Strona startowa
Freud- Kultura jako źródło cierpień- opracowanie, Psychologia
Fizjoterapia w chorobach ukadu ruchu - Reumatoidalne zapalenie stawów (RZS), notatki
Filtrowanie pakietów w Liinuksie 2.4, Opracowania informatyczne
Fizjoterapia w chorobach ukladu oddechowego - wybrane jednostki, notatki
Freesco, Opracowania informatyczne
Flegon z Tralles, Opracowania, notatki
Frynich, Opracowania, notatki
Fizykoterapia - cz.II, Zdrowie
Filtr przeciwpyłkowy- wymiana, Programy PC, Odzyskiwanie danych, Manuale Fiat Stilo (eZygmunt)
Fassbinder-Liebe Ist kälter Als Der Tod, zachomikowane(1)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • bydgoszczanin.xlx.pl

  • Filodemos z Gadary, Opracowania, notatki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Filodemos z Gadary
    1
    Filodemos z Gadary
    Filodemos z Gadary
    (
    . Φιλόδημος
    Philodemos
    , ur. ok.

    zm. ok.

    oeta i filozof ze
    szkoły
    Przez ponad 30 lat mieszkał w
    , gdzie założył własną szkołę, opartą na naukach
    a.
    Filodemos zajmował się wieloma dziedzinami (
    ,
    ,
    ,
    .
    Był autorem m.in. ponad 30
    raz traktatów
    O muzyce
    i
    O utworach poetyckich
    . Jego prace pisane w
    harakteryzowały się elegancją formy a jego poglądy wpływały na rzymską teorię i krytykę
    literatury. Wiele jego dzieł zaginęło w starożytności, lecz niektóre odnaleziono w
    wieku i są one
    pieczołowicie rekonstruowane.
    Biografia
    Filodemos pochodził z
    obecnie Umm Qais w
    ). Posługiwał się bardzo dobrze
    , nie wiadomo
    jednak czy jego rodzice byli Grekami czy zhellenizowanymi Syryjczykami. Nieznana jest też data jego przybycia do
    . Wiadomo, że był uczniem
    , który wówczas stał na czele "
    (szkoły filozoficznej
    założonej przez
    a). Być może Filodemos odwiedził też
    sycylijską
    gdzie miał nawiązać
    kontakty z tamtejszymi epikurejczykami.
    Około roku
    [1]
    przybył na
    gdzie poznał
    , który został
    później jego patronem, uczniem i przyjacielem
    [2]
    .
    Filodemos podróżował po Italii i studiował epikurejskie księgi m.in. w
    Baiae
    ), Puteoli, Kumach (
    Cumae
    ),
    Pauzylipie (
    Pausilypon
    ) i
    (
    Herculanum
    ) i sam szerzył poglądy Epikura, zarówno w swoich traktatach
    jak i w czasie rozmów z uczniami. Dokładna data i okoliczności jego śmierci nie są znane
    [3]
    .
    Dzieła
    W latach
    w
    zniszczonym przez wybuch
    a w
    .e., odnaleziono ruiny tzw.
    (
    Villa dei Papiri
    ), należącej do Pizona, gdzie natrafiono wśród wielu zwęglonych papirusowych
    zwojów, stanowiących jego bibliotekę, także na prace jego duchowego mistrza i przewodnika

    Filodemosa.
    Znajdowało się ich tam ok. 30 i przybliżały one nauki
    . Zwoje, które zostały bardzo zniszczone, są obecnie
    żmudnie rekonstruowane i tłumaczone w ramach Philodemus Project. W 2001 roku ukazał się w
    pierwszy tom w tłumaczeniu Richarda Janko
    [4]
    . W przygotowaniu są kolejne tomy
    [5]
    .
    Logika
    Problematyce logicznej poświęcone było dzieło
    O sposobach znakowania
    (Περὶ σημείων καὶ σημειώσεων
    Perí
    semeíon kaí semeióseon
    ), które omawiało kolejne stadia postępowania zmierzające do poznania rzeczy niejawnych,
    czyli niepodpadających pod zmysły, poprzez poznanie rzeczy jawnych, które są zmysłom dostępne.
    Teologia
    Kwestie kosmologiczne Filodemos poruszył w dziełach teologicznych, m.in.
    O bogach
    (Περὶ θεῶν
    Perí theón
    ) i
    O
    pobożności
    (Περὶ εὐσεβείας
    Perí eusebeías
    ). W pierwszym z nich zwalczał
    wyobrażenie bóstwa jako
    wszechogarniającej mocy przenikającej świat, przeciwstawiając mu
    oncepcję bogów nieingerujących w
    ziemskie sprawy, nieczułych na losy człowieka i jego stosunek do nich. W drugim natomiast krytykował tradycyjne
    wyobrażenia bogów spotykane w mitologii i poezji i przedstawiał epikurejski punkt widzenia, który mimo że
    zaprzeczał istnieniu bezpośredniego związku między światem bogów a światem ludzi to jednak zalecał oddawanie
    czci bogom, ze względu na podziw dla cech boskich, szczególnie wewnętrznego spokoju (
    .
     Filodemos z Gadary
    2
    Etyka i moralność
    Jego dzieła, wykorzystujące
    , były wykładem przedstawiającym
    zasady życia szczęśliwego.
    Zachowały się urywki pism etycznych Filodemosa:
    O gniewie
    (Περὶ ὀργῆς
    Perí orgés
    ),
    O zazdrości
    (Περὶ φθόνου
    Perí phthónu
    ),
    O szaleństwie
    (Περὶ μανίας
    Perí manías
    ),
    O miłości
    (Περὶ ἔρωτος
    Perí érotos
    ),
    O wolności słowa
    (Περὶ παρρησίας
    Perí parresías
    ),
    O pochlebstwie
    (Περὶ κολακείας
    Perí kolakeías
    ),
    O dobrym władcy według
    Homera
    (Περὶ τοῦ καθ' Ὅμηρον ἀγαθοῦ βασιλέως
    Perí tú kath' Hómeron agathú basiléos
    ),
    O zuchwalstwie
    (Περὶ
    ὑπερηφανίας
    Perí hyperephanías
    ),
    O chciwości
    (Περὶ φιλαργυρίας
    Perí philargyrías
    ),
    O gospodarowaniu
    (Περὶ
    οἰκονομίας
    Perí oikonomías
    ),
    O bogactwie
    (Περὶ πλούτου
    Perí plútu
    ),
    O śmierci
    (Περὶ θανάτου
    Perí thanátu
    ),
    O
    radości z cudzego nieszczęścia
    (Περὶ ἐπιχαιρεκακίας
    Perí epichairekakías
    ) a także fragmenty dialogów
    O
    małżeństwie
    (Περὶ γάμου
    Perí gámu
    ).
    Historia filozofii
    Dzieje
    rzedstawił Filodemos w
    Historii filozofii
    (Τῶν φιλοσόφων σύνταξις
    Tón philosóphon sýntaksis
    ),
    poświęconej poszczególnym szkołom filozoficznym i ich przedstawicielom. Napisał biografię
    a

    O Epikurze
    (Περὶ Ἐπικούρου
    Perí Epikúru
    ), a także pracę
    O poglądach stoików
    (Περὶ τῶν στωϊκῶν
    Perí tón stoikón
    ), w której
    dyskutował z sądami
    .
    Sztuka
    oświęcił Filodemos traktaty
    O muzyce
    (Περὶ μουσικῆς
    Perí musikés
    ),
    O utworach poetyckich
    (Περὶ
    ποιημάτων
    Perí poiemáton
    ) i
    O sztuce wymowy
    (Περὶ ῥητορικῆς
    Perí rhetorikés
    ), gdzie skupił swą uwagę na
    rozważaniu wywoływania przeżyć estetycznych u odbiorców, natomiast nie zajmował się funkcjami
    utylitarno-dydaktycznymi sztuki.
    Muzyka
    Dzieło
    O muzyce
    składa się z księgi I, przedstawiającej poglądy innych filozofów (platońską, perypatetycką i stoicką
    koncepcję sztuki muzycznej) i ksiąg II-IV, w których Filodemos polemizował z nimi. Dzieło nie zachowało się w
    całości do naszych czasów i na podstawie oznaczeń zostawionych przez skrybę przypuszcza się, że liczyło 152
    kolumny (całość lub tylko sama księga IV, tu zdania badaczy są podzielone
    [6]
    ).
    Filodemos poprzez termin
    (μουσική
    musiké
    ) rozumiał jedynie warstwę muzyczną, a nie jak krytykowani
    przezeń filozofowie sztukę poetycko-muzyczną, a za muzyków uważał jedynie kompozytorów melodii
    przeznaczonych do wykonania na instrumencie i nie zaliczał do nich poetów, układających słowa. Jego zdaniem
    muzyka miała dostarczać przyjemnych wrażeń słuchowych, nie zaś wychowywać i przyczyniać do doskonałości
    (ἀρετή
    areté
    ) w każdej sferze życia. Filodemos odrzucał możliwość intelektualnego pojmowania muzyki oraz
    według której muzyka ma znaczący wpływ na sferę emocjonalną i etyczną człowieka).
    Poetyka
    Traktat
    O utworach poetyckich
    jest wciąż odtwarzany przez badaczy, jako że zachował się w wielu bardzo
    zniszczonych fragmentach. Dzieło składało się prawdopodobnie z pięciu ksiąg (niewykluczona jest ich większa
    ilość). Filodemos stosował powszechnie znany wówczas podział
    [7]
    na trzy sfery zainteresowań badacza poetyki:
    ποίημα
    poíema
    (badanie składników wypowiedzi poetyckiej oraz techniki artystycznego ukształtowania różnych jej
    odmian), ποίησις
    poíesis
    (badanie warstwy treściowej utworu jako nośnika informacji, idei i emocji) i ποιητής
    poietés
    (analiza natury i zakresu kompetencji autora-poety).
    Filodemos, podobnie jak w przypadku muzyki, sprzeciwiał się powszechnemu wówczas przekonaniu o dominacji
    funkcji dydaktyczno-etycznych poezji nad funkcją estetyczną. Jego zdaniem dzieło poetyckie powinno zachwycać
    czytelnika, przedstawiać treści w sposób możliwie atrakcyjny i harmonijny, nie musi być użyteczne, ale ma być
    piękne. Uważał, że należy łącznie traktować treści i formę jako nawzajem uzupełniające się składniki dzieła.
     Filodemos z Gadary
    3
    Znaczne fragmenty pracy były polemiką z poglądami innych filozofów. Zachowane szczątki zwojów przedstawiają
    krytykę stoickiej
    wedle której utwory winne być przede wszystkim oceniane pod względem brzmienia
    układu głosek, słów i wyrażeń. Zajmował się prawdopodobnie także genologicznymi poglądami stoików odnośnie
    gatunków literackich. Zwalczał przedstawiciela szkoły platońskiej
    oceniającego utwory pod
    względem użyteczności oraz przedstawicieli szkoły perypatetyckiej:
    i
    , których kryteria oceny utworu poetyckiego można było zastosować także dla wypowiedzi zapisanych
    prozą.
    skrytykował zaś za oddzielanie stylistycznych składników utworu od treści i uznanie
    twórcy-poety za odrębną kategorię badawczą (jego zdaniem wszystkie trzy kategorie są nierozdzielne). Rozważał też
    pojęcie dobrego utworu i dobrego poety.
    Epigramy
    Filodemos znany był z twórczości
    cznej

    V księga
    Antologii Palatyńskiej
    [8]
    przedstawia 37 utworów
    jego autorstwa.
    Tematyka epigramów bywa niekiedy śmiała, nie brak w nich zmysłowości, a nawet scen uznawanych za lubieżne.
    Widoczna jest duża znajomość kultury hellenistycznej oraz gustu odbiorców. Są one bardzo dopracowane pod
    względem treści, kompozycji i stylu i wysoko cenione zarówno w starożytności jak i obecnie.
    Marcello Gigante, wyróżnił w życiu Filodemosa 3 okresy: gadareński, ateński i italski, przypisując im poszczególne
    utwory epigramatyczne. Do pierwszego, kiedy Filodemos nie był jeszcze epikurejczykiem, zaliczył większość
    w oraz wiersze, w których poeta deklarował chęć zakończenia swawolnego żywota i zamierzał się zająć
    ważniejszymi sprawami, do drugiego utwór-modlitwę o pomyślne wiatry dla autora podróżującego do
    u drogą
    morską, do trzeciego pozostałe utwory, w których widoczne jest piętno epikureizmu, niektóre utwory o tematyce
    miłosnej jak i drobne epigramy pisane dla zabawy. Większość badaczy odrzuca jednak klucz autobiograficzny,
    uważając utwory Filodemosa za zbiór opowieści człowieka dzielącego się swymi przeżyciami i refleksjami
    literackimi zdobytymi w różnych okresach życia.
    Zobacz też

    Bibliografia
    • Krystyna Bartol, Filodemos z Gadary

    Literat z Ogrodu Epikura [w:] Filodemos
    O muzyce, O utworach
    poetyckich, Epigramy
    , Prószyński i S-ka, 2002, ISBN 83-7255-134-0
    Przypisy
    [1] Encyklopedia WIEM podaje rok ok.
    /
    portalwiedzy.
    onet.
    pl/
    58735,haslo.
    html).
    [2] Pizon stał się wrogiem
    a, oskarżającego go o folgowanie żądzom (
    voluptas
    ) i bycie
    . Z tego tylko względu miał przystąpić
    do epikurejczyków. Filodemos miał być niejako odpowiedzialny za niedochowanie czystości doktryny Epikura przez swego ucznia i
    towarzysza. Cyceron jednak nie jest obiektywnym źródłem (zarzuty wobec Pizona bazowały na osobistych pobudkach) a o samym
    Filodemosie Cyceron wyrażał się z uznaniem, podkreślając jego umiejętności poetyckie:
    tworzy utwory tak dowcipne, tak kunsztowne, tak
    eleganckie, że doskonalej już nie można
    .
    [3] Zmarł prawdopodobnie po
    na pewno nie żył już po
    , gdyż
    isał o nim wtedy w czasie przeszłym.
    [4] Tytuł pracy: Philodemus:
    On Poems, Book 1
    , Oxford University Press 2001, ISBN 0-19-815041-5, ISBN 978-0-19-815041-1.
    /
    www.
    com/
    uk/
    catalogue/
    ?ci=9780198150411)
    [5] On Poems V, On Rhetoric I-II, On Rhetoric III.
    [6] Zdaniem Annemarie Neubecker zachowane 39 kolumn księgi IV oraz 20 kolumn z początku tej księgi wskazują, że liczyła ona ok. 60
    kolumn a przedstawione w niej szczegółowo poglądy stoika
    wykluczają równie szerokie opisy we wcześniejszych
    księgach. Gioia M. Rispoli w oparciu analizę techniczną (w przybliżeniu jeden zwój to jedna księga) szacuje natomiast łączną liczbę kolumn
    na około 452.
     Filodemos z Gadary
    4
    [7] Zapewne zastosowany po raz pierwszy przez
    a i rozpowszechniony przez
    w dziele
    O sztuce poetyckiej
    (Περὶ ποιητικῆς
    Perí poietikés
    ).
    [8] Była to
    redagowana w
    u na podstawie wcześniejszych antologii przez
    i zachowana w bibliotece
    w
    .
    Linki zewnętrzne
    • Wybór epigramów Filodemosa w przekładzie i z komentarzem Krystyny Bartol
    /
    www.
    wiw.
    pl/
    o_muzyce_filodemos/
    epigramy.
    asp)
    • The Philodemus Project
    /
    www.
    humnet.
    ucla.
    edu/
    humnet/
    classics/
    philodemus/
    philhome.
    htm)
    (
     Źródła i autorzy artykułu
    5
    Źródła i autorzy artykułu
    Filodemos z Gadary
     
    Źródło
    Autorzy
    : Abraham, Cancre, Cyon, Duży Bartek, Gdarin, LA2, Masti, Nowis, PMG, Syrop
    Licencja
    Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported
    /
    creativecommons.
    org/
    licenses/
    by-sa/
    3.
    0/
      [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.