![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Strona startowa FitnessRings, 03 ĆWICZENIA - TRENING, trening funkcjonalny Funkcja swap, Programy = Algorytmy Funkcje specjalne, Scania Food Inventions - WORKSHEET(1), Angielski Fine Woodworking 089, papermodels, historica Filozofia-i-ateizm Hello(1), tymczasowy Fitness fads that work inter, Angielski, reading Financial Lexicon - A Compendium of Financial Definitions, Faust, FILMY tematyka czechy słowacja Fine Woodworking 126, papermodels, historica |
Funkcje wykonawcze, Neuronauka[ Pobierz całość w formacie PDF ]2012-05-21 Co to są funkcje wykonawcze? ý executive functions, executive control, cognitive control system, którego zadaniem jest kontrolowanie innych funkcji poznawczych oznacza to, że system ten ma dostęp do wewnętrznych reprezentacji i może na nich operować w sposób celowy ý ograniczenie myśli i reakcji zgodnie z przyjętymi celami Patrycja Rusiak i Piotr Jaśkowski FUNKCJE WYKONAWCZE Funkcje wykonawcze Funkcje wykonawcze a mózg zaliczamy do nich min.: ý planowanie, marzenia i ambicje ý stawianie sobie celów i ich realizacja ý inicjowanie działania ý podejmowanie decyzji ý sporządzenie planu działania ý monitorowanie działania ý umiejętność zmiana działania kora przedczołowa w płatach czołowych: ý pola grzbietowo-środkowe BA9 ý pola nadoczodołowe i przyśrodkowe BA10, BA11, BA14 ý pola brzuszno-boczne BA45 i BA 47 ý pole grzbietowo-boczne BA46 Kora przedczołowa Kora przedczołowa ma liczne połączenia z innymi strukturami mózgu, dzięki czemu pełni rolę nadzorczą, koordynuje i integruje czynności innych struktur: ý korą przedruchową ý jądrami podstawy ý móżdżkiem ý wzgórzem ý przyśrodkową korą skroniową ý korą obręczy ý jądrem migdałowatym ý podwzgórzem ý jądrami pnia mózgu pola grzbietowo-środkowe pola grzbietowo-boczne pola brzuszno-boczne pola nadoczodołow e i przyśrodkowe pola nadoczodołowe i przyśrodkowe kora przedczołowa 1 2012-05-21 Anatomia działania Syndrom płatów czołowych zachowanie na pozór normalne: ý pacjenci swobodnie prowadzą konwersację z lekarzem czy psychologiem ý ich poziom IQ nie odbiega od normy ý potrafią bez kłopotów wykonywać rutynowe zadania ý nie mają też kłopotów z wykonaniem standardowych testów neuropsychologicznych badających percepcję, pamięć czy sprawność ruchową SMA (kora przedruchowa pola nadoczodołowe i przyśrodkowe Syndrom płatów czołowych Przypadek Phineasa Gage’a stał się „ kapryśny, folgujący sobie w największych bezeceństwach, czego ongi nie miał w zwyczaju; wobec swych kompanów przejawiał największą obojętność i ze zniecierpliwienia reagował na wszelkie narzucane mu ograniczenia lub rady, jeśli nie były w zgodzie z jego oczekiwaniami ” dr Harlow obserwuje się zmiany osobowości: ý działanie impulsywne i nieodpowiedzialne ý zaburzona zdolność do organizowania sobie życia działanie „zorientowane na bodźce” ý nie są zdolni do podejmowania działań zmierzających do realizacji ustalonych celów i ustalenia środków, za pomocą których mogliby te cele osiągnąć ý trudności te są szczególnie w odniesieniu do złożonych zadań, które wymagają zmiany strategii lub muszą być rozciągnięte w czasie Przypadek Phineasa Gage’a Metody neuropsychologiczne ¡ brak samokontroli ¡ impulsywność (agresja) ¡ labilność emocjonalna ¡ brak umiejętności społecznych ¡ nieumiejętność planowania ¡ deficyty uwagi i koncentracji testy do badania funkcji wykonawczych i wyniki badań neuroobrazowania: ý test sortowania kart z Wisconsin ý wieża Hanoi ý test Stroopa 2 2012-05-21 Test sortowania kart z Wisconsin Wieża Hanoi karty z różną liczbą oczek, kształtem figur i kolorów zadanie: posortuj karty zgodnie z nieznaną regułą np. według koloru u pacjentów z uszkodzeniem płatów czołowych często dochodzi do perseweracji (uporczywe powtarzanie czynności) angażuje: ý grzbietowo-boczną korę przedczołową ý okolice bieguna czołowego ý przyśrodkowe i nadoczodołowe PFC ý dolne okolice ciemieniowe, potyliczne i skroniowe sprawdza zdolność planowania i podejmowania decyzji podstawka z 3 pionowymi prętami, na których ułożone są 3 pierścienie należy przekładać po 1 pierścieniu tak, aby osiągnąć ustalony przez badacza, wynik końcowy (ważna jest liczba kroków) angażuje: ý grzbietowo-boczna PFC ý brzuszno-boczna PFC po prawej stronie ý przednia część zakrętu obręczy ý okolice ciemieniowe ý móżdżku Test Stroopa Teorie funkcji wykonawczych nazwij kolor, jakim napisany jest wyraz angażuje: ý różne rejony PFC (szczególnie: grzbietowo-boczna) ý przednia część zakrętu obręczy teoria Shiffrina i Schneidera teoria uwagi wykonawczej Posnera teoria Shallice’a teoria pamięci operacyjnej Baddeleya teoria Koechlina czarny czerwony różowy czarny zielony niebieski fioletowy szary czerwony zielony niebieski czerwony żółty pomarańczowy Teorie Shiffrina i Schneidera Teorie Shiffrina i Schneidera czasem wykonujemy działania całkowicie automatycznie na skutek treningu np. prowadzenie samochodu, ale gdy jesteśmy w sytuacji nieznanej, nowej, zaskakującej musimy zawiesić „automatycznego pilota” procesy automatyczne: ý nabywane są dzięki długiej praktyce ý nie angażują świadomości ý wymagają małych zasobów uwagi ý są łatwe i znane ý mogą być wykonywane równolegle ý wykorzystują proste procesy poznawcze wyzwalane są przez zewnętrzne bodźce procesy kontrolne: ý inaczej wolicjonalne, intencjonalne ý odzwierciedlają aktualny stan uwagi, cele i intencje ý są powolne ý wymagają udziału świadomości 3 2012-05-21 Teorie Shiffrina i Schneidera Teoria Posnera trzy rodzaje mechanizmów: ý aktywacja - podtrzymywanie umysłu w stanie pobudzenia podczas wykonywania jakiegoś zadania poznawczego ý uwaga orientacyjna - kierowanie uwagi, czy to wolicjonalnie czy mimowolnie, w stronę lub na obiekt istotny z punktu widzenia aktualnych celów lub ze względu na jego bezwzględną wagę ý uwaga wykonawcza - odpowiedzialna za planowanie, podejmowanie decyzji, wykrywanie błędów wykonania, reakcje w nowych sytuacjach oraz powstrzymywanie się od nawykowych reakcji według tej teorii, działanie polega na subtelnej grze 2 poziomów sterowania: ý procesy kontrolne wymagają stałego zaangażowania uwagi i są stosunkowo powolne, a ich udział powinien być ograniczony ý procesy automatyczne są niewydolne w nowych sytuacjach, ale w wyuczonych sytuacjach nie mobilizują tyle energii Teoria Posnera Teoria Posnera kiedy docierają bodźce sugerujące sprzeczne działania to wybór reakcji wymaga zaangażowania uwagi wykonawczej do badania uwagi wykonawczej stosuje się: ý zadania Eriksena ý zadanie Stroopa zadania Eriksena ý uwaga nie ogniskuje się wyłącznie na celu, ale także na dysktraktorach ý w warunku niekongruentnym pojawia się konflikt, którą ręką odpowiedzieć, co wymaga zaangażowania uwagi wykonawczej zadanie Stroopa ý konflikt wynika ze współzawodniczenia dwóch zadań: kolor czcionki (reakcja kontrolowana) vs. nazwa koloru (czytanie = proces automatyczny) ý aby wykonać zadanie tj. nazwać kolor czcionki, należy przełamać tendencję odpowiadania zgodnie z wynikiem automatycznego czytania, co wymaga udziału uwagi Badanie uwagi wykonawczej testem Stroopa Badanie uwagi wykonawczej testem Stroopa detekt. konfli. uwaga wykonawcza reakcja: zielony reakcja: zielony reakcja: czerwony reakcja: czerwony kolor: czerwony kolor: zielony słowo: czerwony słowo: zielony kolor: czerwony kolor: zielony słowo: czerwony słowo: zielony czerwony zielony czerwony zielony 4 2012-05-21 Badanie uwagi wykonawczej testem Stroopa podczas wykonania testy konieczne jest powstrzymanie się od nawykowej, automatycznej reakcji tj. czytania neuronalna baza zjawiska Stroopa – rożne obszary kory przedczołowej, szczególnie: ý przednia część kory obręczy (ACC) – odpowiada za monitorowanie konfliktu ý grzbietowo-boczna kora przedczołowa (PFC) – odpowiada za działanie uwagi wykonawczej Badanie uwagi wykonawczej MacDonald i wsp. (2000) ý zadanie: (1) przeczytaj słowa lub (2) nazywanie koloru atramentu ý procedura: podawano instrukcję i kilka sekund później badany wykonywał zadanie ý założenia: 1. czytanie słowa nie wymaga angażowania uwagi wykonawczej 2. nazywanie atramentu powinno angażować uwagę wykonawczą, więc zaraz po otrzymaniu instrukcji badany powinien mobilizować grzbietowo-boczną PFC ý wyniki: ¬ podanie instrukcji aktywuje grzbietowo-boczną PFC, ale nie angażuje ACC ¬ ACC aktywuje się, gdy próbki są niekompatybilne Badanie uwagi wykonawczej Teoria Shallice’a SAS Fan i wsp. (2003) ý zadania: test Stroopa, test Eriksena HHSHH oraz test z konfliktem przestrzennym (np. obiekt po prawej stronie, a reakcja lewą ręką) ý wynik: niezależnie od sytuacji konfliktowej aktywowała się przednia część obręczy oraz kora przedczołowa po lewej stronie (BA10) w większości czynności uruchamiany jest jeden z istniejących procesów automatycznych kiedy sytuacja jest nowa, wymaga złożonych decyzji lub nowego planu działania, konieczne jest uruchomienie nadzorczego systemu aktywującego (SAS) ý buduje nowy związek między bodźcem i reakcją ý odpowiada za kontrolę czynności celowych Teoria Shallice’a SAS Teoria Shallice’a SAS kiedy uruchamia się SAS? ý jadąc do pracy, zawsze tą samą drogą, uruchamiamy procesy automatyczne, ale gdy przypomnimy sobie, że powinniśmy zrobić zakupy, konieczna jest restrukturyzacja plany i wtedy uruchamia się SAS ý ale, gdy tylko się zamyślimy to zamiast do sklepu dotrzemy do pracy – bez uwagi włączy się plan automatyczny trzy etapy SAS: ý stadium 1 konstrukcja nowych przejściowych planów działania ¬ ustalenie celów ¬ wygenerowanie schematów stadium 2 ¬ przygotowanie nowych schematów działania stadium 3 ¬ weryfikacja i ocena schematu ¬ przyjęcie do lub rezygnacja z realizacji na bazie informacji z pamięci epizodycznej i długoterminowych strategii 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |