Strona startowa
Frater Albertus - Alchemist's Handbook, Wisdom Ancient
From Alchemy to Chemistry in Picture and Story, INNE
Fulcanelli - Master Alchemist, Wisdom Ancient
Fundamentals of Alchemy, Wisdom Ancient
Full Metal Alchemist ep01 by Nimrod25, Anime, Full Metal Alchemist, 1
Fullmetal Alchemist 2 Brotherhood - 07, FullMetal Alchemist 2
Fullmetal Alchemist 2 Brotherhood - 43, FullMetal Alchemist 2
Fullmetal Alchemist 2 Brotherhood - 05, FullMetal Alchemist 2
Fullmetal Alchemist 2 Brotherhood - 33, FullMetal Alchemist 2
Fullmetal Alchemist 2 Brotherhood - 10, FullMetal Alchemist 2
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • plytydrogowe.keep.pl

  • FranzBardon - wspomnienia i twórczość, Alchemia- Hermetyzm -Gnosis

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    FRANZ BARDON
    (1909 - 1958)
    Jego życie, prace i dziedzictwo
    Oryginał angielski © 2001 Rawn Clark
    Wersja polska © 2004 FranzBardon.pl
    Mógłbyś spytać: „Kim był Franz Bardon?” Dla tych, którzy nie są zaznajomieni z jego
    pracami wystarczy odpowiedzieć, że Bardon uważany jest za jednego z najważniejszych
    adeptów naszych czasów. Według samego Bardona, był on kierowany przez Boską
    Opatrzność, aby ukazać ludzkości znaczenie pierwszych czterech kart wielkich arkanów
    Tarota. Kiedy spełnił swoją misję, jedynie odkrycia trzech kart Tarota zostały opublikowane,
    natomiast tekst o czwartej został utracony w zawirowaniach losu. Pierwsza karta,
    Mag
    ,
    została odkryta we „Wtajemniczeniu do Hermetyzmu” (Initiation into Hermetics - IIH);
    druga karta,
    Arcykapłanka
    , została odkryta w „Praktyce magii ewokacyjnej” (The Practice of
    Magical Evocation PME); a trzecia karta,
    Cesarzowa
    , została odkryta w „Kluczu do
    prawdziwej kabały” (The Key to the True Quabbalah KTQ). Zachował się jedynie niewielki
    fragment odkryć czwartej karty,
    Cesarza
    , który można znaleźć jako załącznik do książki
    „Frabato”, zatytułowany „The Golden Book of Wisdom”.
    Odnośnie niektórych pisarzy okultystycznych, znamy prawie każdy detal z ich życia
    osobistego, podczas gdy o innych nie wiemy nic poza samym pseudonimem pisarskim.
    Bardon plasuje się gdzieś pomiędzy tymi dwoma skrajnościami. Z jednej strony mamy,
    dzięki łasce Boskiej Opatrzności, dostęp do wszystkich jego opublikowanych dzieł, ale z
    drugiej strony znamy jedynie pojedyncze elementy z jego osobistego życia.
    Wiemy o nim, że urodził się w Czechosłowacji w 1909 roku, a zmarł w 1958. Był
    najstarszym z 13 dzieci i był jedynym synem w rodzinie. Według legendy, jego duch
    zamieszkał w ciele młodego Franza, gdy miał on 16 lat, w odpowiedzi na modlitwy jego ojca,
    Wiktora, który prosił o wskazanie drogi przez osobistego nauczyciela.
    We wczesnych latach młodości, Franz pracował jako artysta scenowy pod imieniem
    „Frabato”. Jego wystąpienia miały wyjątkową naturę, ponieważ pokazywał on i wyjaśniał
    praktyki okultystyczne tak powszechne w tamtych czasach. Według wszelkich źródeł był on
    jednym z nielicznych, którzy nie byli szarlatanami.
    Mając trzydzieści lat, z powodu swojego zainteresowania okultyzmem, został uwięziony
    przez nazistów w obozie koncentracyjnym. Przeżył tam trzy i pół roku, lecz bardzo mało
    wiadomo o tym okresie jego życia poza tym, że był to horror. Jakiś czas później stał się
    słynny jako nauczyciel Hermetyzmu i pracował jako uzdrowiciel, korzystając właśnie z
    zasad tej nauki.
    To właśnie podczas tego okresu swojego życia napisał trzy książki, dzięki którym go znamy.
    Według legendy, to właśnie jego uzdrawianie połączone z książkami, do których napisania
    skłoniła go Boska Opatrzność, wywołała gniew komunistycznego rządu Czechosłowacji, co
    zaowocowało tym, że w latach 50-tych został ponownie uwięziony. Wszystko wskazuje na to,
    że zmarł w więzieniu.
    1
    Pozostawił żonę (Marię), córkę (także o imieniu Maria), syna (Lumira) i grupę
    bezpośrednich uczniów. Pozostawił również po sobie trzy bardzo ważne książki w dziejach
    literatury okultystycznej: IIH, PME i KTQ.
    Niemożliwym jest poznanie wewnętrznego życia adepta, takiego jak Franz Bardon, lecz
    możemy wyłonić kilka rzeczy odnośnie jego życia z opisów tych, którzy go znali oraz z jego
    dzieł. To, co dla mnie się jasno wyróżnia, to fakt, że bardonowskie poświęcenie
    Hermetyzmowi nie polegało na tym, jak był on wielkim i potężnym. To odróżnia go od wielu
    współczesnych mu osób i nie znajdziesz nigdzie słów, poza opisami jego uczniów, które by
    go wychwalały.
    To, co napisał i co jest wiadome o jego życiu, wskazuje na to, że był on skromnym, szczerym
    i honorowym człowiekiem, który dokonał wielkich osiągnięć. Był on również w stanie
    zapisać, dla całego świata, tak jasno przedstawiony zarys ścieżki Magii Hermetycznej. Nigdy
    wcześniej, ani też nigdy potem, nie zaprezentowano tak obszernego i tak jasnego dzieła
    szerokiej publice. A on dokonał tego bez okrzykiwania siebie „Magiem wieku” etc.
    Jednocześnie Bardon był bardzo LUDZKĄ istotą. Dużo palił i doświadczał wielu trudności
    związanych ze swoim zdrowiem i z okolicznościami życia. Być może właśnie te
    doświadczenia pozwoliły mu na nakreślenie ścieżki, która jest tak dostępna dla zwykłego
    człowieka. Podczas gdy jego droga wymaga od ucznia pracy nad ulepszaniem charakteru, to
    on nigdy nie starał się osądzać charakteru ucznia – to leży już w gestii ucznia.
    Nic konkretnego nie wiadomo o tym, kim byli ziemscy nauczyciele Bardona, ani też skąd
    posiadł wiedzę na temat Magii Hermetycznej i Kabały
    .
    Istnieje dość dużo spekulacji na ten
    temat, ale w gruncie rzeczy odpowiedź na to pytanie nie jest przecież ważna. Z całą
    pewnością można stwierdzić, że istnieją powiązania pomiędzy systemem Bardona i innymi
    znaczącymi systemami praktyki z całego świata, lecz to, w jaki sposób powstały idee
    Bardona nie ma wielkiego znacznia biorąc pod uwagę, że jego system naprawdę działa.
    Niemniej często powstaje pytanie: jak bardonowska „Hermetyka” odnosi się do klasycznego
    hermetyzmu? Podczas gdy jego hermetyka rzeczywiście
    wywodzi się z konstrukcji dzieł
    znanych jako „Corpus Hermetica” (są to starożytne teksty przypisywane
    Hermesowi
    Trismegistusowi
    ), to jednak trzeba wykazać się głębokim zrozumieniem tego dzieła, aby
    dostrzec podobieństwa. Łatwiej je wykryć w późniejszych hermetycznych tekstach
    znajdowanych w źródłach takich jak „Kybalion” Trzech Wtajemniczonych,
    „Emerald Tablet
    of Hermes”, „Seven Hermetic Letters” Georg’a Lomer i w hermetyce okultystycznej jego
    czasów. Dla Bardona hermetyzm jest nauką okultyzmu opartą na naukach legendarnej
    postaci znanej po prostu jako Hermes.
    W jego książce PME, podobieństwa między tym co napisał a standardowymi dziełami magii
    Salomona są oczywiste.. Lecz nawet tutaj Bardon oferuje ucziom więcej niż większość
    autorów. Dotyczy to również KTQ. Wielu dzisiejszych studentów Kabały
    nawet nie traktuje
    KTQ jako Kabałę, lecz tak naprawdę podejście Bardona sięga wstecz do wcześniejszych
    form praktyki kabalistycznej. „Czymś więcej” w tym przypadku oznacza, że daje on
    aspirującym uczniom uniwersalną
    Kabałę, którą da się zastosować do KAŻDEGO języka,
    przez co nie wymaga ona nauki biblijnego hebrajskiego.
    2
    Prawdopodobnie największą zaletą bardonowskiego stylu pisania jest to, że wyjasnia on
    rzeczy w bardzo praktyczny sposób, nie używając kwiecistego języka tak bardzo
    powszechnego w okultyźmie. Czytając Bardona od razu widać, że ma się do czynienia z
    autorem, który pisze na podstawie własnych, głębokich doświadczeń, a nie czegokolwiek
    innego. Często trudno jest uchwycić tę głębię, ponieważ od początku do końca opisuje on
    rzeczy z perspektywy osoby, która sama wykonała każdy najdrobniejszy element tej pracy i
    przez to naturalnie przyjmuje on koncepcję, że wszystko co opisuje, jest osiągalne, a nawet
    łatwe.
    Bardon pisał zarówno dla poważnego studenta magii hermetycznej, jak i dla zwykłego
    czytelnika (który nie jest zainteresowany hermetyzmem na poziomie innym niż
    intelektualny). Nawet ktoś, kto nie miał wcześniej żadnego doświadczenia odnośnie
    okultyzmu, może zaczął pracę z IIH, ponieważ ta praca rozpoczyna się od podstaw inicjacji i
    stopniowo rozwija zdolności magiczne ucznia. Większość osób, które zaczynają pracę z IIH
    ma jednak za sobą jakiś rodzaj praktyki okultystycznej, lecz jest to obusieczny miecz –
    często doświadczeni okultyści muszą oduczyć się pewnych rzeczy, które nabyli z innych
    źródeł.
    Spośród wielu bezpośrednich studentów Bardona, dwoje jest szczególnych. Pierwszą osobą
    była jego asystentka Otti Votavova, która była odpowiedzialna za książkę „Frabato” i za to,
    aby jego książki były powszechnie dostępne. Pomimo tego, że mam pewne wątpliwości co
    do „Frabato”, to warto przeczytać tę książkę, jeśli podejdzie się do niej jak do „Zanoni” – jak
    do powieści okultystycznej. Ciężko mi uwierzyć, że Bardon powiedział o sobie niektóre
    rzeczy, które przedstawione są we „Frabato”. Wydaje mi się, że miłość Votavowej do
    swojego nauczyciela wyolbrzymiła niektóre części życia Bardona do nierealnych proporcji.
    Tak jak powiedziałem – niemożliwe jest pełne zrozumienie wewnętrznego życia tak
    wielkiego adepta. Wiadome jest, że Bardon przedstawił Votavovej zarys pewnego okresu
    swojego życia, które opisywane jest we „Frabato”, a ona miała go uzupełnić i sprowadzić do
    postaci książki. Jestem pewien, że Votavova zrobiła to, co było w jej mocy (inni zapewniają,
    że kochała ona prawdę), lecz jestem równie pewien tego, że niektóre części „Frabato”
    opisują pewne rzeczy zbyt symbolicznym językiem. Mimo że podziwiam jej pracę, to nie
    polecam traktowania jej jako dokładnej biografii Franza Bardona. W najlepszym przypadku
    może ona dać czytelnikowi zarys tej osoby i świadomość głębii jego poświęcenia.
    Innym bezpośrednim uczniem jest dr M. Kumar. Obalił on kilka mitów odnośnie Bardona i
    zawsze był pomocny dla studentów magii hermetycznej.
    Istnieje jeszcze wiele osób wartych odnotowania, lecz ostatnią, którą chcę wymienić jest
    Dieter Ruggeberg. Spędził on kilkadziesiąt lat szczerego wysiłku i wydatków, aby
    udostępnić prace Bardona dzisiejszemu czytelnikowi. Pomagał także ukierunkowywać
    studentów i utrzymywał rozwój publicznej reakcji odnośnie prac Bardona na właściwych
    torach.
    Obecnie błogosławieństwem jest możliwość zakupienia drukowanych prac Bardona i
    spotkanie ludzi o podobnych zainteresowaniach w Internecie. Zawdzięczamy ten fakt nie
    tylko wysiłkom Bardona, Votavovej, Ruggeberga, ludziom z wydawnictwa Merkur
    Publishing, ale także niezliczonej rzeszy dzisiejszych magów. Ludzie tacy jak Daren, Paul
    Allen, Ralf Mulberg, Tim Scott czy też William Mistele, wymieniając tylko kilku, pomagają
    w powiększaniu tego dziedzictwa.
    3
    Istnieje sześć książek związanych z Franzem Bardonem. Pierwsze trzy to są książki, które on
    sam napisał: IIH, PME i KTQ.
    Następne trzy zostały napisane o nim przez innych. Pierwszą i najbardziej znaną jest
    pseudobiografia zatytułowana „Frabato The Magician”. Drugą jest kompilacja notatek z
    archiwów jego osobistych uczniów znana jako „Questions and Answers”. Ostatnia znana jest
    jako „Souvenirs de Franz Bardon”, która została napisana wspólnie przez jego syna, Lumira,
    i jednego z jego uczniów, dr M.Kumara.
    INITIATION INTO HERMETICS
    – Franz Bardon
    Pierwszą wydaną książką Franza Bardona była „Initiation Into Hermetics” (Wtajemniczenie
    do Hermetyzmu), znana również jako oryginalne niemieckie wydanie „Der Weg zum
    Wahren Adepten”. Ukazała się w 1956 roku, około dwóch lat przed śmiercią Bardona.
    Książka ta stanowi podstawy, na których powstały
    PME i KTQ i nakreśla podstawowy
    trening potrzebny do stania się magiem Hermetyzmu. Składa się ona momentami z dość
    enigmatycznej części „Teoria” (ang. „Theory”), po której następuje seria ćwiczeń i praktyki
    podzielonej na dziesięć „Kroków” (ang. „Steps”).
    W każdym z dziesięciu kroków znajdują się trzy różne rodzaje ćwiczeń: mentalne/duch,
    astralne/dusza i fizyczne. Ćwiczenia z każdej kategorii są zaprojektowane tak, aby
    uzupełniać ćwiczenia pozostałych dwóch kategorii w każdym kroku, przez co uczeń
    wykonuje dane ćwiczenia mentalne, astralne i fizyczne podczas każdej części pracy lub
    medytacji. Zapewnia to uczniowi zrównoważony postęp – równowaga jest bardzo ważną
    rzeczą w magii hermetycznej.
    Każde ćwiczenie jest przedstawiane w bardzo praktyczny sposób. Jednakże momentami nie
    jest bardzo jasne, co Bardon miał na myśli. Według mnie robił to celowo – na ucznia spada
    odpowiedzialność odnośnie rozwikłania pewnych rzeczy. Jest to faktycznie bardzo ważny
    składnik każdej ścieżki samorealizacji i umacniania, a wierzcie mi – przejście dziesięciu
    kroków IIH sprawi, że wasza inwencja i ciekawość będą ostre jak brzytwa.
    Jedynie astralne ćwiczenia pierwszego kroku są przedstawiane z ograniczeniami czasowymi
    (około trzech miesięcy). Powody ku temu są specyficzne (np. nie opłaca się tracić więcej
    czasu na tą konkretną część pracy) tak samo jak specyficzne są powody Bardona na nie
    ustalanie limitów czasowych przy wykonywaniu pozostałych ćwiczeń. Powodem dla braku
    limitów w pozostałych krokach jest to, że każdy uczeń idzie w swoim własnym tempie – nie
    istnieje standardowa ilość czasu, jaką zajmuje przejście wszystkich dziesięciu kroków. Nie
    jest ważne ile dziesięcioleci lub wcieleń zajmie Ci ukończenie tej pracy. Jedyną rzeczą, która
    się liczy odnośnie IIH jest to, żeby każdy krok kończyć w pełni, niezależnie od tego, ile to
    zajmuje.
    Praca nad magią hermetyczną może zostać dopasowana do każdej filozofii. Sama w sobie nie
    zawiera żadnej doktryny religijnej, lecz można ją prawie z każdą połączyć. W IIH, PME i
    KTQ jest to pozostawione samemu uczniowi. Tak naprawdę to decyzja o wielu rzeczach
    podczas tego kursu jest pozostawiana samemu uczniowi i tak właśnie powinno być.
    4
    Aby lepiej ukazać ścieżkę nakreśloną przez Bardona w IIH, proponuję przeorganizowanie
    spisu treści. W przeciwieństwie do oryginalnego spisu treści, który wymienia ćwiczenia
    każdego kroku i grupuje je w trzy kategorie dla każdego kroku, przyjąłem odmienną
    kolejność i wymieniłem ćwiczenia według kategorii (tj. mentalne, astralne i fizyczne)
    układając je w kolejności kroków. Ufam, że to lepiej naświetla w jaki sposób ćwiczenia
    każdego kroku łączą się ze sobą w tej samej kategorii i tworzą kontinuum rozwoju bądź
    postępu.
    Jednak nie powinniśmy ignorować faktu, że ćwiczenia z każdej kategorii wewnątrz danego
    kroku wykonywane jednocześnie, tworzą zrównoważony poziom osiągnięć na koniec pracy
    w danym kroku. Niemniej myślę, że przypatrzenie sie temu przeorganizowanemu spisowi
    treści poszerzy Twoja wizję odnośnie tego, co tworzy ta kombinacja rożnych elementów.
    Może też pomóc wskazać Ci cel całej pracy związanej z opanowaniem Hermetyzmu.
    Część mentalna [Magiczne kształcenie ducha]
    Krok pierwszy:

    Dyscyplina mentalna
    o
    Obserwacja myśli
    o
    Jedno-punktowe skupienie umysłu
    o
    Pustka umysłu
    Krok drugi:

    Autosugestia

    Koncentracja na pojedynczych zmysłach
    Krok trzeci:

    Koncentracja na wielu zmysłach

    Zewnętrzna projekcja obrazów

    Projekcja obrazów otoczenia.
    Krok czwarty:

    Przeniesienie świadomości
    o
    W nieożywione obiekty i rośliny
    o
    W żywe zwierzęta, insekty, etc.
    o
    W innych ludzi
    Krok piąty:

    Magia przestrzeni (tj. koncentracja „punktu głębii”)
    Krok szósty:

    Medytacja nad własnym duchem

    Stawanie się świadomym zmysłów duchowych
    Krok siódmy:

    Analiza ducha w odniesieniu do praktyki
    Krok ósmy:

    Przygotowanie do podróży mentalnej
    5
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.