Strona startowa
Flawiusz Józef - Historia Żydowska, Pisma chrześcijańskie i pokrewne, Józef Flawiusz
Formative Texts in the History of Zen Buddhism, @Buddhism
Fragment traktatu welawsko-bydgoskiego z 1657, Historia, Prawo, Traktaty, Umowy, Kroniki, Teksty Żródłowe
Film polski - streszczenie, historia filmu polskiego po 1981r
Farago&Zwijnenberg (eds) - Compelling Visuality ~ The work of art in and out of history, sztuka i nie tylko po angielsku
Fałszywe dokumenty Gorbaczowa. Kilka faktów o Katyniu, Historia
Furet F. Prawdziwy koniec rewolucji francuskiej, Historia Francji
Five Steps To Tyranny, Filmy - ezoteryka, mistycyzm, historia
Frantz Fanon - Toward the African Revolution (1994), Historia(2)(1)
Faszyzm - pies łańcuchowy kapitalistów, Historia
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • bydgoszczanin.xlx.pl

  • File0053, Historia radia

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    ieta Pleszkun_o Ieiniczakowa
    o reportauradiowym
    Zanim
    podejm rozwaania dotycz4ce
    reportazu radiowego
    w oklesie
    midzywojennym/
    zaczrrod akcentu zdecydowanie wspczesne
    go. ot.'
    kieruj4ca
    Studiem Reportazu i Dokumentu
    Janina Jankowska
    sw4 prac
    opublikowan
    na amachbiuletynu Krajowej Rady
    Radiofonii i Telewizji,
    znamiennie
    zatytuowana:Reportazi dokumentradiowy
    -
    sziltlsaniedocenia-
    na|
    rozpoczasowami:
    ,,Gdyby
    [..]
    nasze wejciedo Unii Europejskiej
    wyznacza'apozycja
    polskiego dokumentu radiowego
    [...]
    Unia nie stawia-
    aby
    rram zadnych warunkw,,.
    I istotnie, zr.acz4Cychsukcesw mamy naprawd wiele' A oto kilka
    znich.
    Od trzech lat wspomniana
    Janina Jankowska
    wchodzi, jako jeden
    z siedmiu uczestnikw wybieranych przez czonkw EBU, w sktad komisji
    dokumentalistw
    radiowych
    (Radio
    DocumentaryProjectGroup),
    a polskie
    reportaze odrroszq liczne sukcesy na konkursach i festiwalach promuj4-
    cych reportal'dokument radiowy. Najstarszy festiwai
    Prix
    Italia przynis
    Polakom nagrody i wyrntenia za wiele radiowych reportazy1.Podobnie
    festiwal Prix Europa zaowocowa dla nas dwoma nagrodami za pomysy
    medialnez,a i polskie reportae radiowe znalazysi wrd rrajlepszych3.
    Trzeci
    z wielkich konkursw
    -
    Premios ondas
    -
    wprost obsypat Polakw
    nagrodami,
    szczeglrrie w iatach dziewidziesi4tycha.
    J.
    Stwory
    (7972),Polski Sierpie
    J. Jankowskiej
    (1981)'Uytobroni
    A' Sekudewicz
    i
    M.
    Mierzlr.iaka
    (1989),
    TestantentM. Drygasa
    (1992),Na auleczccA. Trofimiuk i WdozoA. Sekudewicz (2001).
    2
    Za pomysy
    medialne rragrodzono w 1.997roku
    J.
    Deblessema,a w 1998roku
    J.Jankowsk.
    3
    Ulronorowane tam reportaze to Tajna rzeczpubliczna H. Bogoryja-Zakrzewskiel iE.Zo-
    zunia oraz
    Sqd
    ttie
    SlomonA. Czarkowskiej.
    a
    Po K. Melion,
    ktra otrzymata Premios ondas w
    1'974r.
    za Gtbokiezanurzenie,
    rok po
    roku
    nagrody
    otrzymali: w 1998 roku
    J.Jankowska
    za PouldulszystkichPolkw
    oraz A. Czar-
    El
    b
    1
    Pierwsze wyrznienie przynis rok 1959 d|a Z' Kopalki i kompozytota Z. Wiszlliew-
    skiego za utwr N,ff,".Potem
    uhonorowano nastpuj4ce
    reportaze: Smiersoni
    W.
    Zadrow-
    skiego (1966),Pasja czyli
    misterhlmMki Paskiejw Ktntlalerii
    Zebrzydou,skiejzL,idziane
    11,6
    Elzbieta Pleszkun-Olejniczakowa
    Istotn4ro1odgrywaj4 testypendia
    ,
    warsztaty (podejmowane Zreszt4
    We
    wsptpracy z gremiami midzynarodowymi), spotkania, szkolenia i prze-
    glqdy
    organizowanew Polsce.Wymieni
    fu nalezy przede wszystkim Przegiqd
    Twrczoci
    Radiowej w Dziedzinie Dokumentu w Kazimierzu nacl Wis,
    konkurs Polska i wiat, konkurs o Grand Prix KRRiT orazKonkurs
    Stypen-
    dialny im.
    Jacka
    Stwory
    (dlamtodych twrcw). Autorka tegoartykuu
    ma
    zaszczyt by w tym roku
    jurorem
    dwu
    ostatnichz wymienionych konkur-
    sw oraz gociemseminarium
    w Kazimierzu.
    Sukcesy, choprzeciez wykuwane w bardzo
    trudnych nieraz warun-
    kach, to dzie dzistejszyreportazu
    radiowego.
    }aka
    byta droga wiod4ca
    do
    tych sukcesw,
    jakie
    byy pocz4tki, sowem:
    jaki
    by
    _
    i
    czy
    juz istniat
    -
    reportaz radiowy w pitnastoleciu 1925-1939?
    Prb bardzo skrtowej,
    ograniczonejprzez przyjtetu
    ramy, odpowiedzt na pytanie ma W zaoze-
    niu stanowi mj tekst.
    Prezentowane rozwazania dotycz4, tzecz
    jasna, reportazu radiowego
    (dwikowego),trudno
    jednak mwi o nim, zupenieabstrahuj4cod
    jego
    prasowych,
    pisanyclr korzeni. A nieatwotu o
    jasne
    odpowiedzi nawet na
    podstawowe pytanta, tycz4ce choby polskich pocz4tkw
    tego
    gatunku.
    Badacze wtdz4 bowiem rzecz rznie. Autorka znamiennie zatytuowanej
    ksi4zki Reporteryje
    i reportae...
    . Waciwyczas dla
    reportazu rradszed
    jednak,jak
    si wydaje, z powstaniem rynku wiatowe-
    kor.skai A. Pietruczuk za reporta'Caty lL)asz,w 1999za
    J.
    Piatowska za Kosottloz dIckoraz
    M' Blimel i W. Wasilewska za Zazpdna czasie;w 2002 roku reportazowi K. Michalak Mijajqc
    Ezt,Qw ostatnim gosowaniu zabrako do nagrody tylko jednego gosu.
    5
    J'
    Sztachelska,
    ,,Reporteryje,,
    i reportae.Dokumentarnetradycjepolskiejprozy 7L1
    2, pot. XIX
    i na poczqtku
    XX
    wieku,Biaystok 7997,s' 785.
    K' Kqkolewskl, Reportaz,
    |w..]
    Teoriai praktyka
    dzieruikrstu,a,V,Iarszawa 1964,
    s.
    1,1'4.
    Jolanta
    Sztachelska
    s4dzt na przyktad, ze
    korzeni
    reportazu mozna szukaw dokumentarnych tradycjachprozy pol-
    skiej XIX wieku, cho i or.aprzyznaje, ze gatunek w osi4gn4
    ,,dojrzao
    i spoteczneuznanie dopiero w naszym stuleciu"s.
    Kwestia cofnicia si
    _
    bardziej lub mniej odlegego
    -
    w Czasie
    jest
    oczywiciewzgldna; wszak niektrzy pocztkw
    noweli jako
    gatunku
    doszukuj4 si w Metamorfozachowid|l)szal
    gdy innym wystarcza signi-
    cie po DekarueronBoccacia,
    jeszcze
    inni za w peniuksztatowane uwaaj4
    dopiero teksty powstaew ramach XlX-wiecznego
    realizmu. Krzysztof
    Kkolewski prapocz4tkw reportazu doszukujesi
    juz
    ,,w
    opowiadaniach
    kupcw, eg|arzy,podrznikw i rycerzy
    [..'].
    Sa tacy, ktrzy nazywaj4
    reportazarnipisma Cezara czy
    ZagtadPontpeiPliniusza Modszego
    _
    pisze
    dalej
    _
    inni uwazaj4 za prekursora reportauIbrahima
    Ibn
    Jakuba,
    jeszcze
    inni Marco Polo z
    jego
    opisaniem wiata.
    Antologia reportazu Snydersa
    i Morrisa zaczyna sl'Spaleniemczarownic(r. 15871,,e
    :
    l-
    d
    l,
    l-
    1
    zo
    i
    rozwojern
    komurrikacjimasowej.Tak
    jak
    szybki rozwj prasy Spowo-
    io*u'"'y
    byt godem
    informacji, tak ten sam gd
    ,,wtadomoci
    prawdzi-
    We1,,
    ro
    w
    XX
    w."7.
    ,,Autentyzm,,,
    ,,Iiteratura
    faktu,,,
    /,nowy
    leahzfi1,,bywa tew Polsce
    w
    dwudziestoleciu
    midzywojerrnym czci4programw artystyczrrych,
    aniejaka
    ,,reportazowo',
    -
    postulowanq
    metod.Stosunkoworrajdoktad-
    liej
    i najpowszechniej
    gatunki reportazowo-dziennikarskiew okresiedwu-
    dziesto1ecia
    midzywojennego
    przedstawiaw
    swej
    pracy
    Hanna
    M. Ma-
    gowska8.
    jakiekolwiek
    padayby
    jednak propozycje ustalenia daty granicz-
    nej,
    jest dla mrrie niewqtpliwe, e w dwudziestoleciu miclzywojerrrrym
    mozl1a
    w Polscewskazana
    teksty
    majqcecharakterreportazuprasowego
    w
    jegouksztatowatrej,nowoczesnejformule.
    Kwestie defirricjireportazu CZy
    -
    szerzej
    -
    j"go wyznacznikw,
    a wic
    relacji
    midzy auterrtyzmem a literackoCl4,czy
    _
    w przypadku radia
    -
    autentyzmem
    a artystycznym wyrazem, a takze niejakie zawieszenie tego
    gatunku
    midzy dziennikarstwem
    a sztuk4' to
    kolejny
    wazny kompleks
    zagadnte,
    clomagajcy si
    jednak
    choby najzwiIejszego zasygnalizo-
    wania,by bowiem padaodpowied na pytanie,czy istrriarepottaz radio-
    wy
    w dwudziestoleciu n-riclzywojennym,musimy
    -
    choby najoglrriej
    -
    wtedzie,
    co
    jestemy
    skonniokrelatym mianem. Nie bezracji K4kolew-
    ski utrzymu1e,ie nie ma
    jednej,
    naprawd powszechnie uzrranejdefirricji,
    na Coma wpyw rnoie ty|ezmiennodefiniowanego przedmiotu opistt,
    ile
    zmienno
    wiadomoci
    teoretycznej.Spostrzezenie, ze badana mate'
    rta z truderrrdaje si dookreli,wydaje si trafne, skoro zatwl.to Leon
    Cielikg,
    jak
    i Kazimierz Wolny]Opoprzedzajswe waciwerozwazanla
    okaza4prezentacj4
    s4dw cudzych. Podobny poglqd
    zdaje
    si wyznawa
    na przykad
    Jacek
    Maziarski, ktry
    sw4
    A'.Iatoni
    reportazuotwiera
    prze-
    gl4demistniejcych
    stanowisk1].List podobnie mylqcyclrbadaczy i
    kry-
    tykw
    mozna wyduiy. Przykadowo wybitny twrca reportazu radiowe-
    go
    Jacek
    Stwora stwierdzi na seminarium reporterw w l(azirnierzu
    7
    C' Niedzie\ski, Rcportaz,
    [w:)
    Litertura
    7lolska'
    Przctoodttikettcyklo1lefu1cztty,
    t' II, Warsza-
    wa 1985,
    s. 281.
    8
    Por. FI.
    M. Magowska, GatutkircportazorL':o-t1ziennikarskie
    okrest.tdzoutlziestolecia.
    (Prba
    typologii),
    [w:]
    Z teorii i historii litertltury,Wrocaw 1963,s. 193-200.
    9
    A.
    Cielik,Llioagio re1lortazu,,,BiulerrNauowy Zakladu Bada Prasozrrawczyclr,'
    1958,
    nr 2-78,s.4.
    10
    Por. Reporta,wybr, oprac. i sowo wstpne K. Wolny' Rzeszw 1992,s. 9_123 c>raz
    K. Wolny,
    Reportaz
    _
    jak
    go napisa?,Rzeszw 1'99(l,s. 1'1-26'
    1l
    Por.
    J.
    Maziarski, Anatonia reportau,Krakw 7996,s, 11-38.
    ,
    a|e
    juniezredukowanej do suchej notatki,
    lecz
    bliskiej niekiec'ly
    for-
    m
    noweli,
    zrodz|nowoczesny reportaz' CzesawNiedzielski stanowczo
    stwierdza
    ,
    |Z
    ,,Teportaz
    jako
    samoistnezjawisko
    [...]
    uksztatowasidopie-
    118
    Elzbieta Pleszkun-Oleiniczakowa
    w 1967roku12,
    i reportaz, takze w
    tym medium, Zachowuj4c
    autentycz-
    no
    miejsCazdarze i ludzi,
    nie tylko informuje,
    ale i oddziatuje na emocje
    suchacza,
    zaterrlposuguje
    si arsenaem
    rodkwwaciwychdzieu szfuki.
    Sowem
    -
    juk
    to krtko i celnie
    uj4K4kolewski
    _
    ,,od
    literatury piknej
    oddziela
    reportawymg
    autentyzmu, od
    dziennikarstwa
    -
    pikno for-
    my,,lz.Niejako powtrzya
    t mylw
    odniesieniu do reportazu
    1adi.ow9go
    Hlena
    Wiegner:
    ,,Mozna
    powiedzie, iereporta
    peniwszystkie funkcje
    rodkw
    masowego przekazu, a takze
    pewne funkcje sztuki.
    '.',1a.
    Jak
    traf-
    nie
    bowiem konstatowa
    Witold Billip w dyskusji
    dotycz4cej reportazu,
    wy4cznie zreszt4
    radiowego,
    ,,co
    niegodnego
    uwagi
    [...]
    gdy
    zostato
    powiedziane
    jzykiem a r ty s t y
    CZ ny m
    [..']
    nagle
    zaczynaco
    z n a
    c zy
    [wszystkie
    podkr. autora].
    I to s4 znaczefia,
    to s4 wartoci
    juz
    z dziedziny sztuki
    [...].]eli
    zasztukuwazamy
    np. film dokumentalny, to
    z powodzeniem
    mozna i reportaz way
    na tej samej szall',,ls.
    Na inny istotny aspekt
    zwrctt'uwag/w przywoanej
    tu dyskusji o re-
    por tazura diowym,
    Aleks ander Maachowski,
    nota benewy g'aszajqc
    ,,Reportazradiowytymsijeszczerzniodreportazupisanego,'ejegomecenasjest
    monopolist.
    To, co napisane, mozna
    drukowa w rznych
    pismach i nieprzyjcie tekstu
    (z
    jakigokolwiek
    powodu)
    przez jedn4 redakcj e
    przesdza
    1eszcze
    losw reportazu
    [..,],
    gdy
    poza radiem ten gatunek
    twrczoci nie istnieje.
    Wic w gruncie rzeczy o tym, czy
    ieportaz
    radiowy istnieje, czy wegetuje
    lub rozwija si
    -
    konstatowa
    autor
    -
    nie decyduj
    w tak
    duzym stopniu,
    jak
    w literafurze pisanej
    ,
    pozya i uzdolrrienia twrcy,
    lecz poczucie
    odpowiedzialnoci
    mecenasa,,
    16.
    Kolejny problem, wany,
    by mc odpowiedzialnie
    rozstrzyga, czy
    w dwudziestoleciu
    midzywojennym
    istniajuz reportaz radtow/,
    to pro-
    blem
    fikcji, czy\i inacZej
    _
    problem
    autentyzmu.
    Reportaz usuwa fikcj
    senslstrictoi
    w zasadzie wyklucza zmylenie.
    Jankowska
    w Swej Interne-
    towej
    szkolereportuopisuje przypadek
    prby poqczeniaprzez
    szwedzk
    reporterk radiow4 sfery
    i celw czysto prywatnych
    ze Sprawami zawodo-
    wymi.
    owa prba przyniosa autorce
    reportau
    -
    przynajmniej
    w sensie
    osobistym
    -
    porazk.
    ,,Wprawdzie
    powstareporta',
    [ale]
    zostaaprzekro-
    czona pewna granica
    profesjon alizmtJ"
    17
    -
    konkluduje autork a Internetow
    ej
    12
    Por. H. Wiegner,
    Funkcja
    form
    reporterskichw Programie
    dla Zagranicy PolskiegoRadia,
    Warszawa
    7972, s. 1,7.
    13
    K. Kqkolewski, Reporta,
    |w:f
    Sownikliteratury
    polskiejXX wieku, Wrocaw 1"993,s.932'
    r
    H' Wiegner, Funkcja
    form
    reporterskich,,,,
    s.20.
    literacki,,,RadioiTe|ewiz1a,,1968,nr
    50, s,2,
    76
    Tamze, ru 51, s. 2.
    17
    J' Jankowska,
    Internetowszkotareportau,www.radio.com.pl/reportaz/szkola
    reportazu
    (lekcja
    1).
    15
    Reporta
    te uwa
    gi
    -
    co zapewne nie byo bez znaczetlia
    _
    u schyku lat szed.ziesitych:
    szkoy...
    Maksymilian
    KubiCa/plzywoujqcpoglqd IrerryTetelowskiej,go-
    sz4Cy,
    ti
    ,,reporta
    to belekystyczna relac)ao
    rzeczywistoci,albo lepiej
    -
    o
    wszystkirn,
    co
    naprawd byo lub zaszto,,,opatruje go nastpuj4cyrn
    komentarzem:,,S4d
    ten
    jest
    rwniez prawdziwy w odniesieniu do r
    e
    -
    p
    o
    r t azu dw i
    ko
    w e go
    [podkr.
    -E.
    O.]''s.TakzeAdamBudzyri-
    ski
    traktujet
    cechjako
    conditio
    sineq1anongatunku,konkluduj4c.'
    ,,Moz-
    na
    [...]
    powiedzie,ze d o
    j
    r z a'y reportaz
    dwikowy powinien spenia
    dwie
    podstawowe
    funkcje:informacln4 i estetyczrr4.Powinien
    _
    jak
    kazde
    dzleo
    artystyczne
    -
    nie nie tylko infornracj
    o realnych
    wydarzeniach
    i
    lud.ziach,Iecz tak'ewiadczy
    o
    tym,
    ze autor rozurnie zoono
    .u wp autentycznego
    reportazu,tra wpt improwizowanego suchowiska,,,tak sytuacjt uza-
    sadniaj4c:
    ,,Podobnie
    jak
    trudrro czasern wykreligrarricmidzy reportazem pisanynr a opowiacla-
    niem' tak trudno nieraz autororvi reportazu radiowego utrzyma
    si w granicach
    tego
    gatunku
    i nie przekroczy linii demarkacyjnej, oddzielajqcej autentyzm od
    fikcji
    -
    rePortaz od suclro-
    wiska"
    20.
    Jak
    zwykle
    -
    rwnie' w przypadku rad.ia
    -
    problemy pochodzer,ia,
    pierwocin i ksztattowania sipierwszych wy znaczrrikw gatunkow ych prze-
    nikaj4 si doci1e.
    pleks
    zagadrrie.
    od chwili powstania radiofonii dziennikarstwo radiowe ulegaoro-
    nym przemianom. Zachodztbowiem proces dostosowania form dzienni-
    karstwa pisanego do potrzeb nowego rodkaprzekazu.
    ,,W
    1923 roku
    Maurice Privat
    -
    juk
    podaje Maciej
    J.
    Kwiatkowski
    _
    stworzy
    dziennik
    mwiorry,
    ktry rradawaaradiostacja wieiy Eiffla, a nastpnie w Belgii
    Tlreo Fleishman rozpocz4t' nadawanie dziennika w ujciu typowo radio-
    wym
    ['..].
    Radio przej'o
    -
    adaptuj4cdo swoich
    wymo1w, formy uzywa.
    ne przez dziennikarstwo prasowe
    [.'.]
    tworzqc
    jednoczenie
    13
    M. Kubica, Krtkic
    fornly
    reporterskiew Polskim
    Radio, Warszawa 1.977,s. 20.
    lq
    A. Budiry ski,Wstp,
    [w:]
    odnalesiebie,AntologiarEortazu
    radiozoego,Warszawa 1979,s.7.
    20
    J.
    Mayen, Rdio a literatura,Warszawa 1965,s. 139-141.
    opisy-
    wanej
    rzeczywistoci,umie oglda
    j4
    z rozrnaitych perspektyw oraz two-
    rzy
    n a p i
    c i e d r a m a t u r g ICZ|1e
    [podkr.
    *
    E.o.]"'o'
    Gdy rzecz dotyka
    reportazu/
    Sprawy
    nie daj4 si
    jednak
    uj4 cakiern
    jednoznacznie. W przypadku reportazu prasowego doZr.aczrryudzia
    fikcji dopuszcza na przyktad
    Jerzy
    Loveil,
    w
    przypadku
    zareportau
    radiowego
    J
    ozef Mayen wr
    Cz
    wy r
    znia jako swoisty podgatunek reporta
    dramatyczny'
    okrelajqc
    go
    jako
    ,,co
    w rodzaju
    [...]
    Dlatego prezentujemy
    je
    tu
    jako jeden
    wsplny konr-
    formy Specy-
    ficznie radiowe, np. bezporedni4relacj reporterskq, reporta,dwiko-
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.