![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Strona startowa Fahrenheit 451 (1966), film - dramat, psychologiczny, nihilistyczny Funny Games (1997), film - dramat, psychologiczny, nihilistyczny Feed (2005), film - dramat, psychologiczny, nihilistyczny Freud- Kultura jako źródÅ‚o cierpieÅ„- opracowanie, Psychologia Farkas-Ukryte rzeczywistości, ►⚕EZOTERYKA,samouzdrawianie, psychologia⚕ Freud wiecznie żywy - Solms, Psychologia Fenomen śmierci w heideggerowskim myśleniu bycia, Filozofia Furmaga L. - Gwalt, Psychologia Fenomen+Davida+Icke, HISTORIA MAJÓW Fenomen grozy w muzyce (groza, |
Fenomenologiczna koncepcja świadomosci, Psychologia[ Pobierz całość w formacie PDF ]Temat: Fenomenologiczna koncepcja świadomości i jej konsekwencje antropologiczne. Autor: Katarzyna Witowska I. Wstęp Edmund Husserl, twórca fenomenologii w swoich analizach filozoficznych skupiał się na zagadnieniu pewności poznania naukowego. Idąc za wskazaniami Kartezjusza dotyczącymi ustalenia niepowątpiewalnego punktu wyjścia filozofii i wszelkich nauk, doszedł do wniosku, iż taką podstawą jest czysta świadomość podmiotu poznającego, czyli kartezjańskie ego cogito . W ten sposób problem świadomości legł u podstaw całej filozofii fenomenologicznej Husserla. Roman Ingarden rozwinął koncepcję swojego nauczyciela na gruncie antropologii. Mimo zwrócenia swojej filozofii w stronę ontologii podejmował wątki dotyczące człowieka, nie tylko w analizach epistemologicznych, ale i stricte antropologicznych. Biorąc pod uwagę wielość odpowiedzi dotyczących odpowiedzi na pytanie czym jest świadomość, należałoby najpierw usytuować analizy świadomościowe obu myślicieli na tle innych rozwiązań w tym zakresie. Fenomenologiczna koncepcja świadomości w zasadzie łączy w sobie różne teorie: ujmuje świadomość jako z jednej strony strumień przeżyć, które same się ujawniają w toku pojawiania - bez dodatkowych aktów, z drugiej strony jako zawierającą w sobie akty różnego rodzaju, w tym także te, które pozwalają się zwrócić świadomości ku samej sobie i ku przedmiotom intencjonalnym. W potocznym języku słowa „świadomość” używa się w trzech znaczeniach: · na oznaczenie czyjejś wiedzy o czymś. Jest to świadomość czegoś (aspekt przedmiotowy); · jako wiedze o sobie samym. Jest to samoświadomość (aspekt podmiotowy); · a także na oznaczenie wiedzy, która zarazem jest wiedzą o czymś i wiedzą o sobie samym. Husserl i Ingarden w swoich analizach świadomości odnoszą się zarówno do jej aspektu przedmiotowego w rozważaniach dotyczących intencjonalności, jak i do aspektu podmiotowego – tematyka egologiczna. 1 J. D ę b o w s k i: Świadomość – poznanie – naoczność poznania . Lublin 2001, s. 16 – 17. II. Fenomenologia Husserla Husserl w swoich Badaniach logicznych podał definicję świadomości, na którą składają się trzy sposoby jej rozumienia: 1. Świadomość jako całościowa efektywna fenomenologiczna zawartość empirycznego Ja, jako splot przeżyć psychicznych w jedności strumienia świadomości. 2. Świadomość jako wewnętrzne uprzytomnianie sobie własnych przeżyć psychicznych. 3. Świadomość jako zbiorcze oznaczanie wszelkich „aktów psychicznych” albo „przeżyć intencjonalnych”. § 1. Świadomość jako strumień przeżyć Husserl pojmuje świadomość nie jako byt substancjalny, lecz jako pewien dziejący się proces składający się z wielości współtworzących go przeżyć. Proces ten nazywa strumieniem świadomości. Można go rozpatrywać z dwóch punktów widzenia: w aspekcie „podłużnym” związanym z czasowością i w aspekcie „poprzecznym” charakteryzującym się współwystępowaniem elementów go budujących. Tymi elementami są przeżycia, które w najszerszym sensie rozumie jako: [...] wszystko, cokolwiek z efektywnie budujących go ( reel ) momentów da się znaleźć w tym strumieniu lub w jego konkretnych częściach. Przeżycia są treściami świadomości tworzącymi jej wewnętrzną strukturę. Składają się z aktów i ich materiału wrażeniowego. Przeżywać zewnętrzne procesy to znaczy: mieć pewne skierowane na te procesy akty spostrzegania, widzenia (jakkolwiek należałoby to bliżej określić) itp. To posiadanie [aktów] jest zarazem przykładem całkiem innego rodzaju przeżywania w sensie fenomenologicznym. [...] Między przeżywaną albo świadoma treścią a samym przeżyciem nie zachodzi żadna różnica. Świadomość jest ogółem przeżyć splecionych ze sobą w nierozerwalną jedność ich strumienia. Strumień świadomości nie jest prostą sumą swoich części, jest raczej pewną nierozdzielną całością, której jedność zapewnia Ja. W Badaniach logicznych Husserl pisał o Ja empirycznym, później w Ideach zastąpił je Ja transcendentalnym, jako konstytuującym świadomość. a) świadomość czasu 2 E. H u s s e r l: Badania logiczne . T. 2. Cz. 1. Przeł. J. S i d o r e k. Warszawa 2000, s. 432 – 433. 3 Tenże: Idea czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii . Przeł. D. G i e r u l a n k a. Warszawa 1967, s. 112 – 113. 4 Tenże: Badania logiczne... , s. 440. Problematyka czasu jest bardzo istotnym aspektem analizy świadomości. Strumień świadomości można rozpatrywać nie tylko z punktu widzenia „teraz”. Do jego istoty należy rozciągłość w czasie. Jednak nie tylko on jest czasowy, lecz także samo przeżycie „płynie” w czasie. Oczywiście czas rozpatrywany w ten sposób jest czasem subiektywnym należącym tylko do świadomości i niemożliwym do obiektywnego zmierzenia. Każde przeżycie trwa w czasie i ma swój horyzont czasowy: przeszłość i przyszłość. Jako że strumień, do którego ono należy jest jednością, nie może być samodzielne, wpływa natomiast na inne przeżycia: zarówno te mu współczesne, jak i na wcześniejsze oraz późniejsze. „Teraz” stanowi punkt źródłowy, który nie jest statyczny, lecz ciągle przesuwa się z przyszłości ku przeszłości. Aby wytłumaczyć ciągłość czasu Husserl wprowadził pojęcia „retencji” i „protencji”. W akcie retencji uchwytywane jest zanikanie i oddalanie się teraźniejszości jakiegoś przeżycia. Retencja związana jest z pamięcią. Można wyróżnić jej dwa rodzaje: pierwotną i wtórną. Pierwotna zatrzymuje tę część przeszłości, która znajduje się najbliżej „teraz”, wtórna reprezentuje już tylko z oddalenia to, co się zdarzyło. W aktach protencji uchwytywana jest przyszłość. Dzięki retencjom i protencjom strumień świadomości nie jest kontinuum momentów czasowych, lecz czas w swojej trójjedni spaja go w niepodzielną całość. Zarówno przeżycia doświadczane w teraźniejszości, jak i retencje i protencje zlewają się ze sobą w strumieniu. § 2. Świadomość jako spostrzeżenie wewnętrzne Spostrzeżenia ze względu na obiekty, które ujmują dzielą się na zewnętrzne (czyli te, które za swój obiekt mają przedmioty należące do świata) i na wewnętrzne (ich obiektami są akty świadomości): W ten sposób podział spostrzeżeń określony jest przez podział spostrzeganych obiektów. [...] W pierwszym wypadku spostrzeżenie powstaje wskutek oddziaływań, jakie rzeczy zewnętrzne za pośrednictwem organów zmysłowych wywierają na umysł; w drugim poprzez refleksję nad czynnościami, które umysł wykonuje na podstawie uzyskanych już dzięki sensation „idei”. 5 E. Husserl: Badania logiczne . T. 2. Cz. 2. Przeł. J. S i d o r e k. Warszawa 2000, s. 268 – 269. Spostrzeżenie wewnętrzne ma za swój przedmiot przeżycia obecne w świadomości, choć nie wszystkie przeżycia muszą być od razu spostrzegane. Spostrzeżenie wewnętrzne jest nie tylko skierowane na swój obiekt pierwotny, lecz także na siebie samo, przy czym bez jakichkolwiek dodatkowych aktów, które miałyby je uchwycić. Jest ono adekwatne, ponieważ nie wkłada niczego w swój przedmiot, czego nie byłoby już w naoczności i jest jedynym spostrzeżeniem, które zawiera swój obiekt: Każde spostrzeżenie charakteryzuje intencja uchwytywania swego przedmiotu jako obecnego w cielesnej samoobecności. Tej intencji odpowiada spostrzeżenie o znakomitej doskonałości, które jest adekwatne, jeśli przedmiot w nim samym jest rzeczywiście i w najściślejszym sensie „cieleśnie” obecny, [...] spostrzeżeniem adekwatnym może być tylko spostrzeżenie „wewnętrzne” [...]. W Ideach Husserl nie mówi już o spostrzeżeniach wewnętrznych i zewnętrznych ponieważ: „temu przeciwstawiają się poważne zastrzeżenia”. Używa natomiast pojęć: spostrzeżenie immanentne i transcendentne. Rozróżnienie to wiąże się z problemem intencjonalności. § 3. Świadomość jako przeżycie intencjonalne Słowo intencjonalność pochodzi od łacińskiego intentio i oznacza dążenie do czegoś lub zamierzone kierowanie się ku czemuś. Intencjonalność świadomości to jej przedmiotowe odniesienie. Oznacza, że każde składające się na tą świadomość przeżycie jest przeżyciem czegoś, jest skierowane na coś. Intencjonalność zakłada trzy konieczne elementy: materię przeżycia, akt dowolnego rodzaju i przedmiot intencjonalny. Aktowość polega na „byciu skierowanym na...”, „byciu zwróconym do...”. Materią przeżycia zazwyczaj są wrażenia zmysłowe. Aby powstało przeżycie intencjonalne zostają one „ożywione sensem” czyli odniesione do przedmiotu, którego są wrażeniami. Przedmioty mogą być różne w zależności od tego, jakie akty będą spełniane. Nie jest konieczne ich rzeczywiste istnienie, aby mogła zachodzić relacja intencjonalna. Związane z intencjonalnością jest postrzeganie nie tylko przedmiotu, ale także jego tła, czy tez horyzontu, na który uwaga nie jest skierowana wprost, ale tło to Tenże: Badania logiczne . T. 2. Cz. 1, s. 444. 7 Tenże: Idea... , s. 118. 6 tworzy „otoczkę” wokół przedmiotu ujmowanego w akcie. Świadomość ma więc dwa aspekty: aktowy i nieaktowy: [...] aktowe przeżycia są otoczone „otoczką” przeżyć nieaktowych; s t r u m i e ń p r z e ż y ć n i g d y n i e m o ż e s i ę s k ł a d a ć t y l k o z a k t o w o ś c i ( Aktualitäten ). Przedmiot intencjonalny w zależności od tego, z jakim aktem świadomości mamy do czynienia, może być rożnego rodzaju. Przedmiotem intencji mogą być zarówno przedmioty świata zewnętrznego jak i akty świadomości, dlatego możemy mówić o przedmiotach poznania transcendentnych i immanentnych wobec świadomości. Transcendentne jest wszystko, co nie zawiera się w obrębie przeżyć świadomości (także podmiot konstytuujący świadomość). Immanentne są nie tylko wszelkie przeżycia intencjonalne, ale także przedmioty refleksji, czyli przeżyć skierowanych na samą świadomość. Spostrzeżenia immanentne są niepowątpiewalne ponieważ dotyczą i wyrastają ze świadomości, która jako jedyna opiera się kartezjańskiemu wątpieniu i wszelkim redukcjom fenomenologicznym. § 4. Problem Ja transcendentalnego Nośnikiem świadomości jest podmiot. Jest on źródłem, z którego wypływają akty i w którym ujawniają się przeżycia. Jednocześnie jest transcendentny w stosunku nie tylko do przedmiotów poznania, ale także w stosunku do strumienia świadomości. Jego istnienia nie można uchylić w żaden sposób. Ja zawsze jest obecne w przeżyciach, choć nie stanowi jakiegoś szczególnego przeżycia. Gwarantuje jedność strumieniowi świadomości. Jakkolwiek w pierwszym wydaniu Badań logicznych zaprzecza istnieniu innego podmiotu przeżyć od samego strumienia, jednak w Ideach przyjmuje „czyste Ja”, z którego wypływają akty: Ego uchwytuje siebie jednak nie tylko jako płynące w postaci strumienia życie, lecz również jako Ja, które przeżywa to i owo i żyje refleksyjnie ( durchlebe ) w tym lub owym cogito jako t o s a m o J a. Tożsame ze sobą Ja jest nie tylko nośnikiem świadomości, ale tez fundamentem całego świata. E. H u s s e r l: Medytacje Kartezjańskie z dodaniem uwag krytycznych Romana Ingardena . Przeł. A. Wa j s. Warszawa 1982, s. 94. 8 Tamże, s. 110. 9 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |