![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Strona startowa Fotografia Cyfrowa. Cwiczenia praktyczne. Fotografowanie obiektow ludzi i zjawisk, FOTOGRAFIA PODRĘCZNIKI Fizyka sukcesu. Naukowe metody osiągania osobistego i finansowego szczęścia, OnePress Firma jak Kamorra 11 strategicznych zasad mafii w legalnym biznesie, OnePress Finanse osobiste. Świadome zarządzanie własnym portfelem, OnePress Free Lunch. Ekonomia dobrze przyrządzona, OnePress Firma z głową. Jak rozkręcić biznes, OnePress Fotografia - Kurs dla Początkujących 2015 - Wydanie Specjalne Digital Camera, Inne Fotografia Black & White 2015 - Wydanie Specjalne Digital Camera, Inne Fotografia cyfrowa Ilustrowany przewodnik Wydanie II fotog2, Bezdroza Frater U'D' - Modele Magii, BM TEORIA I PRAKTYKA |
Faktoring w teorii i w praktyce. Wydanie III - rozszerzone i zaktualizowane, OnePress[ Pobierz całość w formacie PDF ]Faktoring w teorii i w praktyce. Wydanie III — rozszerzone i zaktualizowane Autor: Katarzyna Kreczmañska-Gigol ISBN: 83-246-0384-0 Format: A5, stron: 160 Sk¹d weŸmiesz œrodki obrotowe, gdy bank powie „nie”? Komu i kiedy op³aca siê korzystaæ z faktoringu? Zasady, koszty i ryzyko korzystania z us³ug faktoringowych Rynek faktoringu w Polsce — jak wybraæ najlepsz¹ ofertê dla Twojej firmy Problem z kredytem bankowym polega na tym, ¿e nie masz szans na jego uzyskanie akurat wtedy, kiedy najbardziej jest Ci potrzebny. Z faktoringiem jest inaczej. Faktoring nie zwiêkszy zad³u¿enia firmy, za to poprawi jej p³ynnoœæ finansow¹. Faktor — instytucja œwiadcz¹ca us³ugi faktoringu — weŸmie na siebie ryzyko œci¹gniêcia Twoich nale¿noœci. Sam fakt, ¿e skorzystasz z us³ug faktora, zdyscyplinuje Twoich odbiorców. Faktor wyrêczy Ciê w wielu sprawach: sprawdzi wiarygodnoœæ kontrahenta, zajmie siê monitoringiem Twoich nale¿noœci, udzieli dodatkowych po¿yczek i zabezpieczy Twoje p³atnoœci w eksporcie. Jeœli kredytujesz odbiorców, ale gotówki potrzebujesz ju¿ teraz, przeczytaj tê ksi¹¿kê. Przekonaj siê, ¿e faktoring nie jest straszny... jeœli wiesz, jak z niego korzystaæ. W tej ksi¹¿ce znajdziesz wszystko, co przedsiêbiorca powinien wiedzieæ o faktoringu. Dowiesz siê, jakie korzyœci przyniesie on Twojej firmie. Poznasz przepisy i ich klarowne interpretacje. Zorientujesz siê, jak wygl¹da rynek us³ug faktoringowych w Polsce i jak siê na nim poruszaæ. Prawa i obowi¹zki stron umowy faktoringu Jak skalkulowaæ koszty faktoringu: oprocentowanie i prowizje Zasady ksiêgowania faktoringu Forfaiting: faktoring d³ugoterminowych wierzytelnoœci m.in. w handlu zagranicznym Czym siê kierowaæ przy wyborze oferty faktoringowej S³owniczek terminów faktoringowych. Spis treści 1. Skąd wziął się faktoring ......................................................................7 1. Główne zalety faktoringu .............................................................................9 2. Podstawowe obawy związane z rozwojem faktoringu ..............................9 3. Dlaczego faktor nie jest straszny ................................................................ 10 4. Pytania ważne dla przedsiębiorcy, na które znajdzie on odpowiedź w tej książce ......................................... 11 5. Pytania ważne dla pracownika instytucji faktoringowej, na które znajdzie on odpowiedź w tej książce ......................................... 12 2. Podstawowe pojęcia faktoringu .......................................................13 1. Istotafaktoringu .......................................................................................... 13 2. Podmioty faktoringu ................................................................................... 16 3. Rynek usług faktoringowych w Polsce — informator ........................... 18 4. Przedmiot faktoringu ..................................................................................23 5. Formy faktoringu — rodzaje umów faktoringowych ............................29 6. Funkcje faktoringu i wiążące się z nimi usługi ........................................40 3. Co przedsiębiorca powinien wiedzieć, czyli dla kogo jest faktoring ............................................................ 45 1. Źródła finansowania w firmie ....................................................................45 2. Faktoring a kredyt, dyskonto weksli, leasing, wykup i ubezpieczenie wierzytelności, outsourcing usług .................................48 3. Jak obliczyć lukę finansową, czyli zapotrzebowanie na środki pieniężne w firmie ......................................................................54 4. Czy powinno się korzystać z zewnętrznych źródeł finansowania ........56 5. Opłaty na rzecz faktora — koszty faktoringu .........................................57 6. Korzyści dla przedsiębiorcy — efekty faktoringu ................................... 63 6 Faktoring w teorii i w praktyce 7. Księgowanie faktoringu przez faktoranta ................................................67 8. Opodatkowanie faktoringu ........................................................................68 9. Jak wybrać właściwą ofertę ..........................................................................69 10. Ryzyko związane z faktoringiem, które musi ponieść przedsiębiorca ............................................................83 4. Co to jest forfaiting ........................................................................... 85 1. Podstawowe pojęcia .....................................................................................85 2. Różnice między forfaitingiem a faktoringiem ........................................89 3. Wspólne cechy forfaitingu i faktoringu ...................................................90 5. Schemat obsługi faktoringu .............................................................91 1. Faza wstępna ................................................................................................. 91 2. Faza obsługi bieżącej (właściwej) .............................................................. 110 6. Przepisy kodeksu cywilnego, które mają zastosowanie do umowy faktoringu ......................................................................123 7. Jednolita konwencja dotycząca faktoringu międzynarodowego UNIDROIT — Konwencja ottawska ......127 KONWENCJA OTTAWSKA O FAKTORINGU MIĘDZYNARODOWYM ..........................................127 8. Konwencja dotycząca przelewu wierzytelności w obrocie międzynarodowym UNCITRAL — Konwencja nowojorska .............................................................137 ASłowniczek .........................................................................................139 B Spis użytych wzorów ........................................................................145 C Spis rysunków i tabel .......................................................................147 D Bibliografia ........................................................................................149 Skorowidz ...........................................................................................153 Podstawowe pojęcia faktoringu 1. Istota faktoringu Faktoring polega na nabywaniu przez wyspecjalizowane instytucje faktorin- gowe (faktorów) w ciągu długiego czasu krótkoterminowych wierzytelności dostawców towarów lub usług (faktorantów) i świadczeniu na ich rzecz do- datkowych usług związanych z przelewem wierzytelności 1 . Jest elastycznym instrumentem finansowania wierzytelności. Łączy w sobie cechy cesji wierzytelności (sprzedaży), umowy-zlecenia i dyskonta. Jest for- mą krótkoterminowego finansowania transakcji handlowych alternatywną do kredytu. Jednocześnie jest jednak formą outsourcingu usług i alternatywą 1 K. Kreczmańska, Faktoring w przedsiębiorstwie , Bart, Warszawa 1997, s. 14; K. Gigol, Opłacalność działalności kredytowej banku , Twigger, Warszawa 2000, s. 88 – 89. 14 Faktoring w teorii i w praktyce dla ubezpieczenia wierzytelności przedsiębiorcy 2 . Umowa faktoringowa w polskim ustawodawstwie jest umową nienazwaną. Nie ma jednolitych prze- pisów, które by jej dotyczyły. W związku z tym stosuje się do niej przepisy zaczerpnięte z innego rodzaju umów. Należy zwrócić uwagę, że na świecie jest to zjawisko powszechne. W żadnym kraju umowa faktoringu nie doczeka- ła się unormowań prawnych wyższego rzędu. Próby takie podjęto w Niem- czech, ale przepisy obowiązują tam na mocy rozporządzenia ministra, a nie ustawy. Dopuszczalność zawierania umów faktoringu nie budzi wątpliwo- ści. Wynika to z ogólnej zasady swobody zawierania umów (art. 353 kodeksu cywilnego). Do umowy faktoringu mają zastosowanie przede wszystkim przepisy art. 509 – 518 kodeksu cywilnego dotyczące przelewu wierzytelności. Można spotkać się z opinią, że wyłączeniu podlegają zapisy art. 513 dotyczące zarzutów, jakie miał dłużnik wobec zbywcy wierzytelności w chwili zawiadomienia go o do- konaniu przelewu, a jakie przysługują mu wobec jej nabywcy, oraz prawa dokonania kompensaty wierzytelności, która przysługuje dłużnikowi wobec zbywcy wierzytelności 3 . Uważam, że takie wyłączenie pogarszałoby sytuację dłużnika, a nie powinna ona być gorsza niż przed zawarciem umowy prze- lewu wierzytelności. Może się zdarzyć, że towar dostarczony dłużnikowi przez zbywcę wierzytelności jest niepełnowartościowy. Jeśli dłużnik dowiedział się o tej sytuacji już po tym, jak został zawiadomiony o dokonanym przelewie, to powinien mieć możliwość stawiania zarzutów wobec zbywcy wierzytel- ności, ale skutkować one będą wobec ich nabywcy. Dłużnik powinien mieć prawo domagania się naprawienia szkody, które może mieć postać wymiany towaru, obniżenia jego ceny lub niedokonywania płatności aż do momentu naprawienia zaistniałej sytuacji przez zbywcę wierzytelności. Nabywcy przy- sługuje wówczas prawo roszczenia wobec zbywcy, który zgodnie z art. 516 kodeksu cywilnego ponosi odpowiedzialność za istnienie wierzytelności. 2 L. Stecki, Factoring w praktyce bankowej , Dom Organizatora TNOiK, Toruń 1995, wyd. 2., s. 11 – 15; W. Schwarz, Factoring , Deutscher Sparkassenverlag, Stuttgart 1996, s. 35 – 36; A. Nicklaus, Die Kollision von verlängertem Eigentumsvorbehalt und Factoringzession im deutschen und englischen Recht , Duncker & Humblot, Berlin 1997, s. 76; S. Olbort, J. Secker, H. Weimer, Factoring und Zentralregulierung. Anwendung. Funktionen. Ziele , Heller Bank, Verlag Moderne Industrie, Stuttgart 1993, s. 7 – 8. 3 M. Tokarski, Faktoring w małych i średnich przedsiębiorstwach , Oficyna Ekonomiczna, Oddział Polskich Wydawnictw profesjonalnych, Kraków 2005, s. 79. [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |