![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Strona startowa Flawiusz Józef - Historia Żydowska, Pisma chrześcijańskie i pokrewne, Józef Flawiusz Formative Texts in the History of Zen Buddhism, @Buddhism Fragment traktatu welawsko-bydgoskiego z 1657, Historia, Prawo, Traktaty, Umowy, Kroniki, Teksty Żródłowe Film polski - streszczenie, historia filmu polskiego po 1981r Farago&Zwijnenberg (eds) - Compelling Visuality ~ The work of art in and out of history, sztuka i nie tylko po angielsku Fałszywe dokumenty Gorbaczowa. Kilka faktów o Katyniu, Historia Furet F. Prawdziwy koniec rewolucji francuskiej, Historia Francji Five Steps To Tyranny, Filmy - ezoteryka, mistycyzm, historia Frantz Fanon - Toward the African Revolution (1994), Historia(2)(1) Faszyzm - pies łańcuchowy kapitalistów, Historia |
File0053, Historia radia[ Pobierz całość w formacie PDF ]ieta Pleszkun_o Ieiniczakowa o reportauradiowym Zanim podejm rozwaania dotycz4ce reportazu radiowego w oklesie midzywojennym/ zaczrrod akcentu zdecydowanie wspczesne go. ot.' kieruj4ca Studiem Reportazu i Dokumentu Janina Jankowska sw4 prac opublikowan na amachbiuletynu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, znamiennie zatytuowana:Reportazi dokumentradiowy - sziltlsaniedocenia- na| rozpoczasowami: ,,Gdyby [..] nasze wejciedo Unii Europejskiej wyznacza'apozycja polskiego dokumentu radiowego [...] Unia nie stawia- aby rram zadnych warunkw,,. I istotnie, zr.acz4Cychsukcesw mamy naprawd wiele' A oto kilka znich. Od trzech lat wspomniana Janina Jankowska wchodzi, jako jeden z siedmiu uczestnikw wybieranych przez czonkw EBU, w sktad komisji dokumentalistw radiowych (Radio DocumentaryProjectGroup), a polskie reportaze odrroszq liczne sukcesy na konkursach i festiwalach promuj4- cych reportal'dokument radiowy. Najstarszy festiwai Prix Italia przynis Polakom nagrody i wyrntenia za wiele radiowych reportazy1.Podobnie festiwal Prix Europa zaowocowa dla nas dwoma nagrodami za pomysy medialnez,a i polskie reportae radiowe znalazysi wrd rrajlepszych3. Trzeci z wielkich konkursw - Premios ondas - wprost obsypat Polakw nagrodami, szczeglrrie w iatach dziewidziesi4tycha. J. Stwory (7972),Polski Sierpie J. Jankowskiej (1981)'Uytobroni A' Sekudewicz i M. Mierzlr.iaka (1989), TestantentM. Drygasa (1992),Na auleczccA. Trofimiuk i WdozoA. Sekudewicz (2001). 2 Za pomysy medialne rragrodzono w 1.997roku J. Deblessema,a w 1998roku J.Jankowsk. 3 Ulronorowane tam reportaze to Tajna rzeczpubliczna H. Bogoryja-Zakrzewskiel iE.Zo- zunia oraz Sqd ttie SlomonA. Czarkowskiej. a Po K. Melion, ktra otrzymata Premios ondas w 1'974r. za Gtbokiezanurzenie, rok po roku nagrody otrzymali: w 1998 roku J.Jankowska za PouldulszystkichPolkw oraz A. Czar- El b 1 Pierwsze wyrznienie przynis rok 1959 d|a Z' Kopalki i kompozytota Z. Wiszlliew- skiego za utwr N,ff,".Potem uhonorowano nastpuj4ce reportaze: Smiersoni W. Zadrow- skiego (1966),Pasja czyli misterhlmMki Paskiejw Ktntlalerii Zebrzydou,skiejzL,idziane 11,6 Elzbieta Pleszkun-Olejniczakowa Istotn4ro1odgrywaj4 testypendia , warsztaty (podejmowane Zreszt4 We wsptpracy z gremiami midzynarodowymi), spotkania, szkolenia i prze- glqdy organizowanew Polsce.Wymieni fu nalezy przede wszystkim Przegiqd Twrczoci Radiowej w Dziedzinie Dokumentu w Kazimierzu nacl Wis, konkurs Polska i wiat, konkurs o Grand Prix KRRiT orazKonkurs Stypen- dialny im. Jacka Stwory (dlamtodych twrcw). Autorka tegoartykuu ma zaszczyt by w tym roku jurorem dwu ostatnichz wymienionych konkur- sw oraz gociemseminarium w Kazimierzu. Sukcesy, choprzeciez wykuwane w bardzo trudnych nieraz warun- kach, to dzie dzistejszyreportazu radiowego. }aka byta droga wiod4ca do tych sukcesw, jakie byy pocz4tki, sowem: jaki by _ i czy juz istniat - reportaz radiowy w pitnastoleciu 1925-1939? Prb bardzo skrtowej, ograniczonejprzez przyjtetu ramy, odpowiedzt na pytanie ma W zaoze- niu stanowi mj tekst. Prezentowane rozwazania dotycz4, tzecz jasna, reportazu radiowego (dwikowego),trudno jednak mwi o nim, zupenieabstrahuj4cod jego prasowych, pisanyclr korzeni. A nieatwotu o jasne odpowiedzi nawet na podstawowe pytanta, tycz4ce choby polskich pocz4tkw tego gatunku. Badacze wtdz4 bowiem rzecz rznie. Autorka znamiennie zatytuowanej ksi4zki Reporteryje i reportae... . Waciwyczas dla reportazu rradszed jednak,jak si wydaje, z powstaniem rynku wiatowe- kor.skai A. Pietruczuk za reporta'Caty lL)asz,w 1999za J. Piatowska za Kosottloz dIckoraz M' Blimel i W. Wasilewska za Zazpdna czasie;w 2002 roku reportazowi K. Michalak Mijajqc Ezt,Qw ostatnim gosowaniu zabrako do nagrody tylko jednego gosu. 5 J' Sztachelska, ,,Reporteryje,, i reportae.Dokumentarnetradycjepolskiejprozy 7L1 2, pot. XIX i na poczqtku XX wieku,Biaystok 7997,s' 785. K' Kqkolewskl, Reportaz, |w..] Teoriai praktyka dzieruikrstu,a,V,Iarszawa 1964, s. 1,1'4. Jolanta Sztachelska s4dzt na przyktad, ze korzeni reportazu mozna szukaw dokumentarnych tradycjachprozy pol- skiej XIX wieku, cho i or.aprzyznaje, ze gatunek w osi4gn4 ,,dojrzao i spoteczneuznanie dopiero w naszym stuleciu"s. Kwestia cofnicia si _ bardziej lub mniej odlegego - w Czasie jest oczywiciewzgldna; wszak niektrzy pocztkw noweli jako gatunku doszukuj4 si w Metamorfozachowid|l)szal gdy innym wystarcza signi- cie po DekarueronBoccacia, jeszcze inni za w peniuksztatowane uwaaj4 dopiero teksty powstaew ramach XlX-wiecznego realizmu. Krzysztof Kkolewski prapocz4tkw reportazu doszukujesi juz ,,w opowiadaniach kupcw, eg|arzy,podrznikw i rycerzy [..']. Sa tacy, ktrzy nazywaj4 reportazarnipisma Cezara czy ZagtadPontpeiPliniusza Modszego _ pisze dalej _ inni uwazaj4 za prekursora reportauIbrahima Ibn Jakuba, jeszcze inni Marco Polo z jego opisaniem wiata. Antologia reportazu Snydersa i Morrisa zaczyna sl'Spaleniemczarownic(r. 15871,,e : l- d l, l- 1 zo i rozwojern komurrikacjimasowej.Tak jak szybki rozwj prasy Spowo- io*u'"'y byt godem informacji, tak ten sam gd ,,wtadomoci prawdzi- We1,, ro w XX w."7. ,,Autentyzm,,, ,,Iiteratura faktu,,, /,nowy leahzfi1,,bywa tew Polsce w dwudziestoleciu midzywojerrnym czci4programw artystyczrrych, aniejaka ,,reportazowo', - postulowanq metod.Stosunkoworrajdoktad- liej i najpowszechniej gatunki reportazowo-dziennikarskiew okresiedwu- dziesto1ecia midzywojennego przedstawiaw swej pracy Hanna M. Ma- gowska8. jakiekolwiek padayby jednak propozycje ustalenia daty granicz- nej, jest dla mrrie niewqtpliwe, e w dwudziestoleciu miclzywojerrrrym mozl1a w Polscewskazana teksty majqcecharakterreportazuprasowego w jegouksztatowatrej,nowoczesnejformule. Kwestie defirricjireportazu CZy - szerzej - j"go wyznacznikw, a wic relacji midzy auterrtyzmem a literackoCl4,czy _ w przypadku radia - autentyzmem a artystycznym wyrazem, a takze niejakie zawieszenie tego gatunku midzy dziennikarstwem a sztuk4' to kolejny wazny kompleks zagadnte, clomagajcy si jednak choby najzwiIejszego zasygnalizo- wania,by bowiem padaodpowied na pytanie,czy istrriarepottaz radio- wy w dwudziestoleciu n-riclzywojennym,musimy - choby najoglrriej - wtedzie, co jestemy skonniokrelatym mianem. Nie bezracji K4kolew- ski utrzymu1e,ie nie ma jednej, naprawd powszechnie uzrranejdefirricji, na Coma wpyw rnoie ty|ezmiennodefiniowanego przedmiotu opistt, ile zmienno wiadomoci teoretycznej.Spostrzezenie, ze badana mate' rta z truderrrdaje si dookreli,wydaje si trafne, skoro zatwl.to Leon Cielikg, jak i Kazimierz Wolny]Opoprzedzajswe waciwerozwazanla okaza4prezentacj4 s4dw cudzych. Podobny poglqd zdaje si wyznawa na przykad Jacek Maziarski, ktry sw4 A'.Iatoni reportazuotwiera prze- gl4demistniejcych stanowisk1].List podobnie mylqcyclrbadaczy i kry- tykw mozna wyduiy. Przykadowo wybitny twrca reportazu radiowe- go Jacek Stwora stwierdzi na seminarium reporterw w l(azirnierzu 7 C' Niedzie\ski, Rcportaz, [w:) Litertura 7lolska' Przctoodttikettcyklo1lefu1cztty, t' II, Warsza- wa 1985, s. 281. 8 Por. FI. M. Magowska, GatutkircportazorL':o-t1ziennikarskie okrest.tdzoutlziestolecia. (Prba typologii), [w:] Z teorii i historii litertltury,Wrocaw 1963,s. 193-200. 9 A. Cielik,Llioagio re1lortazu,,,BiulerrNauowy Zakladu Bada Prasozrrawczyclr,' 1958, nr 2-78,s.4. 10 Por. Reporta,wybr, oprac. i sowo wstpne K. Wolny' Rzeszw 1992,s. 9_123 c>raz K. Wolny, Reportaz _ jak go napisa?,Rzeszw 1'99(l,s. 1'1-26' 1l Por. J. Maziarski, Anatonia reportau,Krakw 7996,s, 11-38. , a|e juniezredukowanej do suchej notatki, lecz bliskiej niekiec'ly for- m noweli, zrodz|nowoczesny reportaz' CzesawNiedzielski stanowczo stwierdza , |Z ,,Teportaz jako samoistnezjawisko [...] uksztatowasidopie- 118 Elzbieta Pleszkun-Oleiniczakowa w 1967roku12, i reportaz, takze w tym medium, Zachowuj4c autentycz- no miejsCazdarze i ludzi, nie tylko informuje, ale i oddziatuje na emocje suchacza, zaterrlposuguje si arsenaem rodkwwaciwychdzieu szfuki. Sowem - juk to krtko i celnie uj4K4kolewski _ ,,od literatury piknej oddziela reportawymg autentyzmu, od dziennikarstwa - pikno for- my,,lz.Niejako powtrzya t mylw odniesieniu do reportazu 1adi.ow9go Hlena Wiegner: ,,Mozna powiedzie, iereporta peniwszystkie funkcje rodkw masowego przekazu, a takze pewne funkcje sztuki. '.',1a. Jak traf- nie bowiem konstatowa Witold Billip w dyskusji dotycz4cej reportazu, wy4cznie zreszt4 radiowego, ,,co niegodnego uwagi [...] gdy zostato powiedziane jzykiem a r ty s t y CZ ny m [..'] nagle zaczynaco z n a c zy [wszystkie podkr. autora]. I to s4 znaczefia, to s4 wartoci juz z dziedziny sztuki [...].]eli zasztukuwazamy np. film dokumentalny, to z powodzeniem mozna i reportaz way na tej samej szall',,ls. Na inny istotny aspekt zwrctt'uwag/w przywoanej tu dyskusji o re- por tazura diowym, Aleks ander Maachowski, nota benewy g'aszajqc ,,Reportazradiowytymsijeszczerzniodreportazupisanego,'ejegomecenasjest monopolist. To, co napisane, mozna drukowa w rznych pismach i nieprzyjcie tekstu (z jakigokolwiek powodu) przez jedn4 redakcj e przesdza 1eszcze losw reportazu [..,], gdy poza radiem ten gatunek twrczoci nie istnieje. Wic w gruncie rzeczy o tym, czy ieportaz radiowy istnieje, czy wegetuje lub rozwija si - konstatowa autor - nie decyduj w tak duzym stopniu, jak w literafurze pisanej , pozya i uzdolrrienia twrcy, lecz poczucie odpowiedzialnoci mecenasa,, 16. Kolejny problem, wany, by mc odpowiedzialnie rozstrzyga, czy w dwudziestoleciu midzywojennym istniajuz reportaz radtow/, to pro- blem fikcji, czy\i inacZej _ problem autentyzmu. Reportaz usuwa fikcj senslstrictoi w zasadzie wyklucza zmylenie. Jankowska w Swej Interne- towej szkolereportuopisuje przypadek prby poqczeniaprzez szwedzk reporterk radiow4 sfery i celw czysto prywatnych ze Sprawami zawodo- wymi. owa prba przyniosa autorce reportau - przynajmniej w sensie osobistym - porazk. ,,Wprawdzie powstareporta', [ale] zostaaprzekro- czona pewna granica profesjon alizmtJ" 17 - konkluduje autork a Internetow ej 12 Por. H. Wiegner, Funkcja form reporterskichw Programie dla Zagranicy PolskiegoRadia, Warszawa 7972, s. 1,7. 13 K. Kqkolewski, Reporta, |w:f Sownikliteratury polskiejXX wieku, Wrocaw 1"993,s.932' r H' Wiegner, Funkcja form reporterskich,,,, s.20. literacki,,,RadioiTe|ewiz1a,,1968,nr 50, s,2, 76 Tamze, ru 51, s. 2. 17 J' Jankowska, Internetowszkotareportau,www.radio.com.pl/reportaz/szkola reportazu (lekcja 1). 15 Reporta te uwa gi - co zapewne nie byo bez znaczetlia _ u schyku lat szed.ziesitych: szkoy... Maksymilian KubiCa/plzywoujqcpoglqd IrerryTetelowskiej,go- sz4Cy, ti ,,reporta to belekystyczna relac)ao rzeczywistoci,albo lepiej - o wszystkirn, co naprawd byo lub zaszto,,,opatruje go nastpuj4cyrn komentarzem:,,S4d ten jest rwniez prawdziwy w odniesieniu do r e - p o r t azu dw i ko w e go [podkr. -E. O.]''s.TakzeAdamBudzyri- ski traktujet cechjako conditio sineq1anongatunku,konkluduj4c.' ,,Moz- na [...] powiedzie,ze d o j r z a'y reportaz dwikowy powinien spenia dwie podstawowe funkcje:informacln4 i estetyczrr4.Powinien _ jak kazde dzleo artystyczne - nie nie tylko infornracj o realnych wydarzeniach i lud.ziach,Iecz tak'ewiadczy o tym, ze autor rozurnie zoono .u wp autentycznego reportazu,tra wpt improwizowanego suchowiska,,,tak sytuacjt uza- sadniaj4c: ,,Podobnie jak trudrro czasern wykreligrarricmidzy reportazem pisanynr a opowiacla- niem' tak trudno nieraz autororvi reportazu radiowego utrzyma si w granicach tego gatunku i nie przekroczy linii demarkacyjnej, oddzielajqcej autentyzm od fikcji - rePortaz od suclro- wiska" 20. Jak zwykle - rwnie' w przypadku rad.ia - problemy pochodzer,ia, pierwocin i ksztattowania sipierwszych wy znaczrrikw gatunkow ych prze- nikaj4 si doci1e. pleks zagadrrie. od chwili powstania radiofonii dziennikarstwo radiowe ulegaoro- nym przemianom. Zachodztbowiem proces dostosowania form dzienni- karstwa pisanego do potrzeb nowego rodkaprzekazu. ,,W 1923 roku Maurice Privat - juk podaje Maciej J. Kwiatkowski _ stworzy dziennik mwiorry, ktry rradawaaradiostacja wieiy Eiffla, a nastpnie w Belgii Tlreo Fleishman rozpocz4t' nadawanie dziennika w ujciu typowo radio- wym ['..]. Radio przej'o - adaptuj4cdo swoich wymo1w, formy uzywa. ne przez dziennikarstwo prasowe [.'.] tworzqc jednoczenie 13 M. Kubica, Krtkic fornly reporterskiew Polskim Radio, Warszawa 1.977,s. 20. lq A. Budiry ski,Wstp, [w:] odnalesiebie,AntologiarEortazu radiozoego,Warszawa 1979,s.7. 20 J. Mayen, Rdio a literatura,Warszawa 1965,s. 139-141. opisy- wanej rzeczywistoci,umie oglda j4 z rozrnaitych perspektyw oraz two- rzy n a p i c i e d r a m a t u r g ICZ|1e [podkr. * E.o.]"'o' Gdy rzecz dotyka reportazu/ Sprawy nie daj4 si jednak uj4 cakiern jednoznacznie. W przypadku reportazu prasowego doZr.aczrryudzia fikcji dopuszcza na przyktad Jerzy Loveil, w przypadku zareportau radiowego J ozef Mayen wr Cz wy r znia jako swoisty podgatunek reporta dramatyczny' okrelajqc go jako ,,co w rodzaju [...] Dlatego prezentujemy je tu jako jeden wsplny konr- formy Specy- ficznie radiowe, np. bezporedni4relacj reporterskq, reporta,dwiko- [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |