X

Strona startowa
Filozofia-i-ateizm Hello, tymczasowy
Filozofia-i-ateizm Hello(1), tymczasowy
Forward no.4, Forward - magazyn studencki
Freeway Killer 2009 DVDSCR XviD, Napisy do filmów
Fine Woodworking 124, papermodels, historica
Forest Path Bag, Robótki ręczne, druty, dodatki, -y
Foster The People - Pumped Up Kicks,
Farmacja i ja 2009.06, Farmacja i ja
Fotografia(4), Fotografia
Fakty i Mity Nr.40 11.10.2012, FAKTY i MITY [PDF]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kasiulenka.htw.pl

  • Fetke, tymczasowy

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    102 PRZEGLĄD BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO
    4/11
    Fabiana Fetke
    Działania skierowane
    przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej
    oraz działania
    mogące wyrządzić szkodę Rzeczypospolitej
    Polskiej
    w świetle regulacji art. 130
    Kodeksu karnego
    1
    W grudniu 2010 r. przed Sądem Okręgowym w Warszawie zakończył się proces
    obywatela Federacji Rosyjskiej Tadeusza J., oskarżonego przez Prokuraturę Apelacyjną
    w Warszawie o czyn z art. 130 § 1 Kodeksu karnego, tj. o branie udziału w działalno
    ści obcego wywiadu przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej. Tadeusz J. został uznany
    za winnego zarzucanego mu czynu i skazany na karę trzech lat pozbawienia wolności
    2
    .
    Mimo niejawnego charakteru śledztwa, jego przebieg oraz zapadły w sprawie wyrok
    były szeroko komentowane w prasie oraz na licznych portalach internetowych
    3
    . W wy
    głoszonej ustnie, jawnej części uzasadnienia wyroku skazującego, przedstawiając oko
    liczności przemawiające za uznaniem winy Tadeusza J.,
    sędzia Igor Tuleya wskazał,
    iż szpieg działał na terenie województwa kujawskopomorskiego i mazowieckiego, po
    cząwszy od 2003 r., aż do zatrzymania przez funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa
    Wewnętrznego w lutym 2009 r. Śledztwo wykazało, iż w tym czasie regularnie przesy
    łał do Centrali GRU (Główny Zarząd Wywiadowczy Sztabu Generalnego Ministerstwa
    Obrony Federacji Rosyjskiej) w Moskwie zaszyfrowane informacje, wykorzystując
    wysoko zaawansowane urządzenia kryptograficzne. Tą samą drogą odbierał od swoich
    mocodawców zaszyfrowane instrukcje. Sąd nie dał wiary tłumaczeniom Tadeusza J.,
    że sprzęt kupił na bazarze, nie wiedząc o jego rzeczywistym przeznaczeniu. Sędzia
    stwierdził, że oskarżony posiada
    wysoką wiedzę kryptograficzną, a sprzętem posługi
    wał się sprawnie
    . Sąd skonstatował ponadto, że J. był
    istotnym ogniwem w strukturze
    wywiadu
    . Według sędziego,
    fakty z życiorysu oskarżonego
    świadczą to tym, że był on
    tzw. uśpionym agentem, niewykonującym działań, ale pozostającym w stałej gotowości
    na wykonanie zlecenia
    4
    .
    1
    Art. 130. § 1. „Kto bierze udział w działalności obcego wywiadu przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej,
    podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.
    § 2. Kto, biorąc udział w obcym wywiadzie albo działając na jego rzecz, udziela temu wywiadowi wiado
    mości, których przekazanie może wyrządzić szkodę Rzeczypospolitej Polskiej, podlega karze pozbawie
    nia wolności na czas nie krótszy od lat 3.
    § 3. Kto, w celu udzielenia obcemu wywiadowi wiadomości określonych w § 2, gromadzi je lub przecho
    wuje, wchodzi do systemu informatycznego w celu ich uzyskania albo zgłasza gotowość działania na
    rzecz obcego wywiadu przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej, podlega karze pozbawienia wolności od 6
    miesięcy do lat 8.
    § 4. Kto działalność obcego wywiadu organizuje lub nią kieruje, podlega karze pozbawienia wolności na
    czas nie krótszy od lat 5 albo karze 25 lat pozbawienia wolności”.
    2
    Orzeczenie jest prawomocne wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 19.05.2011 r.
    3
    Jako pierwszy sprawę opisał Robert Zieliński w artykule zatytułowanym:
    ABW ujęło szpiega
    , opubliko
    wanym w „Dzienniku Gazecie Prawnej” z dnia 6 stycznia 2010 r.
    4
    Pisemne uzasadnienie wyroku jest niejawne, cytowane fragmenty pochodzą zaś z publikacji internetowych:
    www.abw.gov.pl;
    ,
    www.tvn24.pl/168704,0,1,rosyjskiszpiegskazanynatrzylata,wiadomosc.html; www.
    rp.pl/artykul/582845.html; www.wprost.pl/ar/Rosyjskiszpiegskaznynatrzylatawiezienia/; www.wia
    domosci.dziennik.pl/wydarzenia/artykul/314635,uspiony–szpieggruskazanynatrzylatawiezienia.html.
    II.
    PRAWO 103
    Z punktu widzenia Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, służby powołanej
    do ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa polskiego, której jednym z zasad
    niczych zadań jest neutralizacja aktywności obcych służb wywiadowczych oraz rozpo
    znawanie, zapobieganie i wykrywanie przestępstwa szpiegostwa, niewątpliwie istotny
    wydaje się nie tylko sam fakt uznania Tadeusza J. za winnego zarzucanych mu czynów,
    ale przede wszystkim argumentacja podniesiona przez sąd w uzasadnieniu wyroku.
    Sąd nie miał wątpliwości, że zostały wypełnione znamiona przestępstwa szpiegostwa
    w formie brania udziału w działalności obcego wywiadu przeciwko RP, a polskie orga
    na ścigania rozpoznały i udokumentowały dowodowo bezspornie, iż Tadeusz J. przy
    należał do struktur obcego wywiadu i, operując na terenie naszego kraju w sposób
    utajniony, pozostawał w gotowości do realizacji zadań na jego rzecz. O wyroku skazu
    jącym nie przesądziła natomiast okoliczność, że w wyniku działań prowadzonych przez
    Tadeusza J. na terenie Polski, w rzeczywistości powstała lub też mogła powstać szkoda
    dla państwa polskiego. Proces bowiem w istocie nie rozstrzygnął, czy działalność Ta
    deusza J. na terenie naszego kraju przyniosła lub mogła przynieść państwu polskiemu
    jakikolwiek uszczerbek. Wyrok skazujący świadczy natomiast o tym, że Sąd nie kwe
    stionował, iż aktywność sprawcy skierowana była przeciwko RP.
    Fakt uznania przez sąd Tadeusza J. za winnego szpiegostwa na rzecz Rosji stano
    wi, jak się wydaje, doskonały punkt wyjścia do rozważań nad wyjaśnieniem oraz inter
    pretacją przywołanych w art. 130
    Kodeksu karnego
    trudnych do zdefiniowania pojęć
    d z i a ł a n i a s k i e r o w a n e
    p r z e c i w k o R z e c z y p o s p o l i t e j P o l s k i e j
    oraz
    d z i a ł a n i a m o g ą c e w y r z ą d z i ć
    s z k o d ę R z e c z y p o s p o l i t e j P o l s k i e j
    .
    W tym miejscu należałoby zauważyć, że terminy te nie są tożsame – i taka też za
    pewne była intencja twórców brzmienia tego przepisu. W literaturze przedmiotu pod
    nosi się, iż z uwagi na fakt, że działanie sprawcy szpiegostwa z reguły charakteryzuje
    się dużą złożonością i zmiennością, ujęcie związanych z nim sytuacji w wąskie ramy
    przepisu ustawy stwarza określone i często niedające się usunąć trudności
    5
    . Być może
    dlatego w piśmiennictwie prawniczym trudno również znaleźć bliższe wyjaśnienia
    czy też interpretacje przywołanych powyżej pojęć. Z uwagi na specyfikę materii, która
    w dużej mierze opiera się na informacjach niejawnych oraz niewielkiej liczbie orzeczeń
    sądów w tego typu sprawach, brak jest odniesienia do wymienionej problematyki również
    w dostępnym, publikowanym orzecznictwie.
    Obowiązujący aktualnie
    Kodeks karny
    z 1997 r.
    6
    wymienia kilka typów przestęp
    stwa szpiegostwa: podstawowy, penalizujący branie udziału w działalności obcego wy
    wiadu (art. 130 § 1), kwalifikowany, w którym okolicznością kwalifikującą jest udzie
    lanie obcemu wywiadowi wiadomości, których przekazanie może wyrządzić szkodę
    Rzeczypospolitej Polskiej (art. 130 § 2), kwalifikowany, w którym surowsza odpowie
    dzialność związana jest z faktem organizowania lub kierowania działalnością obcego
    wywiadu (art. 130 § 4), a także uprzywilejowany, polegający na gromadzeniu, przecho
    wywaniu lub wchodzeniu do systemu informatycznego w celu uzyskania informacji,
    aby następnie udzielić ich obcemu wywiadowi lub też zgłaszaniu gotowości działania
    na rzecz obcego wywiadu przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej (art. 130 § 3). Podej
    5
    S. Hoc,
    Przestępstwa przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej
    , Opole 2003 r., Wydawnictwo Uniwersytetu
    Opolskiego, s. 44.
    6
    Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny
    (Dz.U. z 1997 r., Nr 88, poz. 553 ze zm.) weszła w życie
    z dniem 1 września 1998 r.
    104 PRZEGLĄD BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO
    4/11
    mowanie działalności na rzecz obcego wywiadu w innych formach niż wymienione
    w art. 130 kk nie wypełni zatem znamion typu czynu zabronionego, o którym mowa
    w tym przepisie. Z tego względu tak istotne dla służb zajmujących się rozpoznawaniem,
    zapobieganiem i wykrywaniem szpiegostwa jest właściwe i wyczerpujące wskazanie,
    jak należy interpretować wszystkie znamiona tego przestępstwa.
    O ile znamię strony podmiotowej w postaci umyślnego działania sprawcy szpie
    gostwa nie budzi w praktyce większych wątpliwości, to dotychczasowe doświadczenia
    ABW współpracującej z polskimi prokuraturami i sądami wskazują, iż problematyczne
    jest rozumienie tych znamion, które charakteryzują czynność sprawczą. W odniesieniu
    do przestępstwa szpiegostwa w typie kwalifikowanym (art. 130 § 2) oraz uprzywilejo
    wanym (art. 130 § 3) jednym z tego typu znamion jest możliwość wyrządzenia
    szko
    dy Rzeczypospolitej Polskiej
    , w przypadku pozostałych typów przestępstw natomiast,
    określając znamiona charakteryzujące czynność sprawczą, ustawodawca posługuje się
    pojęciem zachowań skierowanych
    przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej
    .
    Podjęcie próby przybliżenia nomenklatury, którą operuje ustawodawca, nie jest
    możliwe bez szerszego wyjaśnienia terminu o b c y w y w i a d , który wydaje się za
    sadniczym i wymagającym interpretacji w kontekście wszystkich odmian przestępstwa
    szpiegostwa – zarówno tam, gdzie dla bytu przestępstwa niezbędne jest prowadzenie
    przez sprawcę działań
    przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej
    , jak i tam, gdzie jego zacho
    wanie może wyrządzić
    szkodę Rzeczypospolitej Polskiej
    .
    W aktualnie obowiązującym
    Kodeksie karnym
    termin o b c y w y w i a d nie zo
    stał bliżej określony. Patrząc historycznie, definicji o b c e g o w y w i a d u nie było tak
    że we wcześniej obowiązujących regulacjach prawnych
    7
    . Podejmując próbę zdefiniowa
    nia pojęcia w y w i a d, należy zwrócić uwagę na fakt, iż także w literaturze przedmiotu
    trudno znaleźć uniwersalne źródło określające jednoznacznie ten termin. W y w i a d
    definiowany jest np. jako specjalne, zazwyczaj państwowe organy, których zadaniem
    jest nielegalne zdobywanie niedostępnych innymi sposobami informacji o politycznych,
    gospodarczych, wojskowych i innych działaniach kraju będącego przedmiotem zainte
    resowania
    8
    . Posiłkując się piśmiennictwem o charakterze czysto prawniczym, odnoszą
    cym się do przedmiotowej problematyki, termin w y w i a d przedstawić można w uję
    ciu szerszym lub węższym. Ujęcie szersze dobrze oddaje definicja, w której w y w i a d
    rozumiany jest jako całokształt działalności polegającej na zbieraniu i opracowywaniu
    przez wyspecjalizowane służby wiadomości o innych państwach, w celu wykorzysta
    nia ich w interesie własnego państwa. W ujęciu węższym przez w y w i a d rozumie się
    organizację wyspecjalizowaną w zbieraniu wiadomości o innych państwach oraz opra
    cowywaniu ich w celu wykorzystywania w sferze polityki, ekonomii i obronności na
    użytek własnego
    9
    . Różnica sprowadza się zatem do ograniczenia, w ujęciu węższym,
    zakresu wykorzystywania uzyskanych i opracowanych przez wywiad informacji doty
    czących innego państwa jedynie do sfery polityki, obronności lub ekonomii.
    7
    Ustawa z dnia 19 kwietnia 1969 r. Kodeks karny
    (Dz.U. z 1969 r., Nr 13, poz. 94 ze zm.),
    Rozporządzenie
    Prezydenta RP z dnia 11 lipca 1932 r. Kodeks karny
    (Dz.U. z 1932 r., Nr 60, poz. 571),
    Rozporządzenie
    Prezydenta RP z dnia 24 października 1934 r. o niektórych przestępstwach przeciwko bezpieczeństwu
    Państwa
    (Dz.U. z 1934 r., Nr 94, poz. 851).
    8
    Encyklopedia szpiegostwa
    , Warszawa 1995, SPAR, s. 281.
    9
    W. Kubala,
    Sporne zagadnienia szpiegostwa
    , Zeszyty Naukowe Akademii Spraw Wewnętrznych
    z 1975 r., z. 10, s. 83 84.
    II.
    PRAWO 105
    Interpretując pojęcie wywiadu na użytek polskiego prawa karnego, w przeszłości
    wykorzystywano zazwyczaj ujęcie węższe. Jednak w ocenie autorki artykułu, z uwagi
    choćby na zmianę zainteresowań wywiadów światowych (do tych zainteresowań zali
    cza się w chwili obecnej nie tylko sferę polityczną, militarną i gospodarczą w ujęciu
    tradycyjnym, ale również biznes i naukę, a nawet ekologię i kulturę) ujęcie szersze wy
    daje się bardziej przystawać do aktualnych realiów. Szersze rozumienie pojęcia w y
    w i a d ma znaczenie również z tego powodu, że o ile przyjmuje się, iż szpiegostwo poli
    tyczne i militarne prowadzi się głównie wobec państw wrogich, to działania dotyczące
    chęci poznania tajemnic ekonomicznych i technologicznych mogą być, i często są,
    w rzeczywistości także wymierzone w potencjalnych sojuszników. Szpiegostwo skon
    centrowane na nauce i przemyśle uprawiane przez wszystkich i w stosunku do wszyst
    kich obecnie zyskuje na znaczeniu, gdyż rosnące współzawodnictwo ekonomiczne
    wymaga posiadania informacji zapewniających przewagę technologiczną nad konku
    rentami. Umożliwia również poznanie tych rozwiązań stosowanych w innych krajach,
    których wynalezienie lub udoskonalenie nie tylko zabrałoby całe lata, ale również ge
    nerowałoby olbrzymie koszty finansowe
    10
    . Jednocześnie warto zwrócić uwagę, iż pań
    stwowe agendy wywiadowcze, wspierając rozwój gospodarczy swoich krajów, w rze
    czywistości działają również na rzecz prywatnych koncernów, dostarczając im wiedzy
    o konkurencji zdobytej metodami właściwymi służbom wywiadowczym
    11
    .
    Próby wyjaśnienia pojęcia o b c y w y w i a d pojawiły się również w orzecz
    nictwie polskich sądów. Podjął się tego, m.in. Sąd Najwyższy, który przyjął, iż o b c y
    w y w i a d to służba specjalna obcego państwa, do którego zadań należy zdobywanie
    wiadomości o innych państwach, a także opracowywanie tych wiadomości dla pań
    stwa, dla którego taka służba pracuje. Profesor Stanisław Hoc zaproponował, aby przy
    jąć, iż o b c y w y w i a d to tajna służba specjalna państwa obcego, realizująca za po
    mocą swoistych form i metod zadania w zakresie zdobywania wiadomości dotyczących
    innych państw i opracowywania ich dla organów własnego państwa
    12
    . Różnica w de
    finicjach sprowadza się nie tylko do uwypuklenia przez profesora Hoca elementu „taj
    ności” działań, ale również do podkreślenia faktu wyposażenia w y w i a d u w specy
    ficzne instrumenty niezbędne do wykonywania przypisanych mu zadań. W literaturze
    pojawił się też pogląd, że dbałość o suwerenność Rzeczypospolitej Polskiej wymaga,
    by przez o b c y w y w i a d rozumieć nie tylko zagraniczne organa państwowe nazy
    wane w y w i a d e m, lecz także różnorodne ogniwa i służby ochronne, policyjne, które
    na rzecz obcego państwa zajmują się zbieraniem danych na polskim terytorium lub na
    temat Polski i jej mieszkańców albo w celu wykorzystania tych danych na szkodę pol
    skich interesów lub obywateli i osób będących pod opieką państwa polskiego
    13
    .
    W związku z tym, do uznania określonej instytucji za organizację wywiadowczą
    niezbędne są pełnienie przez nią funkcji wywiadowczych oraz wywiadowczy charakter
    jej działania. Zagadnieniem wtórnym natomiast, nierzutującym w sposób zasadniczy na
    kwalifikację takiej instytucji, jest jej nazwa, siedziba, struktura organizacyjna, sposób
    10
    P. Schweizer,
    Szpiedzy wśród przyjaciół. Jak sojusznicy wykradają Amerykanom tajemnice technologicz
    ne
    , Warszawa 1997, Książka i Wiedza, s. 20.
    11
    Z. Siemiątkowski,
    Wywiad a władza. Wywiad cywilny w systemie sprawowania władzy politycznej PRL
    ,
    Warszawa 2009, ASPRAJR, s. 28.
    12
    S. Hoc,
    Przestępstwa przeciwko
    …, s. 60 61.
    13
    B. Zając,
    W masce lub bez
    , „Rzeczpospolita” z dnia 21 lutego 2000 r.
    106 PRZEGLĄD BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO
    4/11
    podporządkowania czy formalne źródła finansowania prowadzonej działalności. Przyj
    muje się, że za obcy wywiad nie mogą być uznane zagraniczne agencje prasowe, radio
    we czy telewizyjne, informacyjne służby obcych przedstawicielstw dyplomatycznych
    i konsularnych oraz instytucje naukowe i badawcze, które zbierają informacje w sposób
    jawny, wykorzystując powszechnie dostępne źródła. Nie spełniają one bowiem jedne
    go z zasadniczych elementów definicyjnych instytucji wywiadowczej, który sprowadza
    się do celu, w jakim zbiera ona i opracowuje informacje dotyczące innego państwa
    14
    .
    Ta charakterystyka wymienionych wyżej instytucji nie wyklucza jednak możliwości
    uznania działalności poszczególnych ich pracowników za aktywność wywiadowczą,
    jeśli działalność ta spełnia kryteria definicyjne przyjęte dla wywiadu. Jak pokazuje
    praktyka, przypadki działalności wywiadowczej tego typu osób nie są odosobnione
    i służby kontrwywiadowcze wielokrotnie stykają się z nimi w trakcie swojej pracy.
    Na marginesie warto zauważyć, że w literaturze przedmiotu można spotkać się
    również z poglądem, iż tradycyjne ujęcie prawa karnego w odniesieniu do przestępstwa
    szpiegostwa traci aktualnie na znaczeniu, nie obejmuje bowiem innych, równie niebez
    piecznych, przejawów obcych aktywności charakterystycznych dla działań wywiadow
    czych. Uwzględniając zachodzące w świecie zmiany, działalnością noszącą wszelkie
    cechy tajnego wywiadu i wypełniającą podstawowe jego funkcje zajmują się obecnie
    na przykład organizacje terrorystyczne. Klasyczne środki, techniki i metody tajnego
    wywiadu stosują w swojej działalności również organizacje przestępcze. Można zaob
    serwować także, iż przy procederach przynoszących ogromne zyski, jak na przykład
    pranie brudnych pieniędzy, handel bronią lub narkotykami, wątki ideowe przenikają się
    z kryminalnymi. Dlatego też niektórzy autorzy postulują, by przy rozpoznawaniu dzia
    łalności karteli przestępczych posiłkować się również przepisami karnymi odnoszący
    mi się wprost do przestępstwa szpiegostwa
    15
    .
    Jak już wcześniej wspomniano, aktualnie obowiązujące brzmienie art. 130 kk
    wymaga, aby wszelkie wymienione w nim formy zachowania się sprawcy biorącego
    udział w działalności obcego wywiadu lub współdziałającego z nim w innej formie,
    były zwrócone
    przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej
    albo mogły spowodować
    szkodę
    Rzeczypospolitej Polskiej
    . Szersza analiza pojęcia działań skierowanych
    przeciwko Rze
    czypospolitej Polskiej
    z powodzeniem może zostać przeprowadzona na postawie przy
    wołanego na wstępie zapisu art. 130 § 1 kk, który ogranicza kryminalizację zachowa
    nia polegającego na braniu udziału w działalności obcego wywiadu tylko do takich
    jego przejawów, które skierowane są przeciwko RP. A zatem sama przynależność or
    ganizacyjna do instytucji wywiadowczej, związana choćby z wykonywaniem zadań
    agenta, rezydenta obcego wywiadu czy jakiejkolwiek innej funkcji w jej strukturach
    organizacyjnych, nie wypełnia znamion przestępstwa szpiegostwa, jeśli nie wynika
    z niej, iż skierowana jest przeciwko interesom RP. Powyższa konkluzja jest o tyle istot
    na, że przez działalność w obcym wywiadzie rozumie się również zachowania osoby
    dostarczającej lub przygotowującej środki techniczne wykorzystywane przez ten wy
    wiad, a także zbierającej i opracowującej zdobyte informacje, obsługującej tzw. punkty
    kontaktowe lub przerzutowe oraz zaopatrującej siatkę szpiegowską w materiały i środ
    14
    A. Marek,
    Kodeks karny. Komentarz
    , Warszawa 2010, Wolters Kluwer Polska, s. 362.
    15
    B. Zając,
    W masce lub bez
    , „Rzeczpospolita” z dnia 21 lutego 2000 r.
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jedyną nadzieją jest... nadzieja. Design by SZABLONY.maniak.pl.

    Drogi uĹźytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.