Strona startowa
Fotografia Cyfrowa. Cwiczenia praktyczne. Fotografowanie obiektow ludzi i zjawisk, FOTOGRAFIA PODRĘCZNIKI
Fizyka sukcesu. Naukowe metody osiągania osobistego i finansowego szczęścia, OnePress
Firma jak Kamorra 11 strategicznych zasad mafii w legalnym biznesie, OnePress
Finanse osobiste. Świadome zarządzanie własnym portfelem, OnePress
Free Lunch. Ekonomia dobrze przyrządzona, OnePress
Firma z głową. Jak rozkręcić biznes, OnePress
Fotografia - Kurs dla Początkujących 2015 - Wydanie Specjalne Digital Camera, Inne
Fotografia Black & White 2015 - Wydanie Specjalne Digital Camera, Inne
Fotografia cyfrowa Ilustrowany przewodnik Wydanie II fotog2, Bezdroza
Frater U'D' - Modele Magii, BM TEORIA I PRAKTYKA
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agniecha649.htw.pl

  • Faktoring w teorii i w praktyce. Wydanie III - rozszerzone i zaktualizowane, OnePress

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Faktoring w teorii i w praktyce.
    Wydanie III — rozszerzone
    i zaktualizowane
    Autor: Katarzyna Kreczmañska-Gigol
    ISBN: 83-246-0384-0
    Format: A5, stron: 160
    Sk¹d weŸmiesz œrodki obrotowe, gdy bank powie „nie”?
    Komu i kiedy op³aca siê korzystaæ z faktoringu?
    Zasady, koszty i ryzyko korzystania z us³ug faktoringowych
    Rynek faktoringu w Polsce — jak wybraæ najlepsz¹ ofertê dla Twojej firmy
    Problem z kredytem bankowym polega na tym, ¿e nie masz szans na jego uzyskanie
    akurat wtedy, kiedy najbardziej jest Ci potrzebny. Z faktoringiem jest inaczej. Faktoring
    nie zwiêkszy zad³u¿enia firmy, za to poprawi jej p³ynnoœæ finansow¹. Faktor — instytucja
    œwiadcz¹ca us³ugi faktoringu — weŸmie na siebie ryzyko œci¹gniêcia Twoich nale¿noœci.
    Sam fakt, ¿e skorzystasz z us³ug faktora, zdyscyplinuje Twoich odbiorców.
    Faktor wyrêczy Ciê w wielu sprawach: sprawdzi wiarygodnoœæ kontrahenta, zajmie siê
    monitoringiem Twoich nale¿noœci, udzieli dodatkowych po¿yczek i zabezpieczy Twoje
    p³atnoœci w eksporcie. Jeœli kredytujesz odbiorców, ale gotówki potrzebujesz ju¿ teraz,
    przeczytaj tê ksi¹¿kê. Przekonaj siê, ¿e faktoring nie jest straszny... jeœli wiesz, jak
    z niego korzystaæ.
    W tej ksi¹¿ce znajdziesz wszystko, co przedsiêbiorca powinien wiedzieæ o faktoringu.
    Dowiesz siê, jakie korzyœci przyniesie on Twojej firmie. Poznasz przepisy i ich klarowne
    interpretacje. Zorientujesz siê, jak wygl¹da rynek us³ug faktoringowych w Polsce i jak
    siê na nim poruszaæ.
    Prawa i obowi¹zki stron umowy faktoringu
    Jak skalkulowaæ koszty faktoringu: oprocentowanie i prowizje
    Zasady ksiêgowania faktoringu
    Forfaiting: faktoring d³ugoterminowych wierzytelnoœci m.in. w handlu zagranicznym
    Czym siê kierowaæ przy wyborze oferty faktoringowej
    S³owniczek terminów faktoringowych.
    Spis treści
    1. Skąd wziął się faktoring ......................................................................7
    1. Główne zalety faktoringu .............................................................................9
    2. Podstawowe obawy związane z rozwojem faktoringu ..............................9
    3. Dlaczego faktor nie jest straszny ................................................................ 10
    4. Pytania ważne dla przedsiębiorcy,
    na które znajdzie on odpowiedź w tej książce ......................................... 11
    5. Pytania ważne dla pracownika instytucji faktoringowej,
    na które znajdzie on odpowiedź w tej książce ......................................... 12
    2. Podstawowe pojęcia faktoringu .......................................................13
    1. Istotafaktoringu .......................................................................................... 13
    2. Podmioty faktoringu ................................................................................... 16
    3. Rynek usług faktoringowych w Polsce — informator ........................... 18
    4. Przedmiot faktoringu ..................................................................................23
    5. Formy faktoringu — rodzaje umów faktoringowych ............................29
    6. Funkcje faktoringu i wiążące się z nimi usługi ........................................40
    3. Co przedsiębiorca powinien wiedzieć,
    czyli dla kogo jest faktoring ............................................................ 45
    1. Źródła finansowania w firmie ....................................................................45
    2. Faktoring a kredyt, dyskonto weksli, leasing, wykup
    i ubezpieczenie wierzytelności, outsourcing usług .................................48
    3. Jak obliczyć lukę finansową, czyli zapotrzebowanie
    na środki pieniężne w firmie ......................................................................54
    4. Czy powinno się korzystać z zewnętrznych źródeł finansowania ........56
    5. Opłaty na rzecz faktora — koszty faktoringu .........................................57
    6. Korzyści dla przedsiębiorcy — efekty faktoringu ................................... 63
      6
    Faktoring w teorii i w praktyce
    7. Księgowanie faktoringu przez faktoranta ................................................67
    8. Opodatkowanie faktoringu ........................................................................68
    9. Jak wybrać właściwą ofertę ..........................................................................69
    10. Ryzyko związane z faktoringiem,
    które musi ponieść przedsiębiorca ............................................................83
    4. Co to jest forfaiting ........................................................................... 85
    1. Podstawowe pojęcia .....................................................................................85
    2. Różnice między forfaitingiem a faktoringiem ........................................89
    3. Wspólne cechy forfaitingu i faktoringu ...................................................90
    5. Schemat obsługi faktoringu .............................................................91
    1. Faza wstępna ................................................................................................. 91
    2. Faza obsługi bieżącej (właściwej) .............................................................. 110
    6. Przepisy kodeksu cywilnego, które mają zastosowanie
    do umowy faktoringu ......................................................................123
    7. Jednolita konwencja dotycząca faktoringu
    międzynarodowego UNIDROIT — Konwencja ottawska ......127
    KONWENCJA OTTAWSKA
    O FAKTORINGU MIĘDZYNARODOWYM ..........................................127
    8. Konwencja dotycząca przelewu wierzytelności
    w obrocie międzynarodowym UNCITRAL
    — Konwencja nowojorska .............................................................137
    ASłowniczek .........................................................................................139
    B Spis użytych wzorów ........................................................................145
    C Spis rysunków i tabel .......................................................................147
    D Bibliografia ........................................................................................149
    Skorowidz ...........................................................................................153
    Podstawowe pojęcia
    faktoringu
    1. Istota faktoringu
    Faktoring polega na nabywaniu przez wyspecjalizowane instytucje faktorin-
    gowe (faktorów) w ciągu długiego czasu krótkoterminowych wierzytelności
    dostawców towarów lub usług (faktorantów) i świadczeniu na ich rzecz do-
    datkowych usług związanych z przelewem wierzytelności
    1
    .
    Jest elastycznym instrumentem finansowania wierzytelności. Łączy w sobie
    cechy cesji wierzytelności (sprzedaży), umowy-zlecenia i dyskonta. Jest for-
    mą krótkoterminowego finansowania transakcji handlowych alternatywną
    do kredytu. Jednocześnie jest jednak formą outsourcingu usług i alternatywą
    1
    K. Kreczmańska,
    Faktoring w przedsiębiorstwie
    , Bart, Warszawa 1997, s. 14; K. Gigol,
    Opłacalność działalności kredytowej banku
    , Twigger, Warszawa 2000, s. 88 – 89.
      14
    Faktoring w teorii i w praktyce
    dla ubezpieczenia wierzytelności przedsiębiorcy
    2
    . Umowa faktoringowa
    w polskim ustawodawstwie jest umową nienazwaną. Nie ma jednolitych prze-
    pisów, które by jej dotyczyły. W związku z tym stosuje się do niej przepisy
    zaczerpnięte z innego rodzaju umów. Należy zwrócić uwagę, że na świecie
    jest to zjawisko powszechne. W żadnym kraju umowa faktoringu nie doczeka-
    ła się unormowań prawnych wyższego rzędu. Próby takie podjęto w Niem-
    czech, ale przepisy obowiązują tam na mocy rozporządzenia ministra, a nie
    ustawy. Dopuszczalność zawierania umów faktoringu nie budzi wątpliwo-
    ści. Wynika to z ogólnej zasady swobody zawierania umów (art. 353 kodeksu
    cywilnego).
    Do umowy faktoringu mają zastosowanie przede wszystkim przepisy art. 509
    – 518 kodeksu cywilnego dotyczące przelewu wierzytelności. Można spotkać
    się z opinią, że wyłączeniu podlegają zapisy art. 513 dotyczące zarzutów, jakie
    miał dłużnik wobec zbywcy wierzytelności w chwili zawiadomienia go o do-
    konaniu przelewu, a jakie przysługują mu wobec jej nabywcy, oraz prawa
    dokonania kompensaty wierzytelności, która przysługuje dłużnikowi wobec
    zbywcy wierzytelności
    3
    . Uważam, że takie wyłączenie pogarszałoby sytuację
    dłużnika, a nie powinna ona być gorsza niż przed zawarciem umowy prze-
    lewu wierzytelności. Może się zdarzyć, że towar dostarczony dłużnikowi przez
    zbywcę wierzytelności jest niepełnowartościowy. Jeśli dłużnik dowiedział się
    o tej sytuacji już po tym, jak został zawiadomiony o dokonanym przelewie,
    to powinien mieć możliwość stawiania zarzutów wobec zbywcy wierzytel-
    ności, ale skutkować one będą wobec ich nabywcy. Dłużnik powinien mieć
    prawo domagania się naprawienia szkody, które może mieć postać wymiany
    towaru, obniżenia jego ceny lub niedokonywania płatności aż do momentu
    naprawienia zaistniałej sytuacji przez zbywcę wierzytelności. Nabywcy przy-
    sługuje wówczas prawo roszczenia wobec zbywcy, który zgodnie z art. 516
    kodeksu cywilnego ponosi odpowiedzialność za istnienie wierzytelności.
    2
    L. Stecki,
    Factoring w praktyce bankowej
    , Dom Organizatora TNOiK, Toruń 1995,
    wyd. 2., s. 11 – 15; W. Schwarz,
    Factoring
    , Deutscher Sparkassenverlag, Stuttgart 1996,
    s. 35 – 36; A. Nicklaus,
    Die Kollision von verlängertem Eigentumsvorbehalt und Factoringzession
    im deutschen und englischen Recht
    , Duncker & Humblot, Berlin 1997, s. 76; S. Olbort,
    J. Secker, H. Weimer,
    Factoring und Zentralregulierung. Anwendung. Funktionen. Ziele
    ,
    Heller Bank, Verlag Moderne Industrie, Stuttgart 1993, s. 7 – 8.
    3
    M. Tokarski,
    Faktoring w małych i średnich przedsiębiorstwach
    , Oficyna Ekonomiczna,
    Oddział Polskich Wydawnictw profesjonalnych, Kraków 2005, s. 79.
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.