Strona startowa
FitnessRings, 03 ĆWICZENIA - TRENING, trening funkcjonalny
Funkcja swap, Programy = Algorytmy
Funkcje specjalne, Scania
Food Inventions - WORKSHEET(1), Angielski
Fine Woodworking 089, papermodels, historica
Filozofia-i-ateizm Hello(1), tymczasowy
Fitness fads that work inter, Angielski, reading
Financial Lexicon - A Compendium of Financial Definitions,
Faust, FILMY tematyka czechy słowacja
Fine Woodworking 126, papermodels, historica
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mexxo.keep.pl

  • Funkcje wykonawcze, Neuronauka

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    2012-05-21
    Co to są funkcje wykonawcze?
    ý
    executive functions, executive control, cognitive
    control
     
    system, którego zadaniem jest kontrolowanie
    innych funkcji poznawczych
     
    oznacza to, że system ten ma dostęp do
    wewnętrznych reprezentacji i może na nich
    operować w sposób celowy
    ý
    ograniczenie myśli i reakcji zgodnie z przyjętymi
    celami
    Patrycja Rusiak i Piotr Jaśkowski
    FUNKCJE WYKONAWCZE
    Funkcje wykonawcze
    Funkcje wykonawcze a mózg
     
    zaliczamy do nich min.:
    ý
    planowanie, marzenia i ambicje
    ý
    stawianie sobie celów i ich realizacja
    ý
    inicjowanie działania
    ý
    podejmowanie decyzji
    ý
    sporządzenie planu działania
    ý
    monitorowanie działania
    ý
    umiejętność zmiana działania
     
    kora przedczołowa w płatach
    czołowych:
    ý
    pola grzbietowo-środkowe BA9
    ý
    pola nadoczodołowe i przyśrodkowe
    BA10, BA11, BA14
    ý
    pola brzuszno-boczne BA45 i BA 47
    ý
    pole grzbietowo-boczne BA46
    Kora przedczołowa
    Kora przedczołowa
     
    ma liczne połączenia z innymi strukturami mózgu, dzięki
    czemu pełni rolę nadzorczą, koordynuje i integruje
    czynności innych struktur:
    ý
    korą przedruchową
    ý
    jądrami podstawy
    ý
    móżdżkiem
    ý
    wzgórzem
    ý
    przyśrodkową korą skroniową
    ý
    korą obręczy
    ý
    jądrem migdałowatym
    ý
    podwzgórzem
    ý
    jądrami pnia mózgu
    pola grzbietowo-środkowe
    pola grzbietowo-boczne
    pola brzuszno-boczne
    pola
    nadoczodołow
    e
    i
    przyśrodkowe
    pola nadoczodołowe
    i przyśrodkowe
    kora przedczołowa
    1
    2012-05-21
    Anatomia działania
    Syndrom płatów czołowych
     
    zachowanie na pozór normalne:
    ý
    pacjenci swobodnie prowadzą konwersację z
    lekarzem czy psychologiem
    ý
    ich poziom IQ nie odbiega od normy
    ý
    potrafią bez kłopotów wykonywać rutynowe
    zadania
    ý
    nie mają też kłopotów z wykonaniem
    standardowych testów neuropsychologicznych
    badających percepcję, pamięć czy sprawność
    ruchową
    SMA (kora
    przedruchowa
    pola nadoczodołowe
    i przyśrodkowe
    Syndrom płatów czołowych
    Przypadek Phineasa Gage’a
     
    stał się „
    kapryśny, folgujący
    sobie w największych
    bezeceństwach, czego ongi nie
    miał w zwyczaju; wobec swych
    kompanów przejawiał
    największą obojętność i ze
    zniecierpliwienia reagował na
    wszelkie narzucane mu
    ograniczenia lub rady, jeśli nie
    były w zgodzie z jego
    oczekiwaniami
    ” dr Harlow
     
    obserwuje się zmiany osobowości:
    ý
    działanie impulsywne i nieodpowiedzialne
    ý
    zaburzona zdolność do organizowania sobie życia
     
    działanie „zorientowane na bodźce”
    ý
    nie są zdolni do podejmowania działań zmierzających
    do realizacji ustalonych celów i ustalenia środków,
    za pomocą których mogliby te cele osiągnąć
    ý
    trudności te są szczególnie w odniesieniu do
    złożonych zadań, które wymagają zmiany strategii lub
    muszą być rozciągnięte w czasie
    Przypadek Phineasa Gage’a
    Metody neuropsychologiczne
    ¡
    brak samokontroli
    ¡
    impulsywność (agresja)
    ¡
    labilność emocjonalna
    ¡
    brak umiejętności społecznych
    ¡
    nieumiejętność planowania
    ¡
    deficyty uwagi i koncentracji
     
    testy do badania funkcji wykonawczych
    i wyniki badań neuroobrazowania:
    ý
    test sortowania kart z Wisconsin
    ý
    wieża Hanoi
    ý
    test Stroopa
    2
    2012-05-21
    Test sortowania kart z
    Wisconsin
    Wieża Hanoi
     
    karty z różną liczbą oczek, kształtem figur i kolorów
     
    zadanie: posortuj karty zgodnie z nieznaną regułą
    np. według koloru
     
    u pacjentów z uszkodzeniem płatów czołowych
    często dochodzi do perseweracji (uporczywe
    powtarzanie czynności)
     
    angażuje:
    ý
    grzbietowo-boczną korę przedczołową
    ý
    okolice bieguna czołowego
    ý
    przyśrodkowe i nadoczodołowe PFC
    ý
    dolne okolice ciemieniowe, potyliczne i skroniowe
     
    sprawdza zdolność planowania i podejmowania decyzji
     
    podstawka z 3 pionowymi prętami, na których ułożone
    są 3 pierścienie
     
    należy przekładać po 1 pierścieniu tak,
    aby osiągnąć ustalony przez badacza,
    wynik końcowy (ważna jest liczba
    kroków)
     
    angażuje:
    ý
    grzbietowo-boczna PFC
    ý
    brzuszno-boczna PFC po prawej stronie
    ý
    przednia część zakrętu obręczy
    ý
    okolice ciemieniowe
    ý
    móżdżku
    Test Stroopa
    Teorie funkcji wykonawczych
     
    nazwij kolor, jakim
    napisany jest wyraz
     
    angażuje:
    ý
    różne rejony PFC
    (szczególnie:
    grzbietowo-boczna)
    ý
    przednia część zakrętu
    obręczy
     
    teoria Shiffrina i Schneidera
     
    teoria uwagi wykonawczej Posnera
     
    teoria Shallice’a
     
    teoria pamięci operacyjnej Baddeleya
     
    teoria Koechlina
    czarny
    czerwony
    różowy
    czarny
    zielony
    niebieski
    fioletowy
    szary
    czerwony
    zielony
    niebieski
    czerwony
    żółty
    pomarańczowy
    Teorie Shiffrina i Schneidera
    Teorie Shiffrina i Schneidera
     
    czasem wykonujemy działania całkowicie automatycznie na
    skutek treningu np. prowadzenie samochodu, ale gdy
    jesteśmy w sytuacji nieznanej, nowej, zaskakującej musimy
    zawiesić „automatycznego pilota”
     
    procesy automatyczne:
    ý
    nabywane są dzięki długiej praktyce
    ý
    nie angażują świadomości
    ý
    wymagają małych zasobów uwagi
    ý
    są łatwe i znane
    ý
    mogą być wykonywane równolegle
    ý
    wykorzystują proste procesy poznawcze
     
    wyzwalane są przez zewnętrzne bodźce
     
    procesy kontrolne:
    ý
    inaczej wolicjonalne, intencjonalne
    ý
    odzwierciedlają aktualny stan uwagi, cele i
    intencje
    ý
    są powolne
    ý
    wymagają udziału świadomości
    3
    2012-05-21
    Teorie Shiffrina i Schneidera
    Teoria Posnera
     
    trzy rodzaje mechanizmów:
    ý
    aktywacja - podtrzymywanie umysłu w stanie
    pobudzenia podczas wykonywania jakiegoś zadania
    poznawczego
    ý
    uwaga orientacyjna - kierowanie uwagi, czy to
    wolicjonalnie czy mimowolnie, w stronę lub na obiekt
    istotny z punktu widzenia aktualnych celów lub ze
    względu na jego bezwzględną wagę
    ý
    uwaga wykonawcza - odpowiedzialna za planowanie,
    podejmowanie decyzji, wykrywanie błędów
    wykonania, reakcje w nowych sytuacjach oraz
    powstrzymywanie się od nawykowych reakcji
     
    według tej teorii, działanie polega na
    subtelnej grze 2 poziomów sterowania:
    ý
    procesy kontrolne wymagają stałego
    zaangażowania uwagi i są stosunkowo powolne,
    a ich udział powinien być ograniczony
    ý
    procesy automatyczne są niewydolne w nowych
    sytuacjach, ale w wyuczonych sytuacjach nie
    mobilizują tyle energii
    Teoria Posnera
    Teoria Posnera
     
    kiedy docierają bodźce sugerujące sprzeczne
    działania to wybór reakcji wymaga
    zaangażowania uwagi wykonawczej
     
    do badania uwagi wykonawczej stosuje się:
    ý
    zadania Eriksena
    ý
    zadanie Stroopa
     
    zadania Eriksena
    ý
    uwaga nie ogniskuje się wyłącznie na celu, ale także na
    dysktraktorach
    ý
    w warunku niekongruentnym pojawia się konflikt, którą
    ręką odpowiedzieć, co wymaga zaangażowania uwagi
    wykonawczej
     
    zadanie Stroopa
    ý
    konflikt wynika ze współzawodniczenia dwóch zadań: kolor
    czcionki (reakcja kontrolowana) vs. nazwa koloru (czytanie
    = proces automatyczny)
    ý
    aby wykonać zadanie tj. nazwać kolor czcionki, należy
    przełamać tendencję odpowiadania zgodnie z wynikiem
    automatycznego czytania, co wymaga udziału uwagi
    Badanie uwagi wykonawczej
    testem Stroopa
    Badanie uwagi wykonawczej
    testem Stroopa
    detekt.
    konfli.
    uwaga
    wykonawcza
    reakcja:
    zielony
    reakcja:
    zielony
    reakcja:
    czerwony
    reakcja:
    czerwony
    kolor:
    czerwony
    kolor:
    zielony
    słowo:
    czerwony
    słowo:
    zielony
    kolor:
    czerwony
    kolor:
    zielony
    słowo:
    czerwony
    słowo:
    zielony
    czerwony
    zielony
    czerwony
    zielony
    4
    2012-05-21
    Badanie uwagi wykonawczej
    testem Stroopa
     
    podczas wykonania testy konieczne jest
    powstrzymanie się od nawykowej,
    automatycznej reakcji tj. czytania
     
    neuronalna baza zjawiska Stroopa – rożne
    obszary kory przedczołowej, szczególnie:
    ý
    przednia część kory obręczy (ACC) – odpowiada za
    monitorowanie konfliktu
    ý
    grzbietowo-boczna kora przedczołowa (PFC) –
    odpowiada za działanie uwagi wykonawczej
    Badanie uwagi wykonawczej
     
    MacDonald i wsp. (2000)
    ý
    zadanie: (1) przeczytaj słowa lub (2) nazywanie koloru atramentu
    ý
    procedura: podawano instrukcję i kilka sekund później badany
    wykonywał zadanie
    ý
    założenia:
    1. czytanie słowa nie wymaga angażowania uwagi wykonawczej
    2. nazywanie atramentu powinno angażować uwagę wykonawczą,
    więc zaraz po otrzymaniu instrukcji badany powinien
    mobilizować grzbietowo-boczną PFC
    ý
    wyniki:
    ¬
    podanie instrukcji aktywuje grzbietowo-boczną PFC, ale nie angażuje
    ACC
    ¬
    ACC aktywuje się, gdy próbki są niekompatybilne
    Badanie uwagi wykonawczej
    Teoria Shallice’a SAS
     
    Fan i wsp. (2003)
    ý
    zadania: test Stroopa, test Eriksena HHSHH oraz
    test z konfliktem przestrzennym (np. obiekt po
    prawej stronie, a reakcja lewą ręką)
    ý
    wynik: niezależnie od sytuacji konfliktowej
    aktywowała się przednia część obręczy oraz kora
    przedczołowa po lewej stronie (BA10)
     
    w większości czynności uruchamiany jest
    jeden z istniejących procesów
    automatycznych
     
    kiedy sytuacja jest nowa, wymaga złożonych
    decyzji lub nowego planu działania,
    konieczne jest uruchomienie nadzorczego
    systemu aktywującego (SAS)
    ý
    buduje nowy związek między bodźcem i reakcją
    ý
    odpowiada za kontrolę czynności celowych
    Teoria Shallice’a SAS
    Teoria Shallice’a SAS
     
    kiedy uruchamia się SAS?
    ý
    jadąc do pracy, zawsze tą samą drogą,
    uruchamiamy procesy automatyczne, ale gdy
    przypomnimy sobie, że powinniśmy zrobić
    zakupy, konieczna jest restrukturyzacja plany i
    wtedy uruchamia się SAS
    ý
    ale, gdy tylko się zamyślimy to zamiast do sklepu
    dotrzemy do pracy – bez uwagi włączy się plan
    automatyczny
     
    trzy etapy SAS:
    ý
    stadium 1
    konstrukcja nowych przejściowych planów działania
    ¬
    ustalenie celów
    ¬
    wygenerowanie schematów
    stadium 2
    ¬
    przygotowanie nowych schematów działania
    stadium 3
    ¬
    weryfikacja i ocena schematu
    ¬
    przyjęcie do lub rezygnacja z realizacji
    na bazie informacji z pamięci
    epizodycznej i długoterminowych
    strategii
    5
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.