Strona startowa
Fenomen śmierci w heideggerowskim myśleniu bycia, Filozofia
Fenomen+Davida+Icke, HISTORIA MAJÓW
Fenomenologiczna koncepcja świadomosci, Psychologia
Fenomenologia 32005 FULL, Nauka
Fenomen Phenomenon (1996), Dobre kino
Fenomen grozy w muzyce - fragment,
Fotografia cyfrowa Ilustrowany przewodnik Wydanie II fotog2, Bezdroza
Foucault Discourse and Truth- The Problematization of Parrhesia (Berkeley, Foucault
Forest Analytics with R, R
Faktury opis, SYMFONIA Faktury.Finanse.Handel.Srodki-Trwałe
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kasiulenka.htw.pl

  • Fenomen grozy w muzyce (groza,

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Niniejszy
    darmowy
    ebook zawiera
    fragment
    pełnej wersji pod tytułem:
    Aby przeczytać informacje o pełnej wersji,
    Darmowa publikacja
    dostarczona przez
    Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
    rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
    Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości
    publikacji bez pisemnej zgody wydawcy. Zabrania się jej
    odsprzedaży, zgodnie z
    © Copyright for Polish edition by
    Data: 28.03.2006
    Tytuł: Fenomen grozy w muzyce (fragment utworu)
    Autor: Maciej Żołnowski
    Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
    Korekta: Sylwia Fortuna
    Skład: Anna Popis-Witkowska
    Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli
    Złote Myśli s.c.
    ul. Plebiscytowa 1
    44-100 Gliwice
    WWW:
    EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl
    Wszelkie prawa zastrzeżone.
    All rights reserved.
    SPIS TREŚCI
    ................................................................................................4
    ..................................................................................................................5
    ...............................................................................................15
    ............15
    1.2. Mechanizm powstawania czy też wyrażania
    grozy za pomocą muzyki
    ................26
    1.3. Historyczna zmienność w sposobie
    eksponowania grozy na polu sztuki
    .............................................................32
    .............39
    ..................................................................................39
    2.2. Zagadnienie semantyczności i asemantyczności
    MUZYCE
    w muzyce
    .................................43
    ..................................................................................45
    3.1. Fenomen grozy a muzyka filmowa i muzyka
    gier komputerowych
    .....................45
    ................................................................................................................92
    MODYFIKACJE GROZY (LĘKU I STRACHU) NA
    i operowej; groza w muzyce
    POLU MUZYKI
    ........................108
    4.1. Niepokój, bojaźń, niepewność, wstręt,
    obrzydzenie, odraza, niechęć, trwoga,
    ...........................................108
    ........110
    ..................................................................................................117
    .........................................................................................119
    ......................................................122
    .......................................................................................136
    panika
    (Muzyczny
    GROZA W SZTUCE ABSOLUTNEJ - PROBLEM ZNACZENIA W
    3.2. Groza w muzyce wokalnej nie operowej
    przerażenie, lęk paniczny, paniczny przestrach,
     FENOMEN GROZY W MUZYCE -
    darmowy fragment -
    Maciej Żołnowski
    ● str.
    4
    Wstęp
    Praca dotyczy w pełni nowego zagadnienia, jakim jest
    funkcjonowanie muzyki wyrażającej czy też wzbudzającej uczucie
    grozy. Na marginesie dodam, iż jednym spośród badaczy wyrazu
    muzycznego (obok m.in.: K. Hevner’a i S. G. Rogge – proszę por. z:
    Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, Warszawa 1968, s. 31) jest
    Lage Wedin z Wydziału Psychologii Uniwersytetu w Sztokholmie.
    Autor ten „w swojej rozprawie (1972) przedstawił badania dotyczące
    emocjonalnego wyrazu muzyki. Do badań zastosowano różnorodne
    statystyczne techniki wielozmiennowe. Wyniki zostały
    przedstawione w postaci trójwymiarowego modelu obejmującego
    takie czynniki, jak: napięcie (energia) w przeciwieństwie do
    odprężenia, wesołość w przeciwieństwie do przygnębienia i powaga
    (uroczysty nastrój) w przeciwieństwie do banalności. Prześledzono
    także ich związki ze strukturą muzyczną.” (Informacje na temat
    psychologii muzyki w różnych krajach, Katedra Psychologii Muzyki
    [online; ostatnio – tj. w roku akademickim 2005/2006 – dokument
    jest nieosiągalny], Akademia Muzyczna w Warszawie, [dostęp:
    5 kwietnia 2005], dokument dostępny w World Wide Web:
    . Innym autorytetem, tym
    razem w dziedzinie wyrazu muzyki filmowej, jest James Wierzbicki,
    którego słowa (opatrzone komentarzem Hawkinsa) mogą okazać się
    dla nas szczególnie interesujące (proszę por. z: Hawkins Joan,
    Copyright by Wydawnictwo
    & Maciej Żołnowski
     FENOMEN GROZY W MUZYCE -
    darmowy fragment -
    Maciej Żołnowski
    ● str.
    5
    Revisiting the Philosophy of Horror, Film-Philosophy, vol. 6 no.
    6 April 2002, World Wide Web:
    ).
    Wśród przyczyn, które zadecydowały o zupełnym braku
    zainteresowania ze strony muzykologii (czy w ogóle – ze strony
    estetyki sztuki) omawianym tu zagadnieniem, należy wymienić dwie
    zasadnicze: 1) rozbieżność i różnorakość ogólnych teorii emocji,
    a w szczególności niespójność terminologii psychologicznej;
    2) specyfika samej muzyki i sposób, w jaki emocje ujawniają się na
    jej polu. Owa zaś specyfika dotyczy zarówno sfery ilościowej – groza
    w muzyce pojawia się stosunkowo rzadko i tylko w określonych
    momentach – jak i sfery jakościowej, jako że cały muzyczny przekaz
    jest bardzo wieloznaczny, a treść muzyki uzależniona jest od – np.
    tekstowo-wizualnego - kontekstu jej występowania oraz od
    oczekiwań samego odbiorcy.
    Wykrycie wspólnego mianownika grozy oraz sztuki muzycznej
    nastręcza problemów natury podstawowej. Wystarczy już choćby
    poddać w wątpliwość tezę, iż muzyka wyraża coś od niej samej
    odmiennego (a w szczególności emocjonalny stan grozy). Chciałbym
    tu zauważyć, iż brak silnej reakcji fizjologicznej w trakcie percepcji
    struktur muzycznych, brak tej silnej reakcji, która zwykle towarzyszy
    przeżywaniu emocji, nie stanowi, nie informuje o braku
    odpowiedniego podłoża psychologicznego w przypadku „świata
    muzyki”. Aby ten fakt uzmysłowić, posłużę się przykładem komizmu:
    Copyright by Wydawnictwo
    & Maciej Żołnowski
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.