Strona startowa
Flawiusz Józef - Historia Żydowska, Pisma chrześcijańskie i pokrewne, Józef Flawiusz
Formative Texts in the History of Zen Buddhism, @Buddhism
Fragment traktatu welawsko-bydgoskiego z 1657, Historia, Prawo, Traktaty, Umowy, Kroniki, Teksty Żródłowe
Farago&Zwijnenberg (eds) - Compelling Visuality ~ The work of art in and out of history, sztuka i nie tylko po angielsku
Fałszywe dokumenty Gorbaczowa. Kilka faktów o Katyniu, Historia
Furet F. Prawdziwy koniec rewolucji francuskiej, Historia Francji
Five Steps To Tyranny, Filmy - ezoteryka, mistycyzm, historia
Frantz Fanon - Toward the African Revolution (1994), Historia(2)(1)
Faszyzm - pies łańcuchowy kapitalistów, Historia
Fenomen+Davida+Icke, HISTORIA MAJÓW
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • bydgoszczanin.xlx.pl

  • Film polski - streszczenie, historia filmu polskiego po 1981r

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Film polski
    1
    Film polski
    Film polski do roku 1945
    Pomnik
    Gdynia
    Początki filmu polskiego
    Wśród pionierów
    ie brakuje Polaków. Pierwszymi polskimi
    realizatorami
    wymi na przeł. XIX i XX w. byli:

    konstruktor i wynalazca
    u

    kamery i projektora
    nowocześniejszego niż
    filmujący krótkie scenki rodzajowe z
    życia codziennego Warszawy (
    , oraz
    który realizował krótkie
    m.in. z wizyty
    cesarza Wilhelma II w Peterhofie
    ) jako operator firmy Lumiere.
    W
    owstało w
    przy ul. Piotrkowskiej pierwsze stałe kino w
    Polsce zwane "Teatrem Żywych Fotografii" (stosowano aparat projekcyjny
    systemu
    ).
    W
    Kazimierz Prószyński realizował krótkie filmy inscenizowane, np.

    oba z
    m
    w roli głównej.
    (1897

    1987), ok. 1922
    W
    owstał pierwszy
    z
    w roli głównej. Scenariusz

    Antoni
    Fertner, Jakub Jasiński, Jerzy Meyer, zdjęcia

    Jerzy Meyer (premiera
     Film polski
    2
    . Z Antosiem Fertnerem nakręcono
    jeszcze kilka niemych komedii. W tym samym roku
    (1908) powstał także zaledwie 8-minutowy film
    który jest obecnie najstarszym zachowanym
    polskim filmem.
    W 1910 w Kownie
    realizował
    pierwszy w świecie
    z animacją
    poklatkową
    (premiera w 1912 w
    Moskwie).
    Realizatorzy pierwszych filmów sięgali często po
    popularne dzieła literackie, tworząc ich adaptacje
    filmowe. Tak powstały filmy
    1911),
    według powieści
    raz
    według
    .
    Tablica w Warszawie, w miejscu premiery filmu
    Przede wszystkim tworzono jednak wówczas melodramaty, a wśród nich:
    (1914),
    (1914) z debiutującą
    (1917) oraz
    (1918).
    W okresie
    , po zajęciu Warszawy przez armię niemiecką powstawały propagandowe filmy
    antycarskie, takie jak
    1916).
    20-lecie międzywojenne
    Po
    w 1918 roku nastąpił szybki
    rozwój kinematografii. Znacznie rozwinęła się wówczas sieć kin. W 1921
    roku było ich około 400, a w roku 1938 liczba ta wzrosła do 807.
    Najważniejszymi polskimi wytwórniami filmowymi tego okresu były
    i
    W okresie kina niemego większość produkowanych filmów była
    adaptacjami dzieł rodzimej literatury. Były to między innymi
    1927) i
    (1928) w reżyserii
    (1927)
    raz
    (1928)
    W 1930 roku powstał pierwszy polski film dźwiękowy

    w reżyserii
    który rozpoczął epokę kina
    dźwiękowego w Polsce. Podobnie jak w czasch filmu niemego, znaczną
    część polskich filmów stanowiły ekranizacje literatury. Spośród filmów
    tego okresu na uwagę zasługują melodramaty:
    1937)
    ,
    1937)
    raz
    1936),
    (1937) oraz
    1938)
    1899

    1943),
    najpopularniejszy polski aktor
    przedwojenny, ok. 1940
    Oprócz melodramtów powstawało wtedy wiele filmów historyczno-kostiumowych, z których najbardziej znane były
    (1936) Henryka Szaro,
    1936)
    , oraz
    1936) i
    1938)
    Ważnymi dziełami o głębszych walorach artystycznych były też filmy
    1937)
    oraz
    (1938) Józefa Lejtesa.
    Okres międzywojenny jest także okresem powstawania licznych komedii, głównie muzycznych oraz fars, takich jak:
    1936)
    (1936) oraz
    1938)
    ,
     Film polski
    3
    czy
    (1937)
    .
    W latach 1929

    1934 doszło do ukształtowania się ruchu filmowego, którego uczestnicy skupili się wokół
    Stowarzyszenia Miłośników Filmu Artystycznego "Start"
    i
    Spółdzielni Autorów Filmowych
    . Celem tego ruchu była
    walka o film "użyteczny społecznie". Realizowali oni filmy dokumentalne (m.in.
    ,
    oraz fabularne (m.in.
    Cękalskiego i
    ).
    W okresie międzywojennym status gwiazd filmowych posiadali tacy aktorzy jak:
    ,
    ,
    ,
    i inni. W
    międzynarodową karierę robiła wówczas
    (
    Apolonia Chałupiec
    ).
    II wojna światowa
    Po wybuchu II wojny światowej polski przemysł
    filmowy przestał istnieć.
    We wrześniu 1939 obronę Warszawy filmowali m.in.
    ,
    ,
    ,
    (
    j
    .
    Od początku okupacji rozpoczęto akcję bojkotu kin
    (słynne hasło "Tylko świnie siedzą w kinie"), które
    okupacyjne władze niemieckie traktowały jako miejsce
    intensywnej propagandy.
    Wielu filmowców znalazło się poza granicami kraju,
    gdzie głównie przy armiach polskich lub rządzie w
    Londynie (
    Biuro Filmowe Ministerstwa Informacji i
    Dokumentacji
    ) organizowali grupy zdjęciowe:
    w filmie dokumentalnym z 1944
    • od 1940 w Wielkiej Brytanii; (
    ,
    • od 1942 w ZSRR w Armii Andersa (m.in.
    ,
    i na jej szlaku; w Iraku, Iranie, Palestynie, Egipcie i we Włoszech (Monte Cassino)

    m.in.
    czy fabularno-dokumentalny film produkcji polsko - włoskiej
    oku w reżyserii
    Michała Waszyńskiego wyprodukowany przez Ośrodek Kultury i Prasy
    Na Zachodzie powstały filmy patriotyczne, propagandowe, dokumentalne m.in.:


    reż.
    i
    1940),

    (1940),

    1941),

    1942),


    reż.

    1943)

    reż.
    z udziałem
    ako narratorki (z wykorzystaniem
    kolorowych zdjęć z reportażu
    z 1938

    1939),

    Polish Parade
    , 1943)

    reż. Michał Waszyński,

    1944)

    reż. Michał Waszyński,

    1944)

    scenariusz i montaż

    Calling Mr Smith
    , 1943)

    i
    realizowali barwny film
    eksperymentalny.
    W 1942 Komenda Główna
    powołała w
    grupę filmową kierowaną
    przez
    w kraju.
    filmowali m.in.:
    ,
    ,
    ,
    ,
    ,
    ,
     Film polski
    4
    (
    ).
    W 1943 filmowcy, którzy wcześniej pracowali w wytwórniach sowieckich, stworzyli
    Czołówkę Filmową Wojska
    Polskiego
    , realizującą kroniki i filmy dokumentalne (m.in.
    Przysięgamy ziemi polskiej
    (1943) i
    Majdanek
    cmentarzysko Europy
    (1944)

    reż.
    Bitwa o Kołobrzeg
    (1945)

    reż.
    Po zakończeniu
    wojny
    stała się pierwszym ośrodkiem produkcji filmowej w kraju.
    Film polski w latach 1945

    1989
    Lata 1945

    1955
    Wojna i okupacja praktycznie zniszczyły polską
    kinematografię. Jednak nowy reżim
    ,
    który objął władzę w Polsce z pomocą wojsk
    sowieckich rozpoczął szybką jej odbudowę. Komuniści
    liczyli na wykorzystanie tej formy przekazu do celów
    służącej umacnianiu ich wpływów w
    polskim społeczeństwie. Odbudowa przebiegała
    szybko. O ile w 1938 roku istniało na ziemiach
    polskich 743 kin, o tyle już w 1949 było ich 762, przy
    czym liczba widzów niemal się podwoiła.
    Pierwszy powojenny film fabularny
    (1946)
    13 listopada 1945 roku na mocy dekretu rządowego
    utworzono państwowe przedsiębiorstwo "Film Polski",
    podlegające bezpośrednio pod
    . Miało ono wyłączność, zarówno w produkcji
    filmów rodzimych, jak i kupnie czy wynajmie filmów
    zagranicznych. Choć komuniści tłumaczyli, że
    upaństwowienie produkcji filmowej ma na celu
    uwolnienie sztuki od nacisków komercjonalnych, to w
    praktyce spowodowało ono uzależnienie jej od reżimu.
    Dzieje polskiego filmu powojennego zapoczątkowała
    oraz propagandowe filmy
    dokumentalne. Jednak na początku tego okresu
    powstawały też filmy ambitne, przeważnie o tematyce
    wojenno-okupacjnej. W 1947 roku wyemitowano
    pierwszy powojenny film fabularny

    e
    Film ten opowiadał
    o dniu codziennym pod okupacją niemiecką i ukazywał
    niezłomność ducha polskiego narodu. Ten sam reżyser stworzył też pierwszą powojenną komedię polską

    o
    latach tuż powojennych. Innymi cennymi dziełami tego okresu były filmy

    o
    warszawskim getcie,

    o zagładzie w obozie koncentracyjnym i

    o polskim ruchu oporu.
    Wraz z umacnianiem się "władzy ludowej" rosła cenzura i upadała jakość polskich filmów. Było to zresztą udziałem
    kinomatografii wszystkich krajów "demokracji ludowej". Na sztukę w tym okresie nałożono zadania propagandowe.
    Miały ukazywać rzeczywistość taką, jaką chciały ją widzieć władze. Odgórnie ustalone schematy treści filmów
    spowodowały, że film oderwał się, ze szkodą dla swojego artystycznego kształtu, od rzeczywistości. Ów
    wymuszony optymizm produkcji z tamtych lat (np. w filmie
    eonarda Buczkowskiego)
    (1922

    2007), 2006
     Film polski
    5
    kontrastował z obrazem kraju zniszczonego przez wojnę oraz narodu wykrawionego i poddawanego
    komunistycznemu terrorowi, a przede wszytskim kontrastował z prawdziwymi odczuciami obywateli. Tylko
    nieliczne filmy, takie jak
    Aleksandra Forda i
    dołały wtedy
    przełamać tą
    chematyczność. Były to jednak nieliczne wyjątki od reguły. Ogólnie polski film w
    tych latach znajdował się w stanie zapaści.
    Polska Szkoła Filmowa i inne filmy lat 1955

    1962
    Śmierć
    powodowała przemiany w państwach "demokracji
    ludowej". Ich głównym efektem z punktu widzenia kultury i sztuki było
    złagodzenie cenzury. Na ekranach polskich film pojawiły po raz pierwszy
    w większej liczbie filmy zachodnie. Od roku 1955 dochodzi do niebywałej
    erupcji sił twórczych rodzimego kina. Pojawia się grupa młodych,
    utalentowanych reżyserów, którzy w swoich dziełach zaczęli podejmować
    kwestie, które dotąd były w socjalistycznym kinie tematem tabu.
    Najważniejsze jednak było to, ze filmy trafiały w sedno uczuć i nastrojów
    polskiego społeczeństwa. Filmy te znalazły także uznanie na Zachodzie,
    zdobywając liczne nagrody na międzynarodowych festiwalach, a tamtejsza
    krytyka określiła je mianem "Polskiej Szkoły" w filmie.
    Najwybitniejszą indywidualnością wśród młodych reżyserów był
    Jego debiut
    z 1955 roku, opowiadający o młodym
    lewicowym bojowniku, choć tworzony jeszcze w duchu socrealizmu,
    bardzo różnił się od schematycznych dzieł okresu w którym powstał i był
    jakby powiewem świeżości. Następny film
    wywołał entuzjazm
    wśród polskich widzów. Po raz pierwszy bowiem żołnierze
    ukazani zostali w pozytywnym świetle, a nie jako "agenci imperializmu".
    Samo zaś
    , którego pamięć dotąd była oficjalnie
    wyszydzana i poniżana, ukazane teraz zostało z całym swoim heroizmem.
    Podobny entuzjazm wywołały kolejne filmy tego twórcy:

    o bojowniku podziemia niepodległościowego oraz

    o żołnierzach
    kampanii wrześniowej.
    ur. 1926), 2008
    Drugim obok Wajdy wybitnym reżyserem tego okresu był zmarły
    przedwcześnie
    . Jego dziełami były

    opowieść o człowieku niszczonym i prześladowanym za brak entuzjazmu
    dla socjalizmu,

    obraz drobnego aferzysty, który wbrew samemu
    sobie przystępuje do powstania warszawskiego mając świadomość, że jest
    ono skazane na klęskę,

    komedia o konformiście,
    który zawsze chce być w zgodzie z większością, ale nie nadąża ze
    zmianami oraz niedokończony film

    o psychologicznym
    pojedynku jaki toczą ze sobą w obozie koncentracyjnym młoda więźniarka z SS-manką.
    1921-61), ok. 1960
    Wśród innych znanych reżyserów tej szkoły wymienić trzeba takich twórców jak
    ,
    (
    ,
    ,
    , (m.in.
    ,
    ,
    ,
    ,
    (
    .
    Z tego okresu warto też wymienić głośny film Aleksandra Forda

    . Z twórców filmów
    rozrywkowych wyróżnił się
    reżyser m.in. komedii
    raz Jan Rybkowski,
      [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.