzy systemem Bardona i innymi znaczącymi systemami praktyki z całego świata, lecz to, w jaki sposób powstały idee Bardona nie ma wielkiego znacznia biorąc pod uwagę, że jego system naprawdę działa. Niemniej często powstaje pytanie: jak bardonowska „Hermetyka” odnosi się do klasycznego hermetyzmu? Podczas gdy jego hermetyka rzeczywiście wywodzi się z konstrukcji dzieł znanych jako „Corpus Hermetica” (są to starożytne teksty przypisywane Hermesowi Trismegistusowi ), to jednak trzeba wykazać się głębokim zrozumieniem tego dzieła, aby dostrzec podobieństwa. Łatwiej je wykryć w późniejszych hermetycznych tekstach znajdowanych w źródłach takich jak „Kybalion” Trzech Wtajemniczonych, „Emerald Tablet of Hermes”, „Seven Hermetic Letters” Georg’a Lomer i w hermetyce okultystycznej jego czasów. Dla Bardona hermetyzm jest nauką okultyzmu opartą na naukach legendarnej postaci znanej po prostu jako Hermes. W jego książce PME, podobieństwa między tym co napisał a standardowymi dziełami magii Salomona są oczywiste.. Lecz nawet tutaj Bardon oferuje ucziom więcej niż większość autorów. Dotyczy to również KTQ. Wielu dzisiejszych studentów Kabały nawet nie traktuje KTQ jako Kabałę, lecz tak naprawdę podejście Bardona sięga wstecz do wcześniejszych form praktyki kabalistycznej. „Czymś więcej” w tym przypadku oznacza, że daje on aspirującym uczniom uniwersalną Kabałę, którą da się zastosować do KAŻDEGO języka, przez co nie wymaga ona nauki biblijnego hebrajskiego. 2 Prawdopodobnie największą zaletą bardonowskiego stylu pisania jest to, że wyjasnia on rzeczy w bardzo praktyczny sposób, nie używając kwiecistego języka tak bardzo powszechnego w okultyźmie. Czytając Bardona od razu widać, że ma się do czynienia z autorem, który pisze na podstawie własnych, głębokich doświadczeń, a nie czegokolwiek innego. Często trudno jest uchwycić tę głębię, ponieważ od początku do końca opisuje on rzeczy z perspektywy osoby, która sama wykonała każdy najdrobniejszy element tej pracy i przez to naturalnie przyjmuje on koncepcję, że wszystko co opisuje, jest osiągalne, a nawet łatwe. Bardon pisał zarówno dla poważnego studenta magii hermetycznej, jak i dla zwykłego czytelnika (który nie jest zainteresowany hermetyzmem na poziomie innym niż intelektualny). Nawet ktoś, kto nie miał wcześniej żadnego doświadczenia odnośnie okultyzmu, może zaczął pracę z IIH, ponieważ ta praca rozpoczyna się od podstaw inicjacji i stopniowo rozwija zdolności magiczne ucznia. Większość osób, które zaczynają pracę z IIH ma jednak za sobą jakiś rodzaj praktyki okultystycznej, lecz jest to obusieczny miecz – często doświadczeni okultyści muszą oduczyć się pewnych rzeczy, które nabyli z innych źródeł. Spośród wielu bezpośrednich studentów Bardona, dwoje jest szczególnych. Pierwszą osobą była jego asystentka Otti Votavova, która była odpowiedzialna za książkę „Frabato” i za to, aby jego książki były powszechnie dostępne. Pomimo tego, że mam pewne wątpliwości co do „Frabato”, to warto przeczytać tę książkę, jeśli podejdzie się do niej jak do „Zanoni” – jak do powieści okultystycznej. Ciężko mi uwierzyć, że Bardon powiedział o sobie niektóre rzeczy, które przedstawione są we „Frabato”. Wydaje mi się, że miłość Votavowej do swojego nauczyciela wyolbrzymiła niektóre części życia Bardona do nierealnych proporcji. Tak jak powiedziałem – niemożliwe jest pełne zrozumienie wewnętrznego życia tak wielkiego adepta. Wiadome jest, że Bardon przedstawił Votavovej zarys pewnego okresu swojego życia, które opisywane jest we „Frabato”, a ona miała go uzupełnić i sprowadzić do postaci książki. Jestem pewien, że Votavova zrobiła to, co było w jej mocy (inni zapewniają, że kochała ona prawdę), lecz jestem równie pewien tego, że niektóre części „Frabato” opisują pewne rzeczy zbyt symbolicznym językiem. Mimo że podziwiam jej pracę, to nie polecam traktowania jej jako dokładnej biografii Franza Bardona. W najlepszym przypadku może ona dać czytelnikowi zarys tej osoby i świadomość głębii jego poświęcenia. Innym bezpośrednim uczniem jest dr M. Kumar. Obalił on kilka mitów odnośnie Bardona i zawsze był pomocny dla studentów magii hermetycznej. Istnieje jeszcze wiele osób wartych odnotowania, lecz ostatnią, którą chcę wymienić jest Dieter Ruggeberg. Spędził on kilkadziesiąt lat szczerego wysiłku i wydatków, aby udostępnić prace Bardona dzisiejszemu czytelnikowi. Pomagał także ukierunkowywać studentów i utrzymywał rozwój publicznej reakcji odnośnie prac Bardona na właściwych torach. Obecnie błogosławieństwem jest możliwość zakupienia drukowanych prac Bardona i spotkanie ludzi o podobnych zainteresowaniach w Internecie. Zawdzięczamy ten fakt nie tylko wysiłkom Bardona, Votavovej, Ruggeberga, ludziom z wydawnictwa Merkur Publishing, ale także niezliczonej rzeszy dzisiejszych magów. Ludzie tacy jak Daren, Paul Allen, Ralf Mulberg, Tim Scott czy też William Mistele, wymieniając tylko kilku, pomagają w powiększaniu tego dziedzictwa. 3 Istnieje sześć książek związanych z Franzem Bardonem. Pierwsze trzy to są książki, które on sam napisał: IIH, PME i KTQ. Następne trzy zostały napisane o nim przez innych. Pierwszą i najbardziej znaną jest pseudobiografia zatytułowana „Frabato The Magician”. Drugą jest kompilacja notatek z archiwów jego osobistych uczniów znana jako „Questions and Answers”. Ostatnia znana jest jako „Souvenirs de Franz Bardon”, która została napisana wspólnie przez jego syna, Lumira, i jednego z jego uczniów, dr M.Kumara. INITIATION INTO HERMETICS – Franz Bardon Pierwszą wydaną książką Franza Bardona była „Initiation Into Hermetics” (Wtajemniczenie do Hermetyzmu), znana również jako oryginalne niemieckie wydanie „Der Weg zum Wahren Adepten”. Ukazała się w 1956 roku, około dwóch lat przed śmiercią Bardona. Książka ta stanowi podstawy, na których powstały PME i KTQ i nakreśla podstawowy trening potrzebny do stania się magiem Hermetyzmu. Składa się ona momentami z dość enigmatycznej części „Teoria” (ang. „Theory”), po której następuje seria ćwiczeń i praktyki podzielonej na dziesięć „Kroków” (ang. „Steps”). W każdym z dziesięciu kroków znajdują się trzy różne rodzaje ćwiczeń: mentalne/duch, astralne/dusza i fizyczne. Ćwiczenia z każdej kategorii są zaprojektowane tak, aby uzupełniać ćwiczenia pozostałych dwóch kategorii w każdym kroku, przez co uczeń wykonuje dane ćwiczenia mentalne, astralne i fizyczne podczas każdej części pracy lub medytacji. Zapewnia to uczniowi zrównoważony postęp – równowaga jest bardzo ważną rzeczą w magii hermetycznej. Każde ćwiczenie jest przedstawiane w bardzo praktyczny sposób. Jednakże momentami nie jest bardzo jasne, co Bardon miał na myśli. Według mnie robił to celowo – na ucznia spada odpowiedzialność odnośnie rozwikłania pewnych rzeczy. Jest to faktycznie bardzo ważny składnik każdej ścieżki samorealizacji i umacniania, a wierzcie mi – przejście dziesięciu kroków IIH sprawi, że wasza inwencja i ciekawość będą ostre jak brzytwa. Jedynie astralne ćwiczenia pierwszego kroku są przedstawiane z ograniczeniami czasowymi (około trzech miesięcy). Powody ku temu są specyficzne (np. nie opłaca się tracić więcej czasu na tą konkretną część pracy) tak samo jak specyficzne są powody Bardona na nie ustalanie limitów czasowych przy wykonywaniu pozostałych ćwiczeń. Powodem dla braku limitów w pozostałych krokach jest to, że każdy uczeń idzie w swoim własnym tempie – nie istnieje standardowa ilość czasu, jaką zajmuje przejście wszystkich dziesięciu kroków. Nie jest ważne ile dziesięcioleci lub wcieleń zajmie Ci ukończenie tej pracy. Jedyną rzeczą, która się liczy odnośnie IIH jest to, żeby każdy krok kończyć w pełni, niezależnie od tego, ile to zajmuje. Praca nad magią hermetyczną może zostać dopasowana do każdej filozofii. Sama w sobie nie zawiera żadnej doktryny religijnej, lecz można ją prawie z każdą połączyć. W IIH, PME i KTQ jest to pozostawione samemu uczniowi. Tak naprawdę to decyzja o wielu rzeczach podczas tego kursu jest pozostawiana samemu uczniowi i tak właśnie powinno być. 4 Aby lepiej ukazać ścieżkę nakreśloną przez Bardona w IIH, proponuję przeorganizowanie spisu treści. W przeciwieństwie do oryginalnego spisu treści, który wymienia ćwiczenia każdego kroku i grupuje je w trzy kategorie dla każdego kroku, przyjąłem odmienną kolejność i wymieniłem ćwiczenia według kategorii (tj. mentalne, astralne i fizyczne) układając je w kolejności kroków. Ufam, że to lepiej naświetla w jaki sposób ćwiczenia każdego kroku łączą się ze sobą w tej samej kategorii i tworzą kontinuum rozwoju bądź postępu. Jednak nie powinniśmy ignorować faktu, że ćwiczenia z każdej kategorii wewnątrz danego kroku wykonywane jednocześnie, tworzą zrównoważony poziom osiągnięć na koniec pracy w danym kroku. Niemniej myślę, że przypatrzenie sie temu przeorganizowanemu spisowi treści poszerzy Twoja wizję odnośnie tego, co tworzy ta kombinacja rożnych elementów. Może też pomóc wskazać Ci cel całej pracy związanej z opanowaniem Hermetyzmu. Część mentalna [Magiczne kształcenie ducha] Krok pierwszy: • Dyscyplina mentalna o Obserwacja myśli o Jedno-punktowe skupienie umysłu o Pustka umysłu Krok drugi: • Autosugestia • Koncentracja na pojedynczych zmysłach Krok trzeci: • Koncentracja na wielu zmysłach • Zewnętrzna projekcja obrazów • Projekcja obrazów otoczenia. Krok czwarty: • Przeniesienie świadomości o W nieożywione obiekty i rośliny o W żywe zwierzęta, insekty, etc. o W innych ludzi Krok piąty: • Magia przestrzeni (tj. koncentracja „punktu głębii”) Krok szósty: • Medytacja nad własnym duchem • Stawanie się świadomym zmysłów duchowych Krok siódmy: • Analiza ducha w odniesieniu do praktyki Krok ósmy: • Przygotowanie do podróży mentalnej 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |